• Fatima97

    Möbelbidrag

    Hej!

    (Vi lever på försörjningsstöd)

    Jag och min sambo bor just nu i en lägenhet som är heeelt möblerad, vi har inga egna möbler!

    Vi måste flytta ut, då vårt kontrakt går ut 1 april.

    Så i fredags fick vi en lägenhet som är omöblerad, den är 75 kvm. Vi har även en son som är 9 månader!

    Hur mycket tror ni vi blir beviljade möbelbidrag? :)

  • Svar på tråden Möbelbidrag
  • Anonym (Åke Jimmyson)

    Hur kommer det sig att ni har försörjningsstöd?

  • Anonym (Min bror)
    Anonym (Mio) skrev 2017-04-29 20:11:29 följande:

    Nej, det gör det verkligen inte. En överklagan läggs aldrig ner. Antingen omprövar Soc direkt eller så yttrar de sig och så får Förvaltningsrätten döma. Det är ganska ofta som den enskilde får igenom sin överklagan faktiskt.


    Anmälan om t.ex våldtäkt eller djurmisshandel läggs nästan alltid ner direkt så jag har svårt att tro att det här tas upp. Att be om en omprövning är en helt annan sak.
  • Anonym (Åke Jimmyson)

    Hur mycket brukar man få i försörningsstöd och vad är kraven?
    Möbelbidrag visste jag inte ens att det fanns.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 10:22:20 följande:

    Hur mycket brukar man få i försörningsstöd och vad är kraven?

    Möbelbidrag visste jag inte ens att det fanns.


    Vad man får har med om man har barn och/eller är sambo. Som ensamstående är riksnormen 2980 kronor/månad plus hyran. Här kan du läsa mer om vad andra i andra situationer kan få: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

    För att få försörjningsstöd ska man helt sakna tillgångar, dvs man får inte ha pengar på banken, aktier, fonder eller dylikt, man får generellt sätt inte äga sitt boende heller. Har man levt över existensminimum de tre senaste månaderna räknas överskottet bort, dvs har man fått 100 kronor över existensminimum de tre månaderna räknas 300 kronor av från bidraget. Man ska också ha gjort allt man kan för att bli självförsörjande och måste vara inskriven på AF om man är arbetslös (är man sjukskriven behöver man såklart inte vara det)
  • Anonym (Maja)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-30 10:37:18 följande:

    Vad man får har med om man har barn och/eller är sambo. Som ensamstående är riksnormen 2980 kronor/månad plus hyran. Här kan du läsa mer om vad andra i andra situationer kan få: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

    För att få försörjningsstöd ska man helt sakna tillgångar, dvs man får inte ha pengar på banken, aktier, fonder eller dylikt, man får generellt sätt inte äga sitt boende heller. Har man levt över existensminimum de tre senaste månaderna räknas överskottet bort, dvs har man fått 100 kronor över existensminimum de tre månaderna räknas 300 kronor av från bidraget. Man ska också ha gjort allt man kan för att bli självförsörjande och måste vara inskriven på AF om man är arbetslös (är man sjukskriven behöver man såklart inte vara det)


    Sant. Och är man föräldraledig som Ts behöver man inte heller vara inskriven på AF.

    Jag fick möbelbidrag till tre sängar. Som tur var behövde jag inte visa kvitto utan kunde köpa begagnat så det räckte till matbord, stolar och lite husgeråd också. Vardagsrum fick vänta :) "Helsvensk" men vart utslängd med barnen av min "helsvenske" pojkvän. Efter fl skrev jag in mig på af och var arbetslös i tre år innan jag äntligen fick ett vikariat! Det är inte alltid så lätt att bara fixa ett jobb och pengar...
  • Anonym (Åke Jimmyson)

    Hur länge kan man få dessa stöd med motivering att man saknar jobb och tillgångar?

  • Anonym (Maja)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 11:19:32 följande:

    Hur länge kan man få dessa stöd med motivering att man saknar jobb och tillgångar?


    Så länge det krävs och så länge man följer reglerna, som tex att man aktivt söker jobb.

    Du vet om att olika former av försörjningsstöd funnits i Sverige i flera hundra år? Och att nästan alla västerländska länder har det? Märkligt att kunna så väldigt lite om det...
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Maja) skrev 2017-04-30 12:07:12 följande:
    Så länge det krävs och så länge man följer reglerna, som tex att man aktivt söker jobb.

    Du vet om att olika former av försörjningsstöd funnits i Sverige i flera hundra år? Och att nästan alla västerländska länder har det? Märkligt att kunna så väldigt lite om det...
    Att det delats ut bidrag till höger och vänster är inget nytt.
    Är det märkligt att inte vara insatt i alla bidrag?

    Jag personligen och många andra kan tycka att det är lite märkligt att skattepengar ska gå åt till möbler åt andra bara för att dom saknar arbete och inkomst.
    Alla drabbas av det någon gång i livet.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 13:25:23 följande:

    Att det delats ut bidrag till höger och vänster är inget nytt.

    Är det märkligt att inte vara insatt i alla bidrag?

    Jag personligen och många andra kan tycka att det är lite märkligt att skattepengar ska gå åt till möbler åt andra bara för att dom saknar arbete och inkomst.

    Alla drabbas av det någon gång i livet.


    Men det är nog inte så att man kan gå till soc och säga att man för tillfället har dåligt med inkomster och samtidigt har soffan gått sönder. Det krävs nog att man är betydligt mer barskrapad och på botten innan man får tex möbelbidrag. Som tur är finns ju regler även för socialbidrag.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Maja) skrev 2017-04-30 13:35:20 följande:
    Men det är nog inte så att man kan gå till soc och säga att man för tillfället har dåligt med inkomster och samtidigt har soffan gått sönder. Det krävs nog att man är betydligt mer barskrapad och på botten innan man får tex möbelbidrag. Som tur är finns ju regler även för socialbidrag.
    Ungdomar som fortfarande bor hemma, varför får inte dom en lägenhet och möbelbidrag?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 13:57:53 följande:

    Ungdomar som fortfarande bor hemma, varför får inte dom en lägenhet och möbelbidrag?


    Tja varför inte, om man nu ska dela ut skattepengar hur som helst utan krav på egna försök och motprestation. Antar att du menar att detta ska bara gälla ungdomar vars svenskhet kan härledas minst fem generationer?
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Min bror) skrev 2017-04-30 10:05:02 följande:
    Anmälan om t.ex våldtäkt eller djurmisshandel läggs nästan alltid ner direkt så jag har svårt att tro att det här tas upp. Att be om en omprövning är en helt annan sak.
    Man gör ingen anmälan. Tycker man att ett beslut från Socialtjänsten är felaktigt så lämnar man in en överklagan för att få det rättsligt prövat. Och det blir ALLTID rättsligt prövat såvida Socialtjänsten inte väljer att ändra sitt beslut till klientens fördel. Du får tro vad du vill om det men så är det. En överklagan kan aldrig läggas ner, den kan däremot avvisas om den inkommit för sent dvs mer än 3 veckor efter man fått beslutet.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Maja) skrev 2017-04-30 14:05:25 följande:
    Tja varför inte, om man nu ska dela ut skattepengar hur som helst utan krav på egna försök och motprestation. Antar att du menar att detta ska bara gälla ungdomar vars svenskhet kan härledas minst fem generationer?
    Varför skulle det bara gälla ungdomar vars svenskhet kan härledas i fem generationer?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 13:57:53 följande:

    Ungdomar som fortfarande bor hemma, varför får inte dom en lägenhet och möbelbidrag?


    För att socialen inte är en bostadsförmedling och för att ungdomarnas föräldrar är försörjningsskyldiga.
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 13:25:23 följande:

    Att det delats ut bidrag till höger och vänster är inget nytt.

    Är det märkligt att inte vara insatt i alla bidrag?

    Jag personligen och många andra kan tycka att det är lite märkligt att skattepengar ska gå åt till möbler åt andra bara för att dom saknar arbete och inkomst.

    Alla drabbas av det någon gång i livet.


    Det är inte konstigt att inte vara insatt i exakt hur alla bidrag fungerar, men att veta att det finns socialbidrag och på ett ungefär vad det är skulle jag säga är grundläggande samhällskoll, sedan behöver man såklart inte veta belopp och annat. Det är också märkligt att du har så starka åsikter om något du inte vet något om.

    Ingen får möbelbidrag för att de är tillfälligt arbetslösa eller för att man vill ha en ny soffa, det beviljas bara i yttersta nödfall om det verkligen behövs. Vissa saker har samhället kommit överens om att man ska ha, t.ex en säng att sova i.
  • Anonym (***))
    Anonym (SD) skrev 2017-03-27 16:38:59 följande:

    Ni har inte funderat på att skaffa jobb så vi andra slipper försörja er?


    Tappar inte SD många väljare om ni har den inställningen mot bidragsmottagare?
  • Anonym (***))
    Anonym (SD igen) skrev 2017-04-27 16:13:08 följande:
    Kanske inte, men undrar vilka som får mest?
    Ja, Ulf Erlandsson, SD i Hässleholm fick för mycket bidrag men vägrar betala tillbaka. Snygg förebild ni SD:are har!
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-30 17:08:35 följande:
    För att socialen inte är en bostadsförmedling och för att ungdomarnas föräldrar är försörjningsskyldiga.
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 13:25:23 följande:

    Att det delats ut bidrag till höger och vänster är inget nytt.

    Är det märkligt att inte vara insatt i alla bidrag?

    Jag personligen och många andra kan tycka att det är lite märkligt att skattepengar ska gå åt till möbler åt andra bara för att dom saknar arbete och inkomst.

    Alla drabbas av det någon gång i livet.


    Det är inte konstigt att inte vara insatt i exakt hur alla bidrag fungerar, men att veta att det finns socialbidrag och på ett ungefär vad det är skulle jag säga är grundläggande samhällskoll, sedan behöver man såklart inte veta belopp och annat. Det är också märkligt att du har så starka åsikter om något du inte vet något om.

    Ingen får möbelbidrag för att de är tillfälligt arbetslösa eller för att man vill ha en ny soffa, det beviljas bara i yttersta nödfall om det verkligen behövs. Vissa saker har samhället kommit överens om att man ska ha, t.ex en säng att sova i.
    Där har du fel, man har ingen skyldighet att försörja sina barn när dom fyllt 18 bara för att dom inte kan hitta en bostad eller har råd att köpa en.
    Om nu socialainte är en bostadsförmedling hur kommer det sig att de ändå delar ut trerummare till barnfamiljer?

    Starka åsikter, är ämnet känsligt att prata om?
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 22:07:00 följande:
    Där har du fel, man har ingen skyldighet att försörja sina barn när dom fyllt 18 bara för att dom inte kan hitta en bostad eller har råd att köpa en.
    Om nu socialainte är en bostadsförmedling hur kommer det sig att de ändå delar ut trerummare till barnfamiljer?

    Starka åsikter, är ämnet känsligt att prata om?
    Delar ut är väl att ta i lite? Socialtjänsten har yttersta ansvaret för att invånarna uppnår en skälig levnadsnivå och i det ingår t ex tak över huvudet. Det är inte så att Socialtjänsten har tillgång till så särskilt många lägenheter och de flesta som är bostadslösa blir inkvarterade på härbärgen och vandrarhem, även barnfamiljer vilket är hemskt om du frågar mig. Det fåtal lägenheter som finns att tillgå prioriteras det hårt med och först i kön kommer av naturliga skäl just barnfamiljer.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-04-30 22:07:00 följande:

    Där har du fel, man har ingen skyldighet att försörja sina barn när dom fyllt 18 bara för att dom inte kan hitta en bostad eller har råd att köpa en.

    Om nu socialainte är en bostadsförmedling hur kommer det sig att de ändå delar ut trerummare till barnfamiljer?

    Starka åsikter, är ämnet känsligt att prata om?


    Du sa ungdomar så jag tänkte på 15-16 åringar. Föräldrar är försörjningsskyldiga tills barnen gått ut gymnasiet eller motsvarande (högst tills de är 21 år) eller tills de är 18 år om de inte går gymnasiet. Det finns tak över huvudgaranti vilket brukar innebära härbärge eller möjligen lägenhetshotell. Vart har du läst att socialen delar ut lägenheter? Det går att ansöka om förtur i bostadskön och i Stockholm görs det via socialen, men det är skitsvårt att få och är en lång utdragen process. Jag har hjälpt en person genom denna process och han flyttade runt mellan olika flyktingboenden (han är född i Sverige och har svenska föräldrar) i ett helt år innan han fick en lägenhet, de visste inte vad de skulle göra av honom.

    Det är inte ett dugg känsligt, det är bara ett konstaterande att du har starka åsikter. Att någon har starka åsikter säger ingenting om hur känsligt det är eller någonting, men har man starka åsikter brukar man inte vara totalt okunnig om det man pratar om.
Svar på tråden Möbelbidrag