• Mjbo

    Första gången IVF Maj 2017

    Nu har jag vart på ul, såhär lyser dommen.

    10 äggblåsor ca 10-11mm stora. Fick högre dos och fler sprutor utskrivna.. Dom ringer i em å berättar hur blodprovet såg ut då vet vi mer hur de blir inför för äggplock oså, och hur de blir om ja ska ta starkare sprutor eller inte..

    Ska tillbaks senare denna veckan för ett till ul och blodprov.

  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-08 11:07:39 följande:

    Härligt!

    10 ägg = 10 kandidater!

    Skönt att du kommit så långt!


    Tack! Ja de känns bra såhär långt iaf... men fick en manlig läkare denna gång, de gillade jag intr riktigt, men men:)

    Som de ser ut nu så blir det äggplock i början på nästa vecka.. men dom ska ringa i eftermiddag när dom jar provsvaret från idag och då ge mer exakta tider tror jag.
  • Mjbo
    Lizen123456 skrev 2017-05-08 12:31:43 följande:

    Hej! Jag Måste bara svara på denna tråden!! ÄNTLIGEN läser jag något från 2017!! Har ju lusläst iprincip allt om graviditet då det var dags till utomkvedhavandeskap och nu IVF, Och nu har jag läst lite här och ser att du är i precis samma situation som mig och min sambo. 


    Vi började försöka aktit för ett år sedan i februari 2016, jag blev gravid i April 2016 och vi trodde det var en normal graviditet men som slutade i en akut operation och X graviditet (Utomkvedhavandeskap "v9") Så de opererade bort en äggledare. De sa att den som var kvar såg fin ut så vi fortsatte försöka ytterligare ett år utan resultat. Tillslut tog vi oss i kragen och gick utredning. Allt har också sett bra ut, fina äggstockar, många "äggblåsor" (är lite ny på att uttrycka mig rätt fortfarande.. ) Och lite över normal på min sambo gällande spermieprov.


    Dessvärre fick jag svaret på äggledar-spolningen att jag har väldigt väldigt trång passage i den äggledare jag har kvar så vi blev nu rekommenderad IVF.,


    Jag inväntar mens om två dagar då jag ska påbörja den korta "snabba" behandlingen med, Ja. Nu kan jag det inte utan till men har hela medicinpåsen hemma i kylen och medicinskåpet med sprutor, ägglossningshindrande spruta och alla "ingridienser" till en bebis. Uppdaterar hur det går för oss och jag håller tummarna för er, 


    du är inte ensam utan vi är i precis samma situation! HÅLLER TUMMARNA. Jag hoppas så innerligt att de går på första försöket nu i maj, 2017!


    Hej och välkommen hit! :)


     


    Roligt kanske är fel ord att använda i dessa omständigheter, men trevligt att du är med oss i resan mot en bebis!


    Jag har som sagt varit på ultraljud och blodprov imorse, fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon igen för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Håller tummarna för att de inte blir överstimulerad som jag va i stor risk för att bli, men eftersom dom nu höjer så är ja såklart inte i den farozoonen längre, det känns skönt. Men än så länge kan allt hända, jag håller mina tummar så hårt jag kan. Hade varit hur häftigt som helst om det skulle gå på första försöket. Vi har ju bra ägg (än så länge) och bra spermier att utgå med, så jag hoppas innerligt. Men samtisigt vågar jag inte hoppas för mycket heller såklart.. Jag är lite skeptisk fortfarande i mitt sätt att tänka på detta. Känns som att de är sååå många olika bitar som måste falla rätt för att de ska gå bra.. 

    Så du ska börja med sprutorna denna vecka då? Har du bemfola du med eller vilken medicin börjar du med?

    Visst är det svårt med alla uttryck, jag känner mig lite obekväm än med alla dessa uttryck och sprutor och allt va de innebär, men man vänjer sig antar jag. känner mig som en levande nåldyna än så länge, och mer lär de bli, men de är bara att bita ihop! Kämpa på ;)

  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-08 11:10:15 följande:

    Hej tjejer,
    Uppdatering:
    Jag tog första sprutan igår kväll, blev väldigt nervös och humöret sviktade rätt kraftigt inför detta. Men själva sprutan gick bra och känner ingenting av den.

    Hur lång tid efter första sprutan har ni fått planerat ul & äggplock? Vi försöker planera en resa men inser att det är väldigt dålig timing... :)


    Tack för uppdatering! Va kuul att du oxå är igång! VIsst är det konstigt va hormonerna gör med kroppen, innan dom ens kommit in i kroppen dessutom :P 
    Skämt åsido, skönt att de gick bra för dig, fortsätt så!


    Jag har fått ordinerat högre dos av bemfola (225ml) från och med idag, ultraljud och blodprov igen på torsdag för att se hur kroppen reagerar på dosen. preliminärt bokat äggplock måndag. Beroende på hur provsvaren och ul ser ut på torsdag!


    Lycka till ikväll med sprutorna igen! :) Har du några inplanerade blodprov denna vecka?

  • Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-08 17:23:29 följande:

    Jag känner mig väldigt trött sen jag började med sprutorna, kroppen är bly och så blir jag hungrigare än vanligt. men det är väl bara att vänja sig.. :p idag va jag in och tog blodprov och blev uppringd vid lunch att mina värden är för höga. Ska sänka ifrån 150 till 75 enheter av Puregon. Jag hade ultraljud inbokat till onsdag men fick d flyttar till imorgon istället. Får se hur det går..


    Läskigt när de är lite för högt. Hoppas de blir balans innan det är dags för plock! Jag håller alla mina tummar!!
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-08 17:28:12 följande:

    Härligt!

    Hört något mer?


    Ja, jag fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon redan för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Preliminärt äggplock bokat tills på måndag men får en exakt dag på torsdag efter ultraljud och blodprov.

    Blåsorna såg bra ut, som sagt 10 st och ca 8-11mm stora, men dom ville få upp värdena och därmed så blev dosen högre. Jag hoppas allt går vägen nu..

    Men en fråga till er alla...

    Känns som en lite dum fråga men man är ju som ett frågetecken i detta... men 10 äggblåsor, visst betyder inte det 10ägg automatiskt? Eller är de så?? Nån som vet? Har fått för mig att en blåsa kan innehålla 0 ägg eller flera, är jag ute och cyklar?? :)
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-08 21:50:10 följande:

    Jo de stämmer, bara för att de är blåsor så behöver de inte vara ägg i.

    På mig ökade de inte dosen utan fick fortsätta på de planerade och jag har inte lämnat blodprov utan bara gjort två ultraljud. Senast sa de att jag hade 3st större blåsor och 7st som var en aning mindre men de skulle nog växa till sig de med. De påminde mig även om att bara för att man har ett visst antal så betyder de inte att de får ut alla heller.

    Men har en kollega på jobbet som har jobbat med endel ivfbehandlingar och hon nämnde att i många fall är de bättre att ha lite mindre antal som är bra är många som är halvdåliga. Så jag tror ingen av oss ska lägga så stort fokus på antalet. De kan man ju göra sen när de väl är embryon.


    Ok då stämde min fundering då :) tack den infon.

    Ja enligt ul så va allt bra. Antalet och storlekar va helt normalt, men de va värdena i blodproven som dom sa va lite låga och där med ville de höja dosen. Jag hoppa och tror att de har koll, så jag gör bara som dom säger :) :)

    Hoppas allt går bra för dig!! :)
  • Mjbo
    Niinja skrev 2017-05-09 09:48:14 följande:

    Stort tack Mbjo.

    Gjort ultraljud nu. Hade många blåsor, hängde inte helt med i hur många det var men över 12st och några var klara och några skulle bli klara imorgon. Jag skulle få mer info i eftermiddag men ev. äggplock på fredag. Känns som om det går lite fortare än vad dom hade tänkt sig..


    Men va spännande!! :) 


    Va skönt att allting såg bra ut, jag ska tillbaka på nytt ul och blodprov på torsdag efter att ha fått höja dosen från och med igår.. Lite nervös eftersom de blir helg efter nästa prov och ul, men ja antar att de vet vad som sysslar med :) 


    Va roligt om de blir äggplock redan på fredag, då borde det bli insättning på måndag va? gud så spännande. Uppdatera oss i eftermiddag om hur de blir!!
    Men förresten, när de sa att de va "klara" hur menar dom då? hur stora va dom? sa dom de? 

  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-09 12:46:39 följande:

    Idag plockade de ut 4st ägg på mig så nu håller vi tummarna. Insättning ska ske på torsdag. Tycker allt har gått fort men sen ska jag ju vänta ca 2,5 veckor tills man tar test så de lär ju va de längsta väntetiden man lär ha varit med om på länge.

    Min kille kunde inte vara med idag så min kusin som har gjort flera ivf:er var med. Hon berättade att första gången blev hon överstimulerad och fick 17 blåsor varav 3 gick att använda. Så antalet ska man inte haka upp sig på. Det krävs ju faktiskt bara ett bra embryo för att lyckas.

    För att kanske lugna lite nerver så tyckte jag att det inte var så smärtsamt med utplocket. Är lite öm nu men har fått med mig smärtlindring hem. De bästa jag gjorde var att prata med läkaren och barnmorskan under ingreppet så man inte är tyst och ligger och spänner sig.


    Men gud va roligt! va spännande att du kommit så långt.
    Jag håller alla mina tummar åt dig nu att det blir fina befruktningar oxå! 

    Tack för lugnande ord angående utplocket, det var skönt att läsa om någon som inte tyckte de va så farligt.. jag har preliminärt bokat äggplock på måndag, beroende på hur de ser ut på ul och blodprov på tisdag,, är super nervös, så de känn skönt att du inte tyckte de gjorde ont.

    Ringer dom imorgon och berättar hur de gick med befruktningen eller vad är nästa steg åt dig?
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-09 16:26:25 följande:

    Ja jag hade faktiskt tänkt mig att det skulle göra ondare än vad de gjorde. Har sovit lite under dagen nu men annars har jag mått bra än så länge. Blir att titta på lite serier och vila på soffan.

    Vi fick en tid på torsdag och skulle det vara så att de tycker att embryona behöver växa på sig mer så ska de ringa samma dag och boka in nytt besök.


    Åh så spännande.

    Är du nervös?.. känns som att insättningen kommer vara ännu lindrigare i min värld iallafall, så jag hoppas det stämmer :)

    Jag har haft en jobbig dag idag. Mår bra men är sååå trött.. någon mer än jag som känt så när ni kommit en bit in på sprutdagarna? Har ju höjt dosen från och med igår, vet inte om de beror på det men jag är så himla trött och slut, känns som ja inte sovit på flera dygn. Lite smått "mensvärk" oxå..

    snart dags för sprutor ikväll :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017