• Mojligtvisgravid

    Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!

    Hej!

    Igår var jag på mitt första VUL och jag var 100% säker på att jag var 7+0 men läkaren sa 5-6+0. Barnet längd: 3,25 mm.

    Det som chockade mig var att det var två hinnsäckar, varav den ena var tom. Jag gick hem och googlade så läser jag att det är vanligt att detta sker, att ena utvecklar före den andra. Detta kan också vara att jag har förlorat ena barnet.

    Ni som gjorde VUL tidigt, såg ni ett eller två embryo i säckarna?

    Såhär såg det ut för mig:

  • Svar på tråden Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-02-21 19:23:12 följande:

    Nja tror dock inte du har mycket högre risk än de vanliga 25-30%! Det är ju en annan sak om ena tvilling slutar leva i tex andra trimestern. När den stöts ut är det ju stor risk att den andra också följer med!

    Men vänta och se vad nästa ul visar! Kan ju vara att den andra är mycket efter bara. Alltså två helt olika befruktningstillfällen. Så kan det ju bli om man har flera ägglossningsr under samma cykel!


    Jag tror det hände eftersom jag fick ägglossningssekret efter att jag hade plussat, tyckte att det var så konstigt. Jag fick min spiral uttagen, vet inte om det kan ha något med att det släpptes två ägg i januari. Men som du säger, det är bara till att vänta till nästa UL. Längtar!
  • GrönaDruvan
    EpicNurse skrev 2017-02-21 19:23:12 följande:
    Nja tror dock inte du har mycket högre risk än de vanliga 25-30%! Det är ju en annan sak om ena tvilling slutar leva i tex andra trimestern. När den stöts ut är det ju stor risk att den andra också följer med!

    Men vänta och se vad nästa ul visar! Kan ju vara att den andra är mycket efter bara. Alltså två helt olika befruktningstillfällen. Så kan det ju bli om man har flera ägglossningsr under samma cykel!
    När moderkakan tagit över näringstillförseln till barnen och ett dör i tex andra trimetern, är det mycket ovanligt att kroppen stöter ut det döda barnet. Visst, det händer, men inte så ofta.
    För det mesta får man då gå med det döda barnet i magen tills det andra barnet vill ut.
    Bara lite sådär "onödig" info
    //Från en som just nu har en död och en levande tvilling i magen.
  • EpicNurse
    GrönaDruvan skrev 2017-02-21 20:30:25 följande:

    När moderkakan tagit över näringstillförseln till barnen och ett dör i tex andra trimetern, är det mycket ovanligt att kroppen stöter ut det döda barnet. Visst, det händer, men inte så ofta.

    För det mesta får man då gå med det döda barnet i magen tills det andra barnet vill ut.

    Bara lite sådär "onödig" info

    //Från en som just nu har en död och en levande tvilling i magen.


    Absolut! Men om kroppen skulle försöka få ut den som dött så är det större risk att den andra också aborternas. Om inte samtidigt så några dagar efteråt.. Och nu menar jag i första halvan av graviditeten, men andra trimestern. Men det gäller även senare.

    // Från en som jobbar på gyn med patienter som får sena missfall med både singel och duplex graviditeter
  • GrönaDruvan
    EpicNurse skrev 2017-02-21 20:54:25 följande:
    Absolut! Men om kroppen skulle försöka få ut den som dött så är det större risk att den andra också aborternas. Om inte samtidigt så några dagar efteråt.. Och nu menar jag i första halvan av graviditeten, men andra trimestern. Men det gäller även senare.

    // Från en som jobbar på gyn med patienter som får sena missfall med både singel och duplex graviditeter
    Är helt med dig. Självklart följer såklart den andra med om kroppen väljer att stöta ut (oftast) men det är ovanligt att det händer.
    Men jag är ingen expert, bara för vidare info från de experter jag pratat med
  • EpicNurse
    GrönaDruvan skrev 2017-02-21 21:19:16 följande:

    Är helt med dig. Självklart följer såklart den andra med om kroppen väljer att stöta ut (oftast) men det är ovanligt att det händer.

    Men jag är ingen expert, bara för vidare info från de experter jag pratat med


    Ja vi har nog bara några enstaka, typ under 10 patienter per år med just den diagnosen i v 16-22. Så visst är det ovanligt, som tur är!

    Vi har desto fler som har det som ts eventuellt har, att en stannat av jättetidigt/är ofostrig. Och för nästan alla dom går det bra! Alltså lika bra som för vem som helst i tidig graviditet :)
  • Sissimoine


    Hoppas bilden kom med.

    Hoppar in här :) var på VUL v.7+1 och barnmorskan sa att hon eventuellt såg två hinnsäckar men bara ett foster. Finns det alltså möjlighet att det är tvillingar ändå??
  • EpicNurse
    Sissimoine skrev 2017-02-21 21:40:23 följande:

    Hoppas bilden kom med.

    Hoppar in här :) var på VUL v.7+1 och barnmorskan sa att hon eventuellt såg två hinnsäckar men bara ett foster. Finns det alltså möjlighet att det är tvillingar ändå??


    Tycker den andra hinnsäcken ser sammanfallen ut. Tror inte det finns någon chans till tvillingar när det levande fostret dateras till 7+1 och den andra hinnsäcken är oregelbunden, mycket mindre och utan foster. Hade nog ställt in mig på att där "bara" är ett foster! :)
  • Sissimoine
    EpicNurse skrev 2017-02-21 21:44:32 följande:

    Tycker den andra hinnsäcken ser sammanfallen ut. Tror inte det finns någon chans till tvillingar när det levande fostret dateras till 7+1 och den andra hinnsäcken är oregelbunden, mycket mindre och utan foster. Hade nog ställt in mig på att där "bara" är ett foster! :)


    Tack för svar!! Hade verkligen ställt in mig på EN och inte två efter hon sagt att ena var tom. Men man blir så osäker när man börjar läsa runt här haha :) är väldigt nöjd med "bara" ett foster :D
  • EpicNurse
    Sissimoine skrev 2017-02-21 21:47:48 följande:

    Tack för svar!! Hade verkligen ställt in mig på EN och inte två efter hon sagt att ena var tom. Men man blir så osäker när man börjar läsa runt här haha :) är väldigt nöjd med "bara" ett foster :D


    Haha :) man vet aldrig. Det kanske tittar ut två stycken ;)

    Lycka till allihopa!
  • Mojligtvisgravid
    EpicNurse skrev 2017-02-21 22:07:20 följande:

    Haha :) man vet aldrig. Det kanske tittar ut två stycken ;)

    Lycka till allihopa!


    Tack EpicNurse! Ska bli intressant, antingen eller två.

    En annan sak som jag tyckte var lite konstigt, det var att embryot var "utanför" säcken. Är detta vanligt? Hjärtat pulserade precis ovanför pilen. Nedanför pilen är gulesäcken, sa hon.Borde inte "fostret" vara i hinnesäcken, eller det kanske det är?

Svar på tråden Hjälp! Ni med tvillingar, se hit!