• Elis73

    Ipad eller annan platta.....???

    Min bror som är helt ointresserad av teknik, men använder dator för lite surf och för att betala räkningar, behöver ny dator. Jag tycker att han skall satsa på en platta istället. Själv är jag såld på Ipad och betalar gärna lite extra och går ner i skärmstorlek för att ha en pryl som fungerar på ett logiskt sätt. Men brorsan vill gärna ha en större skärm = svindyrt.

    A) Är tanken att skippa dator till fördel för platta bra (kan inte komma på någon fördel med dator)

    B) Är Ipad värd prislappen, eller fungerar annat märke lika bra. (Lite surf, lite Netflix, etc).

    Och vad skall man satsa på ?

  • Svar på tråden Ipad eller annan platta.....???
  • EpicNurse

    Med en iPad är man låst till iOS. Men en annan platta kan man göra allt och filöverföring är tusen gånger smidigare. Att man kan använda ex usbminne och andra hårddiskar. Man får absolut mer för pengarna när man köper en android eller windowsplatta. Tex samsung. Skulle aldrig köpa en iPad till någon som är ointresserad och som dessutom bara ska betala räkningar med den och göra andra smågrejer. Skulle inte köpt en iPad alls faktiskt för dom är inte värda pengarna. Innehållet matchar inte utsidan. Precis som iphone och alla andra Apple-produkter. Det är överskattat.

    Nu har jag en iPhone för att den är lagom storlek för mina händer och har ok specifikationer. Men priset är bara Madness.

  • cosinus

    Vill man köpa något relativt billigt för att testa om platta är en bra grej så säger jag Lenovo. Vi köpte en på elgiganten för typ 1500 spänn för några år sen. Googlade lite och nu verkar den som heter tab2 vara det närmaste det vi hade. Kostar på teknikmagasinet 17-1800. Den har stor skärm.

    Den största nackdelen med vår platta som delades mellan barnen var att det inte gick skapa flera användarkonton som det normalt sett går på android. Den funktionen var låst från Lenovos håll för den billigare versionen av platta (vet dock inte om det kvarstår eller ens är ett problem för din bror). Men annars, bra prestanda, bra skärm.

  • Carambolan

    Jag skulle säga att för någon som är tekniskt ointresserad kan det vara en FÖRDEL att vara låst till ios. Det är liksom idiotsäkrat i och med att man inte kan styra särskilt mycket själv. Jag vet inte hur många gånger jag fått sitta och reda ut android-konfigurationer åt släktingar och kollegor som lyckats pilla på nån inställning eller installera nån app de inte borde ha gjort.

  • EpicNurse
    Carambolan skrev 2017-03-08 08:09:50 följande:

    Jag skulle säga att för någon som är tekniskt ointresserad kan det vara en FÖRDEL att vara låst till ios. Det är liksom idiotsäkrat i och med att man inte kan styra särskilt mycket själv. Jag vet inte hur många gånger jag fått sitta och reda ut android-konfigurationer åt släktingar och kollegor som lyckats pilla på nån inställning eller installera nån app de inte borde ha gjort.


    Haha sant
  • Elis73

    Tack för alla svar!

    Lite som Carambolan har jag resonerat. Mina IOS-enheter fungerar alltid klockrent och jag förstår hur jag skall göra om något krånglar. När jag hjälper mamma och pappa med deras Samsung-enheter så är jag helt lost. Tycker inte att något är logiskt Jag har alltså fått intrycket att ipad ger ett smidigare liv. 

    Men samtidigt så kanske det inte är värt pengarna ifall man bara skall ha en webbläsare och några filmappar..... Och när dessa fungerar och man inte laddar ner massa nytt så kanske det rullar och går.

  • kvarnfot

    Jag skullle i alla fall köra på en Samsung platta då du får så mycket bättre bild bla.

Svar på tråden Ipad eller annan platta.....???