• absalon

    Frimurare?

    En äldre släkting vill att jag ska bli frimurare. Säger att han kan "fixa in" mig. Men vad frimurarna har för sig, vill han inte tala om, innan jag gått med..
    Är det en trevlig organisation att vara med i?

  • Svar på tråden Frimurare?
  • Anonym (granskog)

    Haha. De får inget berätta. Ingen kommer svara på din fråga gissar jag. Inte heller jag.

  • John22

    Det är inte hälften så spännande som det låter, och det finns gott om info om vad frimurare pysslar med på sina sammankomster.

  • Anonym (Wtf)

    Sd: are brukar använda "frimurare" som ett skällsord för de som inte tänker som sd.

  • Anonym (Frimurare)

    Det väldigt många svar finns på vår ordens hemsida, annars kan jag försöka svara så gott det går om du har några funderingar

  • AndreaBD
    Anonym (Wtf) skrev 2017-05-27 17:25:11 följande:

    Sd: are brukar använda "frimurare" som ett skällsord för de som inte tänker som sd.


    Intressant med tanke på att Hitler hatade frimurare ungefär lika mycket som han hatade judarna.
  • AndreaBD

    Vad jag vet om frimurare, förutom att de är mycket hemliga och ingen vet mycket, är att de "nätverkar" inom gruppen. De tar in nya medlemmar som kan hjälpa dem andra genom sina kontakter. Och de har en viss förpliktelse att hjälpa varandra. Så, fördelar med att gå med är att man får hjälp av andra med allt möjligt, nackdelen är att man måste ställa upp och hjälpa dem andra.  Och välgörenhet gör de också.

  • absalon

    En annan släkting, som ständigt försöker "speeda" min karriär, vill att jag ska gå med i något som kallas rotary. Är det någonting liknande frimurarna. Eller kanske samma sak?

  • AndreaBD
    absalon skrev 2017-05-27 18:39:14 följande:

    En annan släkting, som ständigt försöker "speeda" min karriär, vill att jag ska gå med i något som kallas rotary. Är det någonting liknande frimurarna. Eller kanske samma sak?


    Det är en annan klubb, men det ska likna frimurarna.
  • Anonym (Wtf)
    AndreaBD skrev 2017-05-27 18:27:29 följande:

    Intressant med tanke på att Hitler hatade frimurare ungefär lika mycket som han hatade judarna.


    Jo det finns fler likheter än vad SD vill medge.

    I detta fall handlar det tydligt om hat mot de som vill hjälpa andra som har det svårt.
  • AndreaBD
    absalon skrev 2017-05-27 19:06:08 följande:

    Tack för alla upplysningar, som skrämmer mig. Vad ska jag då gå med i för sammanslutningar?


    Skrämmande? Nåja, du bör ändå fundera på det. Folk brukar inte tackar nej, vilket ju talar för att det måste finnas stora fördelar. Det är "eliten" som är med i frimurarna.

    Vaddå gå med i sammanslutningar? Det är bara frimurarnas möten man går på.
  • Anonym (Frimurare)

    Anledningen till att många vill gå med i frimurarorden är att det handlar om utvecklas som man och välgörenhet...

    "Eliten"... Mmm, flera av mina bröder jobbar med "arbetaryrken", truckförare,fastighetsskötare, lärare, lastbilschaufför, sjuksköterskor... jo du, riktiga eliten

  • absalon

    Tack för alla svar. Nu har jag läst runt lite på nätet. Frimureriet verkar faktiskt riktigt spännande och sympatiskt. Vågar nog inte gå med ändå. Är lite skraj för dödskallar, likkistor och blixtrande svärd.
    Även den där Harpokrates (tystnadens gud) inger mig betänkligheter. Har väldigt svårt att hålla tyst.

  • Fontana

    Till en del handlar väl åtminstone Rotary och Odd Fellow om att skapa nätverk.

    I dag har vi ju FaceBook och LinkedIn istället.

  • AndreaBD
    Anonym (Frimurare) skrev 2017-05-27 21:44:44 följande:

    Anledningen till att många vill gå med i frimurarorden är att det handlar om utvecklas som man och välgörenhet...

    "Eliten"... Mmm, flera av mina bröder jobbar med "arbetaryrken", truckförare,fastighetsskötare, lärare, lastbilschaufför, sjuksköterskor... jo du, riktiga eliten


    Men alla presidenter och stora vetenskapsmän har varit med också.
  • Anonym (Frimurare)

    Orden består utav män ifrån alla yrkeskategorier och åldrar. En av anledningarna till att vi har en speciell dresscode är att anonymisera våra yttre attribut. I loge spelar det ingen roll om du är VD eller städare, rik eller fattig. Bland bröder är vi jämlika

  • 100kgpappa

    Lustigt att detta ämnet dök upp just nu, då jag blev tillfrågad igår om jag ville gå med.

    Är med i ett annat ordenssällskap redan, och har fått frågan tidigare, men hade inte riktigt koll på frimurarna då för att bara tacka ja direkt.

    Men igår hann vi prata lite mer, och diskutera, så det ska bli intressant att gå med i det sällskapet.

    Dock ska man vara medveten om att det kostar lite mer än den normala medlemsavgiften som man kanske är van vid ifrån andra föreningar.

Svar på tråden Frimurare?