• BahHumbug

    Vad ska jag bjuda på? Vegan och kött

    Ska ha ett stort party till hösten med bjudmat som jag tänkte göra hemma.
    Men jag har flera vänner som är vegetarianer/veganer och som äter kött.
    Tänkte ha ett buffé liknande tält som folk kan gå in till. För att det inte ska bli förvirring så kommer vegan och kött maten vara på två olika ställen. Vill inte att någon ska känna obehag om det skulle falla ner en skinkbit i veganmaten.

    Samt att jag inte vill att det ska uppstå förvirring om någon står vid kötträtten och det står vegan bredvid. Jag vet att det finns quorn men det blir så dyrt om man ska göra det till tio pers. Då jag har vänner som är vegetarianer och veganer så hade jag tänkt att ha veganrätter och kötträtter. Det kommer även att serveras stekt potatis och pommes samt sallad.

    Givetvis så kommer folk att få ta med egen mat om de hellre skulle vilja det. Jag kommer att skriva det på inbjudan, samt att be dem prata med mig om de har någon form av allergi.

    Kom med tips på mat som kan stå ute en halvtimme i värmen utan att det blir dåligt. Kommer att ha maten i ett kylskåp tills det är dags att ta fram den och ta in den när alla har ätit klart.  Har själv blivit magsjuk av dålig mat i sommarvärmen och jag vill inte att någon ska bli sjuk. Jag skulle ha så dåligt samvete om något sådant skulle hända! De som jag ska bjuda betyder allt för mig och jag vill inte att det ska hända dem något.

    Någon som vet man man kan bjuda på för sås? Jag har ofta mjölk eller matlagningsgrädde i såserna jag gör hemma men det kan jag inte göra till veganerna.

    Sist men inte minst, vad kan man bjuda dem på för fika?
    Har inte lagat mat eller fika till veganer så jag ber om tips här. Annars får jag leta efter ett fik och special beställa från dem.

    Tar emot alla tips.

  • Svar på tråden Vad ska jag bjuda på? Vegan och kött
  • Gurkan25

    Vet inte hur det håller sig i värmen, men pajer med olika fyllningar kanske? Man kan ju göra både vego och med skinka/köttfärs! Finns nog massor spännande blandningar. Annars lite småplock som tapas, finns också en mängd vego där.

    Eller om du vill ha ett lite annorlunda tema! Indiskt, traditionell indisk mat brukar oftast vara vegetarisk iaf om jag fattat det rätt, du kan göra några vegetariska indiska rätter och några rätter med kött i.

    Lycka till!:)

  • nnnnnnnn

    Denna kaka kan du servera till alla, den är så god att alla kommer att gilla den:

    Morotskaka

    200 g rivna morötter
    2 dl socker
    0,5 tsk kanel
    0,5 tsk mald ingefära
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    2 dl vetemjöl
    1 dl neutral olja tex raps eller majs
    0,5 dl vatten


    Kör allt i matberedaren tills det blandats väl (Inte för länge)


    lägg i avlång sockerkaksform (pensla med olja och ha i ströbröd eller kokos)


    175°C i 45 minuter.

    Låt kallna och bred frosting ovanpå:


    250 g rumstempererat mjölkfritt margarin tex Milda mjölkfri 500 g florsocker 4 msk vätska tex vatten, citronjuice, apelsinjuice, morotsjuice. 1 tsk rivet citronskal
  • nnnnnnnn

    Sås:

    Om du gör egen kokt sås så ersätter du bara grädde/matlagningsgrädde/creme fraische med iMat (+ ev. redning om det blir för rinnigt).

    Kall sås: Alpro naturell youghurt kan smaksättas med örter eller liknande. Används som kall creme frasiche eller gräddfil.

    Annars finns det färdiga såser som är både mjölk och äggfria, kolla i affären!


  • BahHumbug
    nnnnnnnn skrev 2017-05-22 21:36:11 följande:

    Denna kaka kan du servera till alla, den är så god att alla kommer att gilla den:

    Morotskaka

    200 g rivna morötter
    2 dl socker
    0,5 tsk kanel
    0,5 tsk mald ingefära
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    2 dl vetemjöl
    1 dl neutral olja tex raps eller majs
    0,5 dl vatten


    Kör allt i matberedaren tills det blandats väl (Inte för länge)


    lägg i avlång sockerkaksform (pensla med olja och ha i ströbröd eller kokos)


    175°C i 45 minuter.

    Låt kallna och bred frosting ovanpå:


    250 g rumstempererat mjölkfritt margarin tex Milda mjölkfri 500 g florsocker 4 msk vätska tex vatten, citronjuice, apelsinjuice, morotsjuice. 1 tsk rivet citronskal
    Ska testa att göra denna i sommar, den låter väldigt god.
  • Carambolan

    Ditt inlägg är lite motsägelsefullt. Är det ett stort party eller är det tio personer totalt?

  • Tow2Mater
    BahHumbug skrev 2017-05-22 21:01:06 följande:

     För att det inte ska bli förvirring så kommer vegan och kött maten vara på två olika ställen. Vill inte att någon ska känna obehag om det skulle falla ner en skinkbit i veganmaten.

    Samt att jag inte vill att det ska uppstå förvirring om någon står vid kötträtten och det står vegan bredvid.

    Tar emot alla tips.


    Se till att ha olika bord att äta vid också, det vore ju tråkigt om en vegan råkade hamna bredvid en köttätare, och tvärtom; de kan ju bli förvirrade och tycka den andres mat ser godare ut.
  • Anonym (vegansk dotter)

    Den här är en guldgruva när det gäller vegansk mat.

    www.veganrecept.se/

    Och här kan man också hitta guldkorn. 

    www.veganrecept.se/

    Mitt favoritrecept när dottern och hennes vänner kommer över, är den koreanska rätten Bimbimbap, 

    www.arla.se/recept/bibimbap-med-tofu/

    Jag lägger alla ingredienserna i olika skålar så får var och en göra iordning sin egen portion som dom vill ha den.
    Istället för ägg kan du ta svamp eller Oumph 

    Den brukar slukas tämligen snabbt. :)

  • Anonym (vegansk dotter)
    Anonym (vegansk dotter) skrev 2017-05-23 04:21:56 följande:

    Den här är en guldgruva när det gäller vegansk mat.

    www.veganrecept.se/

    Och här kan man också hitta guldkorn. 

    www.veganrecept.se/

    Mitt favoritrecept när dottern och hennes vänner kommer över, är den koreanska rätten Bimbimbap, 

    www.arla.se/recept/bibimbap-med-tofu/

    Jag lägger alla ingredienserna i olika skålar så får var och en göra iordning sin egen portion som dom vill ha den.
    Istället för ägg kan du ta svamp eller Oumph 

    Den brukar slukas tämligen snabbt. :)


    Nu blev det fel, andra länken ska vara den här:

    www.javligtgott.se/
  • Meriall

    Skippa quorn, det är ägg i och inte veganskt. Det är nog enklast om du gör samma mat till veganer och vegetarianer?

  • nnnnnnnn
    BahHumbug skrev 2017-05-22 23:51:09 följande:
    Ska testa att göra denna i sommar, den låter väldigt god.
    De gånger vi haft denna så blir folk förvånade när veganen äter samma.
    Ingen skillnad mot att ha ägg och mjölk i!
    Lätt att göra många med, Går att frysa in både med och utan frosting på.
    Vi har alltid den eller denna i frysen att ta fram när veganer besöker:

    Sockerkaka utan ägg
    4 dl
    vetemjöl
    3 dl
    socker
    3 tsk
    bakbulver
    2 tsk
    vaniljsocker
    50 gram
    smör eller mjölkfritt margarin
    2.5 dl
    mjölk eller annan vätska tex havremjölk, nötmjölk, juice eller vatten
    1 msk
    pressad apelsinsaft
    äggfritt ströbröd el kokos till formen
    Gör så här:
    1. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält matfettet. Rör ner matfettet, mjölken och apelsinsaft i mjölblandningen. Rör så att allt blir ordentligt blandat. 2. Häll smeten i en väl smord och bröad form som rymmer 1.5 liter 3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 gr ca 45 min Låt den stå kvar i formen en stund innan den stjälps upp
  • BahHumbug
    Carambolan skrev 2017-05-23 00:46:06 följande:

    Ditt inlägg är lite motsägelsefullt. Är det ett stort party eller är det tio personer totalt?


    Det kommer att bli ett stort party och jag räknar med att tio är veggisar/veganer.
    Sen kan det finnas köttisar som kan tänka sig att smaka av det veganska alternativet.
  • BahHumbug
    Meriall skrev 2017-05-23 09:25:50 följande:

    Skippa quorn, det är ägg i och inte veganskt. Det är nog enklast om du gör samma mat till veganer och vegetarianer?


    Det var det jag tänkte, det kanske inte kom fram helt i texten.
    Jag har som sagt ingen aning om vad som är vad, och det jag inte vet det frågar jag om. Glad Har kanske ätit quorn fyra gånger i mitt liv och nu har jag lärt mig något nytt.
  • BahHumbug
    Tow2Mater skrev 2017-05-23 03:52:50 följande:
    Se till att ha olika bord att äta vid också, det vore ju tråkigt om en vegan råkade hamna bredvid en köttätare, och tvärtom; de kan ju bli förvirrade och tycka den andres mat ser godare ut.
    Det får de sköta bäst själva, riktigt så politiskt korrekt är jag inte.Cool
  • Anonym (loopi)

    Vegetariska köttbullar/mandelbullar och/eller falafel.

Svar på tråden Vad ska jag bjuda på? Vegan och kött