• Anonym (Undrar)

    Får de som jobbar på FK, soc mm någonsin dåligt samvete?

    Jag har försökt hjälpa en vän i hens problematik med att få ordning på sitt liv. Vill inte gå in för mycket i detalj då tråden inte ska handla om detta men hen försöker få hjälp med att komma på fötter och är i behov av vård, lider av diagnoser och psykisk ohälsa. Får i prinip ingen hjälp utan blir mer eller mindre utkastad på gatan. Hen har nu fått ännu ett bakslag, nekad sjukpenning och vill inte längre leva. 

    Jag får en undrar; De som arbetar inom FK och liknande instanser, får de någonsin dåligt samvete? Det kan ju inte kännas särskilt bra att "sparka på de som redan ligger ner" men hur orkar man med ett sådant arbete egentligen? Reflekterar man öht över hur besluten påverkar andras liv? 

    Bara undrar.. 

  • Svar på tråden Får de som jobbar på FK, soc mm någonsin dåligt samvete?
  • Anonym (FK)
    Anonym (Marie-Janne) skrev 2017-03-29 11:08:43 följande:

    Skriver först mitt svar på TS och läser tråden sen. 

    En bra handläggare hittar en "måttstock" som hen sedan bedömer alla fall efter. En handläggare som hela tiden måste fråga sig vilka individuella effekter besluten får för den enskilde kommer varken att lyckas bra i sitt yrke eller må särskilt bra själv. Ett fungerande system måste helt enkelt komma i första hand. 

    En erfaren handläggare (som kanske också har fått stöd av en högre instans, t.ex. en dom som bekräftar ett beslut) känner ett förtroende att hen bedömer alla fall lika och varken ger fördelar eller nackdelar till någon.

    Sedan kan man ju uppleva felaktigheter i lag eller riktlinjer, men jag tror att de flesta förstår att likabehandling är viktigare än att det blir "rättvist" i alla tänkbara fall. Annars skulle ingen våga fatta beslut, eller så skulle alla få allt de begärde. 

    I din väns fall instämmer jag med de som uppmanar hen att överklaga. I annat fall är det kanske dags att försöka göra något av sin livssituation. Jag tror t.ex. att många hade mått bättre av att läggas in i psykvården än att hanka sig fram från dag till annan. I vart fall hoppas jag att det löser sig. 


    Instämmer till fullo! Om den enskilde handläggaren börjar tumma på regelverket utifrån vad han / hon personligen anser vara synnerligen ömmande omständigheter faller rättssäkerheten som ett korthus.

    Att behöva hänvisa någon som har en riktigt dålig ekonomi till soc är inte ett dugg svårare eller enklare än att diskutera med någon som åberopar att han/hon jobbat hela sitt liv, aldrig gjort anspråk på medel ifrån det offentliga och nu när vederbörande behöver det nekas han/hon. Det finns massvis av fall i vilka man till fullo förstår personens frustration men faktum kvarstår ; den största orättvisan av alla vore om det var handläggarens personliga moraliska måttstock snarare än likabehandling som låg bakom besluten.

    I min släkt har vi en genetisk, obotlig och framåtskridande sjukdom. Jag har valt att förankra med min chef att jag, om jag skulle få ett ärende med denna sjukdom, får lov att byta bort det. Detta som ett exempel på hur ofantligt viktigt jag tycker det är att handläggaren inte påverkas av personliga upplevelser i sin bedömning.
  • sextiotalist

    En tanke som slagit mig är att man i sitt regelverk har att man inför avslag av sjukpenning måste ta en personlig kontakt med den behandlande läkaren och, om det behövs, en medicinsk expert inom området.

    Jag anser också att man hellre ska fria än fälla, dvs besluten ska grundas på att personen verkligen behöver sin sjukskrivning men att man redan, om man anser att det är tveksamt, tar in åtgärder som gör att personen antingen får den rehabilitering som behövs eller en utredning som påvisar att personen inom rimlig tid ej kan återgå till arbetet.

    Man måste även vara medveten om att en sjuk person inte är anställningsbar och för övrigt så ser jag ingen mening att pröva mot hela arbetsmarknaden om personen redan har en anställning och någon annan arbetsplats kan inte heller göra det bättre.

    jag vet att det har förekommit (min väninna arbetar på ett sjukhus med rehabilitering) både före och även nu, att FK anser att sjukskrivningen ska upphöra, trots att patienten fortfarande ligger inne på sjukhuset för rehabiltering och inte ens kan klara ett liv hemma.

  • Tom Araya
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-28 01:06:40 följande:

    Jag har försökt hjälpa en vän i hens problematik med att få ordning på sitt liv. Vill inte gå in för mycket i detalj då tråden inte ska handla om detta men hen försöker få hjälp med att komma på fötter och är i behov av vård, lider av diagnoser och psykisk ohälsa. Får i prinip ingen hjälp utan blir mer eller mindre utkastad på gatan. Hen har nu fått ännu ett bakslag, nekad sjukpenning och vill inte längre leva. 

    Jag får en undrar; De som arbetar inom FK och liknande instanser, får de någonsin dåligt samvete? Det kan ju inte kännas särskilt bra att "sparka på de som redan ligger ner" men hur orkar man med ett sådant arbete egentligen? Reflekterar man öht över hur besluten påverkar andras liv? 

    Bara undrar.. 


    Jag tror tyvärr de ofta är allt för ovetande om vilka konsekvenser det får.
  • Domesticgoddess
    sextiotalist skrev 2017-03-29 11:53:29 följande:

    En tanke som slagit mig är att man i sitt regelverk har att man inför avslag av sjukpenning måste ta en personlig kontakt med den behandlande läkaren och, om det behövs, en medicinsk expert inom området.

    Jag anser också att man hellre ska fria än fälla, dvs besluten ska grundas på att personen verkligen behöver sin sjukskrivning men att man redan, om man anser att det är tveksamt, tar in åtgärder som gör att personen antingen får den rehabilitering som behövs eller en utredning som påvisar att personen inom rimlig tid ej kan återgå till arbetet.

    Man måste även vara medveten om att en sjuk person inte är anställningsbar och för övrigt så ser jag ingen mening att pröva mot hela arbetsmarknaden om personen redan har en anställning och någon annan arbetsplats kan inte heller göra det bättre.

    jag vet att det har förekommit (min väninna arbetar på ett sjukhus med rehabilitering) både före och även nu, att FK anser att sjukskrivningen ska upphöra, trots att patienten fortfarande ligger inne på sjukhuset för rehabiltering och inte ens kan klara ett liv hemma.


    Hur tänker du rent praktiskt kring att man inte ska pröva mot hela arbetsmarknaden i de fall personen är tillsvidareanställd? Tex en målare med förslitningsskador i axeln eller en förskolelärare som är ljudkänslig och har värk som gör att han/hon har svårt att böja sig, göra hastiga rörelser etc; bör han/hon skrivas av från hela arbetsmarknaden för all framtid?
  • Tom Araya
    Anonym (FK) skrev 2017-03-29 11:30:23 följande:
    Instämmer till fullo! Om den enskilde handläggaren börjar tumma på regelverket utifrån vad han / hon personligen anser vara synnerligen ömmande omständigheter faller rättssäkerheten som ett korthus.

    Att behöva hänvisa någon som har en riktigt dålig ekonomi till soc är inte ett dugg svårare eller enklare än att diskutera med någon som åberopar att han/hon jobbat hela sitt liv, aldrig gjort anspråk på medel ifrån det offentliga och nu när vederbörande behöver det nekas han/hon. Det finns massvis av fall i vilka man till fullo förstår personens frustration men faktum kvarstår ; den största orättvisan av alla vore om det var handläggarens personliga moraliska måttstock snarare än likabehandling som låg bakom besluten.

    I min släkt har vi en genetisk, obotlig och framåtskridande sjukdom. Jag har valt att förankra med min chef att jag, om jag skulle få ett ärende med denna sjukdom, får lov att byta bort det. Detta som ett exempel på hur ofantligt viktigt jag tycker det är att handläggaren inte påverkas av personliga upplevelser i sin bedömning.
    Du har helt rätt i ditt resonemang, dock har varje enskild medarbetare skyldighet att för sin arbetsgivare påpeka vilka konsekvenserna blir av att utföra arbetet utefter gällande föreskrifter och den arbetsgivaren har i sin tur skyldighet att rapportera det vidare uppåt.
  • Tom Araya
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 12:09:56 följande:
    Hur tänker du rent praktiskt kring att man inte ska pröva mot hela arbetsmarknaden i de fall personen är tillsvidareanställd? Tex en målare med förslitningsskador i axeln eller en förskolelärare som är ljudkänslig och har värk som gör att han/hon har svårt att böja sig, göra hastiga rörelser etc; bör han/hon skrivas av från hela arbetsmarknaden för all framtid?
    Det är ju inte bara att söka ett nytt jobb så är problemet löst. Även ett nytt jobb kan innehålla de svårigheter som är relevanta för det medicinska eller psykiska problemet. Ett nytt jobb kan kräva en annan utbildning. Rehabilitering av en gammal skada kan vara nödvändigt även om man byter jobb.


  • Glinda från Oz
    Anonym (Phl) skrev 2017-03-29 06:53:44 följande:

    Om du inte själv kan beskriva vad det är du efterfrågar eller definiera vad det är borde du kanske kan kritisera andra för att inte utöva det.


    Medmänsklighet är en så grundläggande egenskap så alla borde förstå vad det är. Antigen spelar du dum, eller så har du ett svårt funktionshinder som gör att du inte vet vad medmänsklighet är.
  • Glinda från Oz
    Alexi skrev 2017-03-29 08:21:57 följande:

    Fast hur ska systemet förändras? Ska alla som vill få? Alla som hotar med självmord? Alla som gråter? Inte särskilt rättssäkert system...

    Med tanke på hur mycket sjukskrivningarna går upp och ner i Sverige så beror ju inte all sjukskrivning på sjukdom utan på andra faktorer. Ta bort FKs roll och sjukskrivningarna går sannolikt upp ännu mer. Mindre pengar till annat i samhället.


    Hur står det till med läsförståelsen? Jag skrev i det inlägget du citerade att folk som gråter, hotar med att ta livet av sig etc, inte ska få för att de gör det utan att systemet ska göras om.

    Alla borde få så pass mycket att de har mat för dagen och tak över huvudet tycker jag. Ingen ska hamna på gatan eller svälta, jag tycker inte det är orimligt eller ens särskilt stora ambitioner.

    Att inte godkänna en sjukskrivning är en sak, att inte ge några pengar då till och med FK anser att någon är sjuk är en helt annan.
  • sextiotalist
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 12:09:56 följande:
    Hur tänker du rent praktiskt kring att man inte ska pröva mot hela arbetsmarknaden i de fall personen är tillsvidareanställd? Tex en målare med förslitningsskador i axeln eller en förskolelärare som är ljudkänslig och har värk som gör att han/hon har svårt att böja sig, göra hastiga rörelser etc; bör han/hon skrivas av från hela arbetsmarknaden för all framtid?
    Självklart, kan man inte arbeta med sitt arbete pga de skador/sjukdomen inte går att kombinera med det arbete man gör så ska man satsa på omskolning, för vem vill ha en målare (som är det enda han kan) som inte kan måla?

    Vi har som exempel min väninna, numera sjukpensionär. Hon arbetade på ett kontor, trots att man gjorde allt på hennes arbetsplats så kunde hon inte arbeta. Vissa dagar tog hon sig inte ens ur sängen pga smärtorna och ändå ansåg FK att hon skulle prövas mot hela arbetsmarknaden. Vilket arbete skulle hon kunna ta, vilken arbetsgivare vill ha en anställd som vissa dagar inte kan arbeta?
    Hon fick rätt i nästa instans, men då fick hennes behandlande läkare förklara hennes smärtproblematik.
    Jag har en gammal klasskamrat (vår mammor är nära vänner, därav vet jag detta) som lider av ME (kronisk trötthet) och hon är nu i snurrorna. De anser att hon ska prövas mot hela arbetsmarknaden, men hon kan inte arbeta mer än max tio timmar i veckan och inte heller vet hon vilka 10 timmar hon kan arbeta. De godkänner inte hennes sjukdom utan ser bara att hon ska arbeta (att hon bara har max 10 år kvar på arbetsmarknaden och kommer med all sannolikhet bara bli sämre bryr de sig inte om), andra med ME har fått sjukpension, varför är det så olika?
Svar på tråden Får de som jobbar på FK, soc mm någonsin dåligt samvete?