• Anonym (Hur spara?)

    Hjälp! Hur börjar jag spara på riktigt?

    Jag är SÅ besviken på mig själv just nu.

    Mitt mål är att spara så att jag har 50.000:- och senare fortsätta spara till 100.000:-

    Men på 6 månader (juli till december) har jag kastat bort 36.000:-

    Kan ni fatta det? 36.000:- på ett halvår. Helt sjukt. Jag får världens grovaste ångest genom att bara tänka på det.

    Ni kanske undrar vart alla pengar tagit vägen. Det gör jag också och det fick mig att gå in på banken och kolla.

    Mest är det småköp här och där så som kaffe, korv, kakor, sibylla, McDonalds och så köpte jag mig en mobiltelefon för 6000:-

    Allting samlar ju på sig och vad har jag kvar på kontot? Jo, 20.000:- som inte ens är mina utan som kommer från kreditkortet. Alltså flyttade jag alla pengar från kreditkortet till min bank och betalar tillbaka 600:- i månaden till kreditkortet. Är det ens en bra idé.

    Jag har misslyckats. Herregud. 36.000:- är borta. Jag kan som sagt inte få in det.

    Jag hoppas ni kan ge mig bra tips så att jag börjar spara om och på riktigt denna gången.

    Jag har en inkomst på 8000:- i månaden och jag betalar kreditkortet 600:- i månaden och en mobilräkning på 250:- i månaden.

    Jag brukar ha cirka 7000:- kvar varje månad så att ni vet det.

    Men hur tycker ni att jag ska börja? Lämna tillbaka alla pengar till kreditkortet vilket är 20.000:- och då har jag alltså 250:- kvar på mitt konto (ångest)

    Eller behåller jag dessa 20.000:- och betalar 600:- i månaden?

    Jag får mina 8000:- som jag brukar få nästa vecka. MEN HUR GÖR JAG?

    Jag vill nå mitt mål. Lägger jag dom på mitt avanza konto som jag öppnat? Gör jag det varje månad?

    HUR GÖR JAG??

  • Svar på tråden Hjälp! Hur börjar jag spara på riktigt?
  • Aniiee
    Anonym (Hur spara?) skrev 2017-01-18 23:09:39 följande:
    Jo mina kommer sent. Jag vart tvungen att lämna in en ny ansökan och jag har redan pratat med min handläggare. Mina pengar kommer 23 denna månaden och sen nästa månad som vanligt.
    hur blev det med bostadstillägget? 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Anonym (Hur spara?)
    Aniiee skrev 2017-01-18 23:22:16 följande:

    hur blev det med bostadstillägget? 


    Vad är det?
  • Anonym (Lise)

    Kan du inte helt enkelt se på kontoutdragen dina vart pengarna har gått? Eller ta kvitto när du handlar och sen sätter du dig varje kväll hur mycket du har lagt på olika saker varje dag.

    Käkar man ute för 75 kr om dagen så blir det 27400 på ett år. Jag dricker inte kaffe så jag har inte koll på vad det kostar... 30-40 kr/mugg? Gör du det varje dag så är ju bara det 12 000-14 000 kr. Och sen kanske 5000 på kakor?

    Det är ju helt orimligt att dina föräldrar ska betala dina levnadsomkostnader samtidigt som du slösar pengar på godis, kakor och korv. Du är ju inte en 8 år och kan bete dig som att var dag är ett barnkalas. Du ska betala hemma, även om dina föräldrar har jobb. Om det är så att de inte behöver pengarna själva så kan ju de i såfall sätta in dem på ett konto, som du inte kan röra.

    Varför äter du på Sibylla och Donken varje dag? Varför köpa kaffe ute? Finns det inget kök hemma hos dina föräldrar där du kan laga mat och skulle du inte kunna skaffa en kaffebryggare att ställa där om de inte har nån? Om du måste ha kakor, inte dagligen kanske, men nån gång i veckan så varför inte baka dem själv i så fall? Blir ju mycket billigare. Och du kan ju bjuda dina föräldrar också. Om du vill ha kaffe på stan, så är det ju ganska lätt att ha med sig en vanlig termos.
    Skaffa ett billigare mobilabonnemang www.mobilabonnemang.nu/billigaste-mobilabonnemang

    För att börja spara så gör du så att du först betalar alla skulder. Sen slutar du att handla med kreditkort öht. Du ska inte dra på dig 200 kr här och där i räntor och avgifter. Det är ju pengar till ingenting, det är ju som att ta två hundralappar och sätta eld på dem eller spola ned dem i toan. Helt meningslöst.

    Tror nog det bästa för dig är att använda kontanter, om man har svårt att hålla i pengar och inte riktigt förstår pengars värde och räntor och så, så bör man inte dra plastkort, för då tappar man känslan för hur mycket pengar man har och hur mycket man gör av med. Kontanter blir tydligare och det känns på ett annat sätt då när pengarna försvinner.

    De pengar som du beräknar att du behöver tar du ut i kontanter, tex 500 i veckan, och resten sätter du in på ett konto som du sen inte rör. Tar det som du tagit ut slut, så får du helt enkelt vänta till nästa månadsutbetalning och sen reglera summan om den var orealistisk, att t.ex öka den till 700 kr, eller om du får pengar över minska den till 400 kr i veckan.

    Men hur som helst bör du sluta äta ute varje dag och köpa dyrt take away-kaffe och kakor. Det är verkligen att bränna pengar i onödan

  • Aniiee
    Anonym (Hur spara?) skrev 2017-01-18 23:27:45 följande:
    Vad är det?
    Nånting du inte kan få om du inte betalar hyra. Sorry.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hur spara?) skrev 2017-01-18 22:15:32 följande:

    Men hur tycker ni att jag ska börja? Lämna tillbaka alla pengar till kreditkortet vilket är 20.000:- och då har jag alltså 250:- kvar på mitt konto (ångest)

    Eller behåller jag dessa 20.000:- och betalar 600:- i månaden?


    Fattar inte riktigt. Ett kreditkort är ju en kredit du kan ha ifall du skulle behova den, precis som ett bankkonto är. Att ta ut pengar från krediten (med relativt hog ränta) och sätta in dem på ett bankjkonto (med relativt låg ränta) for samma ändamål "att ha vid behov" är ju ganska dumt.

    Betala av ditt kreditkort, men ha kvar kortet ifall du faktist skulle behova det en dag. (Det kanske inte är helt enkelt att skaffa ett nytt.)
  • nevermind

    Jag betalar in 1 000 kr extra i skatt varje månad. Jag är också askass på att spara så det är så det måste bli. Men mest gör jag det för att slippa restskatt. Jag har ju ingen större buffert...

  • Anonym (llll)
    Anonym (Hur spara?) skrev 2017-01-18 22:56:51 följande:

    Det är en till sak jag måste erkänna som jag inte mår bra av. Men jag skäms.

    Jag tecknade många mobilabbonnemang och sen blev jag av med telefonerna. Nu betalar jag för dessa telefoner och abonnemang som jag inte ens har kvar längre


    Aha, är det du som skrev den helt galna tråden om 4 mobiler som mormor signat åt dig, som du sen skulle sälja för att få in pengar (trots att det var abonnemangstelefoner)? ja då förstår jag om du ha problem för TS i den tråden fattade inte hur folk än försökte förklara. 
  • Jebus

    Finns en app som heter dreams, där man istället för att göra onödiga köp sparar mindre summor hela tiden till sin "dröm", genom att avstå från onödigheter. T ex du skiter i att äta på Sibylla och sparar 50:- istället och käkar nåt hemma, billigare. Hoppar över den där utefikan och fikar hemma hos nån, sparar 80:- eller nåt. Tror det är en jättebra grej till en som har svårt att förstå vart alla dens pengar går och som vill spara till nåt.

  • Anonym (Tag hjälp.)

    Har du någon funktionsnedsättning? Kan någon sätta sig ner med dig och göra en budget?

    Enkla knep att använd:

    Ge dig själv veckopeng (ca 100-200kr) som du lägger i kuvert för hela månaden. Ett kuvert per vecka får du använda. Om du vill göra något utöver får du spara till nästa veckas pengar.

    Ta aldrig med dig ditt kontokort ut. Du får bara ha din veckopeng med ut, vilket leder till att du bara kan använda de pengar du faktiskt har.

    Sätt in automatiskt överföring på ett konto som ej har fria uttag. Detta leder till att du inte kan slösa pengar.

    Betala tillbaka krediten och säg upp kreditkortet. Du kommer gå back på lånets ränta i slutändan.

  • Anonym (Undrande)

    Ta, varför har du nedsatt arbetsförmåga? Får du någon form av rehabilitering?

  • Aniiee
    Anonym (Tag hjälp.) skrev 2017-01-19 18:47:30 följande:

    Har du någon funktionsnedsättning? Kan någon sätta sig ner med dig och göra en budget?

    Enkla knep att använd:

    Ge dig själv veckopeng (ca 100-200kr) som du lägger i kuvert för hela månaden. Ett kuvert per vecka får du använda. Om du vill göra något utöver får du spara till nästa veckas pengar.

    Ta aldrig med dig ditt kontokort ut. Du får bara ha din veckopeng med ut, vilket leder till att du bara kan använda de pengar du faktiskt har.

    Sätt in automatiskt överföring på ett konto som ej har fria uttag. Detta leder till att du inte kan slösa pengar.

    Betala tillbaka krediten och säg upp kreditkortet. Du kommer gå back på lånets ränta i slutändan.


    TS är 20+, inte 12......
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Anonym (, mkjuhy7)

    Jag har bara scrollat lite så du kanske redan har fått dessa svar:

    1 Gör dig av med kreditkortet. Betala tillbaka allt och klipp sedan sönder det och avsluta det.

    2 Skaffa dig ett sparkonto i en annan bank så ser du inte de pengarna hela tiden. Se till att du får en automatisk överföring på tex 5000 kr.

    3 Ytterligare en sak du kan göra är att ha två konton i samma bank, det ena med ett kort kopplat till och där ser du till att bara ha 500 kr. Då måste du göra en överföring om du vill handla för mer än det och då får du tänka till en extra gång om du verkligen behöver det du tänkt köpa.

    4 När månaden är slut sätter du över eventuellt kvarblivna pengar från föregående  månad till sparkontot som du har i en annan bank.

  • Påven Johanna II
    Aniiee skrev 2017-01-19 21:18:29 följande:
    TS är 20+, inte 12......
    Fast när det gäller ts så är det nog tyvärr så att åldern bara är en siffra.
  • Aniiee
    Påven Johanna II skrev 2017-01-20 14:27:00 följande:
    Fast när det gäller ts så är det nog tyvärr så att åldern bara är en siffra.
    TS behöver lära sig handskas med pengar, ja. Men det hjälper inte att infantilisera TS.

    100 kr om DAGEN är rimligare i så fall.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Anonym (Tag hjälp.)
    Aniiee skrev 2017-01-19 21:18:29 följande:

    TS är 20+, inte 12......


    Även om TS är 20+ så är tydligen pengar ett abstrakt begrepp och TS har tydligen exekutiva svårigheter. För att då kunna spara 20.000:- för den låga inkomst TS har får man snåla in på utgifterna. Speciellt när det handlar om svårigheter med att uppskatta värdet av pengar och impulskontroll.

    Om du hängde upp dig på förslaget över vilken summa som TS skall spendera så var det ett förslag som skall ses som ett förslag. Det var det som efterfrågades i trådstarten och jag har även föreslagit att ta hjälp av någon för att göra en budget.

    Har man inga utgifter för mat, transport eller andra nödvändigheter kan man klara sig ekonomiskt på begränsade medel om målet är att bygga upp ett sparande. Varken jag eller min partner spenderar några summor närmare 200 kr i veckan på nöjen då vi sparar till hus. Fickpengar är för nöjen, inte för nödvändigheter som mat, hygienartiklar, medicin m.m.
  • Aniiee
    Anonym (Tag hjälp.) skrev 2017-01-20 16:07:52 följande:
    Även om TS är 20+ så är tydligen pengar ett abstrakt begrepp och TS har tydligen exekutiva svårigheter. För att då kunna spara 20.000:- för den låga inkomst TS har får man snåla in på utgifterna. Speciellt när det handlar om svårigheter med att uppskatta värdet av pengar och impulskontroll.

    Om du hängde upp dig på förslaget över vilken summa som TS skall spendera så var det ett förslag som skall ses som ett förslag. Det var det som efterfrågades i trådstarten och jag har även föreslagit att ta hjälp av någon för att göra en budget.

    Har man inga utgifter för mat, transport eller andra nödvändigheter kan man klara sig ekonomiskt på begränsade medel om målet är att bygga upp ett sparande. Varken jag eller min partner spenderar några summor närmare 200 kr i veckan på nöjen då vi sparar till hus. Fickpengar är för nöjen, inte för nödvändigheter som mat, hygienartiklar, medicin m.m.
    Jag har också gett förslag, men de beaserade jag på mer realistiska förväntningar på vad en i, ungefär 20-24-årsåldern kan tänkas ha för utgifter utöver hyra och mat, som, som du själv skrev, TS inte har. Jag gav till och med förslag på mindre summor på detta, i syfte på att TS ska kunna lära sig vilka slags utgifter man normalt har som vuxen (inte pengamässigt, mer kategorimässig, sas), och spara, även om TS bor hemma fortfarande, och strikt inte behöver betala om föräldrarna inte vill det.

    Det är inte realistiskt för en vuxen att ha 100-200 i "veckopeng", det lär en inte att hantera pengar på TS ekonomis nivå. Det blir bara ångestfyllt när TS väl har lärt sig spara. Lagoma korvar är bäst.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Anonym (micro)

    Hej,
    Orkade inte läsa igenom tråden men som finansiell rådgivare så har jag full koll på min ekonomi, betydligt sämre på mitt kärleksliv.

    Nya sparformer som microspar där du sätter en ett par kronor då & då, sparar växeln på en 80-lapp på mcDonalds tror jag mycket på.
    Lås pengarna - skit i om räntan suger.
    Se bara till att inte korttidslån kompenserar.

  • Anonym (Tag hjälp.)
    Aniiee skrev 2017-01-20 16:45:40 följande:

    Jag har också gett förslag, men de beaserade jag på mer realistiska förväntningar på vad en i, ungefär 20-24-årsåldern kan tänkas ha för utgifter utöver hyra och mat, som, som du själv skrev, TS inte har. Jag gav till och med förslag på mindre summor på detta, i syfte på att TS ska kunna lära sig vilka slags utgifter man normalt har som vuxen (inte pengamässigt, mer kategorimässig, sas), och spara, även om TS bor hemma fortfarande, och strikt inte behöver betala om föräldrarna inte vill det.

    Det är inte realistiskt för en vuxen att ha 100-200 i "veckopeng", det lär en inte att hantera pengar på TS ekonomis nivå. Det blir bara ångestfyllt när TS väl har lärt sig spara. Lagoma korvar är bäst.


    Det är inte orealistiskt om man har som mål att spara ihop pengar på kort tid. Vill man spendera mer får man räkna med ett längre sparande för att få ihop en budget på 20.000 med den låga inkomsten. Vad som är realistiskt i utgifter är också avgörande till vad man har att röra sig med kontra mål.

    Istället för att fortsätta diskussionen kan vi vara överens om att vi är oeniga. Jag hoppas TS får stöd hantering av pengar.
Svar på tråden Hjälp! Hur börjar jag spara på riktigt?