• daisy80

    IVF2 start april -17

    Hej alla systrar därute. Jag kommer starta IVF-försök nr 2 om ca en månad. Gjorde en misslyckad IVF i maj -16 och fick inget till frysen. Har försökt själva sedan dess och även med alternativa metoder. Någon mer i liknande sits som vill hänga på här? 

  • Svar på tråden IVF2 start april -17
  • daisy80

    Vad skönt med några till :) jag har besök hos BM på måndag, och eventuellt kan det bli så att vi börjar redan kommande mens, typ mån-ons nästa vecka.. jag har varit inställd på april men som sagt vi får se. Har någon av er gjort IVF tidigare? Ja nervsammanbrott lär det bli, men det är bara att försöka ta sig igenom, och förhoppningsvis komma ut på andra sidan! 

  • daisy80
    mima78 skrev 2017-03-10 13:08:30 följande:

    Spännande med bm besök på måndag.

    Nästa gång min mens kommer ska jagbörja med sprutorna. Jag är helt ny i detta med ivf. Har tidigare blivit gravid på naturligt sätt...lät lite fel men vet inte hur jag sks formulera mig ????


    Ja det blir spännande att se vad som sägs, och om jag får köra igång redan nu till veckan. Det beror lite på när mensen behagar dyka upp, har inte hämtat ut sprutorna än (var tvungen att beställa hem dem och de kan komma till apoteket så sent som på tisdag) så får se om jag hinner få dem, ödet får avgöra om det blir denna mens eller nästa... vilken sort ska du använda? Jag ska köra med Puregon. 
    Har de hittat någon anledning till att ni behöver göra IVF nu? Tänkte eftersom ni lyckats på egen hand tidigare. Håller tummarna för oss båda hursomhelst :)
  • daisy80
    Nykär15 skrev 2017-03-10 13:20:10 följande:

    Vi ska med köra igång på mensen i april är planen om allt går som det ska. Ska på vårt första möte på Fertilitetscentrum i Göteborg på tisdag. Mensen började igår så det blir på nästa. 


    Hade ett mf i mars -16 och ett sent MA i juli-16 med efterföljande komplikationer som gjorde att vi kunde försöka igen först i november. Har stimulerats tre cykler med dubbelkur av Letrozol med fina ägg, men ingen graviditet. Förra cykeln fick jag i stället stimulering med enbart sprutor, Bemfola, ett fint ägg och tog Ovitrelle men funkade inte det heller. 


    Så nu är vi redo för nästa steg. 


    Jag är 40 och min sambo 28. Alla prover är bra....mitt AMH högt för min ålder på 2,1 men det säger ju inte om äggen faktiskt ÄR bra. Så det ska bli spännande och nervöst att se hur detta ska gå....


    Jag har två barn sedan tidigare förhållande på 6 och 9 år. Min sambo har inga. Drömmen och längtan om ett barn till i vår familj är enorm Hjärta


    Åå då håller vi alla tummar för att IVF är eran grej! 
    Har också en så otroligt stark längtan, har alltid haft.. fyller 37 i vår och har försökt bli gravid i snart 3 år. 2017 ska bli vårt år! 
  • daisy80
    Nykär15 skrev 2017-03-13 11:03:44 följande:

    Ja vi hoppas på det! 


    Har mensen kommit än? Det är ett elände med att all medicin är beställningsvara..har fått jaga på dagen ibland då min läkare vart sen med att skriva ut och man vill ju inte hämta mediciner för över tusenlappen OM det skulle visa sig vara så att man blivit gravid heller. Men nu inför vår uppstart så har jag iaf kommit upp i frikort igen så det är skönt. Men är mer nojjig över hur det blir om man visar sig få plus på egen hand denna sista gången och man har anmält och förberett allt med kliniken...vi ska köpa ett 3-försökspaket. Men får ta alla frågor med dem i morgon när vi ska dit. 


    Ja igår kom mensen så ikväll blir det sprutstart. Hämtade ut medicinerna häromdagen och som tur är har man ju frikort annars hade det blivit dyrt (igen). Tänk inte att det skulle vara nåt dåligt om du fick plus på egen hand, tror kliniken är väldigt förstående i sådana fall, det är ju trots allt ett plus som är målet. De är nog vana vid att sådant händer. Men såklart lite tråkigt om man lagt ut massor med pengar som inte går att få tillbaks (?). 
  • daisy80
    ivfbullen skrev 2017-03-14 20:26:39 följande:

    Jag hänger gärna på här om det är ok? 

    Vi kör igång nu med IVF nr 2 efter ett MA i december 15. Då vi flyttade till annat landsting så gick nästan halva 2016 på att bara vänta på ny kö.


    Jag kör nu med Menopur dos 300 och är inne på min tredje sprutdag idag. Äggplock förhoppningsvis nästa vecka. 


    Då ligger vi rätt lika. Jag startar med sprutorna ikväll. Försöker ringa kliniken nu för att få ett datum för ultraljud. Äggplock blir nog slutet av nästa vecka eller början på veckan därpå..
  • daisy80
    Nykär15 skrev 2017-03-15 10:49:53 följande:
    Känner mig lugnare efter mötet igår, de sa att de inte tar betalt om vi får plus på egen hand denna månaden. Det är först när vi påbörjar behandling som pengarna låses inne, den dagen jag ev då börjar med sprutorna alltså. Så det kändes skönt. Sen är ju försöken giltiga i 18 månader, så om man skulle få missfall så börjar man ju om eller startar upp. Det är först när man fått levande barn eller om det gått 18 månader utan graviditet som pengarna är förbrukade. 
    Vad skönt för dig! toppen!
  • daisy80
    Tino skrev 2017-03-13 15:42:36 följande:

    Jag ser att det i rubriken står IVF2. Är det okej om jag hänger på här ändå? Jag och min man ska nämligen göra FET1 i april/maj.

    Vi fick vid IVF i vinter totalfrys pga risk för överstimulering. Fick många äggblåsor men många var "tomma" eller omogna men vi fick tack och lov till frysen ändå men inte sådär många som vissa som blir överstimulerade får. Hoppas alltså på detta FET. Det blir insättning i naturlig cykel vilket känns bra för jag är rädd för dessa hormoner för jag mådde bra efter äggplocket och ett par veckor efter.

    Jag är 31 år och vi har försökt få barn i 2,5 år snart. Vi har delvis manlig faktor men läkarna har alltid varit så positiva att vi självklart kommer att lyckas naturligt, bara det att det tar lite extra tid för oss. Så egentligen har vi nog ingen förklaring varför det inte går.

    Jag har aldrig varit gravid och det känns faktiskt helt omöjligt att jag någonsin skulle kunna bli gravid. Ni som inte har barn sedan tidigare, känner ni igen känslan att det känns som att ens kropp aldig någonsin skulle kunna bära ett barn? Det känns som att min kropp är ogästvänlig på något sätt och att jag är en sämre kvinna än andra.

    Känns spännande och samtidigt otroligt läskigt med insättning i april.


    Känner så igen känslan som du beskriver.. vi har oförklarlig barnlöshet men det känns så overkligt att det nånsin skulle kunna ske.. har en väldigt frisk kropp och ändå vet den inte hur man blir gravid verkar det som, om det nu beror på den eller på mitt psyke eller vad det är. Men vi är inga sämre kvinnor än andra! och vi ska lyckas! 
  • daisy80
    Tino skrev 2017-03-18 16:25:33 följande:
    Det är något med ofrivillig barnlöshet att man känner som en sämre kvinna. Det är så sorgligt. Jag överkompenserar med att ha kvinnliga kläder, som klänning, kjol och flashiga handväskor när jag kan. Men det räcker liksom inte. Jag känner mig fortfarande ful och okvinnlig. Det är ju rätt det du säger att vi ju inte är sämre kvinnor bara för att vi inte kan få barn. En av fem par drabbad ju och det är så många kvinnor. Så säkert har många av de kvinnor som jag möter på stan som jag är avundsjuk på samma problem. Livet är så orättvist. Jag känner mig så ensam även om jag har många vänner och bekanta som går igenom samma sak och många som tagit sig igenom IVFer. Här finns ju också många med samma problem ändå är man ensam.

    Hur går det för alla här? Hur mår ni inför försöken snart?
    Ja det är verkligen många som är drabbade, och jag känner att det är som du säger, man måste "ta sig igenom" IVF:en. Det är så otroligt mycket tankar och oro som maler i huvudet när man är mitt uppe i detta. Jag började med sprutorna i onsdags och imorgon ska jag på ultraljud och få besked om när det blir äggplock. Jag tänker att jag bara måste ta mig igenom detta, vad resultatet än blir, försöker leva i nuet och ta en dag i taget.
  • daisy80
    Liten76 skrev 2017-03-22 23:08:50 följande:

    Hej!

    Jag hänger gärna på! ????

    Vi har precis startat IVF nr 2 i privat regi (syskonförsök) Är på spraydag 11 med Synarela. Äggplock blir förmodligen i mitten av april.

    Jag är 40 år och bor i Sthlm. Vi fick en dotter på första IVF-försöket via landstinget i Uppsala 2014. Fick 5 ägg till frysen, tre klarade ej upptining och två blev bara trecelliga men insatta. Dock inget pluss. Nu har vi köpt tre försök och håller tummarna för syskon!


    Spännande! lycka till :) 
  • daisy80
    ivfbullen skrev 2017-03-22 22:47:11 följande:

    Vi var på ultraljud igår och vi hade 15 stora ägg och massa små så ja, är typ överstimulerad. De vill ändå behålla dosen (300 Menopur och 100 Gonal-F)...


    Idag har jag mått skit och imorgon ska jag ringa kliniken för nu känns det i äggstockarna när jag går :/
    Har tid för ny ultraljud på fredag men ska försöka komma in imorgon för kontroll...


    Jaså fick du behålla dosen trots det? Ja de vet väl bäst hur man ska göra.. Om äggblåsorna var stora borde det väl vara dags för äggplock snart? Fick du göra nåt ultraljud idag? 
    Jag har också ultraljud imorgon, för mig var det tvärtom, de tyckte att det var lite för få äggblåsor, så doktorn pratade om att det kanske var bäst att avbryta.. usch det var inte roligt att höra. Men jag håller fortfarande tummarna för att det ser bättre ut imorgon och att det blir äggplock på måndag för min del. 
  • daisy80

    Jo jag gjorde äggplock på måndagen, fick dock bara ut 3 ägg!! så det var en stor besvikelse. Som tur var klarade sig ett embryo till dag 2 så det blev återinsättning på onsdagen förra veckan.. hur har det gått för dig?


    ivfbullen skrev 2017-03-23 22:43:47 följande:

    Ja och idag ringde kliniken tillbaka, de vill inte sänka dosen då de är rädda att äggen då förstörs. De sa att det aldrig är bra att sänka dosen i slutet... men det var ju tvärtom på min förra klinik: där sänkte de efter första blodprovet. 


    De hade inte tid att titta på mig idag utan bad mig hålla ut med smärtan, om nu inte andningen blir dålig - då får jag åka in på akuten.
    Har mått bra idag men har fortfarande ont.... imorgon hoppas jag få tid för äggplock. 

    Jag håller tummarna för dig imorgon! Hoppas att dina ägg har växt på sig och att det är fler <3 


  • daisy80
    Nykär15 skrev 2017-04-03 19:11:14 följande:

    Vi hann inte fram till ivf...plussade helt oväntat i fredags! Kan inte riktigt ta in det! På onsdag räknade vi med mens och uppstart ju! Hela kylen full av dyra mediciner, men är sååå evigt tacksam över om vi slipper använda dem. Så om allt går vägen denna gången så får vi en liten runt Lucia <3

    Har följt stegring på test över helgen, tar ett digitalt på onsdag, sen är det sluttestat....måste våga vara positiv för det lilla livet, trots att jag är livrädd att det ska sluta som sist :(

    Önskar er ALL lycka till med era IVF:er!!


    Ååå stort grattis! vad härligt! nu hoppas vi att grynet stannar där och inte kommer ut förrän runt lucia :) 
  • daisy80
    ammela skrev 2017-04-04 17:45:03 följande:

    Hej alla. Har efter vad som känns en evig väntan troligen fått min mens nu och vi kan dra igång FET 1 från vår IVF 1 i feb som inte tog sig. Hämtar ut letrozol idag för att verkligen se till att jag får ägglossning. Så kanske insättning redan vecka 16. Mensen typ 2 dagar tidig, om den nu är igång helt men tror det :) pratade med sahlgrenska i torsdags som trodde denna mens skulle bli sen så är den tidig istället. Min kropp verkar inte reagera som alla andras under detta, knäppt!


    spännande, håller tummarna för dig!!
Svar på tråden IVF2 start april -17