• Anonym (Ew)

    Tycker inte alls om bonusdotterns kille

    Jag och min sambo bor tillsammans i ett hus med hans 17 åriga dotter och min 13 åriga son. Bonusdotterns pojkvän (22 år) är här väldigt ofta och jag tycker inte om det. När han är här så går det åt jättemycket mat vid middagen och andra tillfällen för han äter ofta och mycket. Igår drack han upp det sista mjölpaketet vi hade kvar hemma och det hade jag tänkt använda en del av till bakning idag..

    Det låter från bonusdotterns rum när de har sex. Min 13 åring har klagat på att han vaknar mitt i natten av sexljud från deras rum. Jag och min sambo kan inte höra det då vårt rum inte är nära bonusdotterns rum, men jag tycker inte att min son ska behöva stå ut med ljuden. Det är stön (höga stön) och sängen gnisslar.

    Samt att han de sitter och röker i bonusdotterns rum. Hon har ett fönster i rummet så de brukar öppna fönstret och sitta där och röka. Det tycker inte jag är ok alls. Alltid efter att han har varit där så ligger det ölburkar och ciderflaskor vid sängen. Det har jag sett många gånger när jag har passerat rummet. Väldigt grisigt.

    När han är på toa här så sitter han på toan i 20 minuter, minst. Väldigt respektlöst, kan jag tycka.

    Nä, jag tycker inte alls om denna kille.

    Har sjävklart pratat med min sambo om detta. Han säger bara att det inte bara är jag som bestämmer och att hans dotters pojkvän har rätt att vara där. Han är naiv.

    Tips/förslag på vad man kan göra?

  • Svar på tråden Tycker inte alls om bonusdotterns kille
  • Anonym (Ego)
    VourinVour skrev 2017-05-15 23:25:13 följande:

    Om det nu är demokrati så är det pappa, dotter, dotters pojkvän mot mamma, son.

    Det är 3v2 i frågan. Demokrati är ju majoritetsstyre eller hur? Är du inte en anhängare av demokrati?


    Fast man kör ju inte demokrati i en familj? Där ska man ju visa hänsyn till alla. Det säger ju sig självt. Annars kan inte pappan vara sambo.
  • Miss Skywalker

    Du bestämmer visst i ditt eget hem. Alla måste godkänna gäster. Det räcker alltså inte med att en eller inte ens att tre mot en vill ha en gäst hemma. Alla vuxna i hemmet måste godkänna gäster. Sen kan man undra varför man inte blir respekterad av sin egen sambo så man måste börja snacka om juridiska rättigheter..
    Säg ifrån! Sätt upp regler om rökning osv respekteras det inte ska han ut!

  • Anonym (Magnus Uggla)
    Guden Tor skrev 2017-05-15 22:39:47 följande:
    Nej? Och hur vet du att det var ts och hennes son som flyttade in? Står ju inget alls om det. Men hur som helst så kan man absolut inte utgå ifrån sina egna regler när man är en familj. I en familj så ska man ta hänsyn till alla. Sorgligt att du inte förstår det. Hade inte velat bo med dig.
    Jo. Hur vet du att det inte var så? Just D... Han säger att Ts inte får bestämma över hans dotter och att det är okej för han att pojkvännen är där, att de röker, dricker, har högljudd sex och stör de andra.

    Vad ska Ts göra åt det mer än att dumpa sambon om han vägrar kompromissa eller i alla fall stötta Ts och välja att angripa problemet gemensamt?
  • Anonym (Magnus Uggla)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 23:41:37 följande:

    Du bestämmer visst i ditt eget hem. Alla måste godkänna gäster. Det räcker alltså inte med att en eller inte ens att tre mot en vill ha en gäst hemma. Alla vuxna i hemmet måste godkänna gäster. Sen kan man undra varför man inte blir respekterad av sin egen sambo så man måste börja snacka om juridiska rättigheter..
    Säg ifrån! Sätt upp regler om rökning osv respekteras det inte ska han ut!


    Varför lägger du till vuxna? Visa källa på att det är så enligt lag. Det kan bli spännande när Ts bjuder hem en väninna, en kollega, granne eller kanske sina föräldrar, efter att ha använt "hemfridsbrottshotet" på sambons dotters pojkvän. Jag gissar att dotterns pojkvän är sista välkomna gästen i hemmet så länge familjen har samma konstellation. ;)
  • Anonym (Elli)

    Ts, du har absolut nåt att säga till om! Fine att han dricker upp mjölken, och han kunde väl inte veta att den sparades till nåt? Men rökningen och högljutt sex? Det tycker jag att du kan kräva att de slutar med. Tycker hemskt synd om din son som måste lyssna på systern ha sex. Prata med din sambo igen. Det är ditt hem också, och ni kan förhoppningsvis komma till en kompromiss.

  • Guden Tor
    Anonym (Magnus Uggla) skrev 2017-05-15 23:48:29 följande:

    Jo. Hur vet du att det inte var så? Just D... Han säger att Ts inte får bestämma över hans dotter och att det är okej för han att pojkvännen är där, att de röker, dricker, har högljudd sex och stör de andra.

    Vad ska Ts göra åt det mer än att dumpa sambon om han vägrar kompromissa eller i alla fall stötta Ts och välja att angripa problemet gemensamt?


    Jag vet ingenting, jag säger bara att du inte ska utgå ifrån att det är sambons hem från början. Han säger att allt det där är okej därför att det gäller hans dotter och därför tror han att han är ensam om att bestämma. Men han och hans dotter bor inte själva i det där huset, så det är inte bara deras regler som gäller.

    Jag har väl inte sagt att det finns något annat att göra än att försöka få sambon att förstå och om han inte gör det så är det ju bara dumpa/bli särbos som gäller. Jag säger bara emot dig när du säger att sambon kan "behålla samma regler som innan."
  • Guden Tor
    Anonym (Elli) skrev 2017-05-16 00:26:56 följande:

    Ts, du har absolut nåt att säga till om! Fine att han dricker upp mjölken, och han kunde väl inte veta att den sparades till nåt? Men rökningen och högljutt sex? Det tycker jag att du kan kräva att de slutar med. Tycker hemskt synd om din son som måste lyssna på systern ha sex. Prata med din sambo igen. Det är ditt hem också, och ni kan förhoppningsvis komma till en kompromiss.


    Jag tycker att alla punkter hon tog upp är oacceptabla.

    Vem dricker ens upp ett helt paket mjölk? Speciellt när man är gäst hos någon annan? Hade aldrig gjort det. Herregud, maten och drickan ska ju räcka till alla. Inte fan äter man upp en hel syltburk, då ska man väl fan inte dricka upp ett helt mjölkpaket heller.
  • Anonym (What)
    Anonym (Elli) skrev 2017-05-16 00:26:56 följande:

    Ts, du har absolut nåt att säga till om! Fine att han dricker upp mjölken, och han kunde väl inte veta att den sparades till nåt? Men rökningen och högljutt sex? Det tycker jag att du kan kräva att de slutar med. Tycker hemskt synd om din son som måste lyssna på systern ha sex. Prata med din sambo igen. Det är ditt hem också, och ni kan förhoppningsvis komma till en kompromiss.


    Fast det är ju inte särskilt schysst att dricka upp ett helt mjölkpaket, speciellt inte om det är det enda som finns kvar. Det finns ju andra i hushållet som också vill ha. Därför delar man på det som finns!
  • Anonym (Elli)
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:36:35 följande:

    Jag tycker att alla punkter hon tog upp är oacceptabla.

    Vem dricker ens upp ett helt paket mjölk? Speciellt när man är gäst hos någon annan? Hade aldrig gjort det. Herregud, maten och drickan ska ju räcka till alla. Inte fan äter man upp en hel syltburk, då ska man väl fan inte dricka upp ett helt mjölkpaket heller.


    Anonym (What) skrev 2017-05-16 00:38:07 följande:

    Fast det är ju inte särskilt schysst att dricka upp ett helt mjölkpaket, speciellt inte om det är det enda som finns kvar. Det finns ju andra i hushållet som också vill ha. Därför delar man på det som finns!


    Visst, det är ouppfostrat att dricka upp en hel liter mjölk själv, speciellt om man är gäst. Skulle aldrig göra nåt sånt. Tycker bara att det inte var det värsta killen gör. Rökningen kan ju skada huset/lägenheten (för att inte tala om att det är fel att köpa ut till en minderårig) och en 13-åring ska inte behöva lyssna på nån som har sex hela tiden.
  • Anonym (Magnus Uggla)
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:34:29 följande:
    Jag vet ingenting, jag säger bara att du inte ska utgå ifrån att det är sambons hem från början. Han säger att allt det där är okej därför att det gäller hans dotter och därför tror han att han är ensam om att bestämma. Men han och hans dotter bor inte själva i det där huset, så det är inte bara deras regler som gäller.

    Jag har väl inte sagt att det finns något annat att göra än att försöka få sambon att förstå och om han inte gör det så är det ju bara dumpa/bli särbos som gäller. Jag säger bara emot dig när du säger att sambon kan "behålla samma regler som innan."
    Säg emot om du trivs med det. Du vet att sambon kan behålla samma regler/ avsaknad av regler som innan de flyttade ihop. Hans val att göra som han vill.
Svar på tråden Tycker inte alls om bonusdotterns kille