• Jsv17

    Tips tack!

    Hej,

    Jag är också 34, och vi jobbar på 1:a barnet just nu. Mitt råd till dig är kör på och låt livet hända, skulle du ha lätt för att bli gravid och verkligen få barn direkt efter examen så tror jag inte att det kommer påverka dina chanser att få jobb, din utbildning är ju lika mycket värd även ett år eller några månader senare, så snabbt glömmer man inte. Bebisverkstaden kan ju ta tid också, så det bästa är att ta det som det kommer. Man kan ju tyvärr inte bestämma riktigt exakt när man ska få barn, när det tar sig så att säga, och man kan ju inte sluta leva medan man försöker, många är rädda för att ta nya jobb osv för "tänk om jag blir gravid direkt" men tänk om du inte blir det ska du då ha ett jobb du inte trivs med tills du blir gravid?

    Är ni redo för barn, och vill, så gör det bara :)

  • Jsv17
    Annasgbg skrev 2017-03-04 21:34:50 följande:

    Känner mig föresten också väldigt stressad... över ekonomin i samband med att skaffa barn, kanske onormalt mycket stressad, jag vet inte... kanske känns extra jobbigt att jag pluggar nu och ännu inte har fast jobb. Vi vill ju gärna ha barn... men låt säga att jag skulle bli gravid i höst (utbildningen är klar januari 2018), då kommer barnet först nästa sommar och då har jag bara hunnit jobba i några månader och kommer inte vara berättigad föräldrapenning bara den som är väldigt låg och det hade aldrig gått ekonomiskt för oss..... det bästa vore om jag blev gravid ganska snart för att få föräldrapenning vi klarat oss på, men sånt kan man ju inte styra... om jag inte blir gravid nu, ska jag då vänta ett år till, för att ha säkrare ekonomi... det stressar mig med... =( en enorm stress detta känner jag... skönt att få skriva av sig lite... skriv gärna lite funderingar på vad ni tycker och hur ni själva resonerar! 


    Jag tror att man alltid funderar lite över ekonomin, men det löser sig, det gör det man får anpassa munnen efter matsäcken, om du förstår vad jag menar? Man kanske inte har råd med utomlandssemestrar osv men tak över huvudet och mat på bordet brukar man alltid se till att fixa.

    Min man sa upp sig i Julas och satsar på sitt företag (egen firma) inte det säkraste kortet i världen, hittills har det gått ok, men det finns ju inga garantier och när man har egen firma måste man jobba mycket så jag, som är hushållets huvudsakliga inkomsttagare just nu är den som kommer vara föräldraledig till största delen och tappa en stor del av min inkomst också, men vi kör på, vi resonerade att han ville satsa och vi vet inte när/om vi blir gravida och vi kan inte pausa livet under tiden. Så jag tror lev på som om du inte planterade att bli gravid, och blir du det då lovar jag dig att ni kommer hitta en väg att ta dig igenom det ekonomiskt, kanske genom att DI kan jobba extra lite grand kvällar och helger under föräldraledigheten om du vill och kan, det finns lika många lösningar som det finns problem, tro på dig själv och på er så kommer resten av sig självt.

    Lycka till :)
Svar på tråden Tips tack!