• Anonym (Blondinen)

    Nån har tagit sms lån i mitt namn! Hjälp!

    Jag känner mig totalt förkrossad & jätte lurad.

    En eller flera personer har tagit sms-lån på mig utan min tillåtelse.

    Då jag inte har någon fast inkomst så blev de bara beviljade 5000:- av varje sida. De hade alltså gått in på många olika sidor och sökt lån där. Det handlar totalt om cirka 50.000:-

    Hur gick detta till då?

    Det var efter en jätte stressig dag. När jag menar stressig då menar jag JÄTTE stressig. Jag ville bara hem och sova.

    Jag var på väg hem från skolan och jag åker buss.

    Innan jag åkte hem så gick jag till banken och hämtade ut kontoutdrag och sånt och på dokumenten kunde man se mitt clearing och kontonummer.

    Men antigen på bussen eller ute nånstans så tappade jag bort alla mina grejer.

    Jag tappade bort min mobiltelefon med bank id som vem som helst har tillgång till då jag skrivit ner pin koden i telefonen. Jätte dumt jag vet.

    Jag tappade bort mitt pass.

    Jag tappade bort min plånbok där mitt bankkort låg i.

    Och så tappade jag bort dokumenten där mitt clearing och kontonummer stod.

    Jag märkte inte detta förrän dagen efter. Så fort jag kom hem så la jag mig i sängen och somnade in direkt. Jag dygnade vilket ledde till den enorma tröttheten.

    Hade jag inte somnat där hade inget av detta hänt.

    Jag vaknar nästa dag och märker då att jag tappat bort mina grejer.

    Det första jag gör är att ringa till banken från mammas telefon och spärrar bank id och mitt bankkort.

    Därefter ringer jag till polisen och spärrar mitt pass.

    Sen så loggar jag in på min bank genom min dosa och jag får en sån CHOCK !!!

    Jag har alltså fått pengar av easycredit , credway , cashbuddy , zmarta och listan fortsätter. Men alla dessa pengar som kom in försvann lika snabbt antar jag. På bara ett dygn.

    Jag ringde till en av dessa sidor och förklarade vad som hänt. Dom svarade att det är omöjligt då de använder sig utav bank id som man måste legitimera sig med. Jag förklarade att jag tappade bort min mobiltelefon med alla dokument och att dom hade tillgång till min bank id eftersom jag hade skrivit in pin koden där.

    Jag har polisanmält alltihop.

    Men frågan är vad som kommer hända med alla dessa fakturor som kommer börja dyka upp snart. Jag har ju inte råd att betala tillbaka.

    En kompis sa till mig att jag ska bestrida alla fakturor som jag får.

    Kan man göra det? Funkar det ens? Eller skickas fakturan ändå till inkasso?

    Vet inte vad jag ska ta mig till?

    Hoppas ni kan komma med råd och tips?

    Tack för hjälpen.

  • Svar på tråden Nån har tagit sms lån i mitt namn! Hjälp!
  • Carambolan
    ostpaj skrev 2017-03-15 21:53:39 följande:

    Måste man inte ha kortet (som du tappat bort med resten) för att kunna logga in på banken med dosa?


    Beror på bank. På SEB behöver man bara personnummer och dosa.
  • Anonym (Nja)
    ostpaj skrev 2017-03-15 21:53:39 följande:

    Måste man inte ha kortet (som du tappat bort med resten) för att kunna logga in på banken med dosa?


    Det behöver inte jag.
  • Anonym (Ellerhur jultomten.)

    Såå du tappade bort...

    Pass
    Mobil
    Leg
    Plånbok
    Hade ditt pin i mobilen.

    Men HUR kom dom in i mobilen? Har du ingen kod på mobilen. Och jag har VÄÄLDIGT svårt att tro att man tappr bort hela sitt liv utan att märka det på flera timmar.

  • ostpaj
    Anonym (Ellerhur jultomten.) skrev 2017-03-15 22:02:06 följande:
    Såå du tappade bort... Pass Mobil Leg Plånbok Hade ditt pin i mobilen. Men HUR kom dom in i mobilen? Har du ingen kod på mobilen. Och jag har VÄÄLDIGT svårt att tro att man tappr bort hela sitt liv utan att märka det på flera timmar.

    Vad? Menar du att du inte har varit så skoltrött att du tagit med dig passet? Om du skulle få för dig att lämna allt för gott, liksom.
  • Anonym (....)
    ostpaj skrev 2017-03-15 21:53:39 följande:

    Måste man inte ha kortet (som du tappat bort med resten) för att kunna logga in på banken med dosa?


    Det skiljer nog sig från bank till bank. Jag har SEB och behöver inte mitt kort för att logga in med dosa.
  • Anonym (Eller hur?)

    Detta låter för otroligt för att vara sant...?

  • mamaleona

    Om koder o allt förvarats på samma ställe finns det en risk att inget tryggar dig. Hemnycklarna då, hur slapp du hem om ALLT försvann? Låter lite suspekt att du traskar in med en väska (antar jag) på bussen o har allt där o traskar lugnt ut därifrån utan väska.....ursäkta....förklara gärna närmare hur allt fförsvann men inte hemnycklarna? Om man verkligen bär sådär mycke livsviktiga dokument på sig vore iaf jag snäppet hysterisk med koll på min väska o hålla i den varje sekund....

  • ostpaj

    Såg nu också massa trådar på Flashback som TS skrivit. Alla handlar om att begå bedrägerier. Är det inte enklare att skaffa ett jobb?

  • Nyfikna72

    Låter mer som ett troll, tappar precis allting inkl pass och kallar sig sen för blondinen..........trovärdigt deluxe.

  • Anonym (L)
    Nyfikna72 skrev 2017-03-16 07:37:55 följande:

    Låter mer som ett troll, tappar precis allting inkl pass och kallar sig sen för blondinen..........trovärdigt deluxe.


    Jag menar blott. Har då ALDRIG hört talas om en blondin som skulle vara så slarvig! ;)

    Skämt åsido, det är nog så sant att vi har att göra med ett litet lintott-troll här.
  • Sebbekr123

    Man måste väl ha fast inskomt för att ta ett lån, plus så måste företaget göra en kreditupplysning innan för att bedöma och sedan godkända, borde nog ta 4-10dagar, hur fick du det beviljat så snabbt, ännu mer konstigare utan fast inkomst. Har redan checkat bankerna som du nämnde, alla dessa kräver UC, fast inskomt samt kreditupplysning.

  • mammatill6

    Men koden till mobilen, hur fick de den? Och bankomatkorten? Finns ju kameror vid bankomaterna så de borde kunna se vem som gjort uttaget. Sen lämnar de ut till polisen vart överföringen gjorts.

Svar på tråden Nån har tagit sms lån i mitt namn! Hjälp!