• LadyM91

    Grannen tror min katt är hennes.

    Jag behöver verkligen råd. Jag vet inte längre vart jag ska vända mig. När jag flyttade hem till min pojkvän med mina 2 katter så fick de bli utekatter pga de sprang runt och skrek och betedde sig. Nu är det så att min äldsta katt har fått kontakt med en pensionär på området som tar in honom till sig och behandlar honom som att han är hennes. Gånger flera har han varit hemifrån 5 dagar i sträck. Då bor han hos henne och hon låter detta ske. Det hör till saken att i somras ringde hon till hyresvärden och klagade på att min katt " bröt sig in hos henne" när jag sagt till henne att hon inte fick mata honom eller uppmuntra honom till att gå dit. Jag sa till och med till henne att hon skulle spruta vatten på honom. På toppen av allt fick hon tag i mitt nummer så hon ringde ner mig morgon som kväll för att berätta att min katt var hos henne och att hon försökte slänga ut honom men det gick inte. Nu är jag dock sjukt frustrerad för så fort jag hämtar min katt hos henne och när honom hem så skriker han och morrar som tusan. Vad gör jag för fel?! Vad kan jag göra?! Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Grannen tror min katt är hennes.
  • äldreochklokare

    Har du gjort katterna till utekatter är det svårt styra vart de går. Kan inte se att du kan göra så mkt åt detta.
    Katten har uppenbarligen gillat vara hos grannen, därför vill den inte vara hos dig. Att grannen nu verkar ha ångrat sig och inte vill ha den där blir ett problem, ingen av er verkar vilja ha katten inne.

  • Queennr1

    Utekatter tenderar att söka sig dit där de trivs bäst. Det är nåt man får räkna med när man släpper ut katten utan tillsyn. Tur att han dragits till nån snäll människa istället för nån som skadat honom.

  • Queennr1

    Utekatter tenderar att söka sig dit där de trivs bäst. Det är nåt man får räkna med när man släpper ut katten utan tillsyn. Tur att han dragits till nån snäll människa istället för nån som skadat honom.

  • Underbaraälskade

    Prova med att ha katten inomhus i minst tre veckor och se till att han har god mat fräsch kattlåda och någon favorit plats att sova/vila på till att börja med!
    Innan du släpper ut honom igen så gör klart för din granne att hon ska mota bort honom,vatten spruta är bra men finns även vissa medel man kan spreja som katter inte tycker om så det kan du köpa och fråga om du får spreja hos grannen...

  • LadyM91

    Jag vill ha min katt inne men jag vill ju att han ska trivas. Inte springa runt och skrika. Dessutom har grabben en egen katt så spraya något där känns inte som ett alternativ. Det som stör mig i allt är att hon låter honom komma in till sig trots att jag sagt till henne att inte släppa in honom eller mata honom .

  • MallaL

    Det är så katter gör, de är inte tama som hundar. Har man utekatter får man finna sig i att de kan "flytta". Mina vänners katt gillade stallet i närheten bättre än deras hus, så nu bor de där , bara att acceptera, de åker dit med mat, men katten verkar inte vilja flytta "hem".

  • ymmmi

    Ahh din pojkvän har en katt hemma redan.
    Din katt trivs inte hemma hos er och har därför hittat ett nytt hem där han verkar trivas. Låt honom få stanna där. Du vill hans bästa och som du ser så har han redan valt sitt ställe där han trivs.
    Mest troligen gillar han inte att bo hos dig och din pojkvän som redan hade en katt sedan tidigare.
    Därför han sökt sig utåt.

  • ymmmi

    Även om man har katter som springer runt och skriker så släpper man ändå inte ut dom vind för våg.
    Bara för att dom skriker så betyder inte att dom vill ut.

  • Joo3221414

    Det borde vara olagligt att ha utekatter såvida man inte bor själv på landet.

  • Aniiee

    Det är väl bara att konstatera: Det är aldrig människans katt, det är alltid kattens människa.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • nernu

    Har vänner som har en liknande situation. De bor på landet och har en granne som annekterat deras katt. Grannen matar katten med leverpastej och människomat så det är ju klart att katten går dit. De har sagt åt henne att sluta men det gör hon inte. Verkar som att du också har råkat ut för en crazy cat lady. De är svåra att rå på. Din granne matar och klappar ju katten för att hon vill ha den där.

  • LadyM91

    Ni missförstod mig nog i tråden. Jag har 2 katter som jag tog med mig till min pojkvän. Den katten som inte kommer hem är min första och äldsta katt. Min sambo hade alltså inga katter sen innan. Dessutom så kan man inte leva med katter som står vid dörren och skriker dag som natt i 3 veckors tid. Det var då vi blev tvungna att släppa ut dom. Dessutom förvånar det mig att jag får såna svar från er här. Jag sökte stöd, inte mer salt i såren. Jag är sårad nog som det är över situationen och kommer aldrig finna mig i att han "flyttar" dit där. På toppen av allt förstår jag inte hur ni kan tycka detta är mitt fel. Är det inte fel av grannen att ta in honom? Eller mata honom trots att jag sagt ifrån att han äter specialkost? När jag dessutom sagt till henne att hon ska kasta ut honom och spruta vatten på honom så han kommer hem och hon ändå gör tvärtom.

Svar på tråden Grannen tror min katt är hennes.