• cutepoison

    Varför sover inte mitt barn?

    Jag vill börja med att säga att jag vet att det finns andra som har det värre, jag är fullt medveten om det. Såhär är det. Min son är 9 månader. Han är inne i sin första trotsålders fas och det är väl därför det är lite extra jobbigt just nu. Han gnäller konstant. Han gnäller till och med när han sitter och äter. I alla fall så har han ALLTID sovit dåligt på dagen. Han har aldrig under dessa 9 månader sovit längre än 1,5 timme i stöten och då är 1,5 timme extremt ovanligt. 

    Oftast är det 30 min. Jag vet att många barn vaknar efter 30 min och jag har läst om en massa tips att söva om dem osv men inget fungerar på honom. Ett tag ammade jag honom till sömns men han sov så mycket sämre då. Då vaknade han och ville amma igen, och igen, och igen. Det fungerade inte. Hade han varit en go och glad unge efter de 30 min hade det inte spelat någon roll men han är så grinig (och alltså extra nu) för han är så trött. Vissa dagar "nattar" jag honom upp emot 7 gånger på dagen!!! Det är helt sjukt. Borde de inte sova en gång på fm och en gång på em nu? Hela dagarna går ut på att få honom att sova så att han orkar leka en liten stund åtminstone. Han somnar för natten vid halv 7-7 och sover sen hela kvällen till 00 ungefär. Då börjar han vakna. Vissa nätter vaknar han 2 gånger, andra 10 gånger. Det är väldigt olika. Vi har testat allt känns det som. Men ni som läser kanske har något extra ordinärt tips? Känner mig desperat. Vill ha ett utvilat barn. Höll på att börja gråta häromdagen när jag var på öppna förskolan och en mamma la ner sin son i vagnen, gungade den typ 5 gånger och sen sov han i 2 timmar. Vad gör jag för fel??
  • Svar på tråden Varför sover inte mitt barn?
  • Lena

    Du gör inte fel, ni har olika barn! Vår yngsta sov bara i närheten av oss första året så vi bar mycket i sjal då sov hon och vi kunde göra saker

  • Meriall

    Jag har det lila som du med min lilla. Hoppas på att det går över och att hon sover bättre snart. Känner igen det där med att söva om 10 ggr. Är din ordentligt mätt när han somnar (och har ev rapat)?

  • cutepoison
    Lena skrev 2017-05-23 09:40:16 följande:

    Du gör inte fel, ni har olika barn! Vår yngsta sov bara i närheten av oss första året så vi bar mycket i sjal då sov hon och vi kunde göra saker


    Jag bär mycket men jag upplever inte att jag kan göra så mycket annat när han är i selen. Sover han så vaknar han om jag börjar göra något, man måste stå still. Jag kan heller inte böja mig för det är väldigt obekvämt. Har ingen sjal just nu men har haft och det var samma med den.
  • cutepoison
    Meriall skrev 2017-05-23 09:49:50 följande:

    Jag har det lila som du med min lilla. Hoppas på att det går över och att hon sover bättre snart. Känner igen det där med att söva om 10 ggr. Är din ordentligt mätt när han somnar (och har ev rapat)?


    Ja, vi har en bra rutin med mat och han äter väldigt bra så han är inte hungrig när han somnar. Han behöver nog inte rapar mer då han äter vanlig mat. Han brukar rapa själv.
  • sextiotalist

    För det första, ditt barn är inte i den trotsålder, men däremot i separationsfasen. Trotsåldern är en helt annan sak.

    Jag tror de flesta föräldrar har upplevt att barnet sover sämre kring den åldern och det har troligen med att det händer mycket i barnets utveckling nu.

  • Mandelskorpan
    Kerubmamman skrev 2017-05-23 12:25:40 följande:

    Har du testat att utesluta mjölkprotein?


    Min tanke också. Kan vara värt att testa.
  • cutepoison
    sextiotalist skrev 2017-05-23 12:30:01 följande:

    För det första, ditt barn är inte i den trotsålder, men däremot i separationsfasen. Trotsåldern är en helt annan sak.

    Jag tror de flesta föräldrar har upplevt att barnet sover sämre kring den åldern och det har troligen med att det händer mycket i barnets utveckling nu.


    Det finns flera trotsåldrarna och den första kommer runt 9 månader. Men ja separationsfas också. Fast han har sovit dåligt sen han var 5 månader så tycker inte man kan skylla på nån fas.
Svar på tråden Varför sover inte mitt barn?