• Anonym (Ramadan_Karim)

    Ramadan-tråden

    Salam alaikum

    Snart kommer den efterlängtade månaden ramadan och startar en tråd för oss som fastar där vi kan uppmuntra varandra ,komma med tips och råd och allmänt diskutera allt som hör ramadan till.

    Börjar med att säga ramadan karim -glad ramadan till er alla !

  • Svar på tråden Ramadan-tråden
  • Anonym (Alma)
    Anonym (Ramadan_Karim) skrev 2017-05-24 13:16:48 följande:

    Funderar du på att konvertera? Kul att du ska prova fasta, hoppas Allah ska göra det lätt för dig


    Aa funderar på att konvertera!:) att börja fasta känns som en bra grej då!:)
  • Anonym (Ramadan_Karim)
    Anonym (Alma) skrev 2017-05-24 13:23:55 följande:

    Aa funderar på att konvertera!:) att börja fasta känns som en bra grej då!:)


    Allah akbar! Ja jag började be precis och memorera lite verser och ska också prova fasta nu. Blir så glad när jag får höra om personer som konverterar , Allah är sannerligen Generös!
  • Kawthar
    Anonym (Ramadan_Karim) skrev 2017-05-24 13:14:06 följande:

    Ja det har jag hört också att de första dagarna är värst , jag är helt beroende av kaffe också så det blir nog svårast haahhhaa

    Fastar hela familjen hos dig?

    Ok ja det är bra att vara förberedd då, jag fastar ensam så behöver inte fylla frysen .

    Jag är uppvuxen i en muslimsk familj men har börjat praktisera nyligen ,tyvärr känner jag inte många muslimer så tänkte att jag behöver lite stöttning här.


    Barnen fastar inte , dom är för små , men jag och min man fastar .

    Var bor du någonstans? Du är jättevälkommen till oss om du känner det.

    Bor i Stockholm
  • Kawthar
    Anonym (Alma) skrev 2017-05-24 13:23:55 följande:

    Aa funderar på att konvertera!:) att börja fasta känns som en bra grej då!:)


    Ma sha Allah ! Vad roligt , älskar att höra om nya muslimer som omfamnar islam . Gud är al-Hadi, Vägvisaren !
  • Anonym (Elhamdülillah)

    Selam aleykum!

    Jag önskar er alla Ramadan karim

    Jag fastar också ensam. Däremot vill min 8-åring fasta och jag vet att man kan låta de prova till lunchtid. Någon som har förslag om detta?

  • Anonym (Elhamdülillah)

    Jag är svensk konvertit sedan 12 år elhamdülillah

  • Anonym (Muslimah)

    Finns det några här som tidigare fastat med barn?

    I år är min första Ramadan med barn (10 månader är hon), och har tänkt på hur man ska lyckas läsa en hel juz' av Koranen varje dag samtidigt som man har ett barn att ta hand om?

    Jag läser nu Koranen från en app men vill använda boken samtidigt som jag lyssnar och läser under Ramadan.

    Några tips på hur ni gjort?

  • Anonym (fasta)
    Anonym (Elhamdülillah) skrev 2017-05-25 20:47:55 följande:

    Selam aleykum!

    Jag önskar er alla Ramadan karim

    Jag fastar också ensam. Däremot vill min 8-åring fasta och jag vet att man kan låta de prova till lunchtid. Någon som har förslag om detta?


    Ang din dotter så tycker jag själv inte det är god ide att fasta när hon går i skolan. även om hon själv vill så är det inte bra att göra det i den åldern, speciellt inte när det är så varmt. Under helgen ser jag ingen problem att fasta till lunch tiden för att prova på om hon är frisk.

    Ramadan karim till alla! 
  • Anonym (fasta)
    Anonym (Muslimah) skrev 2017-05-25 20:52:33 följande:

    Finns det några här som tidigare fastat med barn?

    I år är min första Ramadan med barn (10 månader är hon), och har tänkt på hur man ska lyckas läsa en hel juz' av Koranen varje dag samtidigt som man har ett barn att ta hand om?


    Ammar du? om man ammar ska man ej fasta.

    nu r jag inte så kunnig inom religionen, men mig veterligen så är läsning av koran inte ett måste. du kan läsa det du hinner med och kan. 
Svar på tråden Ramadan-tråden