• Anonym (Jenny)

    Ni som använt Natural Cycles!

    Okej, jag behöver få tips från er som använt Natural Cycles, både bra och dåliga erfarenheter! 

    Jag går just nu på Cerazette sen lite mer än två år tillbaka, gick innan dess på Prionelle men fick byta då vi har en blodsjukdom(lätt att få proppar) i släkten som gör att jag inte fick ta dem med mycket östrogen. 
    Cerazette funkar bra på mig, men visst, sexlusten är nere på noll. Dock har jag mens ca 2-3 ggr per år, vilket är SÅÅÅÅ skönt då mensen verkligen är det värsta jag vet. Före p-piller tiden hade jag en del mensvärk, men det gick att "bota" med ipren iallafall, mensvärk existerar inte med mina piller.
    Jag vet inte om jag har fler biverkningar så som nedstämdhet då jag tagit piller så länge att jag mer eller mindre glömt hur jag var innan. 

    Men, åter till ämnet! Natural Cycles har ju nu blivit klassat som preventivmedel, och det är klart det vore skönt att slippa utsätta kroppen för hormoner. Dock läser man ju om en del människor som blivit gravida när dem använt denna metoden... Jag är fullkomligt livrädd för att bli gravid och fortfarande känns p-piller säkrare!

    Vad är era erfarenheter av NC? Är det värt att prova?

  • Svar på tråden Ni som använt Natural Cycles!
  • Anonym (sexy)
    Ilwah skrev 2017-02-18 22:05:35 följande:
    Definitivt, så var det ju för mig med - bättre sexlust och kände mig bättre. Men, som sagt, vill man absolut inte ha barn, kan jag inte rekommendera NC :)
    Vi körde med några extra säkerhets dagar i börgan och i slutet av dom säkra dagarna då jag drog mig ur innan jag kom dagarna kring ÄL använde vi kondom. det fungerade jättebra.
    Jag har aldrig använt kondom från början av samlaget utan kört utan en stund om det inte varit en ny tjej eller om man druckit.
    Så jag har aldrig känt krånglet med kondom som besvärande
  • Anonym (varnar)

    Rekommenderar verkligen INTE avbrutet eller att gå efter "säkra dagar" endast om man INTE alls vill bli gravid... och få barn, eller tvingas genomgå en abort!

    Det är otroligt osäkert, och rätt som det är står du där gravid, och är jätteledsen, och stressad och förtvivlad! :( Och måste göra något oerhört ångestfyllt, vad det än är.

    Använd p-stav, hormonspiral eller kopparspiral alternativt pessar med pessargel OCH kondom och/eller avbrutet om du INTE vill bli gravid!!

    Det är inte kul... tro mig, jag vet. :(

  • Anonym (sexy)
    Anonym (varnar) skrev 2017-09-23 19:44:41 följande:

    Rekommenderar verkligen INTE avbrutet eller att gå efter "säkra dagar" endast om man INTE alls vill bli gravid... och få barn, eller tvingas genomgå en abort!

    Det är otroligt osäkert, och rätt som det är står du där gravid, och är jätteledsen, och stressad och förtvivlad! :( Och måste göra något oerhört ångestfyllt, vad det än är.

    Använd p-stav, hormonspiral eller kopparspiral alternativt pessar med pessargel OCH kondom och/eller avbrutet om du INTE vill bli gravid!!

    Det är inte kul... tro mig, jag vet. :(


    Naturligt vis är kondom mycket säkrare än avbrutet men hormoner är ju inte bara bra för kroppen heller.
    Kalkylera med en abort som reserv plan ska man inte göra tycker jag.
    Om man nu ska ha det skönt så är det ju bra om man kan ha det skönt tillsammans det innefattar ju även att tjejen ska slippa oroa sig att bli gravid!
  • Sjoborgen

    Hej!

    Jag har använt Natural Cycles i lite mindre än ett år och jag är supernöjd. Mår så mycket bättre nu när jag inte äter p-piller längre och det känns skönt på något sätt att veta att man inte proppar i sig massor av hormoner. 
    Jag tycker även det är roligt att man lärt känna sin kropp så mycket bättre, jag förstår nu vad som händer under en cykel. Trodde bland annat förut att man hade ägglossning under sin mens men nu förstår jag hur hela min cykel fungerar. 


    Om någon av er är sugna på att börja använda Natural Cycles får ni gärna använda denna rabattkod så får ni 30 % rabatt och termometern gratis :)
    app.naturalcycles.com/&refId=665e1f66d2ec48ea8d858b712dbc59b1&refCode=referralid30#/reg-reg
  • NC användare

    Jag har använt Natural Cycles i ca ett år och är väldigt nöjd. Kunskapen jag fått om kroppen är ovärderlig och jag är glad och tacksam att det är en naturlig metod. Mäter temperaturen dagligen och använder ägglossningstest under några dagar som appen tipsar om, för att få säkra gröna dagar. Har inte blivit gravid, dock så är jag medveten att om det skulle ske skulle det inte vara total katastrof.

    Appen påminner om att PMS kan vara på väg och när det är dags att undersöka brösten efter ev. förändringar m.m vilket jag uppskattar väldigt mycket.

    Jag har en länk (begränsat antal så först till kvarn) för er som är nyfikna på Natural Cycles som ger er 30% på en helårsprenumeration (413kr istället för 590kr) av appen + en gratis basaltermometer (värde 199kr). Använd denna länk: app.naturalcycles.com/&refId=06fff2de95d142e793f7aab6d446307d&refCode=referralid30#/reg-reg

  • Anonym (Nöjd med Natural Cycles)

    Jag är inne på mitt tredje år med Natural Cycles och är mer än nöjd! Enda tillfället jag haft sex på en röd dag var när jag blev gravid med min dotter (dock var vi medvetna om ?risken?), i övrigt när jag hållt mig till att ha annat skydd på röda dagar och utan skydd gröna dagar har det funkat suveränt! Nu har jag precis ändrar till att planera en graviditet så jag hoppas att det kommer ?ta sig? vid nästa ägglossning! Är så nöjd och kan faktiskt inte tänka mig att tillföra syntetiska hormoner eller ex kopparspiral igen.

    För er som är intresserade av att testa Natural Cycles har jag även en rabttkod på 30% på årspriset samt där en termometer ingår, app.naturalcycles.com/&refId=8je9nuhedbr2smi3&refCode=referralid30#/reg-reg

  • Tuya

    Nu är det länge sen du skrev, men samtidigt tänker jag att fler kanske hittar tull den här tråden. Jag har sedan jag blivit användare fått en helt annan koll på min kropp. Jag mäter och loggar dem flesta dagarna i månaden och det fungerar klockrent. Termometern har jag liggande på väckarklockan som jag har mobilen till och då blir det att jag direkt får tag på tempen. Jag har kört det här sedan januari och ingen graviditet har vi hamnat i. Jag kommer nog köra vidare med NC om vi kommer i det läget att vi någon gång bestämmer oss för att skapa barn.

    Är det nån som är sugen på Natural Cykles så har jag en rabattkod till er. Men innan ni testar kan det ju vara bra att veta diskussionen som varit kring NC. Jag är dock mycket nöjd... ????app.naturalcycles.com/&refId=9t3t8d38qzd89bfc&refCode=referralid10#/reg-reg

  • nonamenofame

    Vet inte om det fortfarande känns relevant här. men om någon av er fortfarande funderar på att testa så rekommenderar jag det verkligen! Nu vet jag vad mina problem är och när. Min progesteron-tillverkning är låg och jag skulle nog aldrig upptäckt det och fått hjälp om jag inte hade kurvan att se.

    Vill någon annan lära känna sin kropp lika bra som jag så kan jag se ger 20% rabatt. Jag är inte sponsrad, utan tycker bara om appen.

    www.naturalcycles.com/signup/secret&referral=ocmtrhhnzwjek9ss

  • Bouto29

    Jag började med NC september förra året. Måste säga att det fungerar klockers för mig! "Kan" inte äta p-piller, men har provat med minipiller som fungerar till en början för att sen ge mig mellanblödningar ofta.

    Är förvånad över alla "larm" om att det är en dålig "preventivmetod".

    Jag lever ett relativt, kanske ovanligt, regelbundet liv med varken alkohol eller direkt oregelbundna sovvanor och tror att det är främsta anledningen till att denna metod fungerar för mig.

    Jag och min sambo pratade om att det finns risk att bli gravid innan vi började. Vi skulle inte bli ledsna om jag blev gravid så det är en risk värd för oss att ta. Sen gäller det att respektera de röda dagarna och avstå/skydda sig på annat sätt. :)

    Har en rabattkod om någon är intresserad!

  • Anonym (M)
    nonamenofame skrev 2018-07-04 21:39:15 följande:

    Vet inte om det fortfarande känns relevant här. men om någon av er fortfarande funderar på att testa så rekommenderar jag det verkligen! Nu vet jag vad mina problem är och när. Min progesteron-tillverkning är låg och jag skulle nog aldrig upptäckt det och fått hjälp om jag inte hade kurvan att se.

    Vill någon annan lära känna sin kropp lika bra som jag så kan jag se ger 20% rabatt. Jag är inte sponsrad, utan tycker bara om appen.

    www.naturalcycles.com/signup/secret&referral=ocmtrhhnzwjek9ss


    Hur vet man att man har låg progesterontillverkning genom att titta på grafen? Och på vilka sätt kan man bli påverkad av det? :)
  • Narglar

    Slänger in min rabattlänk här också, 20% på ett år inklusive termometer.


    www.naturalcycles.com/signup/secret&referral=639bde95c24445d19c82a70e1a97f047


    Vill varna för att lita blint på appen om man använder den som preventivmetod. Rekommenderar facebookgruppen Natural Cycles users, där är det många som delar med sig av sina grafer. Lite för ofta för min smak dyker det upp riskabla "gröna" dagar där :( Men i allmänhet en jättebra grupp med bra stämning och oceaner av kunskap och hjälpsamhet! 

  • Anonym (Malin)

    Hallå!

    Jag har använt naturalcycles i två år, har fortfarande inte lyckats bli gravid men jag har fått full koll på min menscykel och när jag har ägglossning.

    Vi ska nu utreda varför vi inte har lyckats.

    Men känner du för att prova naturalcycles så har jag en rabattkod..

    www.naturalcycles.com/en/signup/secret&referral=b3027b74cfa44bf58458fa26f5959171

    Lycka till och hoppas att svaret kom till lite användning!

Svar på tråden Ni som använt Natural Cycles!