• Trixess

    Egen häst eller barn

    Varning för mycket långt inlägg... Tror jag mest behöver skriva av mig, men skulle någon känna igen sig eller har några tips så tar jag tacksamt emot dem...

    Har i hela mitt liv drömt om egen häst, men bodde med ensamstående mamma som inte hade råd att ge mig den möjligheten. Istället var jag i stallet varje dag under hela min uppväxt för att ta hand ridskolehästarna och ibland få möjligheten att rida och tävla andras hästar. Jag är mycket tacksam för den möjligheten idag men jag har fortfarande sår i hjärtat efter att mina bästa vänner, som vissa av hästarna blev, rycktes ifrån mig så fort något barn med rika föräldrar såg potential i hästen och köpte den från ridskolan/ägaren och jag blev stående maktlös. Gång på gång.

    Jag sparade varenda krona jag kunde få ihop på sommar- och extrajobb från 11 års ålder och lekte med tanken varje dag hur jag skulle kunna få råd med en egen häst. Gjorde noggranna budgetar jag visade för mamma, där jag erbjöd henne att jag betalade för min egen mat om jag fick barnbidraget (har aldrig fått mer än 20 kr i veckopeng, även i tonåren...) osv. En fralla kostade ju 1 kr och levde jag på tre frallor och en skål gröt per dag skulle det räcka si och så länge... Räknade ut hur länge mina sparpengar skulle räcka för boxplats, foder, hovslagare osv, men det var lönlöst. Fick bara höra om och om igen att det där får du vänta med tills du har pluggat färdigt och skaffat dig ett bra jobb. Att få höra det när man är 15 år och man visste att det var minst 10 år kvar kändes själadödande. I 17-årsåldern när min dåvarande ridskolehäst som jag utbildat och tagit upp i tävlingsklasserna blev såld mitt framför näsan på mig till en 10-årig flicka som nyss börjat rida och hennes pappa för att de betalade bra blev det droppen. Jag erbjöd mig att betala 40.000 kr av mina sommarjobbspengar för hästen bara för att få ha kvar den på ridskolan och slippa att bli av med min bästa vän, men då visade det sig att pappan betalat 55.000 kr och att affären redan var klar. Och den affären hade gjorts utan att ens informera mig som hade huvudansvaret för hästen. Jag blev så ledsen, arg och besviken på ridskolechefen att jag slutade med hästar där och då, samma dag. Satte inte min fot varken där eller i något annat stall igen. Låg och grät i flera veckor efter det, både pga att min bästa vän var borta men också för att jag började bli riktigt less på världen och människors oförmåga att bry sig om andra. Det hugger till i hjärtat varje gång jag ser bilder på den hästen, än idag.

    Nu är jag 29 år gammal och livet blev inte som jag tänkt mig. Flyttade hemifrån som 17-åring (privata skäl, kunde inte bo kvar hos mamma), kunde inte slutföra gymnasiet, och fick kämpa med att ens ha någonstans att bo de första åren. Har alltid haft högsta betyg i skolan och siktet var alltid inställt på att bli jurist, så det blev ett hårt slag. Men jag kämpade på och kompletterade gymnasiet på komvux och började plugga till jurist när jag var 23. Sen kom livet och gav mig en käftsmäll till, så juridikstudierna blev aldrig slutförda. Flyttade till en annan stad och av en slump träffade jag här mitt livs kärlek, vilket jag aldrig trodde skulle hända. Jag var ju inställd på att leva ensam resten av mitt liv, och skulle jag gifta mig med något så var det min karriär och därmed min blivande egna häst...

    Hur som helst, idag bor vi i ett fantastiskt hus med hans dotter på halvtid och jag är otroligt tacksam för att ha träffat en så underbar människa i mitt liv. Jag har börjat plugga igen, men tyvärr bara en kortare "lågstatus"-utbildning då det inte är möjligt för mig att flytta tillbaka till min gamla stad och fortsätta juridikstudierna. Har varken tid eller ekonomi för det.

    Nu till problemet... Drömmen om en egen häst har alltid funnits kvar och jag kommer nog aldrig känna mig hel förrän jag förverkligar den drömmen. Har under alla dessa år utan hästar känt mig ofullständig, halv och tidvis blivit deprimerad över faktumet att jag inte kan hålla på med det jag älskar. Det kanske är svårt för utomstående att förstå men det är verkligen det som ger (eller gav) mitt liv mening. Är och har alltid varit en väldigt introvert person som ser umgänget med djur som betydligt mer givande än umgänget med andra människor (bortsett från min sambo då, som jag ju älskar). Jag har pluggat färdigt om ca 1,5 år, och kommer då äntligen ha ekonomi för att kunna köpa en egen häst. Många år senare än beräknat, men ändå. Jag kommer ju inte få någon vettig lön alls med min korta utbildning, men jag har räknat på att det kommer räcka i alla fall om jag drar ner på allt annat.

    Men så kommer ju såklart tanken på det här med egna barn. Efter att ha träffat min underbara sambo har de tankarna bara växt. Jag är ju snart 30 och min sambo är ganska mycket äldre än mig, så ska vi skaffa barn måste det bli relativt snart. Men jag inser ju samtidigt att det kanske kommer hindra mig från att ha egen häst. Jag har läst tråd efter tråd här på forumet och i andra forum där folk förklarar hur svårt det är att få det att gå ihop. Och jag förstår ju själv att heltidsjobb + småbarn kommer bli svårt att kombinera med flera timmar i stallet varje dag. Det går ju bara inte. Sambon jobbar mycket och jag vet att jag kommer behöva ta mest ansvar för barnen. Och att låna ut hästen är ju meningslöst, då kan jag ju lika gärna låta bli att köpa någon överhuvudtaget. Och att bli medryttare är jag som sagt trött på, för allt blir ju då på ägarens villkor och vips rycks hästen ifrån en. Tänker inte utsätta mig själv för det igen!

    Så nu står jag här och inser att jag när jag börjat jobba måste välja mellan häst eller barn. Och jag kan bara inte förlika mig med tanken att jag måste välja bort något. Vad kommer jag ångra mest att jag väljer bort? Jag har ju lovat mig själv hela mitt liv att jag en vacker dag ska få ta hand om en egen häst, och att skjuta upp det ytterligare 10 år tills jag blir 40-45 känns inte alls bra. Vem vet vad som händer på vägen, jag har med livet lärt mig att aldrig ta min hälsa eller något annat för givet. Man måste leva här och nu annars kan man ge sig tusan på att något skit händer och man missar möjligheten man en gång hade.

    Men hur kommer man känna om man står där när man är 45 och istället ångrar att man inte skaffade några barn... Det känns som jag kommer svika mig själv hur jag än gör. Jag borde inte sitta här och klaga egentligen för jag har det så himla mycket bättre än många i den här världen, men ändå kan jag inte känna mig hel. Varför kan man inte få känslorna att tänka förnuftigt?!

  • Svar på tråden Egen häst eller barn
  • fjanten

    För det första får du nog fråga dig själv; vill jag ha barn? Är svaret Ja på den frågan så måste du skjuta på att skaffa häst. Grejen är ju den att väntar du tills exempelvis 40 så kan det bli väldigt svårt att få barn, och risken för sjukdomar ökar. Häst kan du däremot skaffa i den åldern... Förstår du min tankegång? Går det åt helvete med hälsan om tio år så kommer du ju ändå vara tvungen att göra dig av med en eventuell häst om du skulle skaffa den nu.

  • Tecum

    Egentligen har du redan svarat. Barn kan du få en begränsad tid av livet, häst under hela.

    Om din man tjänar bra kan kanske han hjälpa dig med ekonomin för en häst i framtiden? För de är dyra i drift...

    Många privata hästägare har sin häst hela dennes liv. Kan du inte bli medryttare på en sådan häst under en tid, den lär ju inte säljas?

  • Anonym (V)

    För mig är valet enkelt - barn! Jag längtar otroligt mycket tills jag har möjlighet att skaffa häst och kommer att göra det så fort jag får tid och råd. Men att ha barn är mycket viktigare för mig än hästarna.

  • Trixess
    fjanten skrev 2017-02-25 13:12:34 följande:

    För det första får du nog fråga dig själv; vill jag ha barn? Är svaret Ja på den frågan så måste du skjuta på att skaffa häst. Grejen är ju den att väntar du tills exempelvis 40 så kan det bli väldigt svårt att få barn, och risken för sjukdomar ökar. Häst kan du däremot skaffa i den åldern... Förstår du min tankegång? Går det åt helvete med hälsan om tio år så kommer du ju ändå vara tvungen att göra dig av med en eventuell häst om du skulle skaffa den nu.


    Önskan att få egna barn är faktiskt ganska ny för mig. Jag vet ju att många känner det "kallet" tidigt i livet, kanske redan vid 19-20, men för mig har jag börjat tänka på det först nu när jag närmar mig 30. Därför är jag ovan vid tanken och jag ifrågasätter dessutom mig själv när de tankarna kommer. Är det verkligen på riktigt jag känner så, eller är det för att alla runt omkring mig har börjat få barn och jag börjar känna mig stressad? Mest tror jag det är för att jag träffat min livs kärlek och då känns det som ett naturligt steg. Jag vill ju ha "mer" av honom så att säga :) Mer att älska :) Och jag vill tro att jag kan bli en bra mamma. Men som sagt, jag försöker utmana tankarna för att komma fram till hur gärna jag vill och om det känns värt uppoffringen med egen häst. Det är en öm punkt fortfarande och att jag känner så gör mig tveksam till om jag verkligen vill ha barn. Då ska man väl inte ens tveka?

    Och visst kan man behöva göra av med hästen om tio år om det går åt skogen, men då har man i alla fall tagit vara på den tiden man hade fram tills dess. Är rädd för att skjuta på den här drömmen så länge att det en dag är för sent att förverkliga den.
    Tecum skrev 2017-02-25 13:14:09 följande:

    Egentligen har du redan svarat. Barn kan du få en begränsad tid av livet, häst under hela.

    Om din man tjänar bra kan kanske han hjälpa dig med ekonomin för en häst i framtiden? För de är dyra i drift...

    Många privata hästägare har sin häst hela dennes liv. Kan du inte bli medryttare på en sådan häst under en tid, den lär ju inte säljas?


    Sambon betalar ju mer för hushållet idag av naturliga skäl, och kommer fortsätta med det. Men hästen kommer jag fortfarande behöva finansiera själv, så det kommer bli tight ändå. Medryttare är inget jag vill bli igen, för det blir alltid på ägarens villkor (förståeligt så klart) och man får aldrig den där kontakten med en häst man bara träffar sporadiskt och rider/sköter enligt någon annans instruktioner. Men förstår ju att det framstår som den "gyllene medelvägen" i sammanhanget, så förstår hur du tänker :)
    Anonym (V) skrev 2017-02-25 13:15:57 följande:

    För mig är valet enkelt - barn! Jag längtar otroligt mycket tills jag har möjlighet att skaffa häst och kommer att göra det så fort jag får tid och råd. Men att ha barn är mycket viktigare för mig än hästarna.


    Kul att höra :) Får man fråga hur gammal du är? Känns som jag är lite extra stressad pga min ålder...


  • Anonym (Häst först!)

    Jag förstår dig sååå mycket! Alla mina studier och jobb har varit för att kunna ha hästar! Hade en billig ponny som liten och har jobbat med andras hästar under tonåren. Jag drömde om att ha häst igen men fick inte ihop ekonomin som student och sedan har jag bott för långt från stallplatser osv. När jag var 27 så fick jag en mindre livskris. Jag funderade på vad jag verkligen ville ha mest av allt. Det var en egen gård och hästar. Så jag började jobba mot det. När jag träffade män så la jag genast ner om det visade sig att dom inte ville bo på gård i framtiden. Jag ville inte behöva pendla till en boxplats, vara beroende av andras hag och utfodringstider och jag ville kunna spendera mer än någon timme om dagen med hästen.

    Sedan mötte jag en underbar man som jag blev dödligt förälskad i :) Och han ville också bo på gård! Vi köpte en gård ihop. Där fanns en del renovering att göra så hästar dröjde lite. Vi gifte oss och min make ville gärna ha barn. Jag ville ha hästar.

    Jag visste att jag aldrig skulle prioritera att köpa hästar om jag hade barn. Så jag ville ha hästarna innan jag blev gravid. Plötsligt plussade jag (32år gammal och på första oskyddade samlaget) och det blev bråttom! Vi åkte runt och provred och tittade omedelbart. Han visste vilkoret, ingen bebis utan häst ;).

    Så jag var väl i 2-3 månaden när mina två stora hästar flyttade hem till oss.

    Jag fick svår foglossning så ridning blev svårt. :( Lyckligtvis så har jag en make som verkligen gör allt för mig! Han lärde sig snabbt rida så han kunde motionera mina hästar under graviditet och tiden efter förlossningen ( kejsarsnitt).

    Idag har vi två barn (2 årig pojk, 6 månaders flicka) och 3 hästar två stora och en shettis till sonen. Vi har dom på lösdrift med fri tillgång till hö så skötseln är ganska lätt och tiden kan gå till ridning och mys. Jag rider dom minst 3 gånger i veckan nu under vintern och under vår och sommar så rider jag 5-7 dagar i veckan. När vi har barnvakt så rider vi ut ihop.

    Jag hade nog inte klarat av hästar under graviditeter och småbarnstiden om jag inte haft min make. Han ställer upp med både ridning och skötsel och mitt intresse har blivit vårt gemensamma.

    Ridningen är min guldtid och mitt värdefulla andningshål. Jag hade nog aldrig orkat med småbarnstiden utan mina hästar!

    Mina råd: flytta till gård så blir hästhållning roligare, billigare och enklare!

    Förklara för din sambo hur viktigt det är för dig så kan han stötta på alla sätt han kan.

    Skaffa häst först! När du väl har hästen så löser du det alltid om du får barn. Men om du får barn först så kommer du nog inte anse dig orka eller ha råd med häst. Då blir du hästlös tills barnen är stora och har flyttat...

  • Anonym (Häst först!)

    Bor du i Skåne så kan du få komma och rida mina hästar! Dom älskar att komma ut och kommer aldrig någonsin säljas :)

  • Trixess
    Anonym (Häst först!) skrev 2017-02-25 14:11:11 följande:

    Jag förstår dig sååå mycket! Alla mina studier och jobb har varit för att kunna ha hästar! Hade en billig ponny som liten och har jobbat med andras hästar under tonåren. Jag drömde om att ha häst igen men fick inte ihop ekonomin som student och sedan har jag bott för långt från stallplatser osv. När jag var 27 så fick jag en mindre livskris. Jag funderade på vad jag verkligen ville ha mest av allt. Det var en egen gård och hästar. Så jag började jobba mot det. När jag träffade män så la jag genast ner om det visade sig att dom inte ville bo på gård i framtiden. Jag ville inte behöva pendla till en boxplats, vara beroende av andras hag och utfodringstider och jag ville kunna spendera mer än någon timme om dagen med hästen.

    Sedan mötte jag en underbar man som jag blev dödligt förälskad i :) Och han ville också bo på gård! Vi köpte en gård ihop. Där fanns en del renovering att göra så hästar dröjde lite. Vi gifte oss och min make ville gärna ha barn. Jag ville ha hästar.

    Jag visste att jag aldrig skulle prioritera att köpa hästar om jag hade barn. Så jag ville ha hästarna innan jag blev gravid. Plötsligt plussade jag (32år gammal och på första oskyddade samlaget) och det blev bråttom! Vi åkte runt och provred och tittade omedelbart. Han visste vilkoret, ingen bebis utan häst ;).

    Så jag var väl i 2-3 månaden när mina två stora hästar flyttade hem till oss.

    Jag fick svår foglossning så ridning blev svårt. :( Lyckligtvis så har jag en make som verkligen gör allt för mig! Han lärde sig snabbt rida så han kunde motionera mina hästar under graviditet och tiden efter förlossningen ( kejsarsnitt).

    Idag har vi två barn (2 årig pojk, 6 månaders flicka) och 3 hästar två stora och en shettis till sonen. Vi har dom på lösdrift med fri tillgång till hö så skötseln är ganska lätt och tiden kan gå till ridning och mys. Jag rider dom minst 3 gånger i veckan nu under vintern och under vår och sommar så rider jag 5-7 dagar i veckan. När vi har barnvakt så rider vi ut ihop.

    Jag hade nog inte klarat av hästar under graviditeter och småbarnstiden om jag inte haft min make. Han ställer upp med både ridning och skötsel och mitt intresse har blivit vårt gemensamma.

    Ridningen är min guldtid och mitt värdefulla andningshål. Jag hade nog aldrig orkat med småbarnstiden utan mina hästar!

    Mina råd: flytta till gård så blir hästhållning roligare, billigare och enklare!

    Förklara för din sambo hur viktigt det är för dig så kan han stötta på alla sätt han kan.

    Skaffa häst först! När du väl har hästen så löser du det alltid om du får barn. Men om du får barn först så kommer du nog inte anse dig orka eller ha råd med häst. Då blir du hästlös tills barnen är stora och har flyttat...


    Så himla kul att läsa din berättelse :) Tyvärr tror jag det blir svårt för oss att flytta till gård i dagsläget och hästgårdar i dessa trakter är hiskeligt dyra. Men vem vet vad som händer längre fram, min sambo är precis lika förtjust i lantlivet som jag och vi bor i hus på landet nu :) Jag hoppas också att han får upp intresset för hästar när jag väl sätter igång och att det kan bli vår gemensamma hobby. Så kanske man kan ha lite mindre dåligt samvete för kostnaden...

    Tack för att du delade med dig :)
    Anonym (Häst först!) skrev 2017-02-25 14:12:33 följande:

    Bor du i Skåne så kan du få komma och rida mina hästar! Dom älskar att komma ut och kommer aldrig någonsin säljas :)



    Tyvärr gör jag inte det nu, men det var där jag växte upp :) Saknar faktiskt Skåne lite och brukar sitta och drömma på Hemnet vilka fina gårdar det finns för vettiga pengar... Sambon sitter dock fast i den här delen av landet pga jobb samt att han ju har en dotter på halvtid här. Jättetack ändå :)
  • Anonym (T)

    Käns ju lite som att om du står och väljer mellan häst och barn så vill du inte verkligen verkligen ha barn. Det är också den uppfattningen jag får när jag läser dina svar i denna tråden. Du kommer alltid tillbaka till det här med hästarna.

  • Lindseeey

    Måste börja med att berömma dig för vilken resa du gjort, detta tyder på att du har en vilja av stål som har kämpat så sen ung ålder.

    Jag har själv haft egen häst från ung ålder och tackar mina föräldrar än idag för dom gav mig den möjligheten.

    Idag är jag 24 år, bor med sambo som har en dotter på 5 år varannan vecka, vi hyr en gård och har inackorderingar. Är nu även gravid, förvisso snart bara halva tiden gången, men ja, det är tyngre redan nu.

    Jag har två egna hästar varav den ena har jag köpt för egna pengar, ett billigt fullblod som inte dög på banan men som duger alldeles ypperligt till mig. Har 7 st inhyrda på box som jag ansvar för all skötsel för, in-utsläpp, mockning, fodring osv osv, och 5 st inhyrda på lösdrift och mina egna två på lösdrift.

    Sambo som har vanligt 7-16 jobb mån-fredag, jag jobbar 85 % mestadels kvällar och även varannan helg. Och även lite dagpass 7-15.

    jag ansvarar för bonusen varannan vecka på fm innan jag åker och jobbar och sambon hämtar hos farmor när han slutat jobba.

    Jag sköter stallet på morgonen och förmiddagen innan jag börjar jobba, sambon tar in och fodrar när han kommit hem och sen kvällsfodrar vi ihop när jag kommer hem 21.30

    Och ja, det är ett jävla slit och pusslande för att få det att gå ihop många gånger, men det går ! Ingen av oss har höga löner men vi har så det går runt och vi har mat på bordet varje dag, och så även djuren.

    Än jobbigare kommer det absolut bli när lillen tittar ut men jag är fast besluten för att det kommer gå, på ett eller annat sätt, detta är min dröm och det är såhär jag vill leva, det är en livsstil man väljer att leva.

    Har inte så mycket tips att komma med tyvärr, ville mest bara berätta att det går, även om det är kämpigt många gånger. Men känslan och lyckan i att kunna gå ut och pussa på sin häst när man vill är värd allt slit.

    Lycka till och kämpa på!

  • Trixess
    Anonym (T) skrev 2017-02-25 15:57:22 följande:

    Käns ju lite som att om du står och väljer mellan häst och barn så vill du inte verkligen verkligen ha barn. Det är också den uppfattningen jag får när jag läser dina svar i denna tråden. Du kommer alltid tillbaka till det här med hästarna.


    Jo det är det jag är rädd för. Får väl se om ytterligare nåt år om den biologiska klockan tickar fortare då... Men det har gått rätt fort från att jag absolut inte vill ha barn till att jag faktiskt vill det, så fortsätter det i den riktningen kanske jag får tänka om.
    Domesticgoddess skrev 2017-02-25 16:29:33 följande:

    Jag röstar för häst först. När du sedan fått barn finns det ju inga hinder för att du själv skaffar en medryttare.


    Tack för input! :)
    Lindseeey skrev 2017-02-25 17:49:21 följande:

    Måste börja med att berömma dig för vilken resa du gjort, detta tyder på att du har en vilja av stål som har kämpat så sen ung ålder.

    Jag har själv haft egen häst från ung ålder och tackar mina föräldrar än idag för dom gav mig den möjligheten.

    Idag är jag 24 år, bor med sambo som har en dotter på 5 år varannan vecka, vi hyr en gård och har inackorderingar. Är nu även gravid, förvisso snart bara halva tiden gången, men ja, det är tyngre redan nu.

    Jag har två egna hästar varav den ena har jag köpt för egna pengar, ett billigt fullblod som inte dög på banan men som duger alldeles ypperligt till mig. Har 7 st inhyrda på box som jag ansvar för all skötsel för, in-utsläpp, mockning, fodring osv osv, och 5 st inhyrda på lösdrift och mina egna två på lösdrift.

    Sambo som har vanligt 7-16 jobb mån-fredag, jag jobbar 85 % mestadels kvällar och även varannan helg. Och även lite dagpass 7-15.

    jag ansvarar för bonusen varannan vecka på fm innan jag åker och jobbar och sambon hämtar hos farmor när han slutat jobba.

    Jag sköter stallet på morgonen och förmiddagen innan jag börjar jobba, sambon tar in och fodrar när han kommit hem och sen kvällsfodrar vi ihop när jag kommer hem 21.30

    Och ja, det är ett jävla slit och pusslande för att få det att gå ihop många gånger, men det går ! Ingen av oss har höga löner men vi har så det går runt och vi har mat på bordet varje dag, och så även djuren.

    Än jobbigare kommer det absolut bli när lillen tittar ut men jag är fast besluten för att det kommer gå, på ett eller annat sätt, detta är min dröm och det är såhär jag vill leva, det är en livsstil man väljer att leva.

    Har inte så mycket tips att komma med tyvärr, ville mest bara berätta att det går, även om det är kämpigt många gånger. Men känslan och lyckan i att kunna gå ut och pussa på sin häst när man vill är värd allt slit.

    Lycka till och kämpa på!


    Stort tack för dina fina ord! Och vad imponerande att ha kommit så långt och bara vara 24 år! Förstår att det är kämpigt emellanåt. Har kikat på det där med att hyra ut boxplatser men de flesta verkar överens om att det inte är särskilt lukrativt och mycket jobb. Drömmen vore ju att bygga ett hus bredvid en hästanläggning, haha! :D


Svar på tråden Egen häst eller barn