• kimbra

    Svärmor är en stor plåga

    Hej och varning för ett väldigt långt inlägg... Hoppas ni orkar läsa ändå Glad

    Sen jag fick barn sommaren 2015 (snart 2 år sedan) har min svärmor varit helt otroligt påfrestande för mig. När det var en vecka kvar till BF började det. Hon ringde flera gånger varje dag och undrade vad som hände. När barnet väl kom ville hon ha koll på ALLT. Fick samtal varje dag, och när jag slutade svara fortsatte hon med sms. "Hur har natten varit, hur har barnet sovit? Vad har ni gjort? Vad ska ni göra? osv..."

    Varje gång vi ses kastar hon sig som besatt över barnen (det är två barn nu)... det går knappt att prata med henne på grund av det. En gång när hon frågade "hur har ni haft det?" och jag svarade att vi varit på akuten med minstingen och haft en hemsk natt så svarade hon först inte. Senare när hon fick reda på det jag berättade för henne så kom hundra frågor och hon ville berätta för övriga släkten... Nu har jag helt slutat svara på den frågan eftersom jag vet att hon ändå inte lyssnar. 

    Hon började köpa saker till oss redan när vi fick vårt första barn, onödigt mycket saker. Allt från kläder, möbler och leksaker. Jag och sambon har försökt prata med henne många gånger, ungefär var tredje månad måste vi sitta ner och prata eftersom problemen kvarstår. Hon lyssnar helt enkelt inte på något av det vi säger.

    Nu på sistone har hon uttryckt sitt missnöje över morföräldrarna får träffa barnen mer än henne. Jag tycker det är väldigt obekvämt hos svärmor och vi kommer definitivt aldrig få samma relation som jag har till min mamma. Min sambo känner inte samma behov av att åka till sin mamma som jag gör till min. Av många olika och ganska självklara anledningar är jag och barnen hos mina föräldrar oftare.

    Fler anledningar till varför jag inte längtar efter att träffa henne: hon har rasistiska åsikter, uttrycker sig klumpigt med bland annat n-ordet när hon talar om folk. Det känns som hon försöker ta över min roll som mamma när hon är med oss. Hon lämnar inte barnen till mig när de är ledsna utan tror att hon kan trösta lika bra. Hon släpper inte ner barnen när de inte vill bli burna, kramade eller pussade på. Hon bryr sig inte alls om deras integritet. Fotograferar dem med sin mobil och skickar runt till släktingar...  Allt sånt här skär verkligen i mitt hjärta. Hon tjatar alltid på att vi ska lämna barnen hos henne över natten. Jag vill verkligen inte det och jag orkar inte med tjatet.

    Jag känner mig totalt överkörd av henne, har till och med pratat med kurator eftersom det utvecklats någon ångest inom mig som trycker över bröstet varje gång vi ska ses och en lång stund efter, ibland tar det ett par dagar innan det släpper. Jag vet att jag måste vara tydlig med henne. Varje gång jag är ärlig blir hon superledsen, gråter och passar på att säga att hon känner sig utesluten. Det slutar alltid med att jag har dåligt samvete och mer ångest än vanligt. Men det är ju mina barn, har inte jag rätt att få bestämma vilka vi träffar och umgås med? 

    Måste man känna sig som en våg som måste låta barnen träffa olika människor lika mycket? Ska mor och farföräldrar få träffa barnen lika mycket?
    Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst men jag får nog sätta stopp nu. 

    Puh, så skönt att skriva av sig lite. Någon som känner igen sig?

    Tack för du tog dig tid att läsa!

  • Svar på tråden Svärmor är en stor plåga
  • kimbra
    Anonym (a) skrev 2017-05-04 13:49:57 följande:
    Håll med henne om att ni ska säga upp kontakten? 

    Vad säger ni när hon säger alla de här sakerna då? Låter ni henne bara babbla på? Ryter ni ifrån och säger att det är HON som är respektlös, att det är NI som är familjen och NI gör som är bäst för er. Att hon är välkommen om hon beter sig som en vettig vuxen människa och inte som ett litet avundsjukt småbarn! Hon äger inte barnbarnen och hon ska backa flera steg, annars är det noll kontakt som gäller.

    Bolla tillbaka varje grej som hon säger, ta ingen skit som det heter, men gör det heller inte på riktigt! 
    Ja det är så svårt, jag bad först min sambo att inte skrika på henne så hon får prata ut o säga sitt, men hela samtalet slutade med att jag också skrek på henne. Hon vill bara få sagt sitt och inte lyssna tillbaka. När hon gick sa jag till min sambo att jag vill att han står upp för mig emot henne för hon har ingen rätt att klampa in hos oss och förstöra för oss. Det slutade med att jag och sambon också bråkade. Nu är vi dock sams igen, han står bakom mig men vill samtidigt inte såra sin mamma... Han står liksom i mitten säger han. Svärmor tror att han bara lever för att behaga mig men så är det ju inte... hon har ingen aning! 

    Jag har tagit så mycket skit men tänker verkligen inte göra det mer nu, och jag vill ju innerst inne att barnen inte ska träffa henne heller eftersom hon inte är en bra person eller förebild... vet inte om jag gör rätt.
  • Crazzy

    Min svärmor är väldigt lik vad du beskriver. Hon tror att hon ska uppfostra barnen och lyssnar ofta inte på vad man säger; Så har iaf makens syskon det. Vi väntar vårt första nu (Bf inom en vecka) och vi har sen länge sätt ned foten om vad som är ok. Förhoppningsvis kommer det att stävja beteendet från svärmor, för jag kommer helt ärligt inte orka att hon ska försöka ta över, läxa upp oss och försöka göra bortskämda snorungar av våra barn.

    Tror tyvärr att det enda ni kan göra med din svärmor är att vafa konsekventa i ert hanterande av henne. Få henne att förstå att ni inte är så sugna på att lämna bort barnet till henne när hon 1. Inte respekterar er 2. Inte respekterar barnen och deras integritet.

  • kimbra
    Crazzy skrev 2017-05-04 14:04:56 följande:

    Min svärmor är väldigt lik vad du beskriver. Hon tror att hon ska uppfostra barnen och lyssnar ofta inte på vad man säger; Så har iaf makens syskon det. Vi väntar vårt första nu (Bf inom en vecka) och vi har sen länge sätt ned foten om vad som är ok. Förhoppningsvis kommer det att stävja beteendet från svärmor, för jag kommer helt ärligt inte orka att hon ska försöka ta över, läxa upp oss och försöka göra bortskämda snorungar av våra barn.

    Tror tyvärr att det enda ni kan göra med din svärmor är att vafa konsekventa i ert hanterande av henne. Få henne att förstå att ni inte är så sugna på att lämna bort barnet till henne när hon 1. Inte respekterar er 2. Inte respekterar barnen och deras integritet

    Det är jättebra att ni redan börjat markera, jag lät det gå nästan två år innan jag satte ner foten. Jag fattar inte varför det blir så... om jag själv blir farmor en vacker dag ska jag vara mer respektfull än jag tänkte vara innan detta hände mig. Hålla tillbaka och ställa upp på barnen och deras partners villkor. Finns ingen mening med att försöka köra över, nu får min svärmor träffa barnen ännu mindre än tidigare!


  • KlunsSmurfen

    Med det beteendet behöver du inte släppa in henne i huset.


    kimbra skrev 2017-05-04 13:42:55 följande:

    Förra veckan kom hon till oss och ville prata. Hon hade fått reda på att vi skulle åka iväg och övernatta utan att lämna barnen hos henne utan hos min mamma.

    Först uttryckte hon att vi är totalt respektlösa, att vi lika gärna kunde säga upp kontakten. Sen erkände hon även inför mig att hon tyckte om mig i början men på senare tid har hon slutat tycka om mig. Sen sa hon även att hon önskade att jag och barnens pappa skulle bli lika olyckliga som hon är när/om vi blir farföräldrar... Hon försöker ta mer plats än jag och sambon orkar med i vår familj och tycker vi är respektlösa när vi väljer att göra så som det passar oss.

    Hur ska jag hantera svärmor? Jag orkar inte med hennes barnsliga beteende mer. Det är så frustrerande... Hon har ju inte någon rätt att bestämma över mina barn och jag tänker inte vika mig. Samtidigt är det ju sambons mamma och barnens farmor... Så svår sits. 


    Be henne fara åt helvete och jaga kärringen ur huset så hon fattar att hon inte bestämmer i eran familj.

    En del människor är så patetiska med sitt ego att de hellre förlorar kontakten med folk än att skärpa till sej, erkänna sin del i en konflikt eller erkänna när de gjort fel.
    han står bakom mig men vill samtidigt inte såra sin mamma... Han står liksom i mitten säger han.
    Om man står i mitten när någon kör över någon i familjen är man en jäkla fegis även om det är en familjemedlem som gör det.
    kimbra skrev 2017-05-04 19:30:14 följande:

    Det är jättebra att ni redan börjat markera, jag lät det gå nästan två år innan jag satte ner foten. Jag fattar inte varför det blir så... om jag själv blir farmor en vacker dag ska jag vara mer respektfull än jag tänkte vara innan detta hände mig. Hålla tillbaka och ställa upp på barnen och deras partners villkor. Finns ingen mening med att försöka köra över, nu får min svärmor träffa barnen ännu mindre än tidigare!


    Far och morföräldrar kanske försöker hålla tillbaka lite men det slår inte slint i huvudet på folk när de får barnbarn. Kan de bry sej och respektera sina barn när de växer upp så kommer de fortsätta med det även om de kan verka lite tokiga.

    Hur var hon som mamma?
    Alla föräldrar gör fel och misstag, har din sambo någon gång lyckas diskutera och lösa något med sin mamma där hon gjort fel utan att hon blir arg eller surar?
    Kdkfjdld skrev 2017-04-03 16:27:03 följande:

    Känner igen mycket i det du skrivit, min svärmor är lika dan! Det är skillnad på mor och farföräldrar och även söner vs döttrar. Jag kan säga ifrån till mina föräldrar, då backar dom och accepterar det. Skulle jag eller sambon säga något till svärmor alltså farmor så "skiter hon fullständigt i det" och tror att hon har någon sorts bestämmande rätt!?! Vilket människan inte har!

    Behåll kontakten som den är med dina föräldrar och ha det som det är alternativt informera mindre om saker för att kunna hålla space. Sen är det alltid bättre om din man säger till sin mor själv, så är det ingen risk att hon förvränger saker eller inte tror på dem för att de skulle komma från dig.

    Du är långt ifrån ensam!!


    Tveksamt, finns ju de som kör över sina döttrar också.
    djhsjfhsdkjfh skrev 2017-04-03 21:41:41 följande:

    Svärmor vill väl, på sitt sätt antar jag. Hon vill kanske bara visa sig engagerad och intresserad, och vet inte riktigt hur hon ska göra det. Det är lite synd om henne att hon inte får så mycket tid med barnet som hon önskar, men jag tycker inte det är ditt ansvar, utan din mans. Jag kan absolut förstå om du inte vill besöka din svärmor jätteofta - man står ju av naturliga skäl sina egna föräldrar närmst - men kan inte din man göra det?

    Jag besöker ibland mina föräldrar (med mitt barn) utan att min man är med, och vice versa. Ibland besöker vi ju släktingar tillsammans som en familj alla tillsammans, men att göra det hela tiden skulle bli jobbigt. Jag vill ju prata med min mamma om egna saker och kan få lite egentid när han åker och besöker sina föräldrar. 

    Att helt sluta besöka henne och därmed avskära henne från barnbarnen tycker jag låter grymt, men som sagt, varför inte låta mannen ha huvudansvaret för kontakten med hans familj?


    Varför inte låta kvinnan ha hälften av huvudansvaret i hennes familj?
    djhsjfhsdkjfh skrev 2017-04-03 21:48:11 följande:

    Du skriver att när du är ärlig blir hon ledsen och gråter. Jag tycker inte att du ska vara ärlig och säga att du inte tycker om henne eller att du har bättre kontakt med dina egna föräldrar. Hänvisa bara till din man. Han är ju hennes son. Vill hon träffa barnen mer är det väl honom som hon ska prata med?


    Varför inte? Om någon försöker köra över mej får jag sätta ned foten och jag får tala om varför. TS behöver ingen som leker överförmyndare i hennes hus.

    "Hänvisa bara till din man" är du tokig?

    Det verkar inte gå in i huvudet på dej att svärmor är dum i huvudet, är det bara ett av alla dubbelkonton på FL som kommer med dumma inlägg?


  • erikaABC

    Du måste prata med din man så att han förstår att du är nära ett sammanbrott. Det viktiga är att ni samarbetar kring detta.  Din svärmor har inte ett normalt beteende.
    Svara inte på sms/telefonsamtal. Blockera hennes nummer. Din man får förklara att han sköter kontakten med henne och du sköter kontakten med dina föräldrar.
    Skaffa sele till barnet.
    Prata bara om allmänna saker, väder och vind, tv-program etc. Ta inte upp saker som hon ändå inte har med att göra.
    Ta inte emot saker hon köpt. Ni har sagt till henne men det hjälper inte, då måste man visa i handling.
    Tala inte om när ni umgås med andra. Ni har ingen redovisningsplikt inför henne.
    När hon tjatar, svara inte, strunta i vad hon säger. Om det blir jobbigt går du iväg och pysslar med något annat. Lär dig använda fraser som : "det går bra" "det fixar sig". Det är du och din man som bestämmer och ni behöver inte förklara eller redogöra inför henne.
    Träffa henne inte så ofta. Svärmor ska inte leva i er familj. Låt din man åka och hälsa på utan dig ibland.
    Ha realistiska förväntningar på er relation.

  • kimbra
    erikaABC skrev 2017-05-09 15:46:49 följande:

    Du måste prata med din man så att han förstår att du är nära ett sammanbrott. Det viktiga är att ni samarbetar kring detta.  Din svärmor har inte ett normalt beteende.
    Svara inte på sms/telefonsamtal. Blockera hennes nummer. Din man får förklara att han sköter kontakten med henne och du sköter kontakten med dina föräldrar.
    Skaffa sele till barnet.
    Prata bara om allmänna saker, väder och vind, tv-program etc. Ta inte upp saker som hon ändå inte har med att göra.
    Ta inte emot saker hon köpt. Ni har sagt till henne men det hjälper inte, då måste man visa i handling.
    Tala inte om när ni umgås med andra. Ni har ingen redovisningsplikt inför henne.
    När hon tjatar, svara inte, strunta i vad hon säger. Om det blir jobbigt går du iväg och pysslar med något annat. Lär dig använda fraser som : "det går bra" "det fixar sig". Det är du och din man som bestämmer och ni behöver inte förklara eller redogöra inför henne.
    Träffa henne inte så ofta. Svärmor ska inte leva i er familj. Låt din man åka och hälsa på utan dig ibland.
    Ha realistiska förväntningar på er relation.


    KlunsSmurfen skrev 2017-05-07 13:36:42 följande:

    Med det beteendet behöver du inte släppa in henne i huset.


    Be henne fara åt helvete och jaga kärringen ur huset så hon fattar att hon inte bestämmer i eran familj.

    En del människor är så patetiska med sitt ego att de hellre förlorar kontakten med folk än att skärpa till sej, erkänna sin del i en konflikt eller erkänna när de gjort fel.
    han står bakom mig men vill samtidigt inte såra sin mamma... Han står liksom i mitten säger han.
    Om man står i mitten när någon kör över någon i familjen är man en jäkla fegis även om det är en familjemedlem som gör det.Far och morföräldrar kanske försöker hålla tillbaka lite men det slår inte slint i huvudet på folk när de får barnbarn. Kan de bry sej och respektera sina barn när de växer upp så kommer de fortsätta med det även om de kan verka lite tokiga.

    Hur var hon som mamma?
    Alla föräldrar gör fel och misstag, har din sambo någon gång lyckas diskutera och lösa något med sin mamma där hon gjort fel utan att hon blir arg eller surar?
    Kdkfjdld skrev 2017-04-03 16:27:03 följande:

    Känner igen mycket i det du skrivit, min svärmor är lika dan! Det är skillnad på mor och farföräldrar och även söner vs döttrar. Jag kan säga ifrån till mina föräldrar, då backar dom och accepterar det. Skulle jag eller sambon säga något till svärmor alltså farmor så "skiter hon fullständigt i det" och tror att hon har någon sorts bestämmande rätt!?! Vilket människan inte har!

    Behåll kontakten som den är med dina föräldrar och ha det som det är alternativt informera mindre om saker för att kunna hålla space. Sen är det alltid bättre om din man säger till sin mor själv, så är det ingen risk att hon förvränger saker eller inte tror på dem för att de skulle komma från dig.

    Du är långt ifrån ensam!!


    Tveksamt, finns ju de som kör över sina döttrar också.Varför inte låta kvinnan ha hälften av huvudansvaret i hennes familj?
    djhsjfhsdkjfh skrev 2017-04-03 21:48:11 följande:

    Du skriver att när du är ärlig blir hon ledsen och gråter. Jag tycker inte att du ska vara ärlig och säga att du inte tycker om henne eller att du har bättre kontakt med dina egna föräldrar. Hänvisa bara till din man. Han är ju hennes son. Vill hon träffa barnen mer är det väl honom som hon ska prata med?


    Varför inte? Om någon försöker köra över mej får jag sätta ned foten och jag får tala om varför. TS behöver ingen som leker överförmyndare i hennes hus.

    "Hänvisa bara till din man" är du tokig?

    Det verkar inte gå in i huvudet på dej att svärmor är dum i huvudet, är det bara ett av alla dubbelkonton på FL som kommer med dumma inlägg?
    Tack för era svar och råd, jag tar till mig det mycket!!

    Nu har det "runnit över bägaren" som svärmor själv säger och vi har bråkat. Det värsta av allt är att vi gjorde det inför barnen... Hon kom hem till oss och berättade för mig inför barnen och min sambo att hon inte tycker om mig längre och önskade att vi skulle bli lika olyckliga farföräldrar när vi blir det.

    jag ville bara slänga ut henne ur mitt hem, blev så galet arg och ledsen. Men av respekt för min sambo kunde jag inte det. 

    Några dagar senare bad hon om att få komma och prata igen, men jag sa nej. Då kom hon ändå fast efter två dagar utan att fråga mig och började prata och det blev bråk ytterligare en gång inför barnen... Till slut gick jag ut. Åter igen kör hon över mig.

    Min sambo har ju en komplicerad roll i det hela som står i mitten. Det är som om han måste välja sida nu. Jag känner att han måste välja min sida eftersom det är VI som är en egen familj nu och inte med hans mamma. De måste liksom släppa taget. Ena stunden känns det som om han förstår och är med mig men andra stunder tycker han synd om sin mamma och vill inte göra henne besviken... SEn tycker hon att han är respektlös ändå. Tänk er en mamma som ger en dåligt samvete och spelar offer heeela tiden, det tär på honom och på vår relation. Jag är rädd att hon en dag kommer förstöra det fina vi skapat för oss själva...

    Jag funderar på vem som egentligen behöver söka hjälp, är det svärmor, sambon eller jag? var vänder man sig? Familjerådgivning eller psykolog? 
  • KlunsSmurfen

    Din sambo har nog blivit hjärntvättad av kärringen sen han var liten, har hon gjort det så vet hon att han inte kan sätta ned foten mot henne och försöker splittra er.

    Hamnar man i mitten i en sån situation och inte kan stå upp för sin familj behöver man hjälp men det är ju också eran familj som behöver hjälp. Ni ska alliera er mot henne och stötta varandra så familjerådgivning kan vara bättre än en psykolog.

    Han behöver komma till insikt och inse att det är inte synd om hans mamma, hon är manipulativ.

    Är svärmor en sånt hopplöst fall som manipulerar och drar på sej skulder från höger till vänster?


  • erikaABC

    Kontakta en familjerådgivare. Din svärmor är inte normal, därför får du och din man ett problem att hantera. Ta tag i detta problem innan er familj splittras.
    Ni behöver hjälp med hur ni ska lösa detta problem. Det kommer inte gå över av sig själv. För att få med honom dit kan du säga att du är nära ett nervsammanbrott och att du själv behöver hjälp att hantera det. Så småningom kommer han nog förstå att det är ert gemensamma problem.
    Din man borde tex stoppa svärmor i dörren, inte släppa in henne. Tycker han det är för brutalt går han själv ut och stänger dörren bakom sig så får de diskutera ute. Som det är nu släpper han in henne och låter henne pissa i ert hem.
    Försök att samarbeta med din man. Din bästa hämnd mot svärmor är att du och din man är ett team som håller ihop och samarbetar. Låt henne inte få nöjet att ni splittras.

  • vilketjäkel

    Fan vilken kärring som hör av sig och undrar hur ni mår och köper saker till era barn. Sen att hon vågar ha åsikter som ts inte håller med är totalt oacceptabbel.Wow snacka om du är rabiat ts 

  • Anonym (Har jag skrivit det här inlägget?)
    erikaABC skrev 2017-05-23 18:58:15 följande:

    Kontakta en familjerådgivare. Din svärmor är inte normal, därför får du och din man ett problem att hantera. Ta tag i detta problem innan er familj splittras.

    Ni behöver hjälp med hur ni ska lösa detta problem. Det kommer inte gå över av sig själv. För att få med honom dit kan du säga att du är nära ett nervsammanbrott och att du själv behöver hjälp att hantera det. Så småningom kommer han nog förstå att det är ert gemensamma problem.

    Din man borde tex stoppa svärmor i dörren, inte släppa in henne. Tycker han det är för brutalt går han själv ut och stänger dörren bakom sig så får de diskutera ute. Som det är nu släpper han in henne och låter henne pissa i ert hem.

    Försök att samarbeta med din man. Din bästa hämnd mot svärmor är att du och din man är ett team som håller ihop och samarbetar. Låt henne inte få nöjet att ni splittras.


    Alltså jag måste citera den här kommentaren för det stämmer till 100%, jag har EXAKT samma problem som du och vi väntar andra barnet nu, mitt största problem är att jag inte klarar av att säga ifrån men jag har börjat säga åt min sambo, största problem är bara att min svärmor slutar.. när min sambo ser. Jag gick också till kurator men tyvärr så behövs verkligen ett stort stöd från sambon och absolut en förmåga att kunna säga ifrån själv.. jag jobbar på det. Min svärmor tjatar och ringer ständigt om att vi ska komma dit och skickar yngsta sonen för att snyfta (han är tonåring och bryr sig inte vad jag märkt) så nu tänker jag strejka. Jag vägrar besöka henne från och med förra veckan och hon ska INTE ha min dotter när vi är på BB. Vi kanske kan höras vidare i PM och följas åt med våra problem..
  • KlunsSmurfen
    vilketjäkel skrev 2017-05-23 21:32:34 följande:

    Fan vilken kärring som hör av sig och undrar hur ni mår och köper saker till era barn. Sen att hon vågar ha åsikter som ts inte håller med är totalt oacceptabbel.Wow snacka om du är rabiat ts 


    ???
  • Snäll men inte tråkig
    kimbra skrev 2017-04-03 14:11:18 följande:

    Hej och varning för ett väldigt långt inlägg... Hoppas ni orkar läsa ändå 

    Sen jag fick barn sommaren 2015 (snart 2 år sedan) har min svärmor varit helt otroligt påfrestande för mig. När det var en vecka kvar till BF började det. Hon ringde flera gånger varje dag och undrade vad som hände. När barnet väl kom ville hon ha koll på ALLT. Fick samtal varje dag, och när jag slutade svara fortsatte hon med sms. "Hur har natten varit, hur har barnet sovit? Vad har ni gjort? Vad ska ni göra? osv..."

    Varje gång vi ses kastar hon sig som besatt över barnen (det är två barn nu)... det går knappt att prata med henne på grund av det. En gång när hon frågade "hur har ni haft det?" och jag svarade att vi varit på akuten med minstingen och haft en hemsk natt så svarade hon först inte. Senare när hon fick reda på det jag berättade för henne så kom hundra frågor och hon ville berätta för övriga släkten... Nu har jag helt slutat svara på den frågan eftersom jag vet att hon ändå inte lyssnar. 

    Hon började köpa saker till oss redan när vi fick vårt första barn, onödigt mycket saker. Allt från kläder, möbler och leksaker. Jag och sambon har försökt prata med henne många gånger, ungefär var tredje månad måste vi sitta ner och prata eftersom problemen kvarstår. Hon lyssnar helt enkelt inte på något av det vi säger.

    Nu på sistone har hon uttryckt sitt missnöje över morföräldrarna får träffa barnen mer än henne. Jag tycker det är väldigt obekvämt hos svärmor och vi kommer definitivt aldrig få samma relation som jag har till min mamma. Min sambo känner inte samma behov av att åka till sin mamma som jag gör till min. Av många olika och ganska självklara anledningar är jag och barnen hos mina föräldrar oftare.

    Fler anledningar till varför jag inte längtar efter att träffa henne: hon har rasistiska åsikter, uttrycker sig klumpigt med bland annat n-ordet när hon talar om folk. Det känns som hon försöker ta över min roll som mamma när hon är med oss. Hon lämnar inte barnen till mig när de är ledsna utan tror att hon kan trösta lika bra. Hon släpper inte ner barnen när de inte vill bli burna, kramade eller pussade på. Hon bryr sig inte alls om deras integritet. Fotograferar dem med sin mobil och skickar runt till släktingar...  Allt sånt här skär verkligen i mitt hjärta. Hon tjatar alltid på att vi ska lämna barnen hos henne över natten. Jag vill verkligen inte det och jag orkar inte med tjatet.

    Jag känner mig totalt överkörd av henne, har till och med pratat med kurator eftersom det utvecklats någon ångest inom mig som trycker över bröstet varje gång vi ska ses och en lång stund efter, ibland tar det ett par dagar innan det släpper. Jag vet att jag måste vara tydlig med henne. Varje gång jag är ärlig blir hon superledsen, gråter och passar på att säga att hon känner sig utesluten. Det slutar alltid med att jag har dåligt samvete och mer ångest än vanligt. Men det är ju mina barn, har inte jag rätt att få bestämma vilka vi träffar och umgås med? 

    Måste man känna sig som en våg som måste låta barnen träffa olika människor lika mycket? Ska mor och farföräldrar få träffa barnen lika mycket?

    Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst men jag får nog sätta stopp nu. 

    Puh, så skönt att skriva av sig lite. Någon som känner igen sig?

    Tack för du tog dig tid att läsa!


    Självklart ska du inte behöva känna dig som en våg och ännu mindre bete dig som en våg.

    Gör klart för din svärmor tydligt, bestämt och så fort som möjligt att hon har inte ett jota med att göra hur ofta du / ni träffar era föräldrar.

    Det verkar tyvärr väldigt vanligt att det uppstår avundsjuka mellan mormor och farmor och att de hävdar att det måste råda något slags "rättvisa" om att de måste få träffa barnbarnen och de vuxna barnen exakt lika ofta.

    Så ofattbart löjligt och definitivt ingenting de vuxna barnen ska behöva ta någon som helst hänsyn till. Rättvisa behöver man tänka på när man häller upp saft och skär upp tårta på barnkalas, inte när det gäller vilka vuxna man umgås med.

    Om någon nu tror att jag är en rabiat svärmorshatare kan jag tala om att så är verkligen inte fallet. Jag gillar mina svärföräldrar och hela min partners ursprungsfamilj. Jag tycker för övrigt att det är precis lika löjligt när svärdöttrar eller döttrar beklagar sig över att far / morföräldrarna favoriserar något av de andra vuxna barnen och dennes familj.

    Nu syftar jag inte på de extrema fallen där en kusin får en 50-lapp och en annan kusin en 500-lapp vid det gemensamma julfirandet eller då far/morföräldrarna totalignorerar en barnbarnskull och lägger ned väldigt mycket tid på sina andra barnbarn.

    Jag syftar mer på missunnsamt gnällande om att de träffar ett av sina vuxna barn med familj oftare än andra eller är barnvakt åt några barnbarn oftare än åt andra. Det kan det finnas många relevanta skäl till, sådant är livet och det är bara att acceptera. Jag är helt säker på att i många fall bryr sig inte de "förfördelade"barnen själva de minsta om "orättvisorna" och lägger knappt märke till dem.

    Själv brydde jag mig som barn inte ett dugg om att mina kusiner hade en närmare och tätare kontakt med mina morföräldrar än vad och mina syskon hade. De hade cykelavstånd till dem, vi hade en halvtimmes bilväg så jag tyckte inte det var konstigt alls att de oftare träffades i vardagen. Dessutom hade jag och mina syskon levande och engagerade farföräldrar, det hade inte kusinerna.
  • Anonym (oi)
    kimbra skrev 2017-04-03 14:11:18 följande:

    Hej och varning för ett väldigt långt inlägg... Hoppas ni orkar läsa ändå Glad

    Sen jag fick barn sommaren 2015 (snart 2 år sedan) har min svärmor varit helt otroligt påfrestande för mig. När det var en vecka kvar till BF började det. Hon ringde flera gånger varje dag och undrade vad som hände. När barnet väl kom ville hon ha koll på ALLT. Fick samtal varje dag, och när jag slutade svara fortsatte hon med sms. "Hur har natten varit, hur har barnet sovit? Vad har ni gjort? Vad ska ni göra? osv..."

    Varje gång vi ses kastar hon sig som besatt över barnen (det är två barn nu)... det går knappt att prata med henne på grund av det. En gång när hon frågade "hur har ni haft det?" och jag svarade att vi varit på akuten med minstingen och haft en hemsk natt så svarade hon först inte. Senare när hon fick reda på det jag berättade för henne så kom hundra frågor och hon ville berätta för övriga släkten... Nu har jag helt slutat svara på den frågan eftersom jag vet att hon ändå inte lyssnar. 

    Hon började köpa saker till oss redan när vi fick vårt första barn, onödigt mycket saker. Allt från kläder, möbler och leksaker. Jag och sambon har försökt prata med henne många gånger, ungefär var tredje månad måste vi sitta ner och prata eftersom problemen kvarstår. Hon lyssnar helt enkelt inte på något av det vi säger.

    Nu på sistone har hon uttryckt sitt missnöje över morföräldrarna får träffa barnen mer än henne. Jag tycker det är väldigt obekvämt hos svärmor och vi kommer definitivt aldrig få samma relation som jag har till min mamma. Min sambo känner inte samma behov av att åka till sin mamma som jag gör till min. Av många olika och ganska självklara anledningar är jag och barnen hos mina föräldrar oftare.

    Fler anledningar till varför jag inte längtar efter att träffa henne: hon har rasistiska åsikter, uttrycker sig klumpigt med bland annat n-ordet när hon talar om folk. Det känns som hon försöker ta över min roll som mamma när hon är med oss. Hon lämnar inte barnen till mig när de är ledsna utan tror att hon kan trösta lika bra. Hon släpper inte ner barnen när de inte vill bli burna, kramade eller pussade på. Hon bryr sig inte alls om deras integritet. Fotograferar dem med sin mobil och skickar runt till släktingar...  Allt sånt här skär verkligen i mitt hjärta. Hon tjatar alltid på att vi ska lämna barnen hos henne över natten. Jag vill verkligen inte det och jag orkar inte med tjatet.

    Jag känner mig totalt överkörd av henne, har till och med pratat med kurator eftersom det utvecklats någon ångest inom mig som trycker över bröstet varje gång vi ska ses och en lång stund efter, ibland tar det ett par dagar innan det släpper. Jag vet att jag måste vara tydlig med henne. Varje gång jag är ärlig blir hon superledsen, gråter och passar på att säga att hon känner sig utesluten. Det slutar alltid med att jag har dåligt samvete och mer ångest än vanligt. Men det är ju mina barn, har inte jag rätt att få bestämma vilka vi träffar och umgås med? 

    Måste man känna sig som en våg som måste låta barnen träffa olika människor lika mycket? Ska mor och farföräldrar få träffa barnen lika mycket?
    Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst men jag får nog sätta stopp nu. 

    Puh, så skönt att skriva av sig lite. Någon som känner igen sig?

    Tack för du tog dig tid att läsa!


    Hur går det ts?
  • Pinglann

    Hej!! Du måste prata med din man om detta, han måste vara med när hon kommer så han förstår problemet. Samtidigt så måste du förstå att det är sambos mamma och att han inte ser henne som du gör. Tänk om det va din mamma som va jobbig, hur hade du reagerat?!. Svärmor kanske känner sig ensam, om hon inte har någon man. Jag förstår att det är jobbigt för dig men du måste förstå henne med. Hon älskar sina barnbarn. Nackdelen är att hon verkar vara en kontrollfreak.

Svar på tråden Svärmor är en stor plåga