• Control ant

    Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?

    (Ingen tråd för att försöka bortförklara klimatproblemen, det stadiet har passerats och haft sitt bäst före datum, sedan länge som bekant!)

    Det blir lite tokigt när jag anför, att man ska sluta att nöjes-flyga för klimatet, som annars kan döda oss alla, men vi ändå flyger, mest för att andra vill som i sin tur påverkas av andra.
    Lösningen har legat på Klimatkompensation, men är osäker och tänk på vad våra barn kan tycka om oss, om vi medvetet skadat deras framtid. Vi blir hatade och föraktade.
     
    Jag har rest färdigt för länge sedan och väntat på att familjen ska bli mättad eller övertygad, men de påverkas av andra, att slå ev. stopp på.
     
    Förut var det lätt att betala kompensation i priset, nu är det svårare så man kan ex. köpa utsläppsrätter. Men frågan är om man ska köpa sig fri, som de fattiga inte kan.
    www.utslappsratt.se/klimatkompensation-klimatneutral/

    SNF anför emot kompensation, Världsnaturfonden är för, jag anser att kompensation är bättre än inget, tills skadlig verksamhet upphört.
     
    Statens Swedavia www.swedavia.se/arlanda/klimatkompensation/ hänvisar till Tricorona som är dyrare shop.tricorona.se/shops/26/1 men förmodligen säkrare.
     
    Flygandet är inget nöje och dyrt när vi åker, men billigt för andra och målet är nöjet, om man låter bli att odla hudcancer som för många gör.
    Vill man bo varmt går det att flytta, vi har fri rätt i hela EU och kan vara önskade på annat håll.
     
    Lösningen kan möjligen ligga i överkompensation?

  • Svar på tråden Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?
  • Control ant
    modsey skrev 2017-04-25 17:37:01 följande:
    jag skulle lätt kunna ta en påskresa till Rivieran om det var möjligt med tåg utan massa byten. En hösteresa på lovet till Athen eller liknande. Tror absolut att många fler resonerar så. Lägger man på 2-3 dagar vilket inte är ett problem
    Det är 5 dagars resa tor till ex. Malaga, något kort för en veckas skollov.

    Men jag vill gärna ha bälten i tågen som bussar har numera.

    Måste bli struligt med bagage för en familj?
  • Control ant
    99luftballonger skrev 2017-04-25 17:47:39 följande:
    Folk i väst har helt tappat känslan för sakers värde. Det gäller inte bara flygdiesel utan prylar också. Vi i väst har vant oss vid att få saker billigt och någon annan betalar i form av tex låg lön eller förstörd natur.
    Inte diesel.

    Finns förslag att man bojkottar alla nersmutsande länder.
  • snedtak
    Control ant skrev 2017-04-25 18:21:58 följande:
    Det är 5 dagars resa tor till ex. Malaga, något kort för en veckas skollov.

    Men jag vill gärna ha bälten i tågen som bussar har numera.

    Måste bli struligt med bagage för en familj?
    Varför vill du ha bälten i tåg?
  • modsey
    Control ant skrev 2017-04-25 18:21:58 följande:
    Det är 5 dagars resa tor till ex. Malaga, något kort för en veckas skollov.

    Men jag vill gärna ha bälten i tågen som bussar har numera.

    Måste bli struligt med bagage för en familj?
    ja det är ju för meckigt att ta tåget i dag. Effektivisera tågbanan i Europa så tror jag fler skulle välja den formen av resa.
  • zZzZz

    Dessa skatter är bara en ursäkt för att staten ska dra in $$$ ...
    skatt hit, skatt dit, höja skatten på bränslet, höja trängselskatt, höja höja höja...
    enbart för att få in mer pengar till stadskassan...

    vill folk flyga så betalar dom priset för det, så enkelt är det...

  • Control ant
    snedtak skrev 2017-04-25 18:28:19 följande:
    Varför vill du ha bälten i tåg?
    Olyckor men händer sällan, lite overkligt dock i 200-300, när alla andra har bälten.
  • Control ant
    modsey skrev 2017-04-25 18:30:48 följande:
    ja det är ju för meckigt att ta tåget i dag. Effektivisera tågbanan i Europa så tror jag fler skulle välja den formen av resa.
    Kommer så sakta men här finns inte ens spår så det räcker.

    Spanien har ex. höghastighet mellan städerna och ett punktligt pendel där vi brukar vara.

    Frankfurt hade flyg till Köln, nu har man tåg i 300 km toppfart.
  • Anna Collovin

    Vi flyger till Usa 2 gånger om året känner ingen skuld för det hade det varit lätt få uppehålls tillstånd där så hade vi så klart inte flyget det är ju inget nöje mera jobbigt och drygt 

  • Control ant
    Anna Collovin skrev 2017-04-25 19:27:21 följande:
    Vi flyger till Usa 2 gånger om året känner ingen skuld för det hade det varit lätt få uppehålls tillstånd där så hade vi så klart inte flyget det är ju inget nöje mera jobbigt och drygt 
    Om du läser tråden är flyget inte nöjet, utan målet.

    Hur är det lätt?
  • Anna Collovin
    Control ant skrev 2017-04-25 22:24:57 följande:
    Om du läser tråden är flyget inte nöjet, utan målet.

    Hur är det lätt?
    Vilket är lätt ? nu är jag inte med hur du menar
Svar på tråden Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?