• emgen

    Lågt kcal intag.

    Har lite funderingar på vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag.
    Håller ett intag på under 800 kcal per dag mår super bra. Äter bara "vanlig"mat, inte soppor eller andra måltidsersättningar.
    Blir bara så fundersam då man läser att man ska som kvinna inte äta mindre än 1200 kcal per dag. Men om man mår bra, alla värden är bra. Har nog aldrig mått så här bra, orken att göra saker finns där, humöret pendlar inte.
    Mår toppen med andra ord.
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.

  • Svar på tråden Lågt kcal intag.
  • Anonym (Ner i vikt)

    Menade såklart att jag ligger på 1500kcal /dag:)

  • Anonym (Ojoj)

    Oj, hur sjutton klarar du dig?

    800 kcal äter jag till frukost, och sedan minst 2200 kcal till annars tappar jag i vikt. Visserligen tränar jag rätt hårt, men ändå. 800 kcal per dag är extremt lågt.

  • Anonym (Ner i vikt)

    Jag skulle inte klara mig på 800 kcal/dag och inte utan kolhydrater heller:/. Måste ha energi eftersom jag har ett stressigt , rörligt och krävande jobb. Skulle också bli sjuk hela tiden och tappa mer hår;(. Äter också kosttillskott varje dag som magnesium, vitaminer, d-vitamin och omega 3.

    Hur länge ska du äta 800kcal/dag?

  • Ashaltienne

    Hej,

    Jag går för närvarande på en pulverdiet som omfattar ca 800 kcal per dag under läkaröversyn och kommer att så göra i 20 veckor. Skillnaden är ju att man med en kostersättning vet att man får i sig alla näringsämnen man behöver. Det är väl den stora faran med att själv försöka hålla en så låg kaloridiet alltså att du inte har koll på om du skulle drabbas av någon brist. Dock borde inte 2 veckor innebära någon fara och troligen inte lite längre än så heller. Om du skulle hålla på i åtskilliga månader eller så då skulle jag rekommendera att åtminstone genomgå någon form av hälsokontroll med blod och urinprov för att kolla att du inte är på väg att drabbas av något även om du inte känner något själv.

    Hursomhelst så är det väldigt vanligt att patienter som går på lågkaloridieter genom sjukvården upplever en euforikänsla efter några veckor på dieten. Det låter som att det är något sådant som du själv upplever.

  • Anonym (Hungrig)

    TS blir du inte hungrig? Jag äter liknande som dig men ligger mellan 1000-1200 kcal per dag, och det som jag äter förutom det du räknat upp är lättkvarg, Minikeso och stooora mängder sallad, grönsaker, kålsorter och bär. Kalorisnåla saker som ändå gör att man får äta, som fyller magen och som bidrar med vitaminer och mineraler. Skulle tycka det var jobbigt med så små portioner som du äter!

  • emgen
    Ashaltienne skrev 2017-01-25 14:14:14 följande:

    Hej,

    Jag går för närvarande på en pulverdiet som omfattar ca 800 kcal per dag under läkaröversyn och kommer att så göra i 20 veckor. Skillnaden är ju att man med en kostersättning vet att man får i sig alla näringsämnen man behöver. Det är väl den stora faran med att själv försöka hålla en så låg kaloridiet alltså att du inte har koll på om du skulle drabbas av någon brist. Dock borde inte 2 veckor innebära någon fara och troligen inte lite längre än så heller. Om du skulle hålla på i åtskilliga månader eller så då skulle jag rekommendera att åtminstone genomgå någon form av hälsokontroll med blod och urinprov för att kolla att du inte är på väg att drabbas av något även om du inte känner något själv.

    Hursomhelst så är det väldigt vanligt att patienter som går på lågkaloridieter genom sjukvården upplever en euforikänsla efter några veckor på dieten. Det låter som att det är något sådant som du själv upplever.


    Hej
    Jag vet att jag får i mig alla de näringsämnen jag behöver då jag har gjort detta för 2 år sedan under uppsikt från sjukvården. Lämnar även då och då både blodprov och urinprov så jag vet att allt är ok. 
    Anonym (Ojoj) skrev 2017-01-25 11:50:11 följande:

    Oj, hur sjutton klarar du dig?

    800 kcal äter jag till frukost, och sedan minst 2200 kcal till annars tappar jag i vikt. Visserligen tränar jag rätt hårt, men ändå. 800 kcal per dag är extremt lågt.


    Meningen med det hela är att tappa i vikt
    Anonym (Hungrig) skrev 2017-01-26 10:06:48 följande:

    TS blir du inte hungrig? Jag äter liknande som dig men ligger mellan 1000-1200 kcal per dag, och det som jag äter förutom det du räknat upp är lättkvarg, Minikeso och stooora mängder sallad, grönsaker, kålsorter och bär. Kalorisnåla saker som ändå gör att man får äta, som fyller magen och som bidrar med vitaminer och mineraler. Skulle tycka det var jobbigt med så små portioner som du äter!


    Visst blir jag hungrig om jag inte äter regelbundet dvs att det går för många timmar mellan måltiderna. Men det jag mest upplever är ett sug att äta ngt. 
    Grejen är att det inte är små portioner jag äter, bara lite kcal i dem. Maten jag äter är väldigt "ren" dvs inte såser och andra röror. 
    Anonym (Ner i vikt) skrev 2017-01-25 12:40:28 följande:

    Jag skulle inte klara mig på 800 kcal/dag och inte utan kolhydrater heller:/. Måste ha energi eftersom jag har ett stressigt , rörligt och krävande jobb. Skulle också bli sjuk hela tiden och tappa mer hår;(. Äter också kosttillskott varje dag som magnesium, vitaminer, d-vitamin och omega 3.

    Hur länge ska du äta 800kcal/dag?


    Jag kommer att göra det i 18 dagar för att därefter gå upp till ett kcal intag på mellan 1200 och 1500 kcal. Kommer även då att ta in mer kolhydrater i min kost.
  • emgen
    Anonym (B) skrev 2017-01-18 15:35:12 följande:
    Det är fortfarande inte bra för kroppen i längden att äta så lite kcal. Pratar utifrån erfarenhet och kunskap i ämnet. Kämpade med ätstörningar under många år och min kropp tog en hel del stryk. Så du kan ju göra det under kortare perioder utan att det kanske gör för mycket, men i längden är det inte bra för kroppen. 

    Du kan "inte köpa" det hur mycket du vill, jag pratar utifrån vetenskapliga studier. Fakta är fakta, men man gör såklart hur man vill. Men utifrån hur du skriver så kommer den överväldigande majoriteten av dina kalorier från animalier och extremt lite från växtriket och det är inte bra för hälsan i längden. 
    Jag vet att det inte är bra att göra så i länge, vilket jag även skrev från början att det endast var under en begränsad tid jag skulle göra så.
    Och nej det är INTE extremt lite från växtriket då det jag väljer att äta är det som innehåller mest med vitaminer och mineraler. 
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-26 13:26:03 följande:
    Jag vet att det inte är bra att göra så i länge, vilket jag även skrev från början att det endast var under en begränsad tid jag skulle göra så.
    Och nej det är INTE extremt lite från växtriket då det jag väljer att äta är det som innehåller mest med vitaminer och mineraler. 
    55g spenat och en frukt vissa dagar  är extremt lite från växtriket. Spelar ingen roll vad du "tror" och vad du "inte köper", det är lite. Det är liksom ingen personlig åsikt (eller det är det ju också!), men baserat på minsta rekommenderade intag samt studier på vart majoriteten av ens kcal borde komma ifrån för att maximera hälsa, vilket är växtriket. 55g spenat och en frukt någon dag ibland är dels för lite och verkligen inte majoriteten av ditt kcal intag.

    Utöver det, du nämnde inte från början att du bara skulle göra detta under en begränsad tid, var först för 10 min sen du skrev det. Du skrev inte heller från början att du vet att det inte är bra att gör på detta sätt under en längre tid, din TS innehöll exakt dessa ord: "Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.". Hela din TS verkar centrerad kring detta, om det är "bra" eller hur skadligt det är att göra detta i korta och långa loppet.

    Helt fine om du vill fortsätta som du gör, men blir lite löjligt när du startar en tråd och frågar om hur detta är bra och hur det kan påverka dig, när du då får ärliga svar som är baserade på vetenskapliga studier så blir du defensiv och säger att du inte "köper det". Nähä? "Köp det inte" hur mycket du vill, men varför då starta en tråd och efterfråga råd om du har ett för lågt kcal intag? 
  • emgen
    Anonym (B) skrev 2017-01-26 13:38:00 följande:
    55g spenat och en frukt vissa dagar  är extremt lite från växtriket. Spelar ingen roll vad du "tror" och vad du "inte köper", det är lite. Det är liksom ingen personlig åsikt (eller det är det ju också!), men baserat på minsta rekommenderade intag samt studier på vart majoriteten av ens kcal borde komma ifrån för att maximera hälsa, vilket är växtriket. 55g spenat och en frukt någon dag ibland är dels för lite och verkligen inte majoriteten av ditt kcal intag.

    Utöver det, du nämnde inte från början att du bara skulle göra detta under en begränsad tid, var först för 10 min sen du skrev det. Du skrev inte heller från början att du vet att det inte är bra att gör på detta sätt under en längre tid, din TS innehöll exakt dessa ord: "Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.". Hela din TS verkar centrerad kring detta, om det är "bra" eller hur skadligt det är att göra detta i korta och långa loppet.

    Helt fine om du vill fortsätta som du gör, men blir lite löjligt när du startar en tråd och frågar om hur detta är bra och hur det kan påverka dig, när du då får ärliga svar som är baserade på vetenskapliga studier så blir du defensiv och säger att du inte "köper det". Nähä? "Köp det inte" hur mycket du vill, men varför då starta en tråd och efterfråga råd om du har ett för lågt kcal intag? 
    Jo jag vet vad jag frågade om, även att jag svarade den 18/1 tror det var åt dig att det gällde i ca 2 veckor.
    55g spenat är INTE det enda jag äter (från växtriket) Det som jag skrev där var 2 dagars matintag.

    Min fråga som jag ställde var ju: "vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag." 
    Jag frågade ALDRIG varifrån kcal skulle komma

    Med meningen: "
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet." tänkte jag mer på om man riskerar sabba sin ämnesomsättning eller vad det nu kan vara.
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-26 13:54:01 följande:
    Jo jag vet vad jag frågade om, även att jag svarade den 18/1 tror det var åt dig att det gällde i ca 2 veckor.
    55g spenat är INTE det enda jag äter (från växtriket) Det som jag skrev där var 2 dagars matintag.

    Min fråga som jag ställde var ju: "vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag." 
    Jag frågade ALDRIG varifrån kcal skulle komma

    Med meningen: "Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet." tänkte jag mer på om man riskerar sabba sin ämnesomsättning eller vad det nu kan vara.
    Vad du skrev var att bara hade gjort detta i två veckor än så länge, det är ju inte direkt någon indikation på hur länge du tänkt göra det.

    Om du skriver upp vad du äter på ett ungefär så antar jag att det är en fingervisning på hur du äter vanligtvis, inte att du valde två dagar som är helt icke-representativa för hur du annars fördelar dina 800 kcal. Menar du att du dag 3 åt massvis med grönsaker och dyl.? Vad är då poängen med att skriva upp de andra två dagarna som var identiska och utesluta de mer "normala" dagarna? 

    Jag vet att det inte var varifrån kcal skulle komma ifrån som du frågade om, det har jag aldrig påstått heller. Det var något jag la till i mitt svar ("för övrigt...") eftersom det inte är endast kcal intag som spelar roll, utan vad man äter också. Om du funderar över om det är skadligt att äta som du gör så är det högst relevant vad du äter mer än enbart hur mycket du äter. 
Svar på tråden Lågt kcal intag.