Brumma skrev 2018-08-24 17:02:59 följande:
Jag har redan skrivit att det förmodligen beror på var i landet man bor. Och varför jag tror att det används frekvent i tråden.
Jag har inte skrivit att ordet inte finns..
Naturligtvis hade hon fattat vad en badtrosa var - liksom hon fattat om jag visat en stringtrosa på bild, även om hon inte använder dem själv.. att lägga ord i munnen på barn är ett rätt dåligt exempel. Visa henne ett par badbyxor o hon hade sagt badbyxor. Visa henne bikinitrosor o hon hade sagt bikinitrosor. Som sagt - det är förmodligen dialektalt. Precis som man i vissa delar av landet säger "bamba" istället för skolmatsal. I Stockholm har förmodligen många inte en aning om vad "bamba" är medans man på västkusten hade funnit ordet självklart.
Nej, det är väl lite av problemet att jag pratar allmänt om ordet badtrosa. Trots att jag själv inte använder det och trots att man inte använde det ordet på min hemort. Det var en som sa
Ööö är det nån skillnad på badtrosor och badbyxor ser de olika ut eller?.... Då kom du och sa ordagrant "
Aldrig någonsin sagt badtrosor eller att man badar i kalsong???Badbyxa om det enbart är en badbyxa. Bikinibyxa om det är en del av bikinin.."
Precis som att du aldrig hört talas om att man kan säga badtrosa och att ingen använder det ordet. Det blir ju svårt att fortsätta diskutera ett begrepp när någon plötsligt går in i diskussionen och påstår att greppet inte ens finns. Då måste man ju först reda ut att begreppet finns och är vedertaget, vilket det är.
Men du och jag ska ju inte tjafsa alls. Vi är ju helt överens. Jag tycker som du. Det heter badbyxor oavsett kön.