• absalon

    Om SD får regera?

    Vad skulle hända med moskéerna i Sverige, om Sverigedemokraterna vinner valet nästa år och bildar regering? Ja, vad händer med muslimerna i Sverige?

  • Svar på tråden Om SD får regera?
  • LillaTjockaBertil

    Det skulle förmodligen inte hända så mycket med moskéer och muslimer i Sverige till en början eftersom religionsfriheten är grundlagsskyddad. Dessutom skyddas religionsfriheten som en mänsklig rättighet i Europakonventionen. Så även om SD skulle försöka förbjuda moskéer och göra inskränkningar i muslimers rätt att utöva sin religion skulle detta med största sannolikhet ogillas i domstolar likt en del av Trumps mer kontroversiella beslut.

  • absalon

    ISD:s partiprogram stod tidigare att t ex araber och färgade afrikaner, som invandrat till vårt land efter mitten av 1970-talet skulle "repatrieras", dvs skickas tillbaka. Kommer en eventuell SD-regering att återuppta den programpunkten?

  • absalon
    furaterierjgjgj skrev 2017-05-27 18:43:01 följande:

    Första steget blir ju att ändra grundlagen, framför allt skriva om den så den säger att enbart homogenkultur får förekomma i Sverige. Sen vad som händer med muslimerna ,nån ovan nämde Japan vilket är ett föredömme för hur man ska ta emot invadrare och flyktingar . Man får helt eneklt skriva på ett kontrakt att man lovar att förkasta sin kultur och ta in den nya svenska kulturen allstå inga slöjor burkor moskeer etc etc etc. Man får tro i sitt eget hem helt enkelt. och dom som känner att detta inte funkar är inte svenskar och ska skickas hem igen till ett land som passar dom bättre 


    Intressant! Vilka flera osvenska kulturyttringar ska förbjudas tror du? 
  • Nimzay
    absalon skrev 2017-05-27 18:31:06 följande:

    ISD:s partiprogram stod tidigare att t ex araber och färgade afrikaner, som invandrat till vårt land efter mitten av 1970-talet skulle "repatrieras", dvs skickas tillbaka. Kommer en eventuell SD-regering att återuppta den programpunkten?


    Tror inte riktigt de skulle skicka iväg en massa av de människor du ger exempel på, iaf inte till en början, tror snarare de skulle börja med att ordna så att inte några fler skulle komma hit.

    För min del skulle det vara okej om de lät skicka iväg en stor del av de som redan är här också (i så fall framförallt de som beter sig illa och/eller inte är angelägna att anpassa sig efter det svenska samhället) . Och det kanske de även skulle göra så småningom, eller iaf försöka göra till viss del.

    Fast jag tror tyvärr de i så fall huvudsakligen skulle gå efter hur länge man bott här, vilka som varit i landet många år och vilka som bara varit här ett litet tag och så. Medan jag personligen hellre skulle vilja att de i så fall gjorde sitt bästa för att bland annat gå efter uppförande, attityd osv men det skulle kanske vara svårare att göra på det sättet.
  • absalon
    Nimzay skrev 2017-05-27 19:29:02 följande:
    Tror inte riktigt de skulle skicka iväg en massa av de människor du ger exempel på, iaf inte till en början, tror snarare de skulle börja med att ordna så att inte några fler skulle komma hit.

    För min del skulle det vara okej om de lät skicka iväg en stor del av de som redan är här också (i så fall framförallt de som beter sig illa och/eller inte är angelägna att anpassa sig efter det svenska samhället) . Och det kanske de även skulle göra så småningom, eller iaf försöka göra till viss del.

    Fast jag tror tyvärr de i så fall huvudsakligen skulle gå efter hur länge man bott här, vilka som varit i landet många år och vilka som bara varit här ett litet tag och så. Medan jag personligen hellre skulle vilja att de i så fall gjorde sitt bästa för att bland annat gå efter uppförande, attityd osv men det skulle kanske vara svårare att göra på det sättet.
    Men invandrare med svenskt medborgarskap kan inte utvisas. Inte ens om de begår brott. Hur ser du på den detaljen?
  • Nimzay
    absalon skrev 2017-05-27 19:37:59 följande:
    Men invandrare med svenskt medborgarskap kan inte utvisas. Inte ens om de begår brott. Hur ser du på den detaljen?
    Nu lekte jag ju lite med tanken på om SD skulle få makten, och tänkte då att de kanske efter en tid skulle kunna ändra på den regeln, även om det i så fall kanske kunde bli lite krångligt.

    Och om du menar hur jag personligen ser på den detaljen, tycker jag det är dåligt att det är så.
  • absalon
    Nimzay skrev 2017-05-27 19:52:20 följande:
    Nu lekte jag ju lite med tanken på om SD skulle få makten, och tänkte då att de kanske efter en tid skulle kunna ändra på den regeln, även om det i så fall kanske kunde bli lite krångligt.

    Och om du menar hur jag personligen ser på den detaljen, tycker jag det är dåligt att det är så.
    Svenska medborgare kan inte utvisas om de begår brott.
    Hur många år efter erhållet svenskt medborgarskap skall en invandrare, som begått brott i Sverige, kunna utvisas tycker du? Ska även andra generationen medborgare med invandrarbakgrund kunna berövas medborgarskapet och utvisas?
    Detta är en viktig principfråga.Själv är jag absolut emot idén att någon ska kunna fråntas erhållet medborgarskap annat än på egen begäran..
    Sådant sysslar man med i diktaturländer.
  • Nimzay
    absalon skrev 2017-05-27 22:16:06 följande:
    Svenska medborgare kan inte utvisas om de begår brott.
    Hur många år efter erhållet svenskt medborgarskap skall en invandrare, som begått brott i Sverige, kunna utvisas tycker du? Ska även andra generationen medborgare med invandrarbakgrund kunna berövas medborgarskapet och utvisas?
    Detta är en viktig principfråga.Själv är jag absolut emot idén att någon ska kunna fråntas erhållet medborgarskap annat än på egen begäran..
    Sådant sysslar man med i diktaturländer.
    Svenska medborgare kan inte utvisas om de begår brott skriver du, då är det jag vill säga att jag inte skulle tycka det vore fel om detta ändrades. Min tanke är liksom att om en person som erhållit svenskt medborgarskap begår ett grovt brott i Sverige borde det finnas möjlighet att komma fram till att denne helt enkelt förbrukat sitt medborgarskap.

    När du frågar om hur många år måste jag erkänna att jag liksom är en för avancerad tänkare för att lägga fram sådana exakta politiska förslag. Men kort sagt så skulle jag i sådana fall helst se att olika faktorer vägdes mot varandra, till exempel hur länge personen varit här, hur länge denne varit medborgare, hur pass bra han eller hon skött sig i övrigt och framförallt hur grovt brottet varit.Tillräckligt insatt för att komma på exakt hur många år eller exakt vad för brott det skulle röra sig om kan jag inte påstå att jag är, men som sagt skulle jag helst vilja att själva brottet skulle vara den faktor som vägde mest.

    När det gäller andra generationens invandrare känner jag mig mer kluven och tveksam. Men jag skulle kanske i så fall kunna tänka mig att även dessa skulle kunna berövas medborgarskapet och utvisas, men att det i så fall skulle behövas starkare skäl och att det skulle vara en mer komplicerad sak att genomföra. 
    Men nu leker jag som sagt med tanken på hur saker och ting skulle fungera i ett fantasisamhälle (eventuellt framtida var det väl tänkt med tråden), som jag inte vet exakt hur skulle se ut i övrigt. Glad

    På tal om diktaturländer kan jag inte låta bli att tänka: om en hundraprocenting demokrati är ett land där man tar emot människor från främmande länder, tar väl hand om dem, så småningom ger dem medborgarskap och efter detta knappt reagerar ifall någon av dem skulle skada landets samhälle eller övriga människor genom att begå ett hemskt brott, alltså förbiser den enorma otacksamhet och oförskämdhet som det hela genomsyrar, är då en hundraprocentig demokrati enbart någonting positivt...?
  • 100kgpappa
    absalon skrev 2017-05-27 22:16:06 följande:

    Svenska medborgare kan inte utvisas om de begår brott.

    Hur många år efter erhållet svenskt medborgarskap skall en invandrare, som begått brott i Sverige, kunna utvisas tycker du? Ska även andra generationen medborgare med invandrarbakgrund kunna berövas medborgarskapet och utvisas?

    Detta är en viktig principfråga.Själv är jag absolut emot idén att någon ska kunna fråntas erhållet medborgarskap annat än på egen begäran..

    Sådant sysslar man med i diktaturländer.


    Men man kan längre prövotid innan man får sitt medborgarskap, som i USA där man har 5 års prövotid (tror jag det är)

    Under den tiden förväntas man sköta sig, annars får man packa sin grejer och åka hem igen.

    Det tycker inte jag är något orimligt krav alls.
  • absalon
    100kgpappa skrev 2017-05-28 23:23:26 följande:
    Men man kan längre prövotid innan man får sitt medborgarskap, som i USA där man har 5 års prövotid (tror jag det är)

    Under den tiden förväntas man sköta sig, annars får man packa sin grejer och åka hem igen.

    Det tycker inte jag är något orimligt krav alls.
    Men det bör i så fall gälla alla invandrare och inte enbart vissa grupper.
  • 100kgpappa
    absalon skrev 2017-05-28 23:32:41 följande:

    Men det bör i så fall gälla alla invandrare och inte enbart vissa grupper.


    Absolut, har aldrig påstått något annat.
  • BlueValentine

    Först och främst, SD kommer inte få regera efter 2018.

    SD har inte den politiska erfarenheten av att styra ett land, samtidigt kopierar regeringen SD-förslag på löpande band.

    Tiggeriet, ålderskontroller, utvisning av illegala invandrare, gränskontroller och minskad invandring.

    S-regeringen tar SD-förslag och gör det till sina egna.

    Kanske ändå är så att SD har rätt i väldigt många frågor?

    Och hur ska Sverige utvecklas med 100 000-tals människor som aldrig kommer få ett arbete?

    Det talas om enkla arbeten, men ansvarig minister verkar inte veta vad det är då hon gång på gång nämner bilmekaniker som ett enkelt arbete. Då vet Ylva Johansson inte vad ett enkelt arbete är.

  • Nimzay
    BlueValentine skrev 2017-06-03 15:51:49 följande:

    Först och främst, SD kommer inte få regera efter 2018.

    SD har inte den politiska erfarenheten av att styra ett land, samtidigt kopierar regeringen SD-förslag på löpande band.

    Tiggeriet, ålderskontroller, utvisning av illegala invandrare, gränskontroller och minskad invandring.

    S-regeringen tar SD-förslag och gör det till sina egna.

    Kanske ändå är så att SD har rätt i väldigt många frågor?

    Och hur ska Sverige utvecklas med 100 000-tals människor som aldrig kommer få ett arbete?

    Det talas om enkla arbeten, men ansvarig minister verkar inte veta vad det är då hon gång på gång nämner bilmekaniker som ett enkelt arbete. Då vet Ylva Johansson inte vad ett enkelt arbete är.


    Fast tänk så kommer de trots allt till makten rätt som det är, och visar sig vara bättre på att styra landet än någon endaste människa kunnat tro, hade varit lite kul ändå. (Och nu menar jag i så fall inte just efter valet 2018 utan längre fram i framtiden)

    FlörtTungan ute
Svar på tråden Om SD får regera?