• K g

    Utmaning gällande tjejnamn

    Hej Familjeliv! Jag behöver verkligen hjälp med att hitta tänkbara flicknamn till vår tredje bebis som beräknas födas i juli. Problemet är att jag gillar ganska få namn och är rätt kräsen. Magkänslan måste vara rätt liksom. Mannen har lämnat över det hela till mig för han bryr sig egentligen inte så mycket. Såklart måste han godkänna det slutgiltiga valet men han kommer inte med några egna förslag.

    Jag har lyckats identifiera att jag gillar namn som är: ovanliga men ändå etablerade, gärna lite tuffa eller unisex, i alla fall inte för gulliga. De flesta namn på listan är korta men det är inget måste egentligen. Några jag gillar är:

    Cleo (perfekt om det inte vore för att jag uttalar det fult)

    Tintin (maken gillar dock inte det)

    Joni (har haft på listan så länge så jag nästan tröttnat)

    Aino (älskar namn som klingar lite finskt eller ryskt men just detta gillar inte maken)

    Hjälp mig nu med förslag! Kommer ni på något som ni tror kan passa min märkliga smak?

  • Svar på tråden Utmaning gällande tjejnamn
  • Kaisalee

    De allra flesta tjejnamn slutar med en vokal och pojknamn slutar med konsonant. Inte alltid men ren generellt gäller den regeln.

    Namn som avslutas med vokal uppfattas ofta som gulliga och söta.

    Gör en lista på namn som avslutas med konsonant så kanske du hittar någon favorit där. Några exempel, Ingrid, Karin, Kerstin, Sigrid, Birgit, Hedvig.

  • K g
    Liinaa91 skrev 2017-04-26 09:37:14 följande:

    Klea?

    Tiana


    Klea har tyvärr samma uttalsproblem som Cleo. Tiana låter lite prinsessigt för mig så det går bort. Stort tack för förslagen, hade inte hört dem förut vilket är bra!
  • K g
    Kaisalee skrev 2017-04-26 09:41:23 följande:

    De allra flesta tjejnamn slutar med en vokal och pojknamn slutar med konsonant. Inte alltid men ren generellt gäller den regeln.

    Namn som avslutas med vokal uppfattas ofta som gulliga och söta.

    Gör en lista på namn som avslutas med konsonant så kanske du hittar någon favorit där. Några exempel, Ingrid, Karin, Kerstin, Sigrid, Birgit, Hedvig.


    Bra förslag! Ska knåpa på en sådan lista.
  • K g
    Meriall skrev 2017-04-26 09:41:33 följande:

    Eris

    Ayn

    Unni

    Naja


    Tack för förslag! Unni har jag på listan, tycker det är jättefint! Naja var också fint, det ska jag suga lite på. Ayn är så förknippat med Ayn Rand att det blir lite förstört, annars helt i rätt stil. Eris känns felstavat, får inget grepp om det. Tack för bra förslag, kom gärna med fler!
  • fluu

    Vanja, Edel, Ilon, Iben, Kai, Alba, Altea, Alde, Atla, Auda, Demi, Eris, Eli, Edda, Evy, Oda, Ona, Franka, Heidi, Iris, Juno, Kari, Kata, Kora, Lo, Linni, Manja, Nike, Rind, Tula, Tera, Tiril, Talia, Vanna, Vigga, Aria.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • K g
    Nelah skrev 2017-04-26 09:43:49 följande:

    Veris

    Essie

    Elmira

    Irina

    Pytte

    Lilja

    Mila

    Anastasia


    Tack för förslag! De var fina men jag fastnade inte för något. Pytte får pluspoäng för att det är originellt, fler sådana! :)
Svar på tråden Utmaning gällande tjejnamn