• grinig123

    Blev ni förändrade? Novaring

    Hej! Jag satte in en hormonspiral i februari, har alltså haft den i 3 månader ungefär. Men idag tog jag ut den pga jag blev en helt annan person efter jag satt in den. Jag blev deppig, hade ingen sexlust, var sur och grinig samt att jag har tappat känslorna helt för min sambo som jag tagit en paus från nu. Är det fler där ute som känner att de tappat känslorna för sin partner efter man satt in en hormonspiral?

    Tog ut den i hopp om att jag kommer bli mig själv igen samt att känslorna ska komma tillbaka för min fina kille.

    Barnmorskan skrev ut recept på Nuvaring istället, jag undrar då: är det någon där ute som tappat känslorna för partnern när man satt in ringen? Är det någon som har erfarenhet av att byta ut spiralen mot p-ring? Bra/dåligt?

    Ge mig alls era historier om detta! Bra eller dåliga.

    Tack :D

  • Svar på tråden Blev ni förändrade? Novaring
  • gruvan

    Det som hände när jag började med Nuvaring var att jag började blöda mindre och färre dagar. Bara bra saker alltså! :)

  • pipon

    Jag blev ledsen och grät mest hela tiden. Jättekänslig för allt. Blev normal igen när jag tog ut den.

  • Epok79

    Jag har haft nova ring i nästan 10 år och har varit nöjd som fasiken med den så inga problem alls dock kunde man få små lätta mellanblödningar men inget jag stördes av. 
    Bara bra erfarenhet och man kan ta ut den när man har sex och sätta in den efter om man inte vill ha den i samtidigt. 

    Lycka till / Skrattande

  • mysterymaker

    Hej!

    Jag och min partner är i, princip, exakt stadie i vårt förhållande..

    I vårt fall så handlar det dock om kombinerade p-piller, dubbel dos pga möjlig endometrios. 
    Och vi har också valt att gå skilda vägar nu då jag tappade känslor för min partner under en natt strax efter jag började med p-piller cirka ett år in i förhållandet.
    Har inte känt glädje på jag vet inte hur många månader, sen jag började med p-piller egentligen, och vår perfekt planerade roadtrip i somras som vi båda såg fram emot så mycket blev tyvärr inte av, mest troligt för att känslorna inte fanns där sen hormonerna av p-piller-helvetet började..

    Jag försöker intala mig att det är på grund av han som jag inte är kär längre, men han är så perfekt på precis alla sätt och har aldrig någonsin sårat mig eller gjort någonting annat än funnits där för mig och stöttat mig och gjort allt för mitt och vårt bästa.
    Känner mig heller inte ledsen det minsta och det tycker jag känns lite märkligt..
    Har nu slutat med p-piller sedan en vecka tillbaka men känner ingenting för min partner, än så länge, utan enbart sexlusten har kommit tillbaka.

    Jag tänkte bara kika hur det har gått för dig/er sen du tog ut den? 
    Finns det hopp? :)

    Hoppas att det har löst sig för er på bästa sätt!

  • Aliona

    Jag hade novaring för att jag är så himla känslig mot hormoner och de sade att det var min bästa chans. Tyvärr funkade det inte; blev deprimerad, grälsjuk och tappade sexlust. Efter det gav jag upp och gick över till kopparspiral, vilket jag var nöjd med. Visst, rikligare blödning, men vad är det mot det nattsvarta helevetet jag hade av hormonella preventivmedel.

    Hoppas att det kommer att funka bättre för dig!

  • riboflavin

    Jag har haft den typen av biverkningar i olika grad av alla hormonella p-medel, känslokall och överkänslig på samma gång, deprimerad, initiativlös.

    Enda som fungerar är kopparspiral.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mysterymaker
    riboflavin skrev 2017-10-29 17:27:09 följande:

    Jag har haft den typen av biverkningar i olika grad av alla hormonella p-medel, känslokall och överkänslig på samma gång, deprimerad, initiativlös.

    Enda som fungerar är kopparspiral.


    Okej..

    Kände du av någon ändring av känslor för din partner under p-piller perioden och hände det något med känslorna efter du slutade med p-piller?

    Är så rädd att förlora min partner, fast har mest troligt redan gjort det pga uppbrottet, och misstänker nu att det är pga p-piller..
  • riboflavin
    mysterymaker skrev 2017-10-30 10:26:24 följande:

    Okej..

    Kände du av någon ändring av känslor för din partner under p-piller perioden och hände det något med känslorna efter du slutade med p-piller?

    Är så rädd att förlora min partner, fast har mest troligt redan gjort det pga uppbrottet, och misstänker nu att det är pga p-piller..


    Förlorade så gott som känslor för allt, det räddade väl oss att vi i grunden är goda vänner.

    Tog ett par år efter jag slutat med alla p-medel innan jag kände mig normal igen. Vi körde oskyddat i många år innan jag vågade prova kopparspiral. Blöder mer men ingen annan påverkan.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mysterymaker
    riboflavin skrev 2017-10-30 11:13:07 följande:
    Förlorade så gott som känslor för allt, det räddade väl oss att vi i grunden är goda vänner.

    Tog ett par år efter jag slutat med alla p-medel innan jag kände mig normal igen. Vi körde oskyddat i många år innan jag vågade prova kopparspiral. Blöder mer men ingen annan påverkan.
    Ni hittade tillbaka till varandra? :) Vad härligt för er!
    Detta kände du efter att du slutade med p-piller?

    Hade så starka känslor för han som försvann i och med detta, och har som även du upplevde det tappat känslor för allting, känner mig likgiltig inför allting egentligen, varken glad eller ledsen.

    Slutade förra fredagen och det enda jag känner är ökad sexlust främst efter andra, men ingenting att jag saknar min partner. Kan det ta längre tid tror du eller hur länge tog det för dig?

    Vi pratar visserligen fortfarande, så det är ju skönt.
    Men jag är så rädd att jag har förstört vårat förhållande..

    Hur länge hade du ätit p-medel innan du slutade?
    Hittar vi tillbaka kommer vi nog köra med kondom, enligt min partners önskan.
  • riboflavin
    mysterymaker skrev 2017-10-30 13:25:11 följande:

    Ni hittade tillbaka till varandra? :) Vad härligt för er!

    Detta kände du efter att du slutade med p-piller?

    Hade så starka känslor för han som försvann i och med detta, och har som även du upplevde det tappat känslor för allting, känner mig likgiltig inför allting egentligen, varken glad eller ledsen.

    Slutade förra fredagen och det enda jag känner är ökad sexlust främst efter andra, men ingenting att jag saknar min partner. Kan det ta längre tid tror du eller hur länge tog det för dig?

    Vi pratar visserligen fortfarande, så det är ju skönt.

    Men jag är så rädd att jag har förstört vårat förhållande..

    Hur länge hade du ätit p-medel innan du slutade?

    Hittar vi tillbaka kommer vi nog köra med kondom, enligt min partners önskan.


    Till viss del, men vi separerade av andra orsaker för ett par år sedan. Höll i ytterligare 8 år dock. Men det tog som sagt ett par år att bli mig själv, under de åren bodde vi isär på grund av jobb/studier så det märktes inte så mycket.

    Hade haft olika hormonella p-medel i drygt typ 7 år, alla lika illa (att de dessutom inte hade önskad effekt bidrog ju också till att jag valde bort dem) Vi körde utan skydd, avbrutet, då vi tyckte att ett barn absolut inte hade varit ett problem.

    Försök inte tvinga fram känslor utan var ärlig, så här känner jag, det kanske kan ändras om det berott på pillerna.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • IVFmamma

    Jag blev totalt förändrad. Fick nog att biverkningar som finns och lite till. Tog ett långt tag innan jag blev normal.

Svar på tråden Blev ni förändrade? Novaring