• Maripossssa

    varför hör exet av sig?

    träffade en man sedan 7 månader tbx. efter 4 månader gjorde han abrupt slut i världens gräl då han trodde jag pratade med en annan man som han inte gillar. pratade men absolut inte som mer än vänner gjorde jag ett antal ggr. han var jättesur och jättebestämd att jag ljugit för honom och gav mig ingen chans till förklaring då han olovligen tog min mobil och kollade. 
    efter en månad av minimal kontakt från bådas sida där han även förstörde en väns fordon som han trodde jag träffade under tiden vi gjort slut, kom han till mig och ville be om förlåtelse dock inte med motivet att bli ihop. det slutade dock med att vi blev ihop. vi hann vara tillsammans ytterligare en månad innan han gjorde slut igen då han blev sur för att jag följde denna vän på sociala medier... då höll jag med honom och vi gjorde slut. 
    nu 2 veckor efter hör han av sig och vill stå upp till hans ord om en sak han lovat att hjälpa mig med. något jag inte räknade med längre givetvis. sa till han att det inte är aktuellt men om han ändå vill ses så är det ok för mig. han kom över och vi mös och åt middag. sen gick han hem...
    vad ska jag tolka det här som nu?

  • Svar på tråden varför hör exet av sig?
  • Maripossssa
    Anonym (ForG*d'sSake!) skrev 2017-05-30 16:50:47 följande:
    Jag är gärna hård om det kan hjälpa. Min yta är inte riktigt så hård i verkliga livet som den framstår här i tråden.

    Jag blev helt enkelt berörd av din situation och att du har ett barn, och att du står i ett vägskäl mellan att på riktigt ingå i ett förhållande som kommer att bli våldsamt - eller att vända det ryggen. Jag vill göra det jag kan för att påverka dig så att du och ditt barn inte behöver hamna i statistiken. Vänder du honom ryggen kommer du en dag vara tacksam över att du slapp undan.

    Vänd dig till dina vänner och hit till denna tråden när du riskerar att falla till föga för hans manipulation. Men jag tror även att du skulle må bra av att bygga upp din självkänsla så att du kan välja en bättre kille nästa gång. I stället för de överdådiga, yviga romantiska gesterna blandat med mörker - berg-och-dal-banan - så hoppas jag du hittar någon du verkligen har kul ihop med. När jag var yngre trodde jag också att intensiteten i känslorna i ett förhållande betydde att man älskade varandra mer, men nu vet jag att det inte är så. Jag har aldrig älskat någon så djupt som min man, men det började lättsamt och har fortsatt så. Jag har alltså själv vänt ryggen åt de intensiva berg-och-dal-banorna som kändes MYCKET men fick mig att må dåligt, och jag kunde inte varit mer tacksam över det idag.

    Om du ogillar tanken på samtalskontakt (kurator genom VC t.ex., eller psykolog genom BVC) så försök hitta andra övningar för att stärka din självkänsla. Säg till spegelbilden hur bra du är och hur stark du är, varje dag för det är du! Hitta något du tycker är roligt att göra och som du är duktig på, och gör det, och var stolt över det. Vet du vad som är största skillnaden mellan de som blir behandlade väl i förhållanden och de som inte blir det? Att de som blir behandlade väl blir det för att de vet att de förtjänar att bli behandlade väl. Det borde alla veta. Det involverar bland annat att säga hej då till potentiella pojkvänner när de gör ett rejält övertramp (som ditt ex gjorde).
    Ja, det är intressant att jag vet att hans beteende inte är ok samtidigt som jag försöker rättfärdiga det han säger och intalar mig att jo, jag gjorde visst fel. 
    Detta har fått mig att bryta andra relationer ("vänner") där jag känner att mitt behov inte blir tillfredsställt eller faktiskt nu sagt ifrån. Det är lättare när man inte är känslomässigt involverad. 

    Jag känner att jag belastat mina få nära vänner med detta lite för mkt så jag avvaktar lite. 
    En samtalskontakt kommer ta för lång tid att få men jag ska jobba på att bli bättre på att säga ifrån och sätta mina behov i centrum. 
    Just nu känner jag mig inte bra och rätt oviktig för alla men jag jobbar på det. 
  • Anonym (ForG*d'sSake!)
    Maripossssa skrev 2017-05-30 17:44:04 följande:
    Ja, det är intressant att jag vet att hans beteende inte är ok samtidigt som jag försöker rättfärdiga det han säger och intalar mig att jo, jag gjorde visst fel. 
    Detta har fått mig att bryta andra relationer ("vänner") där jag känner att mitt behov inte blir tillfredsställt eller faktiskt nu sagt ifrån. Det är lättare när man inte är känslomässigt involverad. 

    Jag känner att jag belastat mina få nära vänner med detta lite för mkt så jag avvaktar lite. 
    En samtalskontakt kommer ta för lång tid att få men jag ska jobba på att bli bättre på att säga ifrån och sätta mina behov i centrum. 
    Just nu känner jag mig inte bra och rätt oviktig för alla men jag jobbar på det. 
    Du är viktigast i hela världen för åtminstone en person, glöm inte det.

    Inte konstigt att du inte känner dig bra just nu. Läs på lite om narcissister och hur de fungerar här (det är riktigt intressant, och jag tror du kommer hitta en del i området skuld och skam som stämmer)!

    vuxnabarn.nu/terapi-och-sjalvhjalp/hur-skyddar-man-sig-medlemmarna-berattar/
  • Anonym (ForG*d'sSake!)

    Saxat från sidan jag länkade till:


    Narcissister projicerar skuld och skam på andra människor. Alla människor projicerar, men narcissister är helt ?fenomenala? på detta. De betraktar sig själva som felfria, medan alla fel ligger hos andra. Öva dig på att se skillnaden mellan rimlig skuld och skam och överdriven sådan.


    Narcissister höjer andra människor till skyarna och blåser upp även ditt ego, som en ballong. Sedan sticker narcissisten hål på ballongen. Plötsligt du är inget värd längre och du slängs på sophögen. Arbeta på att ha en rimlig självbild, så att du inte förförs när narcissisten blåser upp dig.


    Du kommer aldrig att duga i narcissistens ögon. Tro inte att det beror på dig, hur du är, vad du gör, eller vad du säger. Du kommer ?i all evighet? att få tassa omkring på tå för att inte väcka vreden, känna att du aldrig når fram och försöka vara till lags, förgäves. Men det är inte ditt fel.

  • Maripossssa
    Anonym (ForG*d'sSake!) skrev 2017-05-30 18:02:04 följande:

    Saxat från sidan jag länkade till:


    Narcissister projicerar skuld och skam på andra människor. Alla människor projicerar, men narcissister är helt ?fenomenala? på detta. De betraktar sig själva som felfria, medan alla fel ligger hos andra. Öva dig på att se skillnaden mellan rimlig skuld och skam och överdriven sådan.


    Narcissister höjer andra människor till skyarna och blåser upp även ditt ego, som en ballong. Sedan sticker narcissisten hål på ballongen. Plötsligt du är inget värd längre och du slängs på sophögen. Arbeta på att ha en rimlig självbild, så att du inte förförs när narcissisten blåser upp dig.


    Du kommer aldrig att duga i narcissistens ögon. Tro inte att det beror på dig, hur du är, vad du gör, eller vad du säger. Du kommer ?i all evighet? att få tassa omkring på tå för att inte väcka vreden, känna att du aldrig når fram och försöka vara till lags, förgäves. Men det är inte ditt fel.


    tack, det kommer verkligen komma till nytta. jag läste från din länk också. 
    är verkligen tacksam för ditt stöd :)
  • Anonym (Sluta)
    Maripossssa skrev 2017-06-03 21:46:21 följande:

    Hur sjukt är det inte att man saknar en person så himla mkt trots att man vet hur han är.


    Tror du inte att du saknar illusionen om vad du hade hoppats på att ni kunde varit?

    Fortsätt håll dig borta!
  • Maripossssa
    Anonym (Sluta) skrev 2017-06-04 09:28:51 följande:
    Tror du inte att du saknar illusionen om vad du hade hoppats på att ni kunde varit?

    Fortsätt håll dig borta!
    Så är det med stor sannolikhet! Känner att jag failat ännu en relation, att det inte varade mer än 8 månader och att det är mitt fel.
    Har inte hört av mig men lyckas inte hålla mig borta från hans fb som han nu dessutom gjort offentlig så alla kan se .. han kanske vill att jag ska se.. lr så är det för nya tjejer..
  • Maripossssa

    behöver bara skriva av mig lite.. innan vi började dejta "råkade" han befinna sig i sin bil bakom mig vid två tillfällen under korta mellanrum i stan.. då trodde jag att det var ett sammanträffande bara...
    första gången det tog slut hörde han av sig lite då å då med frågor som jag svarade på och en gång ville han träffas för det var något han ville säga som inte kunde tas över telefon, innan vi började träffas igen såg jag honom två ggr varav en gång hälsade han på en kompis som bor på gångavstånd från mig och han parkerade bilen så man kunde se den från min gata.. jag såg han och han såg mig när jag gick hemifrån... "av en slump" ..eller?! .. han kunde lätt ha varit diskret om han ville undvika att råka stöta på mig.

    tillägga att jag har vänner som bor på gångavstånd från mig och dom ser jag i princip aldrig förutom när vi planerat att ses.. mitt ex bor 5 min med bil från mig.
    Igår såg jag honom, iof på en rätt allmän gata (huvudgata nära min hemadress) i sin bil och jag åkte förbi i min bil.. uppenbart att vi såg varandra..
    Jag har också konstaterat att han nu börjat gymma på mitt gym. Han har aldrig gymmat förr... dagen efter jag gymmade där?! av alla gym man kan välja på?! och detta gym ligger låångt ifrån hans hem och det finns massa gym närmare hans hem och hans jobb har dessutom ett gym..

    sammanträffanden eller börjar man se ett mönster :P

  • LFF
    Maripossssa skrev 2017-06-07 10:35:50 följande:

    behöver bara skriva av mig lite.. innan vi började dejta "råkade" han befinna sig i sin bil bakom mig vid två tillfällen under korta mellanrum i stan.. då trodde jag att det var ett sammanträffande bara...
    första gången det tog slut hörde han av sig lite då å då med frågor som jag svarade på och en gång ville han träffas för det var något han ville säga som inte kunde tas över telefon, innan vi började träffas igen såg jag honom två ggr varav en gång hälsade han på en kompis som bor på gångavstånd från mig och han parkerade bilen så man kunde se den från min gata.. jag såg han och han såg mig när jag gick hemifrån... "av en slump" ..eller?! .. han kunde lätt ha varit diskret om han ville undvika att råka stöta på mig.

    tillägga att jag har vänner som bor på gångavstånd från mig och dom ser jag i princip aldrig förutom när vi planerat att ses.. mitt ex bor 5 min med bil från mig.
    Igår såg jag honom, iof på en rätt allmän gata (huvudgata nära min hemadress) i sin bil och jag åkte förbi i min bil.. uppenbart att vi såg varandra..
    Jag har också konstaterat att han nu börjat gymma på mitt gym. Han har aldrig gymmat förr... dagen efter jag gymmade där?! av alla gym man kan välja på?! och detta gym ligger låångt ifrån hans hem och det finns massa gym närmare hans hem och hans jobb har dessutom ett gym..

    sammanträffanden eller börjar man se ett mönster :P


    Han vill ha koll på dig helt enkelt. "Lätt" stalking. Och han vill att du ska se honom så du vet att han har koll på dig. Skulle du dejta någon (eller bara prata med någon) annan kille så skulle du sägerligen höra av honom snabbt igen. Det enda han visar med sitt beteende är hur störd han är. Kom ihåg det.
  • Maripossssa
    LFF skrev 2017-06-07 12:59:54 följande:
    Han vill ha koll på dig helt enkelt. "Lätt" stalking. Och han vill att du ska se honom så du vet att han har koll på dig. Skulle du dejta någon (eller bara prata med någon) annan kille så skulle du sägerligen höra av honom snabbt igen. Det enda han visar med sitt beteende är hur störd han är. Kom ihåg det.
    Trots att det var hans val att avsluta .. varför vill man ha koll då ...
Svar på tråden varför hör exet av sig?