• phantom

    Babyskydd vilket ska man köpa?

    Är nyfiken på vilka babyskydd ni har köpt / tänker köpa.
    Har börjat kolla marknaden och noterat att flera har 5-punktsbälte men inte alla, vissa har avtagbart tyg men inte alla, vissa går att kombinera med vagn men inte alla. Så vilka är att rekomendera? Självklart vill alla företag sälja just sina produkter, men deras jäv ska ju inte påverka mitt köp.

    Vad har ni för tankar om detta?
    Ni som redan testat babyskydd tidigare är givetvis också välkomna med erfarenheter.
  • Svar på tråden Babyskydd vilket ska man köpa?
  • EpicNurse

    Välj absolut en modell som kan sättas på vagnen i alla fall! Det är heeelt ovärderligt att kunna göra det haha :) vi har haft maxi cosi cabriofix och är jättenöjda. Har den fortfarande till vår 13 månaders (köpte bilbarnstol nu i veckan ;)) och han sitter jättebra fortfarande.

    Vi valde den för att det var bra pris, den är säker, passar på många barnvagnar, lagom stor, basen kan fästas med både Isofix och bälte (hittade inte speciellt många som kunde båda!), låg vikt (det blir sjukt tungt att bära babyskydd, så bra med låg vikt) och lätt att använda både gällande det vardagliga och att fästa basen oavsett om det är med bälte eller Isofix.

  • halfbaked

    Besafe Izi Go -

    har 5punktsbälte,

    är LÄTT = det viktigaste, undvik alla Brio/Britax de går ej bära, Maxi Cosi är också lätt men långt ifrån lika ombonad som Besafe,

    går fästa med isofix, säkrare än bälte,

    går sätta fast på iaf alla Emmaljungavagnar med adapter, tror det går på andra vagnar också men vi har en Emmaljunga så ej kollat upp annat.

    Vi kollade länge och väl men fann ingensom kunde konkurrera. Jag kan se en nackdel och det är att skyddet kanske inte är jätterymligt. Ser mer mysigt och ombonat ut än andra skydd. Men vår 8 mån dotter har långt ifrånväxt ur det men hon är inte jättestor. Annars bara fördelar!

  • Carambolan

    Beror helt på era behov skulle jag säga. Fundera på hur ni kommer att använda det och gör ett val utifrån det :) Vi åker till exempel väldigt sällan bil så våra barn har hunnit använda babyskydden typ 4-5 gånger innan de varit urvuxna. Vi har därför köpt billigaste möjliga utan att tumma på säkerheten. Eftersom vi är med i bilpool var det viktigaste för oss att det är enkelt att flytta och att spänna fast i olika sorters bilar, medan barnsvagnsfäste är något jag inte ser någon som helst nytta av för egen del.

  • Almina

    Från att barnet kan sitta med stöd är det säkrare för barnet att åka bilbarnstol. Så när barnet är runt 6-8 månader brukar det vara dags att byta från babyskyddet.

    Men de månaderna vill man ju ha ett smidigt och framför allt säkert babyskydd. Jag skulle välja att köpa från ett välkänt märke. Låg vikt är av ganska stor betydelse eftersom man ofta bär barnet i babyskyddet. Att kunna fästa babyskyddet på vagnen är också smidigt. En bas som fästs med Isofix är smidigt. Kommer ni använda babyskyddet i flera bilar?

    Det kan vara bra att kolla att babyskyddet funkar bra att montera i bilen, på den/de platser man har tänkt ha den.

    Det finns en Facebook-grupp som heter Bilbarnstolar där man kan få väldigt mycket tips och råd!

  • phantom
    Almina skrev 2017-03-31 17:59:10 följande:

    Men de månaderna vill man ju ha ett smidigt och framför allt säkert babyskydd. Jag skulle välja att köpa från ett välkänt märke. Låg vikt är av ganska stor betydelse eftersom man ofta bär barnet i babyskyddet. Att kunna fästa babyskyddet på vagnen är också smidigt. En bas som fästs med Isofix är smidigt. Kommer ni använda babyskyddet i flera bilar?


    Vi kommer bara använda skyddet i en bil, men vi rör oss nästan uteslutande med bilen så viktigt är ju att det sitter bra i just den.  
    Samtidigt så finns det fler modeller som rekomenderas til vissa bilar men som inte säljs i Sverige, så frågan är om det är av värde att importera eler bara förutsätta att säkerhetsreglerna här är ok.

    Det finns en Facebook-grupp som heter Bilbarnstolar där man kan få väldigt mycket tips och råd!



    Jag använder inte facebook tyvärr.
  • hannis
    halfbaked skrev 2017-03-31 16:35:29 följande:

    Besafe Izi Go -

    har 5punktsbälte,

    är LÄTT = det viktigaste, undvik alla Brio/Britax de går ej bära, Maxi Cosi är också lätt men långt ifrån lika ombonad som Besafe,

    går fästa med isofix, säkrare än bälte,

    går sätta fast på iaf alla Emmaljungavagnar med adapter, tror det går på andra vagnar också men vi har en Emmaljunga så ej kollat upp annat.

    Vi kollade länge och väl men fann ingensom kunde konkurrera. Jag kan se en nackdel och det är att skyddet kanske inte är jätterymligt. Ser mer mysigt och ombonat ut än andra skydd. Men vår 8 mån dotter har långt ifrånväxt ur det men hon är inte jättestor. Annars bara fördelar!


    Izi go väger 3,9 kg. Britax römer 4,0 kg. Inte så stor skillnad...
  • BuoBä
    phantom skrev 2017-04-03 16:42:55 följande:

    Vi kommer bara använda skyddet i en bil, men vi rör oss nästan uteslutande med bilen så viktigt är ju att det sitter bra i just den.  

    Samtidigt så finns det fler modeller som rekomenderas til vissa bilar men som inte säljs i Sverige, så frågan är om det är av värde att importera eler bara förutsätta att säkerhetsreglerna här är ok.Jag använder inte facebook tyvärr.


    Köp ett i Sverige som är godkänt enligt svenska regler!
  • BuoBä

    Postade lite fort...

    Avtagbar och tvättbar klädsel är viktigt! Många barn har en tendens att bajsa så fort de hamnar i den sittpositionen och det kan bli riktiga explosioner som läcker både fram och bak.

  • Lovatic91
    EpicNurse skrev 2017-03-31 16:29:20 följande:

    Välj absolut en modell som kan sättas på vagnen i alla fall! Det är heeelt ovärderligt att kunna göra det haha :) vi har haft maxi cosi cabriofix och är jättenöjda. Har den fortfarande till vår 13 månaders (köpte bilbarnstol nu i veckan ;)) och han sitter jättebra fortfarande.

    Vi valde den för att det var bra pris, den är säker, passar på många barnvagnar, lagom stor, basen kan fästas med både Isofix och bälte (hittade inte speciellt många som kunde båda!), låg vikt (det blir sjukt tungt att bära babyskydd, så bra med låg vikt) och lätt att använda både gällande det vardagliga och att fästa basen oavsett om det är med bälte eller Isofix.


    13 månader?

    va länge Man ska byta från babyskydd när barnet kan sitta utan stöd. Bilbarnstol är säkrare än babyskydd.
  • Snuttis2

    Köpte ett från britax med fem punktsbälte som jag är supernöjd med. Det är och känns stabilt, med extra krockskydd i själva hantaget(ramen) som man fäller upp vid färd. Vi vägde också fram o tillbaka och tog funktionen att kunna sätta babyskyddet på vagnen(britax go next) vilket jag är såååååå tacksam för idag. Vår son har vägrat liggdelen sedan han kom så babyskyddet har varit räddningen till att kunna använda vagnen och supersmidigt särskilt när man är ensam med barn o bil.

  • EpicNurse
    Lovatic91 skrev 2018-01-13 19:05:51 följande:

    13 månader?

    va länge Man ska byta från babyskydd när barnet kan sitta utan stöd. Bilbarnstol är säkrare än babyskydd.


    Ja jag vet, men när vi köpte det så fick vi bara höra om vikt/längd-rekommendationerna.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Babyskydd vilket ska man köpa?