• Anonym (RoadRunner)

    Kondition som varierar från dag till dag

    Är det normalt att man har en mkt varierande kondition? En del dagar kan jag jogga så smått, andra kommer jag knappt upp för en backe (gåendes). Ibland upplever jag som ett tryck över bröstet, ibland inget alls. Jag har för ett par år sedan undersökt hjärtat men man fann inga fel. Känner någon igen sig eller vad det kan vara? Pms? Dåligt blodtryck? Astma?( Är kvinna).

  • Svar på tråden Kondition som varierar från dag till dag
  • concon

    Tror inte att du ska tänka på det som kondition i sig utan mer som ork. Orken kan variera stort från dag till dag men många faktorer som spelar in, bla. :
    - vad du ätit
    - hur du sovit
    - om du kanske ha ngn tillfällig infektion
    - graden av motion du haft dagen innan som kanske kräver återhämtning
    - lätt uttorkning  om du inte druckit ordentligt
    - välmående i allmänhet, är man glad orkar man oftast mer och är man stressad eller liknande kan det visa sig fysiskt.

    Min ork är jätteolik från dag till dag men jag brukar bara låta mig glida på de 2bättre dagarna" och ta det lugnare på de andra :)

  • Anonym (RoadRunner)
    concon skrev 2017-03-29 13:10:32 följande:

    Tror inte att du ska tänka på det som kondition i sig utan mer som ork. Orken kan variera stort från dag till dag men många faktorer som spelar in, bla. :

    - vad du ätit

    - hur du sovit

    - om du kanske ha ngn tillfällig infektion

    - graden av motion du haft dagen innan som kanske kräver återhämtning

    - lätt uttorkning  om du inte druckit ordentligt

    - välmående i allmänhet, är man glad orkar man oftast mer och är man stressad eller liknande kan det visa sig fysiskt.

    Min ork är jätteolik från dag till dag men jag brukar bara låta mig glida på de 2bättre dagarna" och ta det lugnare på de andra :)


    Tack för ditt svar! Det känns mindre orosfyllt nu:) jag tror att du har rätt.
  • Anonym (Allergisk)

    Det var exakt samma för mig och det visade sig bero på allergi. Vissa dagar var allergin sämre och då hade jag svårare att andas och det märktes mest då jag ansträngde mig. Men det måste ju inte bero på samma sak för dig.

  • AndreaBD

    Jag hade liknande problem för några månader sedan och när det blev värre och jag hade svårt att få luft, märkte jag att det faktiskt var astma och åkte till akuten. Kolla upp, gå till läkare!

  • concon
    Anonym (Allergisk) skrev 2017-03-29 22:22:07 följande:

    Det var exakt samma för mig och det visade sig bero på allergi. Vissa dagar var allergin sämre och då hade jag svårare att andas och det märktes mest då jag ansträngde mig. Men det måste ju inte bero på samma sak för dig.


    Ja, allergi kan det ju också vara iofs och även medicineringen av den bland
  • Anonym (Astmatiker)

    Astma låter inte alls omöjligt. Jag kommer knappt upp för mina trappor under en dålig dag, även om det gick hur lätt som helst dagen innan.

  • Anonym (Astmatiker)
    Anonym (Allergisk) skrev 2017-03-29 22:22:07 följande:

    Det var exakt samma för mig och det visade sig bero på allergi. Vissa dagar var allergin sämre och då hade jag svårare att andas och det märktes mest då jag ansträngde mig. Men det måste ju inte bero på samma sak för dig.


    Och du borde göra en astma- check.

    Jag gick och drog i flera år med allergi innan jag blev dålig nog och accepterade att min inflammation var kronisk. Bronkerna kan ta stryk av det, så gå, gå, gå!

  • Anonym (Allergisk)
    Anonym (Astmatiker) skrev 2017-03-30 23:48:48 följande:

    Och du borde göra en astma- check.

    Jag gick och drog i flera år med allergi innan jag blev dålig nog och accepterade att min inflammation var kronisk. Bronkerna kan ta stryk av det, så gå, gå, gå!


    Det gjordes i samband med att jag fick veta att jag är allergisk och jag har inte astma. De har både lyssnat på mina lungor och jag har fått andas i en sådandär maskin.

    Allergimediciner hjälper mig dessutom. Jag är lite mer täppt i nästan än en frisk person bara.
  • fluu

    Jag har likadant. För mig beror det på en kronisk sjukdom. Ena dagen kan jag cykla en mil utan problem, andra dagen flåsar jag av att gå från soffan till köket. Aldrig vet man vilken dag det är heller.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Kondition som varierar från dag till dag