• Malinmana

    "Normalviktiga", hur mycket har no gått upp er graviditet/graviditeter?

    Jag är själv 30 år och väntar mitt tredje barn ( v 6+0 Idag). Har de andra gångerna gått upp mellan 15-20 kg men tycker det har känts väldigt mycket på mina 155 cm. Visserligen var mycket AB viktuppgången vätska så det försvann fort, men sista veckorna på graviditeterna har blivit onödigt jobbiga o tunga! Nu för tiden är jag lite mer kostmedveten och försöker komma ut på promenader, gillar även att simma. Är dock ganska säker på att promenaderna från ca v20 kommer bli både kortare och långsammare eftersom jag vill minnas att mina sammandragningar började komma då, under de andra två graviditeterna åtminstone. Vad tror ni? Är det rimligt att ha målet max 10-12 kg viktuppgång? Någon som har tips?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden "Normalviktiga", hur mycket har no gått upp er graviditet/graviditeter?
  • Femblirsex

    Hej! Jag är 158 cm o ligger "normalt" på 53 kg jag har gått igenom fyra graviditeter och gått upp mellan 15 och 23 kg under alla graviditeter. Under min tredje grav var jag jättenoga med vad jag åt o rörde på mig så länge jag kunde o så mycket jag kunde, gick ändå upp 23 kg.

    Dom hade jag väldigt svårt att bli av med, nu under fjärde graviditeten så hade jag sånna foglossningar så jag hamnade i rullstol dvs inte rörde mig ett dugg o gick upp 15 kg..

    Så vet i sjutton... Känns som det är hormoner som styr mer än hur "duktig" man är, eller kanske ursprungs vikten? Ju mindre jag har vägt när jag blivit gravid desto mer har jsg gått upp. Det är min erfarenhet, stämmer kanske inte på andra

  • Femblirsex

    Ska väl tillägga att jag aldrig har tillhört dom som passar på att unna sig undergraviditeten, eller äter för två utan har ätit normalt och ändå ökat mycket i vikt :)

  • Gameofthrones123

    Jag väger normalt 56-58 till mina 172 cm och jag har gått upp ca 20 kg bådamina graviditeter. Om någon sa till mig att kag bara fick gå upp Max 12 kg skulle jag må fruktansvärt dåligt för min viktuppgång beror på VÄTSKA. Vilket jag tror ganska många faktiskt lägger på sig så snälla må inte dåligt över din viktuppgång så länge du äter normalt

  • Humlan87

    Gick ner i början, sedan stabil mot slutet men gick upp 7 kg den sista månaden. Jättesvullen av vätska. Gick ner 15 kg under veckan efter förlossningen. Så det blev minus totalt sett under graviditeten. Får se hur det blir när det är dags för nummer två

  • MT123

    Hej, 
    När började ni gå upp i vikt? Jag är i vecka 15 och har inte gått upp något än och undrar om det är normalt? Är 151 och väger 42 kg. Under de första veckorna mådde jag lite illa och hade svårare att få i mig mat, så jag åt mindre än vad jag brukade göra. Men det varade nog bara i ca 3 veckor (spydde aldrig). Nu äter jag som vanligt, när jag är hungrig och lite till! 

  • Zebraburken

    Jag gick upp 10-12 kg. Efter förlossning och extra vätska gått ur kroppen har jag legat på 3-5 kg plus.

    Med andra barnet hade jag svår foglossning. Så jag var liggande till stor del och förlorade jättemycket muskelmassa. Så viktuppgången i fett kan säkert ha varit flera kilo ytterligare än det som syntes på vågen.

  • Humlan87
    MT123 skrev 2017-02-05 16:30:01 följande:

    Hej, 

    När började ni gå upp i vikt? Jag är i vecka 15 och har inte gått upp något än och undrar om det är normalt? Är 151 och väger 42 kg. Under de första veckorna mådde jag lite illa och hade svårare att få i mig mat, så jag åt mindre än vad jag brukade göra. Men det varade nog bara i ca 3 veckor (spydde aldrig). Nu äter jag som vanligt, när jag är hungrig och lite till! 


    Jag gick inte upp förrän i v 35 och framåt. Gick ner första 17 veckorna ca 5-7 kg... sen låg jag stilla i vikt innan jag började samla vätska mot slutet och gick då upp 7 kg i snabb takt.
  • Ivana1988

    163cm och 56 kg på inskrivningen ... nu har jag gått upp 14 kilo, har bara mage och bröst (såklart )) och går (tyvärr) i v43 på onsdag och ska sättas igång. Hade jag fått när han var beräknad så vore det +12 kilo ungefär...

  • Elinl90
    MT123 skrev 2017-02-05 16:30:01 följande:

    Hej, 
    När började ni gå upp i vikt? Jag är i vecka 15 och har inte gått upp något än och undrar om det är normalt? Är 151 och väger 42 kg. Under de första veckorna mådde jag lite illa och hade svårare att få i mig mat, så jag åt mindre än vad jag brukade göra. Men det varade nog bara i ca 3 veckor (spydde aldrig). Nu äter jag som vanligt, när jag är hungrig och lite till! 


    Jag började gå upp i vikt efter vecka 20.. det är så olika! Det kommer ;)
  • Guapa

    Första graviditeten gick jag upp 11 kg mellan v 10 och v 28. Sen stod vikten still fram till förlossningen (hade en vinterkräksjuka i v 30 och gick ner ett par kilo som jag sen gick upp). Gick ner allt under amningen men gick sen upp ett par kilo efter avslutad amning :(

    Sista graviditeten har jag gått upp 7 kg mellan v 10 och v 26. Jag hoppas verkligen att det blir som sist, att viktuppgången stannar av mot slutet. Annars kan jag nog bli hur stor som helst :) Äter hela tiden pga illamående. Det är det enda som visat sig hjälpa för mig tyvärr.

  • MT123
    Elinl90 skrev 2017-02-05 20:25:38 följande:
    Jag började gå upp i vikt efter vecka 20.. det är så olika! Det kommer ;)

    Okej tack för svaret! Då behöver jag inte oroa mig Glad 


    I alla appar och uppdatering för varje vecka står det att det är olika just gällande viktuppgång. Vissa har gått upp ett par kilo nu medan andra ligger kvar på samma vikt som tidigare. MEN så lägger dom alltid till anledningen till att man inte gått upp är för att man har kramat toalettstolen i flera veckor, vilket jag inte gjort (jag såklart är tacksam för att jag slapp göra det) och lite nojig som man är så tänker man direkt att något är fel istället. Men det är skönt att höra att det är olika för alla Glad

  • Noname89

    Haha ja ni...jag gick upp 35 kg....från 52kg till stadiga 87 kg ???? Trots att jag motionerade mycket tills den dagen lill grabben anlände ? Kände mej otroligt attraktiv när jag vaggade fram med hunden på promenaderna på slutet ???? Men jag hade galet mycket vätska mest.

  • Sissimoine

    Första graviditeten - började på 86 kg, kräktes något fruktansvärt de första 10 veckorna och gick ner 15 kg, vägde 76 inne på förlossningen.

    Andra graviditeten - vägde 62 kg, gick ner 5 kg men gick till slut upp till 71 kg

    Tredje - började på 76 kg, ligger nu på 70kg är nu i vecka 16.

    Väldigt olika haha

Svar på tråden "Normalviktiga", hur mycket har no gått upp er graviditet/graviditeter?