• Anonym (Jag)

    Om man inte håller med om diagnos

    Jag gick till psykolog för utredning. Efter tre besök och några ja och nej-frågor bestämde hon att jag inte har det jag är säker på att jag har. Även alla runt omkring mig som jag har pratat med håller med om det.

    Hur går jag vidare om jag inte håller med? Jag är har jättesvår för konfrontation, så jag sa inte så mycket där, utan fick ett papper på de diagnsoer hon ansåg stämde och gick hem och läste på. Visst har jag säkert dem också, men det är långt ifrån hela problembilden.

  • Svar på tråden Om man inte håller med om diagnos
  • Anonym (Jag)
    Lena skrev 2017-02-22 17:00:21 följande:

    Be om att få träffa en annan läkare.


    Känns så awkward att göra det på samma ställe, för då kommer jag ju ändå möta på henne..
  • Anonym (Jag)
    Agnescecila skrev 2017-02-22 17:03:51 följande:

    Fråga vad det är som gör att du inte fick den diagnosen som du tror du har.


    Hon tyckte helt enkelt att jag är för trevlig! Just då kunde jag bara garva åt det, men ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

    Jag utreddes för autism, aspergers närmare bestämt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2017-02-22 17:35:11 följande:

    Googla runt lite...kanske....


    ?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (O) skrev 2017-02-22 18:17:52 följande:

    Ja, bilda dig en egen uppfattning, läkaren vet Inte allt.


    Men det är ju det jag redan gjort? Jag kan ju inte ge mig själv en diagnos.
  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-22 18:26:58 följande:

    En ATS utredning går inte till så att man bara får lite ja och nej frågor, det är mycket mer som ingår, så det var inte en sådan utredning du gjorde.


    Nej jag vet, min bror har gjort en seriös utredning och den var inte alls så. Hon ansåg att jag inte behövde gå vidare för att jag var för öppen och social för att ha autism. Jag insisterade att jag ändå tror det, men hon höll inte med.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hjk) skrev 2017-02-22 21:14:24 följande:

    Nu är det tredje tråden den här veckan från någon som suttit hemma och läst på nätet, bestämt vilken diagnos som är rätt och undrar vad man ska göra när läkaren inte kan "förstå" att det är rätt!

    Inget ont mot just dig personligen TS (uppriktigt inte), men det är ett ganska skrämmande fenomen att folk googlar, bestämmer sig och sedan "kräver" att få diagnosen.

    Allt handlar ju trots allt om nivåer. Alla människor har problem med det mesta som står i läkarboken ibland, men en läkare ser ju lättare nivåer på det hela och vad det kan vara.


    Jag har i allra högsta grad stora problem och tom mina föräldrar har alltid misstänkt den problematiken, men de valde att aldrig dra det vidare.

    Hon som gjorde "utredningen" träffade mig tre gånger och jag fick endast svara på ja och nejfrågor.. Det är ingen autismutredning.

    Så nej, jag tror inte att den är korrekt. Det som gjorde att hon bestämde att det inte var det var för att jag är "för trevlig", vad tusan nu det betyder.

    Jag googlade inte för min egen del, utan jag läste på för att min dotter utreddes för det och var först då något klickade till hos mig och jag insåg saker hos mig som skapat så stor frustration så länge jag kan minnas.
  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-23 14:41:03 följande:

    Jag tycker du ska lyssna på hennes bedömning, det finns andra diagnoser som kan ge autism liknande symtom också. Gå tillbaka till läkaren och diskutera vilken hjälp du behöver igen.


    Men jag litar inte alls på hennes så kallade utredning. Både här och andra runtom jag pratat med säger dessutom att det inte är sådär en autismutredning går till.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (1234) skrev 2017-02-23 14:45:19 följande:

    Varför vill du ha en AS-diagnos? Det är grund för förvaltarskap.


    Knappast.

    Och vill och vill, jag tror verkligen att jag har det och även om en diagnos i sig kanske inte kommer göra någon större skillnad i vardagen så har jag iaf en förklaring till varför jag har de svårigheter jag har.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (1234) skrev 2017-02-23 15:11:57 följande:

    Jo, det är det. Jaghar en AS-diagnos, och läkaren motiverade det med att jag har Asperger.


    Skulle inte hända mig iaf.
  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-23 15:47:05 följande:

    Det du har fått göra är ingen autism utredning utan något man får göra innan man kommer till utredningen. Det är till för att sålla bort personer som man inte tror har diagnosen. Hade det funnits misstankar om att du hade AS hade du gått vidare till utredning.

    Det är väldigt vanligt idag att folk sitter och läser på nätet, bestämmer vad de har för diagnos och sedan kräver att få den diagnosen. Det är inte alls bra och gynnar ingen, jag säger inte att du inte har problem, men de problemen behöver inte bero på autism, det kan finnas andra orsaker och självklart ska du få hjälp. Jag tycker du ska kontakta din kontakt på psyk/vårdcentralen om du har en sådan och ta det därifrån.


    Det är dock inte så det gick till. Jag har alltid haft problem och känt mig annorlunda, men jag googlade inte för mig, utan för min dotter som fått den diagnosen. Har även en bror med det.

    Hon har aldrig sett mig i de situationerna där det blir tydligt, jag har många runtomkring mig som tror samma sak och min bror har kämpat för att få utredning i flera år och fick den nu först vid 36 efter att alltid ha viftats bort.

    Jag har ingen energi över till att pusha vidare något just nu, men jag står fast vid att jag inte tror på hennes slutsats.

    Jag skulle kunna skriva en hel roman om saker jag insett om mig själv och hur jag är i olika situationer.
  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-23 20:07:43 följande:

    Fast att du alltid har haft problem och känt dig annorlunda behöver inte bero på autism, det kan finnas andra orsaker till det. Du har helt klart bestämt dig för vilken diagnos du har och nu kräver att vården ska hålla med dig. Du verkar inte vara öppen för andra möjligheter alls. Jag tvivlar inte på att du har problem, men du måste våga lita på att vården kan sin sak.

    Varför berättade du inte om dessa situationer för psykologen? Du fick dessutom fylla i olika formulär där en diagnos brukar framgå.


    Jag är i allra högsta grad öppen, men jag har väldigt bra självkännedom. Hon ansåg att jag har social ångestsyndrom och det håller jag inte med om alls.

    Fyllde inte i något formulär, hon ställde några ja och nejfrågor som lät som de kom från ett självhjälpstest på nätet.

    Jag försökte berätta, men kändes inte som hon tog mig på allvar. Hon sa att "autism märker man av direkt genom kroppsspråket".
  • Anonym (Jag)
    legomum skrev 2017-02-24 16:55:48 följande:

    Men man går inte till en psykolog för att få en sådan diagnos. Man tar och ringer till vårdcentralen som sedan remitterar dig vidare till en klinik som gör sådana utredningar.

    Det är flera besök med förberedande samtal och sedan får du träffa läkare efter där träffar man en psykolog för samtal. Men det är inte en person som sitter och gör denna utredning och det tar inte tre besök.


    Jag gick via vc och det var de som skickade mig dit.
  • Anonym (Jag)

    Hos min stads psykiatri gick jag. Heter bara ---- psykiatri.

  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-25 10:34:11 följande:

    Det är din åsikt att vården har fel, men titta på hur många anmälningar som görs och hur många behandlingar och liknande som görs. Visst finns det ett mörkertal, men även om vi tredubblar antalet anmälningar så är de fortfarande få i förhållande till antal läkarbesök.

    Hade ts gått till en vanlig läkare på vårdcentralen hade jag hållit med dig, vården (även psykvården) är skrämmande dålig på autism. Men nu träffade ts en läkare som har som jobb att bedöma om utredning, det är en helt annan sak.


    Jag träffade en psykolog. Har ingen aning om vad hon har för erfarenhet inom det, hon var iaf ung, runt 30.
Svar på tråden Om man inte håller med om diagnos