Inlägg från: Klickerträna |Visa alla inlägg
  • Klickerträna

    Vad är goda respektive onda egenskaper för er?

    Har du hört talas om Lucifereffekten?
    Finns ett bra TED Talk om detta.
    Jag är helt med på talarens linje:

    The psychology of evil - Philip Zimbardo:


  • Klickerträna

    1. Jag tror alla föds "neutrala" och utvecklas till följd av miljön och omständigheter i livet.

    2. Hade därför mitt barn blivit "ont" så hade jag tagit på mig den största skulden för att något blivit allvarligt fel vad gäller barnets uppväxtmiljö och i vilken riktning barnet formats.

    3. Det ÄR svårt att definiera onda/goda handlingar, så jag kommer bara säga att det är situationsbaserat. Ex skulle en man som mördar en annan man anses ond, men om det hade visat sig att han mördat mannen för att hans barn var i fara... Ja, då blir det genast knivigare att avgöra. Samma sak om en ung kvinna stulit mat från en uteservering - det hade varit en ond gärning - men om hon gjorde det för att kunna ha mat på bordet åt sin 3-årige son.... Är hon inte god innerst inne då?

    Det samma gäller en välbärgad man som skänker en stor summa pengar till en fattig person. Låter ju väldigt gott - men är han god om han gör det för att bli uppmärksammad i media och själv på så sätt kommer kunna tjäna ännu mer pengar än han redan gör?

    Allting har med omständigheter att göra. Och vad man har för syfte med handlingen och om man förstår konsekvensen.

    Förstår man inte att någon skadas eller gynnas av det man gör kan man väl knappast sägas vara ansvarig för varken det goda eller det onda man orsakat?

    Det är komplext. Och kontextbundet. Punkt.

Svar på tråden Vad är goda respektive onda egenskaper för er?