• Anonym (Absolut vodka)

    En nykter sommar, går det?

    Jag har druckit så länge jag kan minnas, började i 14 års åldern och är idag strax under 30 strecket.
    Problemet är att jag alltid blir för full, kan inte sluta när jag väl börjar dricka, vaknar upp extremt bakis med ångest över vad man kan ha gjort under gårdagen.

    Har nu varit nykter i 2 månader och det känns extremt bra, men blir så sugen när sommaren faller på, varmt väder, lättklädda tjejer, kalla drinkar - ni vet.
    Att vara full en sommarkväll, ragga på tjejer, röka cigaretter och ha allmänt kul.

    Har supersvårt att säga nej om någon hör av sig och vill gå ut, känner mig som en svikare eller dylikt när jag säger nej.
    Personer blir lätt irriterade på mig då jag säger ja 99.9% av gångerna, när jag plötsligt börjar säga nej kommer det liksom som en chock.

    Har ni några tips på hur jag ska hålla mig nykter i sommar? Andra aktiviteter? Byta vänner? Genuint tacksam för ALLA tips (framförallt av de som kanske sitter i samma båt)
    Tack!

  • Svar på tråden En nykter sommar, går det?
  • Anonym (Absolut vodka)
    Rödaskor skrev 2017-05-25 21:21:24 följande:

    Börjar med att vara ärlig mot dina vänner. Du vill dra ber på alkoholen för det funkar inte.

    Den där kompisen som alltid blir för full är inte rolig i längden, bara jobbig och tragisk. Kanske kommer dina vänner bli lättade att du tar tag i problemet.

    Planera in massor med dagsaktiviteter som inte inkl alkohol. Paddla kajal, vandra, klättra och cykelturer. Var alltid den som kör när ni ska ut så att du inte kan göra. Ha kylen full med burkläsk och mineralvatten, så att du alltid har något i handen om du ska umgås med andra som dricker. Har du handen tom och inget annat hemma är det lätt att någon ska bjuda på öl.


    Håller med, känner verkligen att jag börjar bli den där jobbiga, tragiska personen.
    Tror inte de blir lättade dock, då skulle de ju inte fråga mig varenda gång de ska ut? Samt försöka övertala mig varje gång jag säger nej??
  • Anonym (B)

    Herregud det hade kunnat vara jag som skrev denna tråd fast jag är 26 år och tjej.

    Det är så jävla jobbigt att tycka att själva ruset är rätt kul och skönt... vet inte hur man kommer över det faktiskt.

    Jag har ärligt talat inte sagt till mina kompisar att jag inte dricker så ofta längre, som tjej kan jag lätt skylla på att jag skippar alkohol en tid pga vill bli tajtare osv. Köper ofta alkoholfria drinkar och eftersom alla andra e fulla så märker dom inte att jag inte är det... eller jo, de tycker att jag är lite mer dämpad och inte lika social. Men när man är packad så kanske man ser sig själv som social men egentligen är man bara skitjobbig...

  • Rödaskor
    Anonym (Absolut vodka) skrev 2017-05-25 21:24:06 följande:

    Håller med, känner verkligen att jag börjar bli den där jobbiga, tragiska personen.

    Tror inte de blir lättade dock, då skulle de ju inte fråga mig varenda gång de ska ut? Samt försöka övertala mig varje gång jag säger nej??


    Om de försöker övertala dig att dricka varje gång så kanske det är dags att skaffa nya vänner. Är dina vänner värda att bli alkolist för?

    Vänd till vården för att få hjälp, även om du inte klassas som alkolist än så finns det hjälp att få. Annars finns hjälp att få genom kyrkan, en samtalskontakt.
  • Rikard
    Anonym (Absolut vodka) skrev 2017-05-25 19:14:12 följande:
    Blir nog snudd på omöjligt då mina vänner dricker stora mängder, att vara nykter runt dem då är minst sagt jobbigt.
    Kan nog inte ragga nykter faktiskt, kan någon svensk det?
    Har aldrig i hela mitt liv raggat upp en tjej onykter. 
    Men jag kanske är lite "eljest". Jag blir fegare med alkohol i blodet, rädd att jag ska göra något dumt för att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk.
  • klyban
    Rikard skrev 2017-05-26 13:36:14 följande:
    Har aldrig i hela mitt liv raggat upp en tjej onykter. 
    Men jag kanske är lite "eljest". Jag blir fegare med alkohol i blodet, rädd att jag ska göra något dumt för att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk.
    Det låter inte som alkohol, då alkohol brukar vara duktigt på att ta bort dessa som rädsla och annat.
  • Anonym (ace)
    klyban skrev 2017-05-26 13:38:38 följande:
    Det låter inte som alkohol, då alkohol brukar vara duktigt på att ta bort dessa som rädsla och annat.
    Alkohol är väl också känt för att öka på ångest t. ex.
  • klyban
    Anonym (ace) skrev 2017-05-26 14:00:43 följande:
    Alkohol är väl också känt för att öka på ångest t. ex.

    Jo, men det brukar mer vara vid kraftigare konsumtion som det blir tydligt.
    Dock brukar alkohol minska ut rädslor och spärrar, det är ju den välkänd för.

  • border1
    Anonym (Absolut vodka) skrev 2017-05-25 18:36:54 följande:

    Jag har druckit så länge jag kan minnas, började i 14 års åldern och är idag strax under 30 strecket.
    Problemet är att jag alltid blir för full, kan inte sluta när jag väl börjar dricka, vaknar upp extremt bakis med ångest över vad man kan ha gjort under gårdagen.

    Har nu varit nykter i 2 månader och det känns extremt bra, men blir så sugen när sommaren faller på, varmt väder, lättklädda tjejer, kalla drinkar - ni vet.
    Att vara full en sommarkväll, ragga på tjejer, röka cigaretter och ha allmänt kul.

    Har supersvårt att säga nej om någon hör av sig och vill gå ut, känner mig som en svikare eller dylikt när jag säger nej.
    Personer blir lätt irriterade på mig då jag säger ja 99.9% av gångerna, när jag plötsligt börjar säga nej kommer det liksom som en chock.

    Har ni några tips på hur jag ska hålla mig nykter i sommar? Andra aktiviteter? Byta vänner? Genuint tacksam för ALLA tips (framförallt av de som kanske sitter i samma båt)
    Tack!


    Du kan:
    * Berätta för kompisar att du slutat dricka, och att du således inte kommer tacka ja om de frågar om du vill gå ut.
    * Umgås inte med dina kompisar när de ska dricka.
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Det går fint)

    Hej! Här är några tips:

    1) adoptera en ny livsstil som du tjänar på. Börjar träna/ springa/ osv så får du en anledning till att inte vara bakis. På köpet får du en fresh kropp som smäller högre än fyllesnack hos oss tjejer.

    2) få dina kicks i sommarnatten på annat sätt, när det kommer till att ragga. Glöm kicken från alkohol. Utmana dig själv i att bli en intressant samtalspartner. Lär dig lyssna, lär dig snacka, lär dig charma. Det är coolt. Och spännande.

    3) häng inte med folk som vrålsuper. Det blir inte kul för dig. Speciellt om de har svårt att respektera dina val.

    Tjejer gillar visst killar som inte är fulla! Möjligen att en och annan osäker tjej skulle finna det svårt att våga prata med en nykter kille i syfte att flörta men dem vill du ändå inte ha. Det många misstolkar som att tjejer gillar killar som festar är självförtroende och att killen är orädd eller framåt. Men ärligt, en kille som kan konversera, se en djupt i ögonen och lyssna. DET är sexigt. Lägg till lite avslappnad humor och du blir sommaren populäraste kille.

    BRA att du slutat supa, stort lycka till!

  • huskur
    klyban skrev 2017-05-26 14:10:52 följande:

    Jo, men det brukar mer vara vid kraftigare konsumtion som det blir tydligt.
    Dock brukar alkohol minska ut rädslor och spärrar, det är ju den välkänd för.


    Jag funkar också precis så där som beskrevs tidigare. Kan bara ta ett glas. Om jag dricker mer känner jag mig påverkad och då tystnar jag tvärt, för jag vill absolut inte bete mig dumt eller säga dumma saker. Känner mig då väldigt besviken och tänker att varför varför varför gjorde jag det här jag vet ju att det blir så här! Sen känner jag att kvällen är slut för min del och vill bara hem. Direkt! 

    Detta har nu inte hänt många gånger, eftersom jag helt enkelt inte vill råka ut för det. Är med nykter eller inte alls. Eller som sagt smakar på ett glas, men det är i så fall för att jag inte orkar tacka nej.

    Så jag känner mig absolut inte trygg med alkohol i mig. Det känns som att jag tappar koll. 
  • klyban
    huskur skrev 2017-05-26 18:36:10 följande:
    Jag funkar också precis så där som beskrevs tidigare. Kan bara ta ett glas. Om jag dricker mer känner jag mig påverkad och då tystnar jag tvärt, för jag vill absolut inte bete mig dumt eller säga dumma saker. Känner mig då väldigt besviken och tänker att varför varför varför gjorde jag det här jag vet ju att det blir så här! Sen känner jag att kvällen är slut för min del och vill bara hem. Direkt! 

    Detta har nu inte hänt många gånger, eftersom jag helt enkelt inte vill råka ut för det. Är med nykter eller inte alls. Eller som sagt smakar på ett glas, men det är i så fall för att jag inte orkar tacka nej.

    Så jag känner mig absolut inte trygg med alkohol i mig. Det känns som att jag tappar koll. 

    Det är ovanligt det du pratar om, men inte okänt.

    Sen avslutar med att du tappar koll, och det är en sak som sker OCH gör så man har ett beteende som är mer framåt än vanligt.

    Sen den grupp som har ADHD eller liknande diagnoser eller misstänkta sådana.
    Dessa är de som dödar 30-40 kvinnor per år, bara för de inte längre har en impulskontroll på alkohol.

  • Twin peaks

    Det är svårt här i Sverige tyvärr, då man ses som konstig om man inte dricker alkohol. Men om du har möjlighet så åk ut och res lite i världen och gör saker som inte har med festande och alkohol att göra.

  • CStoner

    Sätt dig i stolen där borta så ska pappa berätta för dig hur det ligger till...

    Jag tappade tråden på en gång. Skitsamma... Gör vad du själv vill, men faktum är:


    - Tjejer gillar avslappnade killar. Alkohol i rimlig mängd gör dig de facto det.
    - Ingen vill dejta en torris. Att supa är kul, super du är DU kul. Kanske inte genom att svepa ett helrör, men att stå med någon form av alkohol visar att du är socialt accepterad. Så är det, tyvärr.
    - Beställ inte in en ny grogg direkt efter du svept en. Vila några minuter och låt den verka. Då minimerar du risken att alkoholen hinner ifatt dig när det är för sent. 

  • Anonym (Det går fint)
    CStoner skrev 2017-05-27 01:43:30 följande:

    Sätt dig i stolen där borta så ska pappa berätta för dig hur det ligger till...

    Jag tappade tråden på en gång. Skitsamma... Gör vad du själv vill, men faktum är:

    - Tjejer gillar avslappnade killar. Alkohol i rimlig mängd gör dig de facto det.

    - Ingen vill dejta en torris. Att supa är kul, super du är DU kul. Kanske inte genom att svepa ett helrör, men att stå med någon form av alkohol visar att du är socialt accepterad. Så är det, tyvärr.

    - Beställ inte in en ny grogg direkt efter du svept en. Vila några minuter och låt den verka. Då minimerar du risken att alkoholen hinner ifatt dig när det är för sent. 


    Fast nej. Supa är inte kul, man är inte en torris för att man inte dricker, de flesta tjejer bryr sig inte om huruvida killen är ok berusad eller spiknykter. Det är extremt oviktigt när det kommer till att dejta. Jag tycker inte att dina råd är bra. Har man svårt med spriten så ska man inte ta "en" drink. Bättre att visa styrka och avstå.
  • Carliis
    Anonym (Det går fint) skrev 2017-05-26 15:59:10 följande:

    Hej! Här är några tips:

    1) adoptera en ny livsstil som du tjänar på. Börjar träna/ springa/ osv så får du en anledning till att inte vara bakis. På köpet får du en fresh kropp som smäller högre än fyllesnack hos oss tjejer.

    2) få dina kicks i sommarnatten på annat sätt, när det kommer till att ragga. Glöm kicken från alkohol. Utmana dig själv i att bli en intressant samtalspartner. Lär dig lyssna, lär dig snacka, lär dig charma. Det är coolt. Och spännande.

    3) häng inte med folk som vrålsuper. Det blir inte kul för dig. Speciellt om de har svårt att respektera dina val.

    Tjejer gillar visst killar som inte är fulla! Möjligen att en och annan osäker tjej skulle finna det svårt att våga prata med en nykter kille i syfte att flörta men dem vill du ändå inte ha. Det många misstolkar som att tjejer gillar killar som festar är självförtroende och att killen är orädd eller framåt. Men ärligt, en kille som kan konversera, se en djupt i ögonen och lyssna. DET är sexigt. Lägg till lite avslappnad humor och du blir sommaren populäraste kille.

    BRA att du slutat supa, stort lycka till!


    Jag håller med, alla dessa tipsen låter superbra!

    Jag försöker också hålla nere alkoholen ett tag nu, men mina vänner vill gärna gå "all-in" när vi går ut...
    Jag försöker alltid se till att vi träffas så tidigt som möjligt på kvällen hemma hos någon, ofta blir det det hos mig, vilket är skönt, för då kan jag styra kvällen lite. Jag ser till att vi lagar mat tillsammans och har det kul tillsammans nyktert eller med bara ett glas vin till maten, och inte förrens senare blir det mer sprit, och att de drar ut, och då kan jag hänga med på en alkohol fri drink, eller endast en drink på kvällen.

    Det har hänt att vi alltid kommit ut på krogen, då vi haft så roligt hemma, vilket har varit riktigt skönt, och jag är helt klart favorit kompisen enligt alla minna vänners partner

    Och håller helt med, att kunna charma och hålla ett bra samtal är sååååå mycket bättre om du vill hitta någon på krogen
  • Lord Hans

    Låter skittråkigt, varför skulle du vilja bli nykterist? Lär dig dricka med förstånd istället.

  • Anonym (Yo)

    Hur har det gått hittills då?
    Förstår ju att sköna sommarkvällar ökar suget:/
    Min sambo har samma problem (samma ålder typ), han kom till insikt och såg sitt problem. Det är väl steg 1. Sedan ringde han till vårdcentralen för att få hjälp. Han fick träffa en alkoholterapeut  som skrev ut medicin som ska minska alkoholsuget. Han ska alltså ta den innan han tänker dricka något. det tar bort suget så det ska räcka med en mindre mängd. Det andra han gjorde var att berätta om sitt problem för släkt och vänner. Alla tog det enbart positivt. Tror det är bra att vara öppen om det, man känner sig lättare inombords och det är bra att folk vet om varför du inte dricker och förhoppningsvis fattar dom att du mår dåligt av det och stöttar istället. Gör dom det inte så behöver du dom inte i ditt liv. 
    Min sambo tog själv valet att inte dricka överhuvudtaget en period framöver för att kroppen ska vänja sig.  Finns ju massor att göra en sommar:) Efter ett tag märker du nog att det inte behövs alkohol för att ha lite kul:)

  • klyban
    Anonym (Absolut vodka) skrev 2017-05-25 18:36:54 följande:
    Jag har druckit så länge jag kan minnas, började i 14 års åldern och är idag strax under 30 strecket.
    Problemet är att jag alltid blir för full, kan inte sluta när jag väl börjar dricka, vaknar upp extremt bakis med ångest över vad man kan ha gjort under gårdagen.

    Har nu varit nykter i 2 månader och det känns extremt bra, men blir så sugen när sommaren faller på, varmt väder, lättklädda tjejer, kalla drinkar - ni vet.
    Att vara full en sommarkväll, ragga på tjejer, röka cigaretter och ha allmänt kul.

    Har supersvårt att säga nej om någon hör av sig och vill gå ut, känner mig som en svikare eller dylikt när jag säger nej.
    Personer blir lätt irriterade på mig då jag säger ja 99.9% av gångerna, när jag plötsligt börjar säga nej kommer det liksom som en chock.

    Har ni några tips på hur jag ska hålla mig nykter i sommar? Andra aktiviteter? Byta vänner? Genuint tacksam för ALLA tips (framförallt av de som kanske sitter i samma båt)
    Tack!

    Det enklaste när man säger nej, det är att vara ärlig.
    Och säga att jag mår inte längre bra av att dricka såpass mycket, därför har jag dragit ned på det kraftigt/allt.

    Aktivera sig och undvika tillställningar med mycket alkohol, och kanske se till man är den som kör.
    Det skulle ju uppskattas av dina vänner/fruga/man helt säkert, då de får skjuts hem.


    hur många meter var det?
Svar på tråden En nykter sommar, går det?