• Cutiemommy

    Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

    Hej!

    Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

    Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

    Då kör vi! När har ni ultraljud?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

  • Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • LottaU

    Hej! Jag är gärna med här! Vore kul att följas åt!

    Går in i v8 imorgon och har ett tidigt ul inbokat den 18:e maj (dvs 8+6). Känns som hundra år bort. Har gjort ivf, får därför ett tidigt ul av kliniken innan jag flyttas över till vanliga mödrahälsovården (förutsatt att det ser bra ut på ul :D).

    Har ni andra skrivit in er på MVC redan, eller när tänkte ni göra det?

  • Nykär15
    Cutiemommy skrev 2017-05-04 12:45:49 följande:

    Ååååh va kul! Skönt det måste vara att få det så tidigt! Hur kommer det sig att du fick det så tidigt? Var det privat? Jag har nästa vecka och är jätte nervös


    Ja jag går privat efter att vi gjorde utredning där efter mf och MA. Så behövde se om liten lever innan jag vill ringa om tid för inskrivning hos bm. Sen vill vi göra NIPT med och då behöver vi veta om liten lever. Så nytt ul och provtagning om exakt två veckor för NIPT.

    Men då har ju du med rätt tidigt VUL? Är det med privat?
  • Malin79

    Hej,

    Jag är gärna med här också Glad Jag är gravid med mitt andra barn. Båda har blivit till genom IVF efter många års kämpande, utredning etc. Jag har BF den 7 december och går in i v 10 i morgon.


    Jag har genom min IVF-klinik varit på ett VUL och fått se den lilla. Så mysigt! Nästa ultraljud blir vid KUB och det blir om fyra veckor.

  • LottaU
    Nykär15 skrev 2017-05-04 11:57:40 följande:

    Härligt! Skönt med en ny tråd med folk som inte bara vill hoppa vidare..!

     

    Jag hade mitt första VUL idag, så sjukt nervös efter mf och sent MA förra året...

    Lilla grynet mätte 15 mm = vecka 8+1 vilket stämde exakt på dagen med vad jag räknat ut. Väldigt lättad!! Första milstolpen avklarad.

    Om exakt två veckor ska vi göra UL igen och lämna prover för NIPT.

    När har du ul?


    Whohoo! Grattis, vad kul att allt såg bra ut!

    Och skoj med ul så snart igen!

    Gör ni nipt privat eller erbjuds ni det direkt (utan kub, menar jag)?
  • Malin79
    LottaU skrev 2017-05-04 12:54:36 följande:

    Hej! Jag är gärna med här! Vore kul att följas åt!

    Går in i v8 imorgon och har ett tidigt ul inbokat den 18:e maj (dvs 8+6). Känns som hundra år bort. Har gjort ivf, får därför ett tidigt ul av kliniken innan jag flyttas över till vanliga mödrahälsovården (förutsatt att det ser bra ut på ul :D).

    Har ni andra skrivit in er på MVC redan, eller när tänkte ni göra det?


    Roligt med en till IVFare :)


    Jag har skrivit in mig på MVC, och alltså haft ett första besök där. Jag gick faktiskt dit innan mitt VUL på kliniken. Barnmorskan på MVC var väldigt bra att prata med och skönt att få lite saker inplanerade.

  • Malin79
    Nykär15 skrev 2017-05-04 12:54:44 följande:
    Ja jag går privat efter att vi gjorde utredning där efter mf och MA. Så behövde se om liten lever innan jag vill ringa om tid för inskrivning hos bm. Sen vill vi göra NIPT med och då behöver vi veta om liten lever. Så nytt ul och provtagning om exakt två veckor för NIPT.

    Men då har ju du med rätt tidigt VUL? Är det med privat?
    Jag antar att ni gör NIPT privat? Vi gör KUB och kommer gå vidare med NIPT om vi får dåligt resultat.
  • Softy

    Jag är gärna med här jag också. Är i vecka 9 nu, BF ca 10 december. Har gjort ett tidigt VUL och sett hjärtat slå. Väntar första barnet så det känns overkligt.

    Är det någon mer än jag som är överviktig?

  • Gurkan25

    Är i vecka 6+3 och har bf 24 december, innan trodde barnmorskan 30de december men har blivit framflyttad!

    Första barnet och är 22 år gammal.

    Nästa ul är i v 8

  • November2017
    Nykär15 skrev 2017-05-04 12:17:51 följande:

    Man räknar ju alltid efter sista mensens första dag och sen på hur lång cykel man har, så då borde du ju inte flyttas? Jag hade sista mensens första dag 8/3 och är enligt mina beräkningar 8+1 idag vilket även stämde med VUL


    Aha (första barnet) trodde det var från datumet befruktningen skedde och det vet jag ju var två veckor efter senaste mensens första dag. Men skönt isf för då har ju snart de kritiska 12 första veckorna gått. Är 37 så extra orolig såklart. Och ganska ensam i det här då förhållandet var nytt. Bara varit tillsammans tre månader. Så här har det stormat ordentligt! Pappan är självklart helt med på barnet, frågan är mer om det blir tillsammans eller var för sig..
  • gamlapappan

    Senaste mens 16 mars.
    Idag 8+0
    Beräknad förlossning 20 december.

    Jag tecknade gravidförsäkring hos TryggHansa igår. Den variant som är gratis. Jag var lite förvånad förra gången för jag trodde att vi som en konsekvens av att ha gravidförsäkring skulle få en hel hög erbjudanden om barnförsäkringar, men det uteblev helt!

    Hustrun är rejält illamående, kräktes igår, har ont i magen, avskyr olika lukter och har mycket saliv som rinner och lite ont i sidan av ryggen. Hon stannade hemma från skolan idag.

    Igår kväll, i sägen (samsovning), råkade vår lilla treåring sparka hustrun riktigt hårt i magen. Jag vet förstås att det nästan säkert är helt ofarligt, men det är klart att jag känner mig lite orolig ändå. Fick nästan panik när hustrun ringde mig när jag var på väg till jobbet imorse, men det var om något helt annat.

    För att svara på en fråga ovan: Ja, jag är lätt överviktig .... hustrun också!

    UL får vi nog inte förrän i slutet av juli eller början av augusti i vårt landsting.

    Nej, vi har ännu inte skrivit in oss hos BM. Det känns som att vi väntar ett tag till, som att vi har en rolig hemlighet bara vi två, som vi kan bevara för oss själva ett litet tag till. Och så blir det så himla länge mellan inskrivningen och nästa besök hos BM om man går tidigt.

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL