• 5847Alexandra

    Har min 8 månaders autism?!?!

    Min pojke som idag är 8 månader har sedan han varit nyfödd till att han blivit 4 månader haft extrem kolik, så därför har han haft väldigt svårt att slappna av. (Tror inte ens han lärt sig det förens nu då han somnar själv, för det mesta)

    Nu har jag börjat fundera på om han har autism då han gungar hela tiden.

    Har läst på en massa & detta är dom punkterna som jag tycker stämmer in på honom:

    Gungar hela tiden, även i matstolen & kan nästan aldrig någonsin sitta stil.

    Stel i kroppen när man bär på honom

    Väljer ibland att inte ta ögonkontakt trots att han hör att vi säger hans namn

    Väldigt gnällig (har alltid varit)

    Gillar att lägga saker (tex filt eller kudde) på ansiktet & så ligger han och "krampar" med kroppen och håller andan, sedan tar han bort filten & gör samma sak igen tills man tar bort den.

    Annars utvecklas han normalt, lite främlingsrädd men rätt så lätt att få att le. Har aldrig sätt tecken på att han är inne i sin egna värld (väldigt med i matchen hela tiden & kan inte sitta med någon leksak en längre tid, vilket jag hört är vanligt)

    Låter det som ett autistiskt barn eller kan det vara så att han inte är det?

  • Svar på tråden Har min 8 månaders autism?!?!
  • 5847Alexandra

    Måste tillägga att han är gnällig hela tiden (sålänge man inte leker med honom eller har honom på höften)

    Vill alltså inte leka för sig själv en längre stund)

  • Långbenopluto

    Prata med BVC.... denna hysteri efter alla dessa diagnoser är så skrämmande....

    Att du ens söker fel på din son är hemskt.

    JA, jag har en son med diagnos, så jag vet vad jag pratar om.

  • EpicNurse

    Allt du beskrev nu är saker som de flesta bebisar i den åldern gör.

    Man kan inte diagnostisera autism hos ett så litet barn. Det tidigaste är runt 1,5 år

  • Miriami

    På beskrivningen verkar inte din son ha autism. Full av energi helt normalt. Gungandet är en slags stimulans har ingenting med Autism att göra. Barn kan ha beteenden som tycks vara underliga men är helt normala. En autistisk gillar att leka i timmar med en leksak. De blir fixerade vid en sak. Och de gillar inte förändringar. Om man exempel tar på barnet nya kläder så blir det jobbigt och obekvämt för barnet som har autism. De kan inte samspela med andra. De är ofta för sig själva.

  • Maddi
    Miriami skrev 2017-03-30 08:55:45 följande:

    På beskrivningen verkar inte din son ha autism. Full av energi helt normalt. Gungandet är en slags stimulans har ingenting med Autism att göra. Barn kan ha beteenden som tycks vara underliga men är helt normala. En autistisk gillar att leka i timmar med en leksak. De blir fixerade vid en sak. Och de gillar inte förändringar. Om man exempel tar på barnet nya kläder så blir det jobbigt och obekvämt för barnet som har autism. De kan inte samspela med andra. De är ofta för sig själva.


    Nu är de ju faktiskt så att autism är en väldigt bred diagnos. Du kan inte säga att alla autistiska gillar att leka med samma sak i flera timmar, de gör inte alla men vissa. Vissa autistiska är helt ok med förändringar, däremot är det mer vanligt att dom behöver förbereda sig på förändringen. Man kan byta kläder på vissa utan att dom bryr sig. Man kan inte jämnföra två autistiska med varandra för svårigheterna kan vara helt olika. En del autistiska leker för sig själv och andra är översocial, ett exempel springa fram till okända och säga att dom är bästa kompisar och ska leka med varandra imorgon.
  • Flisan79
    Maddi skrev 2017-03-30 17:38:00 följande:
    Nu är de ju faktiskt så att autism är en väldigt bred diagnos. Du kan inte säga att alla autistiska gillar att leka med samma sak i flera timmar, de gör inte alla men vissa. Vissa autistiska är helt ok med förändringar, däremot är det mer vanligt att dom behöver förbereda sig på förändringen. Man kan byta kläder på vissa utan att dom bryr sig. Man kan inte jämnföra två autistiska med varandra för svårigheterna kan vara helt olika. En del autistiska leker för sig själv och andra är översocial, ett exempel springa fram till okända och säga att dom är bästa kompisar och ska leka med varandra imorgon.
    Helt riktigt!

    En av mina döttrar har Asperger och hon var den absolut mest nöjda bebis någonsin. Var tidig med det mesta och sov bra. Hon började visa tecken först fram emot 18 månader och då var det framförallt missnöje och utbrott.

    Det du beskriver låter helt normalt och som att du överanalyserar.
  • Meriall

    Min bebis gör exakt allt det du beskriver och är i samma ålder.

    Mitt äldre barn har svår autism men gjorde aldrig så. Han var inte gnällig och hade bra ögonkontakt. Ganska lugn och gungade inte (nu gör han det) men inte som bebis). Han var gosig att hålla i och inte stel.

    Så jag tror inte det betyder något... eller hoppas inte. Jag tycker inte det är fel att vara orolig dock, självklart vill man det bästa för sitt barn och att veta tidigt om något är fel.

  • Indianica
    5847Alexandra skrev 2017-03-30 03:40:31 följande:

    Måste tillägga att han är gnällig hela tiden (sålänge man inte leker med honom eller har honom på höften)

    Vill alltså inte leka för sig själv en längre stund)


    Bebisar tycker (med rätta förmodligen..) ofta det är skittråkigt att leka själva, de har ju knappast speciellt utvecklad fantasi, så det är klart det blir långtråkigt!
Svar på tråden Har min 8 månaders autism?!?!