• jagjagjagjag

    Hur mycket får ni i lön

    Vad jobbar ni som och hur mycket i lön får ni?

    Vad har ni för utbildning?

  • Svar på tråden Hur mycket får ni i lön
  • Anonym (Maskinoperatör)

    Maskinoperatör, 3 års erfarenhet, ingen utbildning, jag är 29 år.

    33.000:- brutto.

  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-02-22 23:43:17 följande:

    Måste bara påpeka att sjuksköterska är påväg att bli ett välbetalt yrke. Det är bara landstinget (sjukhuset) som betalar Pisslön. (Ja, den är piss då jag tjänade mer utan utbildning som personlig assistent)

    Som hyrsjuksköterska får man absolut 40000 i månaden som nyexaminerad. Om man jobbar heltid dvs. Jobbar man mer jour, natt, övertid och så, så blir ju lönen högre. Detsamma gäller i Norge.

    Inom hemsjukvård så ligger lönen runt 30k för en nyexaminerad ssk. Sedan är det större kris i Norrland så där kan man verkligen få det man förtjänar för att ha liv i sina händer. Men inte på sjukhus.

    Grundutbildad läkare alltså leg.läkare kan tjäna 100k i veckan, skatten är ju högre och så men det är sanningen.

    Lärare är också ett bristyrke just nu, speciellt inom natur/kemi/fysik/biologi/matematik. Vet om en hel del som får 50k.

    Självfallet kan det vara surt för de som jobbat längre, men det är en brist. Man får byta arbetsgivare om det provocerar.


    Om du som ssk påstår att ssk är på väg att bli ett välbetalt yrke bara för att man KAN tjäna bra som hyrssk är du fel ute. De allra flesta tjänar skit i förhållande till ansvar och arbetsbörda. Det är de ssk som sliter som djur på avdelningarna och akuten man ska ha i tanken när det gäller lönen. Inte de som hyrs in eller jobbar i Norge.

    Jag har barnmorskeutbildning och tjänar 31000. Åt helvete.
  • Zadre
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-02-22 23:14:14 följande:
    När man talar och jämför lön är det alltid bruttolön och grundlön man talar om, allt annat är ointressant.
    Netto är i allra högsta grad intressant.
    När jag frågar om detaljerna av ett jobb så vill jag veta hur mycket man jobbar och vad man faktist får ut i handen för jag vill veta vad jag faktist har att röra mej med.
    Grundlön? Jag har samma grundlön som mina föräldrar men de har fasta arbetstider i ett helt annat yrke medans jag har mer rörliga tider, en del tillägg som inte existerar hos dem samt att jag kan ha flera timmar övertid varje månad. Våran netton kan skilja flera tusen vissa månader.

    För att svara på TS: Lastbilschafför, gymnasieutbildning, yrkesförarutbildning och denna månad får jag ut runt 23500.
  • Anonym (Specialpedagog)

    Jag jobbar som specialpedagog på en gymnasieskola. Har gymnasielärarexamen och 12 års erfarenhet i ryggen. Tjänar 39 000 i månaden.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-02-23 11:01:00 följande:

    Om du som ssk påstår att ssk är på väg att bli ett välbetalt yrke bara för att man KAN tjäna bra som hyrssk är du fel ute. De allra flesta tjänar skit i förhållande till ansvar och arbetsbörda. Det är de ssk som sliter som djur på avdelningarna och akuten man ska ha i tanken när det gäller lönen. Inte de som hyrs in eller jobbar i Norge.

    Jag har barnmorskeutbildning och tjänar 31000. Åt helvete.


    Hyr ut dig själv eller dra till Norge. Under somrarna så är det stor brist så då får man 50k+ per månad.

    Håller absolut med att de som jobbar på avdelningar ska ha mer, men vill man verkligen jobba där när det är sådan brist, kaos och ingen bra lön? Klart det är därför platser stängs ned, ingen vill jobba där.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-02-23 13:55:10 följande:

    Hyr ut dig själv eller dra till Norge. Under somrarna så är det stor brist så då får man 50k+ per månad.

    Håller absolut med att de som jobbar på avdelningar ska ha mer, men vill man verkligen jobba där när det är sådan brist, kaos och ingen bra lön? Klart det är därför platser stängs ned, ingen vill jobba där.


    Anonym (Ssk) skrev 2017-02-23 13:55:10 följande:

    Hyr ut dig själv eller dra till Norge. Under somrarna så är det stor brist så då får man 50k+ per månad.

    Håller absolut med att de som jobbar på avdelningar ska ha mer, men vill man verkligen jobba där när det är sådan brist, kaos och ingen bra lön? Klart det är därför platser stängs ned, ingen vill jobba där.


    Ja det löser ju problemet! Ska tala om för kollegorna i natt att de ska packa in sina familjer och dra med dom till Norge. Så kan du åka 20 mil den dagen du behöver komma om lite snabbt till förlossningen!

    Höj lönerna och gör arbetsplatserna attraktiva så folk vill stanna kvar. Tack och lov är det inte alla som praktiskt möjligt kan säga upp sig och dra utan stannar kvar med dålig lön. Det är tack vare dom som du kan söka vård på akuten. Dock med långa väntetider.
  • kvarnfot
    Zadre skrev 2017-02-23 13:31:55 följande:
    Netto är i allra högsta grad intressant.
    När jag frågar om detaljerna av ett jobb så vill jag veta hur mycket man jobbar och vad man faktist får ut i handen för jag vill veta vad jag faktist har att röra mej med.
    Grundlön? Jag har samma grundlön som mina föräldrar men de har fasta arbetstider i ett helt annat yrke medans jag har mer rörliga tider, en del tillägg som inte existerar hos dem samt att jag kan ha flera timmar övertid varje månad. Våran netton kan skilja flera tusen vissa månader.

    För att svara på TS: Lastbilschafför, gymnasieutbildning, yrkesförarutbildning och denna månad får jag ut runt 23500.
    Så du klarar inte av att läsa en skattetabell?
    Sedan vet väl knappast arbetsgivaren vad du har för avdrag.....
  • Anonym (Ekonom)
    Zadre skrev 2017-02-23 13:31:55 följande:

    Netto är i allra högsta grad intressant.

    När jag frågar om detaljerna av ett jobb så vill jag veta hur mycket man jobbar och vad man faktist får ut i handen för jag vill veta vad jag faktist har att röra mej med.

    Grundlön? Jag har samma grundlön som mina föräldrar men de har fasta arbetstider i ett helt annat yrke medans jag har mer rörliga tider, en del tillägg som inte existerar hos dem samt att jag kan ha flera timmar övertid varje månad. Våran netton kan skilja flera tusen vissa månader.

    För att svara på TS: Lastbilschafför, gymnasieutbildning, yrkesförarutbildning och denna månad får jag ut runt 23500.


    Och det är fortfarande inte intressant i diskussionen om vad man har i lön.
  • Zadre
    kvarnfot skrev 2017-02-23 14:19:18 följande:
    Så du klarar inte av att läsa en skattetabell?
    Sedan vet väl knappast arbetsgivaren vad du har för avdrag.....
    Vad för avdrag skulle det handla om?
    Nu pratar jag ju om när man pratar med folk i största allmänhet inte när man sitter i en jobbintervju.
Svar på tråden Hur mycket får ni i lön