• LFF

    Vad är skillnaden mellan 2-års trots och 3-års trots?

    mammalovis skrev 2017-05-15 12:06:37 följande:

    Jag tror det är individuellt. Jag tycker barnens ilska börjar tidigare för varje barn, eller också glömmer man. Lillebror på 1,5 år tycker jag är ilsk för det mesta när han inte får göra saker som han vill. För 4-åringen kör det ihop sig ibland, men hon är mer sur och gör saker sedan ändå med ett surt "Jag gör väl det då". Så hon går ju ändå att vända.
    På 6-åringen har det inte gått över än och där blir det verkligen härdsmälta, men henne har jag länge funderat på om hon är som alla andra barn eller bara utmärker sig för att hon är mitt första. Det ska bli intressant att se hur hon klarar ettans utmaningar.


    6-åringen är ju dessutom i "lilla tonåren" med det allra första hormonpåslaget vilket ger sin del i det hela. 

    Vännens äldsta var till salu när hen var 6 och småsyskonet var 3. Det var så pass att hon gick till BVC för att fråga om det var fel på henne eller fel på barnet. De hade enorma mängder konflikter.
  • LFF

    Har två st 3,5-åringar och i synnerhet den ene kan ju få utbrott som inte är av denna värld när det inte går som han vill. För två månader sen (eller var det 3) så fick han total flipp. Först bråkade han när vi skulle ut så då sa vi att han fick vara inne då och började klä av honom. Då blev det världens kaos med att han faktiskt skulle ut men vi fullföljde genom att jag gick ut med brorsan och pappa tog hand om den hemma. Det vrålades rejält, skreks och grät men vi sa det att när han lugnade ner sig så skulle de (han och pappa) prata om vad som hände och sen skulle han få gå ut. Det tog nog närmare 10 minuter innan det skedde varav 7 väldigt ljudliga minuter. 

    Vi har pratat en hel del med båda killarna om att det är självklart ok att bli arg men det är inte ok att få flipp bara för att man inte får som man vill. Nu börjar det fungera hyfsat även om det självklart blir bakslag ibland.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan 2-års trots och 3-års trots?