• Domesticgoddess

    Katt som längtar ut

    Hej kattvänner,

    Hoppas på lite konstruktiva tips!

    Jag har två kattbröder på drygt 8 månader, kastrerade innekatter. Den ene av dem tycks vara enormt sugen på att få komma ut, nu när vårsolen har börjat titta fram ställer han sig på bakbenen i fönstret och jamar trånande. Det gör ont i mig att se och höra!

    Att släppa ut dem (eller, honom, brorsan är helt ointresserad) är inte ett alternativ ; jag bor i lägenhet i stan och dessutom har jag skrivit på en överenskommelse med katthemmet de kommer ifrån om att de ska vara innekatter.

    De togs om hand när de bara var ett par veckor och har inte varit ute sedan dess.

    Mina frågor är;

    1: Vad mer kan jag göra för att berika deras innemiljö?

    Har ett stort golv -till-tak klätterträd med flera avsatser och sovplatser, har dessutom satt upp enskilde vägghyllor i anslutning till detta så att de kan hoppa runt på större delen av väggen också. Flera sovplatser / gömmor runt om i huset och innätad balkong med ett mindre klätterträd så att de kan få lite sol på pälsen och spana på folk och djur på gården.

    De leker fint (och mycket!) med varandra och har gott om interaktiva leksaker som jag ställer fram när jag går till jobb. Vi har sedan en längre leksession och massvis av gos tillsammans på kvällen.

    2: Bör jag vänja honom vid sele så vi kan gå ut på promenader eller kommer detta enbart att ge honom mer sug efter utelivet tror ni?

    Kan tillägga att han (de båda) är lekfulla, gosiga och äter med god aptit. Verkar i stort trivas bra med livet men de här ledsna jamningarna när han står och spanar ut gör ont i mig. Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet!

  • Svar på tråden Katt som längtar ut
  • John22

    Du har inga vänner eller familjemedlemmar med trädgård där de kan få gå lite i sele och band då och då?

    Att gå ut med koppel är givetvis ett alternativ, men det blir lätt kaos om man skulle stöta på en hund.

  • Domesticgoddess
    John22 skrev 2017-02-25 05:57:20 följande:

    Du har inga vänner eller familjemedlemmar med trädgård där de kan få gå lite i sele och band då och då?

    Att gå ut med koppel är givetvis ett alternativ, men det blir lätt kaos om man skulle stöta på en hund.


    Det har du rätt i, jag hade inte tänkt på hundaspekten!

    Jodå, vänner med trädgård finns och min mor har dessutom erbjudit sig att jag kan bygga (låta bygga, jag är grymt opraktisk!) en liten kattrastgård i hennes trädgård. Min farhåga är bara att han ska få blodad tand och längta ut ännu mer när han är inne...

    Har du erfarenhet av att låta innekatter komma ut ibland under kontrollerade former? Om ja, blev det problematiskt på något sätt eller lärde de sig att gilla läget och inse att de bara fick komma ut ibland?
  • John22

    Våra katter har alltid fått gå i sele och band på tomten. På lantstället får de gå helt fritt ett par veckor per år, och de har alltid verkat helnöjda med detta.

  • Queennr1

    Ta dom på promenad. Alla levande varelser ska ha möjlighet att känna vinden i ansiktet,gräs under fötterna och alla spännande dofter. Promenad med katt borde vara en lika stor självklarhet som med hund.


    A
  • Queennr1

    Och hundmöten vid promenad är inte ett stötte problem än när hundägare möter varandra e En del hundar är sura och skäller. Andra blir glada och vill hälsa på sin kattkompis. Enda skillnaden att promenera en katt är att de går sakta och omständigt och att man ibland får stå och se dum ut under ett träd.

  • Fnollet
    Queennr1 skrev 2017-02-25 11:40:57 följande:

    Och hundmöten vid promenad är inte ett stötte problem än när hundägare möter varandra e En del hundar är sura och skäller. Andra blir glada och vill hälsa på sin kattkompis. Enda skillnaden att promenera en katt är att de går sakta och omständigt och att man ibland får stå och se dum ut under ett träd.


    Kunde inte sagt det bättre själv :) eller stå lite för nära folks lägenhetsfönster för att katten behöver nosa ordentligt på byggnadskanten :)

    Om jag ser en hund när vi är ute så lyfter jag helt enkelt upp min katt tills vi passerat. Jag är mer orolig för att min katt ska göra illa eller daska till hunden då han är lite kinkig med sitt "personal space".
  • Domesticgoddess

    Låter ju väldigt positivt det här! Jag ser gärna skum ut under träd och balkonger så länge missarna är nöjda :) Det jag var rädd för var att han skulle längta ut mest hela tiden om han fick smak på det men det låter inte som att det brukar vara ett problem?

Svar på tråden Katt som längtar ut