• GrönaDruvan

    Vad kan detta vara för "eksem"?

    Min son fick för kanske 2-3 veckor sedan några röda prickar nere i svanken som kliade. Ingenting vi tänkte nåt speciellt på då det var så lite och det är ju inget konstigt att få några prickar ibland som kliar..
    Det har dock blivit mer och mer... Va hos läkaren för drygt en vecka sedan, kanske mer, och fick rekommendation att smörja med hydrokortison och smörja kroppen med fukt, och ge 1/2 allergitabletter om dagen. Det gjorde vi i några dagar, men vi tyckte inte det hjälpte det minsta. Blir fortfarande fler utslag och klådan är hemsk.
    Gick till läkaren igen och hon höll med om att det tar ju en väldans tid att smörja alla dessa utslag med hydrokortison och hon kallade även in en till läkare som tittade...
    Båda var överens om att det är känslig hud. Så ska fortsätta smörja med fukt, men nu fick jag istället för hydrokortison en "medicin" som heter atarax (ingen medicin i den bemärkelsen) som sonen ska ta innan läggdags mot klådan. Samt att vi ger 1/2 allergitablett varje morgon.
    Detta är gjort i 4 dagar nu, men absolut ingen bättring. Det har bara spridit sig mer..
    Svårt att se på kort, men ryggen är helt full av eksem och magen/bröstet har också. Nu är det även på armar och ben.

    På riktigt. Tror ni detta bara är känslig hud?
    Är det inte bättre på måndag så är det jag som går till en ordentlig läkare! Dessa gånger har jag gått till närakuten, men på nåt sätt borde väl inte läkarna där vara så inkompetenta? Iof har jag inget större förtroende för den närakuten, men ändå.

    Sonen är annars pigg och allt, men just att det kliar så hemskt och det ser ju hemskt ut!!
    Som sagt så ser det mycket värre ut i verkligheten än på korten!!

  • Svar på tråden Vad kan detta vara för "eksem"?
  • i-o
    GrönaDruvan skrev 2017-02-11 15:35:01 följande:
    Ursäkta? Vad menar du? Jag har varit på närakuten 2 ggr senaste veckan och ska till läkaren efter helgen.... Så det är inte ok att rådfråga här då menar du? Tycker du låter otrevlig, men det hoppas jag inte är tanken.
    Tror du inte att jag bryr mig om sonen eller?
    Jag menar det precis det jag skrev, och förmodligen inte så som du uppfattade det.

    Vill du bota det tillstånd som du ovan anser att din son lider av är det nog en bra idé att begära en remiss till en dermatolog från VC snarast.
  • Ellie
    GrönaDruvan skrev 2017-02-11 13:12:43 följande:
    Eh..nä
    Vad är det som inte stämmer? Svårt att avgöra från en bild, men skabb kan se ut så där, kliar mycket och det hjälper inte med kortison.
  • Themis

    Jag var hos läkaren för att det kliade infernaliskt i hårbotten, fick med några droppar hem som jag skulle hålla på med.

    Upptäckte dagen efter att jag hade pinfullt med löss som sonen dragit hem från skolan...! Det hade den läkaren ingen aning om hur man kollade efter, uppenbarligen, jag sa t.o.m. till människan att jag misstänkte löss! Men jag hade aldrig det som barn så jag visste inte hur det kändes.

    När jag var liten fick jag å andra sidan skabb när jag hängde med en kompis som var hästtjej till stallet. Då låg jag i badet i några timmar med bara ansiktet ovanför och vi bytte alla lakan och tvättade alla kläder, sen gick det över. Har man överkänslig hud så kan betten se jobbiga ut och så klåda och klia på det så kan det nog bli som ovan. Eller vägglöss som någon skrev.

    Men se till att ta er till en HUD-läkare nu och inte en allmänklant på vårdcentralen. Vissa kan som sagt kan inte se skillnad mellan löss och eksem och en stjärna försökte skriva ut antibiotika till mig när jag hade snabbsänka 12.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Themis

    Ska tillägga att jag har haft överkänslighetsreaktion mot tvättmedelsrester också, det var fruktansvärt. Helkroppsreaktion med nässelutslag så man måste hålla fast sig om armarna och bara skakar för att det kliar så förfärligt.

    Jag fick tvätta alla kläder dubbelt i en månad, först med tvättmedel och sedan utan, för att det skulle lägga sig. Och ta antihistaminer hela tiden för att dämpa hudens reaktion.

    Om ni tror att det kan vara det så börja i så fall med att tvätta om hans rena kläder med bara vatten. Sval/kall dusch innan läggdags lindrar och lugnar ner, medan för varm inomhustemp och tjocka täcken gör en för varm och irriterar huden. Lär barnet att sova utan kläder så han inte svettas på natten och löser ut tvättmedelsrester ur textilen.

    Sköljmedel ska man för övrigt aldrig använda, det är ett djävulens påfund för hudkänsliga och uselt för miljön dessutom.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Inga bekymmer
    Februari16 skrev 2017-02-11 21:31:18 följande:

    Bett från vägglöss?


    Bett från vägglöss ser inte ut så. De sitter vanligen på rad och är inte så utspridda, mer som prickar liknande myggbett.
  • Themis
    Inga bekymmer skrev 2017-02-11 23:05:03 följande:
    Bett från vägglöss ser inte ut så. De sitter vanligen på rad och är inte så utspridda, mer som prickar liknande myggbett.
    Allkså...mina myggbett kan som värst vara 5 cm i diameter ibland.

    Känns inte som om många fattar vad det innebär att leva med atopisk hud.
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Inga bekymmer
    Themis skrev 2017-02-11 23:15:42 följande:

    Allkså...mina myggbett kan som värst vara 5 cm i diameter ibland.

    Känns inte som om många fattar vad det innebär att leva med atopisk hud.


    Themis skrev 2017-02-11 23:15:42 följande:

    Allkså...mina myggbett kan som värst vara 5 cm i diameter ibland.

    Känns inte som om många fattar vad det innebär att leva med atopisk hud.


    Nu menade jag inte om man får allergiska reaktioner vid myggbett. Har en kompis som får bölder vid myggbett så ja, jag vet att det kan vara så. Vid myggbett utan allergiska reaktioner då.
  • Lurvenpajsaren

    Har sonen varit förkyld eller haft ont i halsen innan utslagen?

    Vissa streptokocker kan ge en typ av reaktion på huden.

    Sök akut hos en husläkare istället. Närakuten funkar till vanliga förkylningar, typ, men min egen erfarenhet av hudåkomma är att de har noll koll.

    Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Vad kan detta vara för "eksem"?