• Qwerty32

    Magsjuka, hur hade ni gjort?

    Hej! Har stämt träff med en kompis imorgon (söndag) saken är den att hon har haft magsjuka i måndags, och jag har ett litet barn som bara är 5 veckor. Finns det risk att vi kan bli smittade eller borde det vara ok att träffa kompisen?

  • Svar på tråden Magsjuka, hur hade ni gjort?
  • Dumbledore
    Jordgubb90 skrev 2017-02-19 20:26:17 följande:

    Såg dessutom att du skrivit längre upp att magsjuka inte smittar via nysningar och hostningar men där har du fel. Magsjuka är en droppsmitta och sprids visste på det viset. www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Infektioner-hos-barn---smittvagar-och-hur-man-kan-bryta-dem/


    Ja, om du just kräkts så smittar det naturligtvis på det sättet. Absolut. Eller om du kräks, då flyger droppar från spyan ut i luften och kan smitta någon annan. Men magsjukevirus finns ganska sällan i saliven.
    Jordgubb90 skrev 2017-02-19 20:19:25 följande:

    Det kan ju omöjligt handla om hygien?? Om så vore fallet, att vi hade dålig hygien så skulle vi ju inte ge magsjuka på grund av dålig hygien? :P

    Vi duschar som alla andra och tvättat händerna noga efter toalettbesök... så nej där tror jag du har fel!


    Nu skojar du va? Du kan inte på riktigt påstå att smittspridning av magsjuka inte har med hygien att göra? Jag förstår varför ni blev sjuka igen.
  • Jordgubb90
    Dumbledore skrev 2017-02-19 22:31:51 följande:
    Ja, om du just kräkts så smittar det naturligtvis på det sättet. Absolut. Eller om du kräks, då flyger droppar från spyan ut i luften och kan smitta någon annan. Men magsjukevirus finns ganska sällan i saliven.
    Jordgubb90 skrev 2017-02-19 20:19:25 följande:

    Det kan ju omöjligt handla om hygien?? Om så vore fallet, att vi hade dålig hygien så skulle vi ju inte ge magsjuka på grund av dålig hygien? :P

    Vi duschar som alla andra och tvättat händerna noga efter toalettbesök... så nej där tror jag du har fel!


    Nu skojar du va? Du kan inte på riktigt påstå att smittspridning av magsjuka inte har med hygien att göra? Jag förstår varför ni blev sjuka igen.
    Vi blev inte sjuka igen, det har jag aldrig sagt... dessutom så sa jag inte att det inte sprids via dålig hygien. Jag sa bara att i vårt fall handlar det inte om dålig hygien eftersom jag vet att vi har god hygien.
  • Dementoria

    Jag skulle ju säga att om ni ses en vecka efter avklarad magsjuka är risken för smitta så gott som obefintlig. Risken är större att ni drar på er något på bussen dit.

    Men du verkar inte vara jättesugen på att ses, då är det väl inte värre än att du bokar av? Ta det lite senare och ses utomhus på ett fik eller i en park.

  • Dumbledore
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 08:09:01 följande:

    Vi blev inte sjuka igen, det har jag aldrig sagt... dessutom så sa jag inte att det inte sprids via dålig hygien. Jag sa bara att i vårt fall handlar det inte om dålig hygien eftersom jag vet att vi har god hygien.


    Du blev ju sjuk långt efter ditt barn? Om det var samma magsjuka så har du städat dåligt.
  • Dumbledore
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 08:09:01 följande:

    Vi blev inte sjuka igen, det har jag aldrig sagt... dessutom så sa jag inte att det inte sprids via dålig hygien. Jag sa bara att i vårt fall handlar det inte om dålig hygien eftersom jag vet att vi har god hygien.


    Du blev ju sjuk långt efter ditt barn? Om det var samma magsjuka så har du städat dåligt.
  • Charlotte N
    Dumbledore skrev 2017-02-20 12:50:02 följande:
    Du blev ju sjuk långt efter ditt barn? Om det var samma magsjuka så har du städat dåligt.
    Hur ska man städa? Min son blev magsjuk förra veckan. Jag tvättade allt, städade överallt, klorin i badrummen. Ändå blev alla andra i familjen sjuka igår:(
  • Jordgubb90
    Dumbledore skrev 2017-02-20 12:50:02 följande:
    Du blev ju sjuk långt efter ditt barn? Om det var samma magsjuka så har du städat dåligt.
    Nej det blev jag inte... du måste ha blandat ihop mig med någon annan i tråden. Jag blev sjuk 2 dygn efter att ha blivit kaskadspyad rakt i ansiktet så du kanske ska passa dig för att hävda att andra har dålig hygien!!! Sedan smittade vi en hel drös med andra människor så långt som 2 veckor efter vi var sjuka. Och detta var inte ens hemma hos oss och sjävklart har vi duschat och bytt kläder massa gånger efter det. Så det jag undrade innan du hävdade att jag har dålig hygien var om någon vet vad det kan vara som smittar så pass länge efteråt? Antar att det var min sons saliv som smittade i och med att han är liten och käkar på allt, men tyckte det var konstigt att det smittade så himla länge efteråt. Alla vi träffade blev sjuka så långt som 2 veckor efter vårt sista symptom. Helt sjukt tycker jag.
  • Jordgubb90
    Charlotte N skrev 2017-02-20 14:28:14 följande:
    Hur ska man städa? Min son blev magsjuk förra veckan. Jag tvättade allt, städade överallt, klorin i badrummen. Ändå blev alla andra i familjen sjuka igår:(
    Jag hävdar till till skillnad från Dumbledore att i erat fall kan det säkert ha haft att göra med att någon i familjen burit på smittan men att det inte brytit ut, som i sin tur kan ha smittat nästa person/personer där det brutit ut. Det behöver inte handla om att man städat dåligt hävdar jag!
  • Dumbledore
    Charlotte N skrev 2017-02-20 14:28:14 följande:

    Hur ska man städa? Min son blev magsjuk förra veckan. Jag tvättade allt, städade överallt, klorin i badrummen. Ändå blev alla andra i familjen sjuka igår:(


    Man kan inte alltid skydda sig, särskilt om det handlar om calicivirus eller liknande, och när man delar toalett. Men klorin ska användas även på strömbrytare, dörrhandtag, kroken där handduken hänger, kranen, ALLT som den sjuka tagit i. Mekanisk nötning är det som gäller, för att få rent. Noggrann handtvätt, inget pillande i ansiktet, helst pappershanddukar, tvätta i minst 60 grader, även snuttar och nallar som blivit gosade med under sjukperioden.

    Men som sagt, det går inte alltid att skydda sig, särskilt när det är barn som är sjuka.
  • Dumbledore
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 16:17:03 följande:

    Nej det blev jag inte... du måste ha blandat ihop mig med någon annan i tråden. Jag blev sjuk 2 dygn efter att ha blivit kaskadspyad rakt i ansiktet så du kanske ska passa dig för att hävda att andra har dålig hygien!!! Sedan smittade vi en hel drös med andra människor så långt som 2 veckor efter vi var sjuka. Och detta var inte ens hemma hos oss och sjävklart har vi duschat och bytt kläder massa gånger efter det. Så det jag undrade innan du hävdade att jag har dålig hygien var om någon vet vad det kan vara som smittar så pass länge efteråt? Antar att det var min sons saliv som smittade i och med att han är liten och käkar på allt, men tyckte det var konstigt att det smittade så himla länge efteråt. Alla vi träffade blev sjuka så långt som 2 veckor efter vårt sista symptom. Helt sjukt tycker jag.


    Då ber jag om ursäkt om jag blandade ihop det.

    Men nej. Vanlig magsjuka smittar inte så lång tid efter, om man inte äter någon annans bajs. Saliven innehåller inte magsjukevirus om man inte just kräkts, däremot kan man hitta virus i avföringen flera veckor efter man blivit frisk. Vet de du träffade med säkerhet att de blev smittade av er? Det är nämligen högst osannolikt att det skulle vara så, såvida ni inte slarvat med hygienen alltså, för i så fall kan det smitta lääänge. Men det säger du ju att ni inte har, så jag skulle knappast tro att ni smittade någon med vanlig magsjuka. Möjligen om ni haft någon bakterie på er, men det krävs ganska mycket för att sprida den vidare, det handlar återigen om hygien.
  • Charlotte N
    Dumbledore skrev 2017-02-21 22:37:32 följande:
    Man kan inte alltid skydda sig, särskilt om det handlar om calicivirus eller liknande, och när man delar toalett. Men klorin ska användas även på strömbrytare, dörrhandtag, kroken där handduken hänger, kranen, ALLT som den sjuka tagit i. Mekanisk nötning är det som gäller, för att få rent. Noggrann handtvätt, inget pillande i ansiktet, helst pappershanddukar, tvätta i minst 60 grader, även snuttar och nallar som blivit gosade med under sjukperioden.

    Men som sagt, det går inte alltid att skydda sig, särskilt när det är barn som är sjuka.
    Tack för svaret! Tycker ju att jag gjorde så. Klorinade allt allt allt i badrummen och tvättade resten av huset med rengöringsmedel. Tvättade alla textilier i 60 grader utom handdukar och lakan som gick i 90 grader. Får se om det är slut nu, bara bebisen som inte blivit sjuk. Än.
  • Dumbledore
    Charlotte N skrev 2017-02-21 22:50:38 följande:

    Tack för svaret! Tycker ju att jag gjorde så. Klorinade allt allt allt i badrummen och tvättade resten av huset med rengöringsmedel. Tvättade alla textilier i 60 grader utom handdukar och lakan som gick i 90 grader. Får se om det är slut nu, bara bebisen som inte blivit sjuk. Än.


    Jag håller tummarna! Tänk på att om barnet fått använda surfplatta eller liknande så är det stor risk att den kan sprida smittan vidare, den är ju svår att tvätta med klorin, men handsprit funkar bättre.
  • Charlotte N
    Dumbledore skrev 2017-02-21 23:05:12 följande:
    Jag håller tummarna! Tänk på att om barnet fått använda surfplatta eller liknande så är det stor risk att den kan sprida smittan vidare, den är ju svår att tvätta med klorin, men handsprit funkar bättre.
    Tack!! Har torkat av surfplattorna med sprit. Men bebisen är bara tre månader så hon har inte använt dem, kanske därför hon inte är sjuk än:)
  • Palestrina
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 16:18:53 följande:
    Jag hävdar till till skillnad från Dumbledore att i erat fall kan det säkert ha haft att göra med att någon i familjen burit på smittan men att det inte brytit ut, som i sin tur kan ha smittat nästa person/personer där det brutit ut. Det behöver inte handla om att man städat dåligt hävdar jag!
    Om det inte bryter ut för man inte heller smittan vidare. Då är det mycket troligare att man har missat att städa någon detalj, som t ex ett dörrhandtag eller en strömbrytare, som folk rör vid.
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 16:17:03 följande:
    Nej det blev jag inte... du måste ha blandat ihop mig med någon annan i tråden. Jag blev sjuk 2 dygn efter att ha blivit kaskadspyad rakt i ansiktet så du kanske ska passa dig för att hävda att andra har dålig hygien!!! Sedan smittade vi en hel drös med andra människor så långt som 2 veckor efter vi var sjuka. Och detta var inte ens hemma hos oss och sjävklart har vi duschat och bytt kläder massa gånger efter det. Så det jag undrade innan du hävdade att jag har dålig hygien var om någon vet vad det kan vara som smittar så pass länge efteråt? Antar att det var min sons saliv som smittade i och med att han är liten och käkar på allt, men tyckte det var konstigt att det smittade så himla länge efteråt. Alla vi träffade blev sjuka så långt som 2 veckor efter vårt sista symptom. Helt sjukt tycker jag.
    I ert fall låter det troligare att den drös människor ni träffade faktiskt fick smittan från någon annan.

  • Jordgubb90
    Palestrina skrev 2017-02-22 00:24:16 följande:
    Om det inte bryter ut för man inte heller smittan vidare. Då är det mycket troligare att man har missat att städa någon detalj, som t ex ett dörrhandtag eller en strömbrytare, som folk rör vid.
    Jordgubb90 skrev 2017-02-20 16:17:03 följande:Nej det blev jag inte... du måste ha blandat ihop mig med någon annan i tråden. Jag blev sjuk 2 dygn efter att ha blivit kaskadspyad rakt i ansiktet så du kanske ska passa dig för att hävda att andra har dålig hygien!!! Sedan smittade vi en hel drös med andra människor så långt som 2 veckor efter vi var sjuka. Och detta var inte ens hemma hos oss och sjävklart har vi duschat och bytt kläder massa gånger efter det. Så det jag undrade innan du hävdade att jag har dålig hygien var om någon vet vad det kan vara som smittar så pass länge efteråt? Antar att det var min sons saliv som smittade i och med att han är liten och käkar på allt, men tyckte det var konstigt att det smittade så himla länge efteråt. Alla vi träffade blev sjuka så långt som 2 veckor efter vårt sista symptom. Helt sjukt tycker jag.
    I ert fall låter det troligare att den drös människor ni träffade faktiskt fick smittan från någon annan.

    Ska ju tillägga då att alla vi träffade blev sjuka 2 dagar efter... och vi träffade alltså inte dessa personer samtidigt utan olika dagar och de flesta hemma hos dom och inte hos oss. Lite otäckt var det faktiskt med tanke på att vi kände oss som pesten... vi slutade ju till slut träffa folk en vecka till. Så tog 3 veckor efter sista symptom innan vi slutade smitta. Sjukt tycker jag. Och ja, vi är renliga av oss. Duschar och byter kläder varje dag. Eller ja, sonen duschar jag inte varje dag. Men tvättat händer och byter kläder. Då när han var sjuk blev det dusch varje dag.
Svar på tråden Magsjuka, hur hade ni gjort?