Snart examinerad högstadielärare. Tror ni min annorlunda pedagogiska idé kommer gå hem? Vänligen ge respons:)
Under min utbildning har jag många gånger tänkt att lärarkompetensen utnyttjas ineffektivt. Många lektioner går ut på att läraren står och håller föreläsningar, och att eleverna sitter och lyssnar på detta, och ytterst sällan faktiskt frågar någonting. Sedan skickas med eleverna hem väldigt krångliga instuderingsfrågor som dom på egen hand ska sitta och kämpa med. Jag menar att detta är totalgalet.
Jag skulle vilja tvärtom. Skulle starta en Youtube kanal där jag lägger upp inspelade föreläsningar om ämnet. Då kan eleverna på sin fritid kolla på dessa klipp hur många gånger dom vill, spola tillbaka vissa avsnitt och se allt i sin egen takt. Sen när vi träffas i klassrummen på lektionstid, så arbetar eleverna individuellt eller enskilt med instuderingsfrågorna. Ibland kanske vi har diskussioner om frågorna i helklass.
Detta menar jag är väldigt effektivt. Att sitta och lära sig hur första världskriget gick till kräver inte kollektiv intelligens. Det handlar om att "lyssna och lära". Däremot att arbeta med instuderingsfrågor som kräver analytisk förmåga tycker jag kräver kollektiv intelligens för att uppnå bästa resultat. Det är även här lärarkompetens är nyttig, så man kan hjälpa eleverna när dom kommer fast och hjälpa dom bygga på sitt resonemang. Det jag dock är lite osäker på är om eleverna verkligen kommer kolla mina klipp innan lektionstid, eller om dom kommer helt oförberedda och det bara blir pannkaka..
Vad tycker ni?