• Vindpust

    När började ert barn på dagis/förskola?

    Som rubriken lyder vid vilken ålder började ert/era barn på dagis/förskola?

  • Svar på tråden När började ert barn på dagis/förskola?
  • narie24

    Dottern var 1 år och 5 månader och började i augusti.

    Sonen var 1 år och 3 månader och började i mars.

    Båda gick bra men det blev mkt vab för sonen.

  • Guapa

    15 månader var han. Vi hade tänkt att börja senare men så fick vi plats på en bra förskola relativt nära oss så vi kunde inte tacka nej. Långa köer här och man riskerar hamna långt borta. Men det gick superbra. Han trivdes som fisken och knöt an till en av pedagogerna direkt. Hon grät när han var tvungen att sluta ett halvår senare pga flytt till en annan stad. Det var rörande :)

    Inskolning på den nya förskolan gick jättebra det med. Men jag märker att han blev betydligt mer känslig och medveten när han var närmare 2,5 år. Det är bara den ordinarie personalen som gäller. Om någon personal från en annan avdelning tar emot på morgonen bryter han ihop direkt. Det hade varit tufft att skola in honom nu.

  • nernu

    Alla var runt tre år. Planerade så att det skulle funka ekonomiskt och praktiskt. Får ångest av bara tanken på att ettåringar sitter i stora grupper på dagis och tillbringar mer tid med sina fröknar än sina föräldrar. Inte konstigt att den psykiska ohälsan ökar. Känner verkligen med föräldrar som inte har något val på grund av ekonomin.

  • Seven Costanza

    Vårt barn kommer börja i augusti vid 19 månader. Det blev den åldern eftersom vi ville ha plats på just en viss förskola och alla deras platser på 1-3-årsavdelningen går åt i augusti för det finns bara 12 platser, så det brukar vara jättesvårt att få plats någon annan tid på året och vi ville inte vänta tills augusti året efter.

    Hade kunnat vänta, men för oss bedömer vi att det passar bättre att skola in vid drygt 1,5 och låta barnet gå korta dagar medan vi jobbar deltid och ändå har många FP-dagar kvar att fylla upp till heltid i flera år för att skydda SGI, än att ha honom hemma heltid ett år längre men sedan behöva jobba en högre procent eller fylla upp med studier för SGI-skydd. Om andra kan lösa det att både vara hemma länge OCH ändå kunna ha korta dagar och skydda heltids-SGI när barnet väl börjar fsk så är det ju förstås jättebra. Men som sagt för oss var det mest tillgången på förskoleplats just där som fick styra och jag hoppas det ska fungera bra för vårt barn att börja efter sommaren.

  • Frontline
    legomum skrev 2017-10-27 20:43:36 följande:
    De kommer aldrig sätta sin fot där =)
    Ok ja då vet vi..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Gravitation

    25 månader var hon, alldeles lagom. Vid 1-1,5 hade hon inte vart redo på samma sätt, men nu vart hon redo och hon har älskat gå till förskolan sedan dess. Inskolningen gick som en dans och kan nästan garantera att det inte gått så bra om hon vart yngre.

    Sedan kan jag tycka att en nyss fyllda ettåring är pytte, många kan inte ens gå då och hör inte hemma på förskolan. MEN, jag är även medveten om att alla inte kan vara hemma längre. Så alla har inte ett val, men de som har tycker jag nog skulle prioriterat att vara hemma lite längre.

  • Mrs Green

    14 månader. Vi hade hoppats på 18 månader, men då skulle vi förmodligen inte fått plats, så när hon blev erbjuden plats på en nyöppnad förskola tidigare vågade vi inte tacka nej. Men det blev bra, och då hade vi ju fp-dagar kvar att ta ut senare. Och den nyöppnade hade bara 8 barn första halvåret så det blev en rätt lugn start.

  • nirakanna2

    17 månader. Sonen är född i mars och skolades in "efter sommarlovet" när de tog in nya barn. Funkade utmärkt.

Svar på tråden När började ert barn på dagis/förskola?