• Anonym (Storasyster)

    Varför pratar hon med min man istället för mig?

    Min lillasyster (medelåldern) har problem i livet, med sin exman, depression, osv. Hon anförtror sig mer till min man än till mig. Samma med en vän med liknande problem- hon öppnar upp sig mer för min man än mig.

    Hur kan två människor som jag känt i hela livet känna sig mer trygga med min man som de känt halva livet (inte hela) istället för mig?

    Jag är kanske barnslig nu men ja visst unnar jag dem någon att prata med och jag är glad att de hittat någon att göra det med men varför med honom och inte mig? Jag känner mig förbisedd och faktiskt lite avundsjuk. Rentav sårad.

    Är det fånigt av mig att störa mig så på detta?

  • Svar på tråden Varför pratar hon med min man istället för mig?
  • Anonym (Förtroende)

    Fast det är ju inte rätt av din man att föra vidare dessa förtroenden till dig! Inte om de inte sagt det till dig. Varför gör han så?

  • Tecum
    Anonym (Förtroende) skrev 2017-05-22 16:38:22 följande:
    Fast det är ju inte rätt av din man att föra vidare dessa förtroenden till dig! Inte om de inte sagt det till dig. Varför gör han så?
    TS är väl så svartsjuk att hon tjatar hål i huvudet på honom... Men hon får nog en tillrättalagd version av vad som sagts.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Storasyster) skrev 2017-05-22 14:08:22 följande:

    Min lillasyster (medelåldern) har problem i livet, med sin exman, depression, osv. Hon anförtror sig mer till min man än till mig. Samma med en vän med liknande problem- hon öppnar upp sig mer för min man än mig.

    Hur kan två människor som jag känt i hela livet känna sig mer trygga med min man som de känt halva livet (inte hela) istället för mig?

    Jag är kanske barnslig nu men ja visst unnar jag dem någon att prata med och jag är glad att de hittat någon att göra det med men varför med honom och inte mig? Jag känner mig förbisedd och faktiskt lite avundsjuk. Rentav sårad.

    Är det fånigt av mig att störa mig så på detta?


    Säkerligen för att hon märker av din svartsjuka och din osäkerhet, så pass mycket.
  • Plupp73

    Tolkar det som att din man är en väldigt god lyssnare. Betrakta honom i samtal med någon annan en gång, och lägg märke till hur han gör när han ser någon, lyssnar och visar intresse. Man kan lära sig mycket av folk som är bra lyssnare....

  • Anonym (mm)
    Anonym (Förtroende) skrev 2017-05-22 16:38:22 följande:

    Fast det är ju inte rätt av din man att föra vidare dessa förtroenden till dig! Inte om de inte sagt det till dig. Varför gör han så?


    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) förväntar mig inte att det jag
    Anonym (Förtroende) skrev 2017-05-22 16:38:22 följande:

    Fast det är ju inte rätt av din man att föra vidare dessa förtroenden till dig! Inte om de inte sagt det till dig. Varför gör han så?


    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) räknar med det när jag berättar något i förtroende. Om jag specifikt inte ville att maken/makan inte får veta skulle jag fråga på förhand om personen ifråga är okej med det.
  • Virriga Vera
    Anonym (mm) skrev 2017-05-22 21:20:51 följande:
    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) förväntar mig inte att det jag
    Anonym (Förtroende) skrev 2017-05-22 16:38:22 följande:

    Fast det är ju inte rätt av din man att föra vidare dessa förtroenden till dig! Inte om de inte sagt det till dig. Varför gör han så?


    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) räknar med det när jag berättar något i förtroende. Om jag specifikt inte ville att maken/makan inte får veta skulle jag fråga på förhand om personen ifråga är okej med det.
    Jag skulle ALDRIG berätta för min  man något som sagts till mig i förtroende och jag hade blivit skogstokig om någon berättade vidare vad jag berättat för dem i förtroende.
  • VuuuiiiuuiV

    Jag skulle absolut inte berätta något jag fått höra i förtroende till min man. Och jag skulle bli väldigt besviken om en vän skvallrade om saker jag sagt till sin partner.

  • Anonym (Förtroende)
    Anonym (mm) skrev 2017-05-22 21:20:51 följande:

    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) förväntar mig inte att det jagÄkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) räknar med det när jag berättar något i förtroende. Om jag specifikt inte ville att maken/makan inte får veta skulle jag fråga på förhand om personen ifråga är okej med det.


    Det var det dummaste jag hört idag! Vadå äkta makar har inga hemligheter för varandra?! Jag kanske inte har så många hemligheter för min man, men det betyder inte att han har rätt till mina vänners hemligheter.

    Jag har ett antal nära vänner som jag delar mkt privata saker med. Det är inte till för deras respektives öron. Skulle någon föra det vidare till respektive så skulle förtroendet vara förbrukat. Ja, det har hänt en gång. Då kom det jag sagt ut efter att de skilt sig.
  • Tecum
    Anonym (mm) skrev 2017-05-22 21:20:51 följande:
     

    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) räknar med det när jag berättar något i förtroende. Om jag specifikt inte ville att maken/makan inte får veta skulle jag fråga på förhand om personen ifråga är okej med det.
    Jag håller med, så är det i våra kretsar också. Om någon vän kräver att man inte får berätta förtroenden för partnern så måste vederbörande säga det. Men jag tror att vi tillhör en minoritet, de flesta verkar hålla sina vänner före sin partner. Beror nog i vilka kretsar man rör sig.
    Men våra förhållanden är de som håller längst... 
  • AndreaBD

    Samma sak här! Och jag är ganska säker på att det är för att min man är lugnare, har mer tålamod. Så är det bara.

  • Anonym (Förtroende)
    Tecum skrev 2017-05-23 22:23:16 följande:

    Jag håller med, så är det i våra kretsar också. Om någon vän kräver att man inte får berätta förtroenden för partnern så måste vederbörande säga det. Men jag tror att vi tillhör en minoritet, de flesta verkar hålla sina vänner före sin partner. Beror nog i vilka kretsar man rör sig.

    Men våra förhållanden är de som håller längst... 


    Hålla vänner före sin partner? Hur fick du ihop det?

    Min partner är den person jag har mest förtroende för, men det innebär inte att mina vänner har det. Jag har inte rätt att dela deras förtroenden med honom.

    Jag har ett par vänner som är som du i detta. Anförtror mig inte åt dem, blir bara ytligare prat.
  • Tecum
    Anonym (Förtroende) skrev 2017-05-23 22:33:06 följande:
    Hålla vänner före sin partner? Hur fick du ihop det?
    Min partner är den person jag har mest förtroende för, men det innebär inte att mina vänner har det. Jag har inte rätt att dela deras förtroenden med honom.
    Jag har ett par vänner som är som du i detta. Anförtror mig inte åt dem, blir bara ytligare prat.
    Är det uttalat att det är ett förtroende bara för dig, så ok.
    Sen beror det på, är det din vän eller er vän? I en bra och långvarig relation blir man vän med partnerns vänner, iaf de nära vännerna.
  • Anonym (Linda)

    Givetvis berättar man inte andras förtroenden för sin partner.

  • KlunsSmurfen

    Anonym (Storasyster) skrev 2017-05-22 14:37:37 följande:
    Ja, jag är faktiskt svartsjuk på så sätt att jag skulle föredra om min bästa vän och min egen syster kunde öppna sig mer och prata med mig än med min man. Jag älskar min man, och jag tycker att det är trevligt att de kommer bra överens med honom. men det är min vän och min syster, inte hans vän och hans syster.
    Kanske för att vissa kvinnor har en tendens att säga vad man vill höra istället för att köra med raka puckar och vara opartisk. De har också en tendens att tycka att det är viktigare att känna sej behövd, att känna att de tar hand om någon och ge råd än att faktiskt hjälpa och ge vettiga råd.
    Och som några har skrivit, om det handlar om män så är det oftast en man man ska fråga. Handlar det om kvinnor så är det nog bäst att prata med en kvinna.
    Det kan vara svårt för många att öppna sej för den som står närmast.

    Din syster och en vän har problem och de har hittat någon de har lätt att öppna sej för men det verkar som du missunnar dem det för att du hamnar utanför.
    Du vill att de ska anförtro sej till dej istället så det känns bättre för dej, hur kan du få det till att handla om dej?

    Du verkar inte vara den förstående som lyssnar så jag förstår att de inte anförtror sej till dej, jag hade inte gjort det.
    Anonym (mm) skrev 2017-05-22 21:20:51 följande:
    Äkta makar brukar inte ha hemligheter för varandra. Jag (och de flesta andra) räknar med det när jag berättar något i förtroende. Om jag specifikt inte ville att maken/makan inte får veta skulle jag fråga på förhand om personen ifråga är okej med det.
    Vad har hemligheter för varandra med saken att göra? En partner ingår inte automatiskt i förtroendet, den som tycker att den gör det lever inte upp till förtroendet. Finns inga garantier för att partnern är tyst.
    Bara en dålig ursäkt.
    Tecum skrev 2017-05-23 22:23:16 följande:
    Jag håller med, så är det i våra kretsar också. Om någon vän kräver att man inte får berätta förtroenden för partnern så måste vederbörande säga det. Men jag tror att vi tillhör en minoritet, de flesta verkar hålla sina vänner före sin partner. Beror nog i vilka kretsar man rör sig.
    Men våra förhållanden är de som håller längst... 
    "hålla sina vänner före sin partner."???
    "Men våra förhållanden är de som håller längst" Hur vet du det.
    Tecum skrev 2017-05-23 23:12:25 följande:
    Är det uttalat att det är ett förtroende bara för dig, så ok.
    Sen beror det på, är det din vän eller er vän? I en bra och långvarig relation blir man vän med partnerns vänner, iaf de nära vännerna.
    mm skriver hemligheter, berättar man något i förtroende har inte partnern något med det att göra.

  • Plupp73

    Jag har en partner, och jag har en riktig bästa vän. De är båda medvetna om att jag berättar mycket för dem båda om den andra. Men det finns detaljer och uppgifter om min partner som jag inte berättar för min vän. Och det finns en del riktigt känsliga saker jag vet om min vän som jag inte berättar för min partner.

    Folk är olika i äktenskap. Jag tror att min partner och jag är väldigt öppna och pratar om det mesta, både bekväma och obekväma samtal.

    Min vän däremot är en människa med mycket integritet som långt ifrån berättar allt för sin man. De är inte särskilt öppenhjärtiga mot varandra, och jag vet en massa om henne som hon aldrig kommer att berätta för honom. Jag skulle själv inte klara att ha det så i min relation, men hon är en av de finaste människor jag känner - och respekterar fullt hennes val.

Svar på tråden Varför pratar hon med min man istället för mig?