• em93

    2 åring vägrar sova

    Har en 2 åring som gör oss mer eller mindre galna..

    Hon har nästan jämt varit svårsövd men de senaste månaderna har varit hopplösa. Hon går på dagis och får rejält med aktivitet både där och hemma så trött borde hon bli, vi är ofta ute osv..

    Vi har försökt med allt, bok, film, vagn, åka bil, mm mm försöker varva ner runt 19 tiden men det är lönlöst kan hålla på till 22-23 innan hon somnar. Sen vaknar hon som en klocka vid halv 7 tiden varje dag.

    De senaste veckorna har vi dragit ner sovtiden till 30 min på dagis men inget som verkar ha hjälpt hon är lika pigg på kvällarna ändå.

    På dagarna somnar hon jätte lätt, tar inte ens 2 min. Så dö är hon iaf trött och vill själv sova.

    Någon som är i liknande situationer och isf hur hanterar ni det? Något annat sätt som har funkat? Tacksam för tips och idéer.

    För det kan väl inte vara bra att en två åring endast sover 9-10 timmar per dygn?

  • Svar på tråden 2 åring vägrar sova
  • Linnis92

    1. Ta bort dagvilan helt.

    2. Jo de klarar sig på 9-10 timmar. Min son sover 10 timmar och han mår toppen, skulle aldrig kunna få honom att sova mer. Han hade en period när han var strax över 2 som vi höll på som f*n på kvällarna då tog vi bort dagvilan helt och hållet så blev de mycket bättre. Även om han bara sov 20 min så var han vaken till 22-23

  • emhese

    Här har vi en som har haft liknande problem.. Fast våran tjej har alltid varit ganska lätt sövd. Men nu har hon vägrat somna på kvällarna, gallskriker eller kommer upp och ska ha vatten eller liknande.
    Vår första tanke va att de va kanske dags att dra ner på sömnen på dagen så de har vi försökt med vilket resulterar med att hon sov ännu sämre! Somna inte på kvällarna, vaknade flera gånger orolig på nätterna plus att dagen gärna börja redan vid 6 tiden och hon har alltid sovit till ca 7.30.
    Så nu låter vi henne sova så mycke hon behöver på dagen, lägger henne ca 19,30 och då läser en bok sen sover hon faktiskt till ca 7 non stop.. Hon kräver lite mer närhet än innan också så mycke av de!
    De kanske kan va värt att testa för er också.. inte alltid att barnen sover för mycke på dagen utan de behöver den tiden för att gå igenom alla intryck under den vakna tiden :D
    Lycka till och berätta gärna hur de går :)

  • Carambolan

    Har också ett barn (av tre) som alltid sovit 9-10 timmar. När han gick på förskolan sov han oftast 21-07 och inget på dagen. Ett annat av barnen kunde lätt sova 19-07 och dessutom 45 minuter på förskolan. De är olika helt enkelt

  • Alexi

    När vår dotter var precis två år slutade hon sova dagtid hemma och sov bara 30 min på förskolan. Det löste våra kvällsproblem. Vid 2.5 år slutade hon sova helt på förskolan också.

  • Fru Ve

    Håller med, det kan ju vara så att hon faktiskt bara behöver 10 timmars sömn. Och det kan ju vara lite frustrerande då man som förälder får väldigt lite egen tid. Vi gjorde så faktiskt från ca 2 års ålder att vi började låta mellansonen se på film på kvällen bara han la sig (efter att vi läst saga), och då fick vi dels mer vuxentid i lugn och ro och det tog bort stressen för både barnet och oss om att han skulle somna. Han älskade Pippi Långstrump så det var den filmen han såg varje kväll. Han får fortfarande titta på film varje kväll tills han somnar (i vår vuxensäng) och det funkar jättebra för oss. Han är 6 år nu snart.

  • Perils

    Är i samma sits. Vår dotter är 2 år och 2 månader. Har alltid varit svårsövd kvällstid men somnat på 5 min dagtid. Vi börjar varva ner vid 18:30 på kvällen, myser i soffan, läser böcker, pratar om dagen etc. Går till sängs vid 20 men hon somnar sällan före 21 och oftast runt 22. VILL inte sova. På dagis sover hon 1h, vi har testat gått ner till 45 men ingen skillnad och dagis säger att hon behöver sömnen och är svårväckt efter 1h. Tror jag det eftersom hon vaknar vid 6-7 på morgonen då pappa kliver upp. Hennes morgonhumör är fruktansvärt. Det märks att hon är trött och inte har sovit klart. Dagispersonalen har dock gått en utbildning om barns sömn och vill egentligen att hon ska få sova tills hon vaknar. Jag fattar grejen men samtidigt blir det ju en ond cirkel. Ju längre hon sover på dagen desto svårare att somna på kvällen, tröttare dagen efter och vill därför sova mer osv.

    Nu har hon själv bestämt sig för att hon inte tänker sova dagtid hemma längre. Vi har verkligen försökt få henne somna då vi envist trott att hon behövt det, men efter att vi kapitulerat och låtit henne vara vaken så har det visat sig gå otroligt bra. Hon blir lite trött framåt 17/18-tiden men då börjar vi varva ner då istället och gått till sängs med henne vid 19. Hon somnar mellan 19/20 nångång och vaknar 6-7 och är pigg och glad!!

    Hur vi ska göra de dagar hon är på dagis vet vi inte än då personalen tycker att det är alldeles för tidigt att sluta sova dagtid...

  • Alexi

    Personalen tycker ju det för att de vill ha raster när alla barn sover...

    Testa med 30 min på förskolan, det körde vi en termin.

Svar på tråden 2 åring vägrar sova