• absalon

    Tolerant kyrka

    Som icke troende medlem av Svenska Kyrkan uppskattar jag mitt samfund. Aldrig någonsin har en präst eller annan kyrklig dignitär lagt sig i, vad jag tycker och tänker. Det går således alldeles utmärkt att vara icke troende och likväl fullvärdig medlem med rätt att rösta i kyrkovalen. Vilket jag självklart gör. Jag anser det viktigt att vår kyrka förblir under pålitlig, demokratisk kontroll. Ett samfund för alla.
    Skulle vara hemskt om en liten grupp strikt Bibeltroende fick kontroll över vår kyrka. Detta kommer lyckligtvis aldrig att inträffa, så länge Svenska Kyrkan tillämpar styrning genom demokratiska majoritetsbeslut.

  • Svar på tråden Tolerant kyrka
  • absalon

    Jagt ser kyrkan som en gammal fin kulturinstitution. Ungefär som den svenska monarkin.
    Sv K har bra kläm på dop, konfirmation, körsång, jordfästningar, vigslar och annat av stort ceremoniellt värde. Sånt gillar jag.
    Finns numera inget krav på kristen tro för medlemskap. Var och en får tro, som hen vill. Det här med "tro" är avsevärt överskattat i vår moderna tidsålder.

  • Carambolan
    absalon skrev 2017-05-13 13:41:25 följande:

    Jagt ser kyrkan som en gammal fin kulturinstitution. Ungefär som den svenska monarkin.

    Sv K har bra kläm på dop, konfirmation, körsång, jordfästningar, vigslar och annat av stort ceremoniellt värde. Sånt gillar jag.

    Finns numera inget krav på kristen tro för medlemskap. Var och en får tro, som hen vill. Det här med "tro" är avsevärt överskattat i vår moderna tidsålder.


    Ett skäl så gott som något. Jag var bara nyfiken
  • themia

    Kyrkan gör ett fantastiskt arbete med att ge människor andakt, ceremonier och själavård.
    Men den där "gud" kan man göra sig av med. Hen visar sig ändå aldrig.

  • absalon

    Men många vill ha ett gudsbegrepp ändå. Såväl troende som icketroende får plats i Svenska Kyrkan.Funkar fint.Jag gillar kyrkans nutida tolerans.

  • Just raw

    Svenska kyrkans långa tradition sitter djupt i folksjälen, visst vill vi ha den kvar som den ärGlad

  • sextiotalist
    absalon skrev 2017-05-13 13:11:10 följande:

    Som icke troende medlem av Svenska Kyrkan uppskattar jag mitt samfund. Aldrig någonsin har en präst eller annan kyrklig dignitär lagt sig i, vad jag tycker och tänker. Det går således alldeles utmärkt att vara icke troende och likväl fullvärdig medlem med rätt att rösta i kyrkovalen. Vilket jag självklart gör. Jag anser det viktigt att vår kyrka förblir under pålitlig, demokratisk kontroll. Ett samfund för alla.

    Skulle vara hemskt om en liten grupp strikt Bibeltroende fick kontroll över vår kyrka. Detta kommer lyckligtvis aldrig att inträffa, så länge Svenska Kyrkan tillämpar styrning genom demokratiska majoritetsbeslut.


    Instämmer. De fanatiska bibeltrogna får väl bilda ett eget samfund
  • Iarwain

    Tyvärr har kyrkan varit ett sätt för "på gränsen" partier att få ett fotfäste för vidare politisk strävan.

    Låt istället kyrkan bli en marginaliserad rörelse för de verkligen troende.

  • Glinda från Oz

    Det var inte ens 13% som röstade i senaste kyrkovalet, valet innan det röstade lite mindre än 12%. Valdeltagandet är så lågt så skulle en grupp fanatiker organisera sig skulle de kunna ta över. Jag har inget emot demokrati men tycker det är märkligt att det är politiska partier i kyrkovalet.

  • äldreochklokare
    absalon skrev 2017-05-13 13:11:10 följande:

    Som icke troende medlem av Svenska Kyrkan uppskattar jag mitt samfund. Aldrig någonsin har en präst eller annan kyrklig dignitär lagt sig i, vad jag tycker och tänker. Det går således alldeles utmärkt att vara icke troende och likväl fullvärdig medlem med rätt att rösta i kyrkovalen. Vilket jag självklart gör. Jag anser det viktigt att vår kyrka förblir under pålitlig, demokratisk kontroll. Ett samfund för alla.
    Skulle vara hemskt om en liten grupp strikt Bibeltroende fick kontroll över vår kyrka. Detta kommer lyckligtvis aldrig att inträffa, så länge Svenska Kyrkan tillämpar styrning genom demokratiska majoritetsbeslut.


    Så vad menar du att du bidrar med? I den demokratiska kontroll du vill ha, vad hjälper det att du, icke troende, som troligen inte är med på gudstjänster eller bidrar och är aktiv i församlingsarbetet under året, hur påverkar du? 
    Bara för att du ha rätt att rösta i kyrkovalet, hur "bra" tror du att du gör det? Läser du på om de olika kandidaterna? Besöker du kyrkoaktiviteter där dessa deltar så att du får se hur de är IRL? Gör du en grundläggande research så att du faktiskt kan göra vettiga val?
  • saraaa3

    Håller med. Vilka tycker du är de två viktigaste frågorna för kyrkofullmäktigre under den här mandatperioden?

  • absalon
    äldreochklokare skrev 2017-05-21 10:24:03 följande:
    Så vad menar du att du bidrar med? I den demokratiska kontroll du vill ha, vad hjälper det att du, icke troende, som troligen inte är med på gudstjänster eller bidrar och är aktiv i församlingsarbetet under året, hur påverkar du? 
    Bara för att du ha rätt att rösta i kyrkovalet, hur "bra" tror du att du gör det? Läser du på om de olika kandidaterna? Besöker du kyrkoaktiviteter där dessa deltar så att du får se hur de är IRL? Gör du en grundläggande research så att du faktiskt kan göra vettiga val?
    Kyrkopolitiskt röstar jag naturligtvis enligt mina övertygelser. Svenska kyrkan är inte en angelägenhet enbart för troende medlemmar utan för alla medlemmar.
    Och Du röstar efter Dina övertygelser.
    Det är så demokrati fungerar. 
Svar på tråden Tolerant kyrka