• Buzz Lightyear

    Ni som gjort IVF med äggdonation i Tjeckien

    Hej! Undrar om det finns någon som har gjort IVF med äggdonation i Tjeckien och hur ni löste frågan med medicinerna. Min läkare här i Sverige vägrar skriva ut Pregnyl som Gennet, kliniken i Tjeckien har skrivit ut och jag står och stampar. Det känns som att man hamnar emellan och ingen vill riktigt hjälpa en.

    Ni som gjort IVF på Gennet i Pag: hur gjorde ni med medicinerna?
    Ni som fått Pregnyl utskriven: kunde nu hämta ut det i Sverige och hur gjorde ni då? Jag har kollat och det finns i lager på vissa apotek, så uppenbarligen skrivs det ut.

    Här är vår historia. Vi är båda 37 år och har en son på 4 år som kom efter naturlig befruktning. När vi hade försökt att skaffa ett syskon i ett år utan att lyckas (jag blev gravid första gången supersnabbt) gjorde vi en fertilitetsutredning som visade att mina ägg var så gott som slut och de som fanns hade ingen vidare kvalitet. Så rådet blev IVF utomlands, eftersom det inte görs i Sverige på par som redan har ett barn. Jo, det finns ett sätt: IVF i Umeå med egen donor, vilket för oss inte var ett alternativ (vi har liksom inga 20-åringar i bekantskapskretsen). Sekundär barnlöshet verkar inte vara så högt prioriterat tillstång inom vården i Sverige. 
    Hur som, efter en massa ångest, inläsning och tårar valde vi Gennet, en IVF-klinik i Prag med lång erfarenhet, bra recensioner på nätet, normala väntetider (5-6 månader) och lite billigare än Finland. Vi har har nu fått vår planering och planerat datum för ET är 9 augusti. Men det finns en del mediciner som jag måste skaffa, som tydligen inte skrivs ut i Sverige enligt min läkare. Det har dock gått att ordna (med ersättningsmediciner samt beställning på nätet av Aspirin Protect), men när det gäller Pregnyl stöter jag på patrull . Det blir inte direkt lättare av att medicinen inte längre säljs i Tjeckien... (jag vet, man kan då fråga sig varför kliniken ens skriver ut det).

    Tacksam för alla tips, tankar, idéer! Kram

  • Svar på tråden Ni som gjort IVF med äggdonation i Tjeckien
  • Jag är bara jag

    Gjort 7 ED I Tjeckien och fått alla mediciner som finns i Sverige utskrivna här. Pregnyl också flera gånger. Men annars går ju Ovitrelle lika bra. Resten har kliniken skickat till mig bl.a Gonapeptyl och Prolutex. Och så har vi köpt på plats också, bl.a Pregnylen man tar samma dag man gör ET.

  • Buzz Lightyear

    Tack för svar! Det var exakt min tanke att skaffa Pregnyl på plats där. Men tydligen så har det slutat säljas i Tjeckien. Man kan ju undra varför de då skriver ut det...

  • Jag är bara jag
    Buzz Lightyear skrev 2017-05-08 21:06:54 följande:
    Tack för svar! Det var exakt min tanke att skaffa Pregnyl på plats där. Men tydligen så har det slutat säljas i Tjeckien. Man kan ju undra varför de då skriver ut det...
    De tänker väl att det finns här. Det är ju tvärtom med Prolutex jag fått de senaste gångerna, den finns ju inte här alls.
Svar på tråden Ni som gjort IVF med äggdonation i Tjeckien