• Von Ellsen

    Vilka engelskklingande namn är "ok"?

    Givetvis förstår jag att alla namn är ok, upp till föräldrarna osv. Men som namnintresserad går det ju inte att undgå att lägga märke till att somliga namn har högre status än andra. Väldigt många här på forumet, men även så gott som alla i min vänskapskrets rynkar på näsan åt namn som klingar engelskt, i de fall då ingen av föräldrarna kommer från ett engelskspråkigt land.

    Men det finns ju också de namn som etablerats sedan lång tid tillbaka. Laura, Lilly, Jack, Harry och liknande känns mer accepterat än Jason, Haylie och Winston? Har jag fel? Är det för att är gamla namn vs. Nyare namn?
    Vilka engelskklingande namn trycker ni är "ok" att heta i Sverige och vilka är helt uppåt väggarna?

    OBS. Vet att många av dessa namn är ju inte nödvändigtvis inte "engelska" från början, men är ändå namn som de flesta ser engelska då det etablerats så starkt hos oss.

  • Svar på tråden Vilka engelskklingande namn är "ok"?
  • Meriall

    Jag tror grejen är att de ska (kunnas) uttalas på ett svenskt sätt. Tex Laura med svenskt uttal "LaOra" är ok men engelska "LÅra" är det inte. Haylie (superfint i mina öron!) går inte att uttala på svenska på något vettigt sätt så det går bort därför.

    Vissa namn låter svenska i uttalet även fast det är engelskt uttal, tex Vincent, och då är det också ok.

  • Carambolan

    Håller med Meriall. Går namnet att uttala på svenska så funkar det fint, kräver det att man uttalar det med en tillgjord engelsk accent så tycker jag att det känns konstigt.

  • Alexi

    Det låter också superkonstigt när förnamn och efternamn inte passar ihop. Ett engelskt förnamn ihop med ett väldigt svenskt efternamn känns bara haltande.

  • Dixie

    Håller med om uttalet! Namn som kan uttalas på svenska känns helt ok, som Henry, Edvard, Liam, medan namn som Nathan, Jordan, Trevor blir konstigt i Sverige!

  • Domesticgoddess
    Carambolan skrev 2017-03-22 10:02:33 följande:

    Håller med Meriall. Går namnet att uttala på svenska så funkar det fint, kräver det att man uttalar det med en tillgjord engelsk accent så tycker jag att det känns konstigt.


    Instämmer till hundra procent!

    Jag har en massa släkt och majoriteten av mina vänner i England (har bott där mer än i Sverige) så hade definitivt velat ha ett namn som funkat med lätthet där om jag haft barn.

    Lyckligtvis finns det ju massvis av namn som funkar lika bra på båda språken; Madeleine, Sarah, Anna, Louise för flickor och Robert, Martin, Samuel för pojkar tex.
  • Konservativ
    Dixie skrev 2017-03-22 10:09:23 följande:

    Håller med om uttalet! Namn som kan uttalas på svenska känns helt ok, som Henry, Edvard, Liam, medan namn som Nathan, Jordan, Trevor blir konstigt i Sverige!


    Nathan Söderblom var ärkebiskop i Uppsala och dog 1931. na  rimmar på ta. tan rimmar på han. Na-than.
  • Fjäril kär

    " Riktiga" namn funkar okej för mig oavsett uttal, för det är ju i regel namn man ändå känner igen på något sätt. (sen kan jag dock reagera när ett barn får namnet tex Justin Bergström.. Det blir inte så bra)

    Däremot gillar jag inte tillgjorda engelska namn (Blue Ivory) eller namn som upplevs engelska men egentligen är afrikanska och oftast hittas i afroamerikanska familjer. Den kopplingen känns oerhört långsökt och jag fattar inte grejen varför ett svenskt barn ska ha ett sånt namn? ( tex Kaneesha, Keshia, Mezrami , Kanye och vad det nu kan vara)

  • Monchichier

    Enda engelska namnet som inte funkar i Sverige är Oren. 
    Annars tycker jag att typ alla andra går att använda här. En del mer, andra mindre, men alla funkar. Oren är det enda som är förbjudet

  • elyse
    Monchichier skrev 2017-03-22 11:26:18 följande:

    Enda engelska namnet som inte funkar i Sverige är Oren. 

    Annars tycker jag att typ alla andra går att använda här. En del mer, andra mindre, men alla funkar. Oren är det enda som är förbjudet


    Pippa är väl ingen höjdare heller.
Svar på tråden Vilka engelskklingande namn är "ok"?