• Anonym (Vill vinna!)

    Slagit vad - gå ner 10 kg på 10 veckor!

    Jag slog vad med min pojkvän igår som tycker jag har blivit förtjock att jag ska lyckas gå ner ca 10 kg till vår första semester. Den är om ca 10 veckor. Nu vill jag ha tips för hur jag ska göra för att klara av vadet! Han är säker på att jag kommer se ut som en val i baddräkt då.

    Jag har börjat med att räkna kalorier idag. Men kom gärna med tips! 

    Mina förutsättningar:


    Just nu har jag laddat ner Lifesum och lagt in 1000 kcal/dag. Bör jag lägga mig lägre, på typ 800 kcal/dag? Det är ju bara 10 veckor...
    Mitt BMI nu är 23,9 och vill ner till ca 20.
    Jag har inga allergier eller skador.
    Har tillgång till gym (gymkort), motionscykel hemma, träningsredskap hemma som matta, hantlar upp till 10 kg.
    Jag vill inte utesluta kolhydrater helt, då rubbas min mens och jag kan inte sova...
    Jag tänkte förutom vardagsmotion powerwalka/jogga 60 min/dag, räcker det? Finns det bättre/andra motionsalternativ som funkar bra med lågt kcal-intag (eller tips för annan diet)? 
    Tips för träningsrutin (videos ex) för att gå ner i vikt (inte bygga muskler)?

    Tack på förhand för era tips! Ni som lyckats med liknande innan får gärna skriva hur ni gjorde! Är riktigt taggad att vinna vadet!
  • Svar på tråden Slagit vad - gå ner 10 kg på 10 veckor!
  • Anonym (Duff)

    För det första, Trevlig pojkvän du har. För det andra, du är redan normalviktig. Varför ska du gå ner så pass mycket att du nästan blir underviktig. För det tredje, så kommer du aldrig kunna gå ner 10kg av att träna när du redan väger lite. Stora viktförrändringar i början kan nästan bara överviktiga feta göra och du är långt ifrån fet.

  • Anonym (Nej)

    Vad är det för kille? Låter som en idiot. Snälla gör det inte för hans skull.

  • nonameleft

    Verkar väldigt dumt att gå ner i vikt för att din pojkvän ska vara nöjd. Vill du själv bli av med dessa kilon eller är det bara han?

    Om du trots allt bestämt dig s
    å tycker jag att du ska glömma vågen. Mät kroppen istället och räkna centimeter. 

    Kör tung styrketräning med kroppens stora muskelgrupper 3-4 gånger i veckan. Eventuellt kan du köra något pass cardio men det är framförallt styrketräning som formar om kroppen och som dessutom ökar din energiförbrukning i vila. Mer muskler = större energibehov för att behålla vikten. Och nej du kommer inte bli biffig av styrketräning.

    Satsa p
    å bra råvaror när du äter. Inga halvfabrikat. Ös på med grönsaker. Se till att få i dig bra fetter som t.ex de som finns i fet fisk, avokado och nötter. Välj långsamma kolhydrater.

    Kom ih
    åg också att du inte vill gå upp dessa kilo igen och då är det viktigt att inte "banta" och gå ner i vikt för snabbt. Det enda som kommer hända då är att du går upp allt och lite till sen när du slutar med din diet. Ta det hellre lite lugnare och försök få till en långsiktig OCH hållbar förändring.

  • Anonym (Vill vinna!)

    Alltså, jag har ju blivit fet bara att jag inte märkt av det riktigt själv förrens jag skulle använda en vårjacka för ett tag sen. Den gick inte på över armarna!Förvånad Alla mina kompisar i skolan har också gått upp lika mycket som jag förutom en typ. Men det är massa fett på magen, låren, armarna och ryggen typ.. FETT! Så nog är jag överviktig alltid. Hälften av mig är nog fett nästan! Har köpt större storlekar också i kläderna senaste halvåret utan att jag tänkt på det... Min kille är bara ärlig och det uppskattar jag. 


    nonameleft skrev 2017-04-14 13:40:51 följande:

    Verkar väldigt dumt att gå ner i vikt för att din pojkvän ska vara nöjd. Vill du själv bli av med dessa kilon eller är det bara han?

    Om du trots allt bestämt dig så tycker jag att du ska glömma vågen. Mät kroppen istället och räkna centimeter. 

    Kör tung styrketräning med kroppens stora muskelgrupper 3-4 gånger i veckan. Eventuellt kan du köra något pass cardio men det är framförallt styrketräning som formar om kroppen och som dessutom ökar din energiförbrukning i vila. Mer muskler = större energibehov för att behålla vikten. Och nej du kommer inte bli biffig av styrketräning.

    Satsa på bra råvaror när du äter. Inga halvfabrikat. Ös på med grönsaker. Se till att få i dig bra fetter som t.ex de som finns i fet fisk, avokado och nötter. Välj långsamma kolhydrater.

    Kom ihåg också att du inte vill gå upp dessa kilo igen och då är det viktigt att inte "banta" och gå ner i vikt för snabbt. Det enda som kommer hända då är att du går upp allt och lite till sen när du slutar med din diet. Ta det hellre lite lugnare och försök få till en långsiktig OCH hållbar förändring.


    Går man ner snabbt av styrketräning? Jag har ju lite muskler, har enorma lårmuskler och de vill jag helst inte öka på, snarare ta bort lite hehe..

    Jag ska sluta med alla mina mackor och choklad i skolan iallafall och sluta dricka massa på helgen samt skippa utemat!
  • Anonym (Duff)

    Det är inte bara så att du börjar få kurvor pga pubertet?

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Vill vinna!) skrev 2017-04-14 14:14:41 följande:
    Alltså, jag har ju blivit fet

    Nej, det har du inte. Du är inte ens överviktig. Träna gärna! Det mår man bra av. Och ät bra mat! Men är man normalviktig ska man inte banta.
  • Anonym (Vill vinna!)
    Anonym (Duff) skrev 2017-04-14 14:31:34 följande:

    Det är inte bara så att du börjar få kurvor pga pubertet?


    Skäms
    Haha jag är över 20 fyllda Skrattande 
    Anonym (Ylva) skrev 2017-04-14 14:32:56 följande:

    Nej, det har du inte. Du är inte ens överviktig. Träna gärna! Det mår man bra av. Och ät bra mat! Men är man normalviktig ska man inte banta.
    Så om jag har massa fett på magen, på låren, dubbelhaka och fett på ryggen så är jag fortfarande normalviktig? Alltså nej haha  Jag har blviit fet, men det är ibland svårt att se det själv. Nu påpekade min kille det, han vill ju inte ligga på stranden med ett fetto. Lika lite som jag hade velat det! 

    Vill gärna ha tips på hur jag lyckas nu under dessa 10 veckor!  
  • Anonym (Tjej)

    Jag hade väl ungefär samma tankar som du har när jag var yngre. Jag såg allt fett, trots att jag var normalviktig enligt bmi-skalan. Jag startade en intensivträning och började äta mindre. Nekade mig själv mat trots att jag var hungrig osv. Ångrar mig djupt idag att jag behandlade mig själv på det sättet.

    För det första - din pojkvän är inte ärlig, han är elak.

    Andra- du är inte fet.

    Tredje - hälften av dig är inte fett. I kroppen finns leder, ben, vatten, blod, livsviktiga organ osv.

    Fjärde - du kan inte gå ner så mkt på så kort tid utan att svälta dig själv - det är inte värt det.

  • Anonym (Tjej)

    Efter att ha läst igenom dina kommentarer så inser jag att ni har båda en vidrig syn på överviktiga. Jag har flera vänner med överviktskilon och vi har gått på stranden tillsammans i åratal. Funkar finfint. Har aldrig ens tänkt tanken att jag inte skulle vilja ligga bredvid dem.

Svar på tråden Slagit vad - gå ner 10 kg på 10 veckor!