Inlägg från: Anonym (Familjen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familjen)

    Varför drömmer man om familj, hus, Volvo och hund?

    Cluedine skrev 2017-03-01 17:56:44 följande:

    Mycket av det där är praktiska saker som förenklar livet.

    Barn är det många som vill ha, det är en drift. När man har barn vill de flesta ordna sitt liv så bra som möjligt för sig själva och barnen. Då är det praktiskt med en stor bil, tomt som barnen tryggt kan leka på, en fast inkomst för att slippa ekonomisk oro och otrygghet.

    Sen krockar drömmen om vad man vill ha ibland med hur mycket pengar man har. Vi har valt att ha mer tid med barnen och har därmed mindre pengar och därmed mindre bostad.

    En del vill ha allt och då blir det stressigt och jobbigt. Det livet skulle inte jag heller vilja ha.


    Jo. Hela sammanhanget förstår jag ju.

    Så du menar att barn är det man vill ha för att det är en biologisk drift? Att det är våra drifter som får oss att drömma om just barn även redan från unga år?..

    Och att hus, bil, vovve etc då inte är samanhörandende denna önskan utan att det endast är pga praktisk lösning? Försäkra sin egen och sina barns tillvaro, trygghet? "Att boa"?

    Men sedan måste det väl även finnas de som har en dröm om "hela paketet" "från start"? Som har detta som någon slags idealbild man vill uppnå? Som inte endast ser parentesen som en praktisk lösning? Det måste väl liksom finnas de som ser detta som idyll och ett mått på lycka (och även vissa- status)?

    Eller är det bara biologi och människans fortplantning som gör att de flesta önskar/arbetar för allt detta? Vår primitiva drift?
  • Anonym (Familjen)
    Cluedine skrev 2017-03-01 18:41:58 följande:

    Jag tror att det är en blandning av driften att föröka sig och driften att vara en del av flocken. Vi är flockdjur och att riskera att bli utesluten ur gruppen skapar stor rädsla. Som tur är finns det plats i flocken för folk utan barn, men som du förmodligen har märkt är det inte helt accepterat att vara singel och utan barn. Man hamnar på vissa sätt utanför. En del står inte ut med det.

    Sen är vi ju personer med individuella tankar också, inte bara drifter, så vissa vill tex inte ha barn eller leva som majoriteten ändå. Jag valde barnen men har valt bort vovve, hus, heltidsjobb, Thailandsresor, kött och annat "normalt".


    Precis. Tack! :)

    Då tror jag att jag då för tillfället saknar driften att föröka mig haha! :)(vart är min biologiska klocka?! mamma kanske tappade mig som liten :D) samt att jag inte känner större behov/ inte känner mig stressad över att, socialt sett, inte tillhöra "flocken".

    Och det är ju det här jag menar lite med de som påtvingat(för med VISSA är det genomskinligt uppstyrt) vill visa upp sitt ideal/sin lycka på exempelvis sociala medier. Att det (i VISSA fall) måste vara en slags stress och oro att inte uppfattas som "normal" som ligger till grund för det beteendet. Man(VISSA) vill till varje pris påvisa att man tillhör "flocken" för att känna sig socialt accepterad?

    Och sedan har vi ju även de som ser detta som något slags bevis på status och använder sig av detta på grund av vinning inom sociala strukturer? (OBS amatörteorier) :)
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (JH) skrev 2017-03-01 18:45:14 följande:

    Fast enligt din TS hade du ju inte någon man heller och nu har du sambo. Är du sambo med en kvinna?


    Oj fel av mig! :) Jag har en manlig sambo. Skrev min ts när jag var trött :D Menade väl även mer så som att "man" innebär "äkta man". Alltså giftemål. Men kan misstolkas så tack för rättelsen:)
  • Anonym (Familjen)
    Cluedine skrev 2017-03-01 19:26:05 följande:

    En del blir tom utbrända av sin strävan efter det perfekta. Jag har en person i min närhet som varit sjukskriven i ett år för det men som fortfarande försöker leva så att livet ser lyckat ut utifrån.


    Usch! Den personen måste verkligen lida.. Så fruktansvärt sorgligt.. Samhället idag:(
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (Olika drömmar) skrev 2017-03-01 19:42:18 följande:

    Alltså.. jag tror inte att det är fallet för TS.

    Men intressant nog så är du inte helt ute och cyklar. Personer som har en svår uppväxt mognar oftast senare. Hjärnan behöver lugn och ro och åldersadekvata utmaningar för att utvecklas normalt. När man ställs mot svårare utmaningar och turbulens under en längre tid innan 20-25 års ålder så blir hjärnan ofta något senare. Medan andras hjärnor mognar klart runt 25 år så kan den som haft det svårt ha en hjärna som blir färdig flera år senare. Ibland så får man till och med bestående utvecklingssvårigheter.

    Den hjärna som blir vuxen först är den som växt upp i en vanlig helyllefamilj.


    Så du menar att orsaken till att jag i en ålder av 30 ännu inte hört min biologiska klocka tillsammans med det faktum att jag kan ses som en form av "maskrosbarn" är att jag lider av en hjärnskada pga trauma?
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (JH) skrev 2017-03-01 19:45:52 följande:

    Jaha ok. Jag tror att många precis som jag tolkade din TS som att du var singel. När man är sambo och runt 30 tror jag att det är ganska vanligt att börja tänka på att få barn som nästa steg i relationen/livet, helt enkelt därför att man ser sig få barn med just den personen, medan om man är singel så är barnfrågan mer abstrakt. Så ja om du har sambo är det nog mer ovanligt att inte alls ha tankar på att vilja få barn men det kan ju komma senare eller inte alls och det är ju inte något fel med det. Vill din sambo ha narn?


    Jo jag förstår det. Var otydligt. Men menade såklart man som i äktenskap/giftemål.

    Sant.

    Min sambo önskar barn i framtiden. Jag är dock lite osäker på vår relation pga olika orsaker. Kan säkert bidra till att klockan inte börjat ticka än för mig.
  • Anonym (Familjen)
    MissNastrax skrev 2017-03-01 20:20:24 följande:

    Vill ha en bostadsrätt, ha min bil, min bebis (hunden) men inga ungar.. inge svårt att förstå varför andra vill ha det men inte mitt öde.

    Förstår inte varför det ska vara svårt att förstå att andra vill ha det likväl att en del inte vill?


    Okej :)

    Nej det är väl inte svårt att förstå att vissa vill ha barn medan andra inte vill. Ganska simpelt faktiskt.

    Däremot intressant med mekanismerna bakom de olika "valen". Är det egentligen ett rent val? Eller en effekt av samhället? Eller biologisk drift? Förmodligen ett samspel mellan dessa(och antagligen en ytterligare mängd faktorer).

    Intressant rent vetenskapligt samt för mig som person då jag undrar varför jag enligt samhällsnormer inte är "normal".

    Rent krasst så önskar jag bara att förstå andra och mig själv i förhållande till gruppen för att kunna få en förklaring på min verklighet.
  • Anonym (Familjen)
    nevermind skrev 2017-03-01 20:34:56 följande:

    Av annat folk. Samhället. Man ska leva i Svenssonboxen, då är man lycklig.


    Ligger en del i detta tror jag också. En del.
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (JH) skrev 2017-03-01 20:36:48 följande:

    Då tror jag att det KAN vara där skon klämmer för dig. De flesta av oss vill ju inte skaffa barn och sedan bli ensamstående med dem (om man inte medvetet skaffat barn som singel och alltså är inställd på att vara själv) så om man inte känner sig säker på relationen lockar det ju inte att binda sig MER till den personen genom att få barn tillsammans. Jag själv har levt med min man i snart tio år och aldrig ifrågasatt att han är rätt för mig så det kändes självklart att föreställa mig att få barn med honom och dagdrömma lite om hur han leker med vårt barn. Vi har ett litet barn nu och för mig känns det helt rätt, men jag vill däremot inte ha en stor familj utan nöjer oss kanske med ett barn.


    Jo. Till viss del då man, som du skriver, gärna vill känna sig trygg då det är ett viktigt, livspåverkande beslut och ansvar.

    Dock när jag mötte min sambo och var stormförälskad och inte såg ett endaste "fel" utan endast kände mig trygg och i princip glorifierade honom så kunde jag fortfarande inte känna lust till att skaffa barn.. Tanken slog väl mig ibland i någon sekund men inte mer än så :)
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (Olika drömmar) skrev 2017-03-02 03:48:06 följande:

    Jag började med att skriva att jag INTE tror att det är så med dig. :)


    Okej. Nej men indirekt så kan det tolkas som så. Med tanke på att jag kan kallas för maskrosbarn och därmed vuxit upp under "turbulenta" förhållanden.

    Sedan dina teorier om att hjärnan inte utvecklas normalt då, och att man tom kan få bestående utvekvlingssvårigheter, vart är de hämtade från? Endast nyfiken.
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (Olika drömmar) skrev 2017-03-02 07:39:09 följande:

    Det finns mängder med forskning kring det. Det gäller så klart inte alla. Termen maskrosbarn syftar ju dessutom till en vuxen som gått igenom en mycket svår barndom men som inte har några som helst men av det. Ett maskrosbarn "blommar"trots en tragisk bakgrund dvs har ett bra jobb, inget missbruk, ingen psykisk sjukdom, bra utbildning, goda relationer och kärleksrelationer. Så ett maskrosbarn har per definition inte blivit negativt påverkad :)

    Att hjärnans utveckling kan bli försenad och till och med störd av en jobbig barndom är inte min teori. Det är så väl undersökt så det är välkänt och accepterat av de flesta som forskar på utveckling, hjärnan osv.

    Du kan söka lite på scholar om du vill. Där hittar man ofta sammanfattande uppsatser och artiklar .


    Anonym (Olika drömmar) skrev 2017-03-02 07:39:09 följande:

    Det finns mängder med forskning kring det. Det gäller så klart inte alla. Termen maskrosbarn syftar ju dessutom till en vuxen som gått igenom en mycket svår barndom men som inte har några som helst men av det. Ett maskrosbarn "blommar"trots en tragisk bakgrund dvs har ett bra jobb, inget missbruk, ingen psykisk sjukdom, bra utbildning, goda relationer och kärleksrelationer. Så ett maskrosbarn har per definition inte blivit negativt påverkad :)

    Att hjärnans utveckling kan bli försenad och till och med störd av en jobbig barndom är inte min teori. Det är så väl undersökt så det är välkänt och accepterat av de flesta som forskar på utveckling, hjärnan osv.

    Du kan söka lite på scholar om du vill. Där hittar man ofta sammanfattande uppsatser och artiklar .


    Okej. Tänkte mest på de åldrar du nämner. Har aldrig hört talas om att hela hjärnan skulle försenas i sin utveckling pga trauma, och därmed inte vara "färdig" förrän långt efter vad som är normalt(25). Däremot har jag läst om forskning som påvisar att man kan få svårigheter att hantera stress samt identifiera känslor då oftast i samband med stress. Ptsd är ju en form av "hjärnskada" och ofta en följd av traumatisk barndom.

    Det är just det jag är lite intresserad av, vart kan man finna information om att hjärnan utvecklas senare? Och som du skriver att det tom kan uppstå "bestående utvecklingssvårigheter". För finner inte mycket med vanligt hederligt googlande. Har dock inte kollat sidan du nämner.
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (o) skrev 2017-03-02 11:05:14 följande:

    Jag är som du ts, och är 39 i år. Jag har många många gånger önskat att jag kände som "alla andra", men har till slut insett att jag inte gör det. Och - alla andra känner faktiskt inte så heller. I mitt liv har jag andra drömmar, som tyvärr inte kommer att gå i uppfyllelse.


    Okej.. Är du kvinna eller man?

    Vad har det varit för drömmar? Varför kan du inte uppnå dessa?

    Kram
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (Olika drömmar) skrev 2017-03-02 19:34:42 följande:

    Scholar är en del av Google där man bara söker bland forskningsartiklar och uppsatser. Googla det ;)

    En traumatisk barndom kan ge många olika skador på hjärnan. Scitzofreni, depression, avvikande sexuellt beteende, missbruk och försenad eller stoppad utveckling osv. Ett par svåra händelser i barndomen klarar dom flesta av bra. Men när det är långvarig trauma så får hjärnan inte det den behöver för att utvecklas. Ett barn som växer upp i en väldigt dålig miljö utsätts för en enorm stress konstant. En hjärna som konstant måste vara i försvar lägger inte energi på att lära sig nya saker och skapa nya kopplingar. Hjärnan behöver sömn, trygghet, lugn, lagom utmaningar och bra mat :) Jag har till och med mött flertalet ungdomar som fått diagnosen utvecklingsstörning, och vid närmre titt så blir det tydligt att personen inte hade fått den diagnosen om hen hade växt upp i ett tryggt hem.

    Hela hjärnan blir oftast inte försenad utan det handlar om oftast om de delar som utvecklas sist.

    Utrycker "maskrosbarn" används ju just för att det är så sällsynt. Maskrosbarnen lyckas bli hela trots att de flesta andra barn i samma situation har blivit skadade av sin uppväxt.


    Haha tack! ;) Jag var på jobbet och orkade inte googla sidan där och då. Hade ingen aning om att den existerade ens. Man lär sig något nytt var dag :D

    Jo. Fast jag kan aldrig föreställa mig att ENSAST en traumatisk barndom kan utlösa exempelvis schizofreni, eller utvecklingsstörning som du nämner.. Ser det mer som en samverkan mellan olika faktorer så som stress sårbarhetsmodellen? För om endast trauma kan utlösa dessa tillstånd utan samspel så vore det i min värld helt otroligt! Det måste väl ändå finnas en grund baserat på genetik för att det ens kan vara möjligt?

    Ptsd däremot kan ha en direkt skadlig effekt på hjärnan. Där är ju orsaken ett trauma exempelvis turbulent uppväxt. Diagnosen är ju en förekommande effekt pga denna miljö.

    Delar av hjärnan tar skada iom Ptsd och kan säkert bidra till, som du skriver, att (delar av) den inte är intakt så som "normal" vid samma ålder.

    Jag förstår vad maskrosbarn innebär :)
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (HSK (Hus, Saab, katt)) skrev 2017-03-03 09:10:13 följande:

    När jag var 19 var jag singel efter att ha haft en kille i några år och stod precis i början av vuxenlivet.

    Jag bara visste att jag en dag ville ha något i stil med VVV och barn. Men först skulle jag ju vara lite fri och var så skoltrött. Plötsligt mötte jag min stora kärlek och mitt "fria" singelliv försvann.

    Vi fick kompromissa med våra olika drömmar och viljor och det blev gemensamma drömmar och erfarenheter och vet ni vad? Det blev jättebra det med!

    Vi gifte oss och köpte hus. Tyvärr visade det sig att vi inte kunde få barn utan assistans och vi kämpande i flera år och när vårt lilla bebis äntligen kom var det det bästa som någonsin hänt oss.

    Nu har vi varit ihop i 20 år och vi har våra upp och nedgångar men jag tror att vi är starka.

    Det blev inte villa, Volvo och vovve men det blev hus, Saab och katt. Vi har inga flashiga bilder från semestern i Thailand då vi aldrig har varit där utan från fjällvandringen till Abisko.

    Jag dricker inte vin så inget rosévinglas i solnedgången på facebook. Inget annat på facebook heller för den delen då jag inte har någon profil där.

    Jag har just sagt upp mig från mitt jobb som höll på att äta upp min glada, stabila personlighet och kommer förhoppningsvis att börja i skolan till hösten. Jag har ännu ingen tjusig universitetsutbildning men kanske blir det så en dag. Eller inte. Det får framtiden utvisa.

    Min förhoppning nu är att vi får vara friska och krya och att vårt barn får en fin uppväxt (hen är 8 år nu). Både jag och min man känner att vi vill hjälpa till i samhället på något sätt men har inte riktigt kommit på än vad vi ska tillföra för nytta. Kanske som stödfamilj eller nåt sånt?

    Vårt hus är vårt projekt, det finns alltid saker vi vill/behöver göra och vi trivs med det. Vi trivs verkligen så himla bra hemma, det är lugnt och tryggt och det är vår fristad, rekreationsplats och energigivande ställe på jorden.

    Detta blev långt och jag skrev direkt från mina tankar och funderingar runt din fråga.

    Det finns egentligen inga rätta eller felaktigt val när det gäller hur man vill leva sitt liv. (Så länge man inte har våldstendenser eller felaktigheter som drabbar andra.)


    Tack för att du delade din livshistoria! Du(ni) verkar vara genuina personer som lever för det ni vill och känner är rätt för er- med fötterna på jorden.

    Och det är ju klart att så många fler än den "idealbild" jag nämner är på samma spår som du. Men enligt dagens samhälle så tycker jag saker har utvecklats till att bli så fruktansvärt ytligt utan djup. Får mig att fundera på om folk ens är lyckliga och LEVER FÖR SIG SJÄLVA, eller om det faktum att det blivit så viktigt hur andra uppfattar en, för att bli socialt accepterad, överstiger ens egna inre. Och den norm som skapats om "hur det ska va" anser jag vara så högt uppsatt. Man ska mer eller mindre vara "perfekt" och människor sliter sitt hår för det. Men är man verkligen lycklig eller gör man allt för att få "följa strömmen" och inte sticka ut och därmed ses som "udda"?

    Sen spelar ju idealet in på huruvida man bor i stad eller landsbygd etc. Men i det stora hela uppfattar jag det som om det är så det "ska va" och det är det jag inte riktigt förstår. Är det verkligen det man som unik person vill och då varför? Men det kan lika gärna vara ens inre drivkraft som får en att vilja skaffa barn och sedan kommer det andra "på köpet" som ren praktisk lösning som andra skrivit tidigare.

    Många faktorer som bidrar och sedan är ju självklart var människa unik och det är inte lika för alla..

    Men som helhet är det detta jag ser. Människor som kämpar för allt detta, många som går in i väggen och mår dåligt. Mycket ytligheter och rädslor.

    Samtalsämnet vid 9-fikat är den nya bilen. Den där resan till Thailand ska annonseras ut på sociala medier så övriga i bekantskapskretsen vet, och det redan nio månader innan avresa.

    Barnens utveckling ska dokumenteras offentligt. Och märkeskläderna ska speglas i en spegel-selfie med ett leende. Etc.. Gilla-markeringen trycks det på hej vilt. De med mest "status" får otroligt mycket "likes" och följare. Inspiration tycker många! Målbild! "Goals". Samtidigt är det många som springer in i väggen, har panikångestattacker, psykisk ohälsa.. (OBS endast min egen observation).

    Nu skriver jag som om jag vore bitter, sitter i skogen med en foliehatt haha :) Men blir mest bara frustrerad över utvecklingen och den pressen som är i dag. Och over hur många som driver den framåt utan att reflektera över konsekvenserna. Sedan är väl jag just fokuserad på barnfamiljen för att jag är i den åldern då jag ser mest av den gruppen.

    När jag läser detta jag skrivit själv så verkar jag sur som en citron verkligen haha :D
  • Anonym (Familjen)
    Anonym (Lotta) skrev 2017-03-03 13:38:05 följande:

    Du har kanske haft otur med dina vänner ts, om de ifrågasätter dina val på ett otrevligt vis. Jag har både barn hus och volvo men känner självklart både par utan barn, singlar och familjer i lägenhet. Det är så vanligt så det är inget man tänker på. Kanske tror du att folk tänker mer på dina val än vad de verkligen gör eller så är de väl kanske bara nyfikna hur du tänker. Jag bor i en lite större stad, lägenhet är vanligare än hus här och det finns hur lyxiga fins


    Fast jag bryr mig inte om vad andra tycker om mina val eller ej. Och om några av mina vänner skulle se på mig på ett nedvärderande sätt så hade jag inte haft något problem med att säga adjö och hej då. Skulle inte direkt gå hem och gråta samt försöka ändra mig så jag blir mer accepterad. Det är mer så att jag funderar på hur man tänker. Jag är en grubblare :)

    Upplever via din text att du indirekt ser mig som "den" och andra som "normala"? Att de skulle fundera på hur jag tänker för att jag då skulle vara annorlunda i förhållande till det stora hela? :D också lite intressant då det speglar vad som anses som acceptabelt etc och hur du ser på "någon som mig". (Menar det inte som nedsättande mot dig utan endast intressant i mina ögon).
  • Anonym (Familjen)
    cmapa skrev 2017-03-03 14:30:38 följande:

    Bitter? Sur? Näää En reflektion i från verkligheten. Du skulle kunna måla den ännu mer utan att överdriva. Ytligheten fortsätter att öka och allt du skriver med att folk utvecklar psykisk ohälsa är också sant. Sjukvården har noterat sedan några år och framförallt senaste året att just detta har ökat, i alla åldrar. EN utveckling som verifierats av en överläkare jag känner. Därför (som jag sagt) tidigare borde man kanske dra ner på just sociala medier och se hur mycket bättre man kanske mår? Man får mer tid till riktiga saker. Kanske en spik som borde slås ner i golvet. Kanske kroken i badrummet behöver bytas ut?

    Elle varför inte ge din partner lite extra tid med lite kärlek istället som nu via kik/sms/....utan på riktigt. Livet är annorlunda idag då man söker efter bekräftelse i allt. Många vill ha och dom som inte får tillräckligt mår dåligt. Jag har själv barn om än rätt stora och dom har tagit avstånd sedan några år från just Sociala medier då dom finner det inte ger något positivt, tvärtom. Dom nog lite annorlunda mot vanliga ungdomar men sedan mår dom bra och har mognat  rätt hög fart. Bra värderingar är något vi borde satsa mer på att ge våra barn istället för den plastiga uppmärksamheten som vi kanske postar...


    Exakt! Det är ledsamt och infekterat på något vis. Men samtidigt verkar det så svårt för många att gå emot det här. Man fortsätter driva det framåt utan att reflektera över hur man själv mår och vad konsekvensen i det stora hela blir. Vi är så lättpåverkade att det faktum att tillhöra gruppen är en större drivkraft även om det innebär en stor kostnad för ens egna välmående(indirekt omgivningens). Men sedan finns det ju självklart de som verkligen är genuint lyckliga med detta också. Fast är man det egentligen eller är det inbillat..
  • Anonym (Familjen)
    Duckan skrev 2017-03-03 09:20:46 följande:

    Det är verkligen inte alla som går runt och drömmer om det ts.

    Och Volvo, det vill jag verkligen aldrig ha!


    Självklart inte alla. Men många :)
Svar på tråden Varför drömmer man om familj, hus, Volvo och hund?