• Anonym (Lärare)

    Snart examinerad högstadielärare. Tror ni min annorlunda pedagogiska idé kommer gå hem? Vänligen ge respons:)

    Under min utbildning har jag många gånger tänkt att lärarkompetensen utnyttjas ineffektivt. Många lektioner går ut på att läraren står och håller föreläsningar, och att eleverna sitter och lyssnar på detta, och ytterst sällan faktiskt frågar någonting. Sedan skickas med eleverna hem väldigt krångliga instuderingsfrågor som dom på egen hand ska sitta och kämpa med. Jag menar att detta är totalgalet.

    Jag skulle vilja tvärtom. Skulle starta en Youtube kanal där jag lägger upp inspelade föreläsningar om ämnet. Då kan eleverna på sin fritid kolla på dessa klipp hur många gånger dom vill, spola tillbaka vissa avsnitt och se allt i sin egen takt. Sen när vi träffas i klassrummen på lektionstid, så arbetar eleverna individuellt eller enskilt med instuderingsfrågorna. Ibland kanske vi har diskussioner om frågorna i helklass.

    Detta menar jag är väldigt effektivt. Att sitta och lära sig hur första världskriget gick till kräver inte kollektiv intelligens. Det handlar om att "lyssna och lära". Däremot att arbeta med instuderingsfrågor som kräver analytisk förmåga tycker jag kräver kollektiv intelligens för att uppnå bästa resultat. Det är även här lärarkompetens är nyttig, så man kan hjälpa eleverna när dom kommer fast och hjälpa dom bygga på sitt resonemang. Det jag dock är lite osäker på är om eleverna verkligen kommer kolla mina klipp innan lektionstid, eller om dom kommer helt oförberedda och det bara blir pannkaka..

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Snart examinerad högstadielärare. Tror ni min annorlunda pedagogiska idé kommer gå hem? Vänligen ge respons:)
  • Meriall

    Jag har jobbat som högstadielärare. Problemet är att det är svårt att få dem att göra ngt på fritiden. Vi hade speciella lektioner på skolan jag jobbade som inte var lärarledda och då gjorde de ingenting. De gör ingenting så mkt de kan förutom några som verkligen är intresserade/vill få bra betyg. I gymnasiet och absolut universitetet då tror jag din idé är bra men de är nästan för omogna i högstadiet. De kommer komma till lektionen och inte kunna ngt och du får hjälpa varje med frågorna och ha en miniföreläsning för varje... i den åldern händer så mkt i kroppen och med kompisar så de har väldigt lite skolfokus. Man skulle nästan minska ner på skolan denna period.

    Men hursomhelst kanske kan funka om det är en specialklass med ambitiösa elever typ friskola. Idén är bra, bara inte så matchande till åldersgruppen tänker jag.

  • Anonym (rubie)

    Tror också det är en bra ide men kanske för äldre och elever. Dock värd att testa.

    Vore det inte enklast för dig att köra vanlig pedagogik första året innan du börjar improvisera? Bara för att komma in i skolvärlden och jobbet först? Då får du referensramat och har nåt att jämföra med när du improviserar.

    Men annars en bra ide att låta hemläxorna vara mer passiv inlärning. Och utnyttja läraren som resurs till max

  • Anonym (Lärare också)

    I min erfarenhet av högstadiet kommer ett fåtal titta innan och merparten inte. Och tänker man på det lite är det lätt att se varför. Eleverna har 16 skolämnen att hänga med på genomgångar inom, läsa om, plugga instuderingsfrågor till, skriva uppsatser i, göra prov inom osv. De har rätt så fullt upp på kvällar och helger utan att titta på genomgångarna hemma också.

    Jag tror att du har en bra idé när det kommer till att optimera användningen av dig som resurs, men att det blir väldigt svårt att få till i praktiken.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lärare också) skrev 2017-05-26 18:27:16 följande:

    I min erfarenhet av högstadiet kommer ett fåtal titta innan och merparten inte. Och tänker man på det lite är det lätt att se varför. Eleverna har 16 skolämnen att hänga med på genomgångar inom, läsa om, plugga instuderingsfrågor till, skriva uppsatser i, göra prov inom osv. De har rätt så fullt upp på kvällar och helger utan att titta på genomgångarna hemma också.

    Jag tror att du har en bra idé när det kommer till att optimera användningen av dig som resurs, men att det blir väldigt svårt att få till i praktiken.


    Fast det blir ju ingen större arbetsbörda för eleverna. Snarare mycket enklare. Att bara lägga säg i soffan med mobilen/datorn och kolla på en föreläsning, och sen jobba med uppgifter på lektioner, är väl mycket bekvämare än tvärtom? För om dom kör fast hemma, kan säkert ingen hjälpa dom.
  • Tecum

    Din pedagogik fungerar på högskolenivå och kanske i elitklasser på gymnasiet. På högstadiet är det kört direkt, de flesta kommer inte att titta. Lärarfritt har aldrig fungerat på den nivån.

    Låt eleverna få med sig instuderingsfrågorna hem där de gör vad de kan och bekantar sig med frågeställningen. Sen går ni igenom det på lektionstid, inte som ett läxförhör utan mer som en allmän diskussion där du har möjlighet att hjälpa de svagare eleverna.

  • Carambolan

    Jag tror att din idé skulle kunna fungera om du hade riktigt snygga, fartfyllda och spännande videos. En lärare som står och pratar rakt upp och ner framför en whiteboard hade jag nog inte ens orkat se som universitetsstudent utan att tappa fokus Du behöver kunna matcha infotainment-mästarpedagoger som till exempel Hans Rosling för att hålla intresset igång. Det gissar jag att det kan vara svårt att få varken arbetstid eller pengar till från skolans sida. En start kanske är att leta upp redan befintliga filmer som matchar läroplanens innehåll...? Det är ju inte direkt brist på riktigt bra kortdokumentärer om andra världskriget eller triangelhandeln liksom. Lägg inte tid på att uppfinna hjulet.

  • Anonym (Wildrat)

    Det du beskriver är en metod som kallas "flipped classroom". Om det funkar eller inte får du ju testa, du borde märka det på en vecka eller två.

  • Anonym (rubie)
    Anonym (Lärare) skrev 2017-05-26 18:29:56 följande:

    Fast det blir ju ingen större arbetsbörda för eleverna. Snarare mycket enklare. Att bara lägga säg i soffan med mobilen/datorn och kolla på en föreläsning, och sen jobba med uppgifter på lektioner, är väl mycket bekvämare än tvärtom? För om dom kör fast hemma, kan säkert ingen hjälpa dom.


    Förstår precis hur du tänker. Och din tanke är bra. Du vill maximera inlärningen och allokera lärarresurserna mest effektivt. Hemläxor passiv inlärning och skoltid aktiv inlärning med läraren som stöd istället för tvärtom.

    Tror de flesta dock har rätt. De flesta högstadieelever är nog inte särskilt självgående. Tror inte du kan bygga hela din undervisning på att eleverna gör läxorna som förväntat. Tror klassundervisningen måste vara av den sorten att den fungerar även om eleverna inte gjort sina läxor.

    Men värt att testa absolut.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lärare) skrev 2017-05-26 18:29:56 följande:

    Fast det blir ju ingen större arbetsbörda för eleverna. Snarare mycket enklare. Att bara lägga säg i soffan med mobilen/datorn och kolla på en föreläsning, och sen jobba med uppgifter på lektioner, är väl mycket bekvämare än tvärtom? För om dom kör fast hemma, kan säkert ingen hjälpa dom.


    Men det är fritid. Det är tråkigt. Det finns annat att kolla.

    Jag skulle aldrig kolla. Inte för att det är en dålig idé, le för att det är högstadiet. Den lilla klicken " duktiga" elever skulle säkert kolla. Men du måste fånga upp alla elever, framförallt de som inte gör något hemma.

    Det finns andra sätt att lära ut än katederledd undervisning. Det somnar vem som helst oavsett inteessenivå på.

    Titta tex på Howard Gardner ( eller var det Dewey) och de 8 intelligenserna och bli inspirerad.

    Jag tycker idén är bra, men för gymnasiet och universitetet.
Svar på tråden Snart examinerad högstadielärare. Tror ni min annorlunda pedagogiska idé kommer gå hem? Vänligen ge respons:)