• Barnmorskestudent Anna

    Förlossningsrädsla inför planerat snitt?

    Du som skall förlösas med planerat kejsarsnitt, se hit!


    Även ni som nyligen genomgått ett planerat, eller oplanerat snitt får gärna läsa och kommentera.


    Jag är barnmorskestudent som funderar på att skriva min uppsats om förlossningsrädsla inför planerat kejsarsnitt, så nu undrar jag om det är ett verkligt problem?


    Det pratas mycket om förlossningsrädsla men då inför vaginal förlossning.
    Hur upplevde du beslutet om att få ett planerat snitt? Har Du upplevt/upplever rädsla inför ditt snitt?

    Svara gärna i tråden, eller skicka ett mail.

    Tack på förhand!!


    MVH Blivande barnmorska Anna

    barnmorskestudent@hotmail.com

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla inför planerat snitt?
  • Meriall

    Har inte gjort detta men det finns absolut. Inför första barnet var jag så rädd för möjligt snitt att jag fick gå hos bvc-psykolog under graviditeten. Nu blev det inte snitt för mig dock.

  • kixan

    Blev oväntat akutsnittad med mitt tredje barn, två första födda vaginalt. Har alltid varit väldigt tveksam till att bli snittad och det blev inte bättre av akutsnittet, även fast det gick lugnt till och allt gick fysiskt bra.


    När jag var gravid med fyran upptäcktes det i sent skede av graviditeten att det kanske skulle vara nödvändigt med snitt igen, vilket kändes vansinnigt jobbigt för mig, men jag fick typ ingen som helst stöd av vården förutom min BM på MVC som helt förstod mig. Fick remiss till Aurora-samtal, men upplevde att BM där inte fattade något alls, hon sa att "ja vanligtvis kommer ju kvinnorna hit och gråter för att de vill ha snitt, inte tvärtom", så det besöket gav inget alls.

    Jag hade gärna velat läsa din uppsats då, det finns inte särskilt mycket skrivet om det någonstans tycker jag. letade rätt mycket då, men hittade typ inget, så bra ämne! Kör!


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • ajjoj

    hej!