• Anonym (biträdande rektor)

    Jag jobbar i skolan, fråga mig vad du vill!

    Shoot!

  • Svar på tråden Jag jobbar i skolan, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (qw)

    OMG vad vissa håller på!

    Jag undrar varför lärare hävdar att de jobbar på lov när det är fullständigt omöjligt att få tag på dem utanför skoltid (och även under eftersom de undervisar då).
    Är det så att de ljuger eller arbetar de med något som kräver 150% fokus så att de inte kan bli "störda" av andra arbetsuppgifter?

  • DizzyD66

    Och en fråga till. Är du tjänstledigt nu, eller varifrån får du all tid att trots studium och jobb kunna skriva på familjeliv i timmar? 

    Låt mig säga så här. Jag förstår alla föräldrar som blir upprörda över det som händer i Sveriges skolor nuförtiden. Men nu tror jag knappast att någon självutnämnt "biträdande rektor" som inte ens själv vet, var han pluggar någonstans, kan hjälpa dessa människor i sin sorg. 

    Vissa kan ts. DU kan absolut inte.

  • Anonym (biträdande rektor)
    DizzyD66 skrev 2017-03-01 11:27:06 följande:
    Varför har du så svart att berätta på vilken högskola just du läser nu? Varför har du så svårt att svara på min fråga? 
    För jag inte förstår syftet med det. Och att jag inte har någon skyldighet att göra det.
  • Anonym (biträdande rektor)
    Anonym (qw) skrev 2017-03-01 11:36:15 följande:

    OMG vad vissa håller på!

    Jag undrar varför lärare hävdar att de jobbar på lov när det är fullständigt omöjligt att få tag på dem utanför skoltid (och även under eftersom de undervisar då).
    Är det så att de ljuger eller arbetar de med något som kräver 150% fokus så att de inte kan bli "störda" av andra arbetsuppgifter?


    Jag tror att de lärare du syftar till sin inarbetade tid, vilket den är, och de inte har semester. Tror egentligen att det mest är en lärare som vill sätta sig på lite höga stolar i ärlighetens namn. Lite att de har arbetat in den tiden genom sin förtroendetid.

     Sedan arbetar lärare vissa delar av loven, på min skola som ett exempel arbetar lärarna en del av höstlovet. Samt att mina medarbetare arbetar en vecka in på sommarlovet och en vecka innan terminens början.

    Att de inte går att få tag i efter skoltid är för att de inte arbetar mer än 35 timmar i veckan på sin arbetsplats, sedan har de ytterligare 10 timmar förtroendetid (den tid som gör att de får sina lediga lov)som de kan disponera som de vill och man som skolledare inte kan styra över. Just att få en lärare på telefon ser jag kan vara problematiskt då de har sin tid i klassrummen, å andra sidan har de planeringstid också och där tycker jag att de bör kunna ta telefonsamtal. Och mina medarbetare gör det. Men oftast landar det i att föräldrar mailar en lärare och hen ringer upp vid tillfälle. Jag personligen kan tycka att man borde kunna ringa ett samtal på sin förtroendetid men som skolledare kan jag inte begära det.

    Jag tror inte riktigt att jag förstår din sista fråga, men under sin planeringstid bör de i alla fall kunna ha samtal över telefon. Sedan kan ju all planeringstid inte gå till telefonsamtal heller, lärare undervisar ju många elever och går all planeringstid åt till att prata i telefon med föräldrar så hinner de ju inte planera sina lektioner.

    Är det dock så att du eftersöker en lärare som inte återkommer på telefon eller via mail så tycker jag du ska kontakta dennes närmsta chef. Givetvis ska man få feedback från skolan/lärarna.
  • Anonym (biträdande rektor)
    DizzyD66 skrev 2017-03-01 11:36:32 följande:

    Och en fråga till. Är du tjänstledigt nu, eller varifrån får du all tid att trots studium och jobb kunna skriva på familjeliv i timmar? 

    Låt mig säga så här. Jag förstår alla föräldrar som blir upprörda över det som händer i Sveriges skolor nuförtiden. Men nu tror jag knappast att någon självutnämnt "biträdande rektor" som inte ens själv vet, var han pluggar någonstans, kan hjälpa dessa människor i sin sorg. 

    Vissa kan ts. DU kan absolut inte.


    Jag är ledig i dag. Har precis som de flesta semesterdagar. Hur jag spenderar denna semesterdag är väl lite upp till mig?

    Jag kan säga vart jag studerar, men till Dig har jag ingen lust att ens nämna en bokstav i mitt mellannamn. Har inte heller någon skyldighet att göra det.
  • Anonym (C)

    Jag är ny förskollärare och är därför nyfiken på vad ni som tar över barnen i skolan tycker att de behöver för kunskap och färdigheter från förskolan för att vara förberedda och klara av början av sin tid på skolan så bra som möjligt?

  • Anonym (Förälder)

    Varför jobbar ni inte med föräldrar till barn med npf utan gaddar ihop er med lärare och kräver i nästan alla fall att barnet ska anpassa sig rakt efter era "normer"? Märker ni inte att eran ovilja och okunskap stjälper så in i helvete och är man obekväm som förälder så ska soc blandas in?

Svar på tråden Jag jobbar i skolan, fråga mig vad du vill!