• Svar på tråden Ekonomi
  • Michael 310
    kvarnfot skrev 2017-03-29 15:23:13 följande:

    Dom får väl göra som vi gör!

    Vi delar räkningarn, sedan lägger vi lika summa till ett matkonto som är så stort att det räcker till ca 1 restaurangbesök också. Sedan sparar vi ihop till en buffert för villan samt ett resekonto.

    Det som vi har kvar på lönen går till egna nöjen. Detta har funkat utmärkt för oss i de 10 år vi bott ihop. Det finns alltid pengar till resor mm.


    Problemen dyker upp när den ena parten förväntar sig godare mat, mer exotiska resmål, dyrare livsstil än den andra har råd med.
  • Petter och jag
    Skogshuggaren skrev 2017-03-29 13:09:54 följande:

    Det finns ju ganska många mellanformer mellan enskild och gemensam ekonomi. Var man drar gränsen verkar variera mellan olika människor.

    Varianten att båda får behålla en egen peng för egna utgifter (lika mycket till båda oavsett vad man tjänar) är ganska vanlig. Ska man kalla det för gemensam ekonomi?


    Ja, enligt mig är det gemensam ekonomi. Vad "man" kallar det är upp till var och en.
  • Michael 310
    kvarnfot skrev 2017-03-29 15:29:43 följande:

    Om du läser ovan hur jag och min tant gör så har du svaret att man absolut inte behöver ha gemensam ekonomi!

    Du ska veta vad sköt det är att köpa något riktigt dyrt till sej själv utan behöva fråga eller ha dåligt samvete.


    Har aldrig begärt att min sambo ska fråga om hon köper nått dyrt för våra pengar. Då missar man lite av poängen om man har "gemensam" ekonomi men ena parten måste be om lov att få använda dom...
  • sextiotalist
    Peter1962 skrev 2017-03-29 15:22:14 följande:
    Okej, så det hade varit ok att åka på olika semestrar för att du inte hade råd med det han ville, eller du går till korvkiosken  och han på lyxrestaurang när ni ska äta ute? Du går hem han tar taxi eftersom du inte har pengar?

    Och jag och min fru har levt ihop i 37 år och det funkar också, och självklart delar man allt som kommer in.
    A och O i ett förhållande är generositet.
    Nu råkar jag varit den som åkt på semester (utomlands) utan honom, men det beror på att han är totalt ointresserad och ja, jag betalade resan delvis själv (delvis bjuden av min mamma). Sambon har sin hobby som han bekostar själv. Vi går inte på lyxrestauranter privat och nej, självklart så går inte hem och den andra tar taxi. Gör vi något tillsammans så räknas det som en gemensam utgift.

    Nu råkar jag även vara den som har mest pengar. Men när vi hade det som tuffast, så cyklade jag och han körde bil, till och från arbetet, Han fick betala detta.

    Jag tror det är också en skillnad var man träffas i livet. Jag var en vuxen kvinna, levt själv i nästan 15 år. Sambon hade två barn sedan tidigare.


  • Muttergubben
    Peter1962 skrev 2017-03-29 15:25:24 följande:
    DU har ut 7000 i månaden eller vad du skrev, min tjänar  45000 i månaden, så nej hon klarar sig finfint.
    "I mitt fall skiljer 50 000:- / mån i inkomst, ska bara den ena få ha dyra nöje, eller ska bara den ena åka på semester?" citat från dig. Så vilket är det nudå? Klarar hon sig på 45000/mån eller inte?
  • Muttergubben
    LisenB skrev 2017-03-29 15:26:25 följande:

    Allt hänger väl på vilka inkomster och utgifter man har?
    Vi har alltid tjänat ungefär lika och har alltid i nio år haft separat ekonomi. Delar 50/50 på alla gemensamma utgifter, sköter oss själva resten! Jätteskönt!


    Självklart är det bästa alternativet. 
  • Michael 310
    Muttergubben skrev 2017-03-29 15:47:36 följande:

    Självklart är det bästa alternativet. 


    Om man eftersträvar milimeterrättvisa, så ja. Men som vi redan förklarat kan det vara rätt opraktiskt i praktiken..
  • Muttergubben
    Peter1962 skrev 2017-03-29 15:26:55 följande:
    Bättre att ha låtsas enskild ekonomi som ni har, där din sambo får betala för dig? 
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa för dig innan du fattar att mina inkomster 7500-9000 netto går åt till räkningar och mat? Och det lilla som blir över klarar jag mig på. Handlar jag nåt dyrare tar jag just nu av mina sparpengar. Fattar du nu? 
  • Peter1962
    kvarnfot skrev 2017-03-29 15:29:43 följande:
    Om du läser ovan hur jag och min tant gör så har du svaret att man absolut inte behöver ha gemensam ekonomi!
    Du ska veta vad sköt det är att köpa något riktigt dyrt till sej själv utan behöva fråga eller ha dåligt samvete.
    Varför skulle man få dåligt samvete för att man handlar något dyrt till sig själv, det bara gör man eftersom det finns otroligt mycket pengar på kontot. Men det är väl där skon klämmer, ni har för lite pengar på kontot.
  • Muttergubben
    Michael 310 skrev 2017-03-29 15:50:56 följande:
    Om man eftersträvar milimeterrättvisa, så ja. Men som vi redan förklarat kan det vara rätt opraktiskt i praktiken..
    När den ena t.ex vill åka på resa för 100 000 och den andra inte har råd ja. Vad tighta ni måste vara som par som strävar åt samma håll.
Svar på tråden Ekonomi